Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:46

MoniqueT schreef:
Suzanne F. schreef:
Ikea heeft ook een kookplaat met geïntegreerde afzuiging trouwens. Kost 1700 euro. Geen idee of het wat is.

Voor rond die prijs heb je nu meerdere merken die ze hebben. Wij hadden destijds het ´geluk´ dat bij de complete keuken alle apparatuur voor de helft van de prijs ging. Standaard trouwens bij die leverancier (voor zover ik weet, twee keuken daar gekocht). Jou wel bekend denk ik, Middelkoop (je woont in de buurt volgens mij :-)).

Ik zie dat Ikea ze zelfs al voor 1099 heeft. Je maakt me bijna aan het twijfelen om het toch te doen. Ik kan niet meer dan die 60 cm hebben hier in een hardstenen blad.

Weet ook niet of het boven de oven past, die zit onder de kookplaat nu.

Middelkoop is inderdaad een begrip hier in de buurt, maar niet goedkoop.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:31

MarlindeRooz schreef:
Wegens vermoeidheid heb ik de grote schoonmaak al maanden uitgesteld.. dus vandaag met mijn nieuwe fabulosa maar eens echt aan de slag. :=

*foto*

Zal ik before and after foto’s maken? :=

Ze zien er in ieder geval ook fabuleus uit <3 Graaaaag foto’s!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:55

Zeker foto’s!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:14

Suzanne F. schreef:
Middelkoop is inderdaad een begrip hier in de buurt, maar niet goedkoop.

Bij ons kwamen ze een paar keer goedkoper uit omdat we ook het hele sloop- en installatiewerk via hen lieten uitvoeren. Van drie offertes met gelijkwaardige apparatuur en keuken waren ze echt niet de duurste.

Mijn zoon had vorig jaar precies hetzelfde met de badkamer. Vijf offertes inclusief sloop, omleggen leidingen en inbouw, Middelkoop de gunstigste. Soms heb je de naam ...

rien10

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:25

Lord of the flies - the update.

We zitten nu op 60+ vliegen. Na lang turen en elimineren van zaken denken we dat ze in de spouwmuur zitten. Er zal daar een dode muis, rat of vleermuis liggen. Volgens ons komen ze via een kier in het kozijn binnen. Het worden er steeds minder, vanmorgen maar twee. Ik denk dat we er doorheen zijn. Bah bah bah. Vandaag maar weer ramen zemen. Ik sla ze trouwens niet meer dood, dat geeft bij 60 vliegen wel een ongelofelijke smeerboel. Ik zuig ze op met de stofzuiger. Daar spuit ik twee keer per dag verdelgingsmiddel in en de slag dek ik steeds af met een plastic zakje. De stofzuiger staat nu gewoon standaard bij het raam in plaats van in de kast.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:26

Wat een ellende Rien!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:30

Kan je die kier niet dichtkitten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:34

rien10 schreef:
Lord of the flies - the update.

We zitten nu op 60+ vliegen. Na lang turen en elimineren van zaken denken we dat ze in de spouwmuur zitten. Er zal daar een dode muis, rat of vleermuis liggen. Volgens ons komen ze via een kier in het kozijn binnen. Het worden er steeds minder, vanmorgen maar twee. Ik denk dat we er doorheen zijn. Bah bah bah. Vandaag maar weer ramen zemen. Ik sla ze trouwens niet meer dood, dat geeft bij 60 vliegen wel een ongelofelijke smeerboel. Ik zuig ze op met de stofzuiger. Daar spuit ik twee keer per dag verdelgingsmiddel in en de slag dek ik steeds af met een plastic zakje. De stofzuiger staat nu gewoon standaard bij het raam in plaats van in de kast.

Eww...

Maar hoort een spouwmuur niet vet droog te zijn? (zéker nu) En zal een dood dier daarin niet gewoon verdrogen in plaats van gaan rotten???
Dit kan volgens mij alleen in een vochtige spouw en dan had je dat al gemerkt in de winter door vochtige plekken...

Ik had op zolder een dode muis liggen, die is ook gewoon uitgedroogd...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:38

Wat voor vliegen zijn het? De gewone normale zwarte? Of die grote blauw/groene die maden leggen? Of zijn ze kleiner?

Hier vorig jaar een lekkage onder de keuken gehad.. Op 1 dag had ik 3000 rioolvliegen in de keuken en woonkamer zitten. :r

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:42

Iets wat goor rien, hopelijk is het snel over! :n

Hou er rekening mee dat we er niet zo lang wonen nog en het is nogal een afgeleefd huis. Dus echt strak en schoon wordt het hier nooit. Het blijft er altijd smoezelig uitzien voor mijn gevoel. En gezien het een huurhuis is gaan we ook niet vloeren vervangen etc.

Stopcontact (zo vies door erboven boren)
Afbeelding
Afbeelding

Zolder
Afbeelding
Afbeelding

Trap naar zolder
Afbeelding
Afbeelding

De wasmachine, helemaal schoon. Maar draait nu met soda er in om schoon te worden op 90 graden. Moet je zien hoeveel overtollig zeep er in zit sinds april (hij is nieuw). En wij gebruiken echt weinig zeep. :=
Afbeelding

En dan zo verder met de eerste verdieping (overloop, 2 kantoortjes en onze slaapkamer) badkamer doe ik van de week wel dat red ik nu niet. En dan nog het smerigste: de trap naar boven. Die is echt goor oa door oppashondjes. :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:55

Ohhh. Lekker eer van je werk. Heerlijk!!
Qua spouwmuur: zeker weten doen we niks. Maar het lijkt over te zijn. Mijn zoon gaat nu alle kieren kitten. En dan zullen we er van af zijn.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:48

Zo hé, dat is lekker opgeknapt *\o/* Nu bijhouden, zodat het de volgende keer minder werk is :')

Hier vandaag bezig met parternerlief om alle ramen van het hele huis te zemen. Van binnen en buiten. Wat een werk met een groot huis en veel ramen _O- Nu even een lunchpauze ingeschakeld om bij te komen *\o/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:59

Goed bezig! De ramen moet ik ook nog eens doen. :=

Ja we zuigen de trappen regelmatig maar echt boenen doen we zelden. De ene trap is ook heel lelijk geverfd dus dat motiveert slecht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:11

Het is al een stuk beter Marlinderooz! Kreeg je het stopcontact niet schoner? Je kan ook de stroom er even afhalen en dan kan je ook veilig dat achterste stuk doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:30

Ik durfde niet goed de binnenkant te doen ja, dat ga ik nog een keer vragen aan mijn vriend. Of die hem er af wil schroeven. :D

Nou alles is boven schoon en de trap naar boven ook een soort van. Zo’n lelijke trap is dat, daardoor blijft hij smoezelig. Maar vriendje begon er net zelf over dat we die moesten gaan sauzen/lakken binnenkort. Dus jeej!

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:28

MarlindeRooz schreef:
Ik durfde niet goed de binnenkant te doen ja, dat ga ik nog een keer vragen aan mijn vriend. Of die hem er af wil schroeven. :D

Nou alles is boven schoon en de trap naar boven ook een soort van. Zo’n lelijke trap is dat, daardoor blijft hij smoezelig. Maar vriendje begon er net zelf over dat we die moesten gaan sauzen/lakken binnenkort. Dus jeej!

Je bent super goed bezig geweest.
Wat een heerlijk gevoel zal dat zijn als je het resultaat ziet.

Je kunt ook het bovenste kapje van het stopcontact eraf halen.
Die even in een sopje laten weken en dan zijn ze makkelijk schoon te maken.
Even in het zonnetje laten drogen en klaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:37

Ja dat ga ik de volgende keer doen, dat is al gedaan in april maar mijn vriend heeft boven dit stopcontact lopen boren en doen. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:38

MarlindeRooz schreef:
Ja dat ga ik de volgende keer doen, dat is al gedaan in april maar mijn vriend heeft boven dit stopcontact lopen boren en doen. :=

Tip van flip... Als iemand gaat boren zonder afzuiging... Ga dan ff met de stofzuiger erbij staan. Scheelt enorm veel rommel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:40

Ja hij was alleen aan het knutselen helaas. Normaal sta ik er met de stofzuiger bij.

Heb nu ingepland dat ik maandag de rest doe zodat het huis schoon is als we op vakantie gaan over 1,5 week. Lijkt me heerlijk thuiskomen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:55

Inderdaad, hou altijd de stofzuiger eronder en de stopcontacten in een sopje met chloor, was toen we hier kwamen wonen hard nodig maar ze zijn weer wit :j

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:58

Even een vraagje. Onze douche thermostaat is kapot denk ik. Het water uit de douche wordt steeds warmer. Nu had ik al gegoogeld dat er dan misschien ergens kalk zit. Maar wat moet ik nu ontkalken? De douchekop? De knoppen? En hoe moet zoiets?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:03

madeliefw schreef:
Even een vraagje. Onze douche thermostaat is kapot denk ik. Het water uit de douche wordt steeds warmer. Nu had ik al gegoogeld dat er dan misschien ergens kalk zit. Maar wat moet ik nu ontkalken? De douchekop? De knoppen? En hoe moet zoiets?

Het lijkt me eerder dat er een sensor/voeler stuk is... Je douchekop regelt de temperatuur niet, die kan je prima in een emmer met schoonmaakazijn pleuren (doe je verstandig aan om dat sowieso af en toe te doen)

Ik zou het risico op verbranden vermijden en gewoon een nieuwe thermostaat kopen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:18

Ook een rip, draai zo af en toe de kop van de kraan en lef die in de azijn :j
Ik had an die waterbesparende dingen gekocht voor ín de kraan en dan zie je dat er allemaal kalk inzit!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:45

En een thermostaat is dag gedeelte wat aan de muur zit en waar de temp mee geregeld wordt en de doucheslang aan vast zit? Zijn die dingen universeel, dus kunnen ze op dezelfde gaten in de muur en watertoevoer gezet worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:59

madeliefw schreef:
En een thermostaat is dag gedeelte wat aan de muur zit en waar de temp mee geregeld wordt en de doucheslang aan vast zit? Zijn die dingen universeel, dus kunnen ze op dezelfde gaten in de muur en watertoevoer gezet worden?

Gewoon even de HoH (hart op hart) opmeten van je huidige kraan (die maten wijken volgens mij nog wel eens af) en daar de specs bij zoeken. Verder regelt de kraan zichzelf.

Persoonlijk zou ik gewoon naar de wat grotere bouwmarkt gaan (Hornbach, Bauhaus) en daar advies vragen. Eventueel met je oude kraan en foto's van de bevestiging. Als je een beetje handig bent, is die kraan zo gedemonteerd en opnieuw gemonteerd.

Ik kocht mijn huis, zat er geen thermostaatkraan in de badkamer (alleen op de wastafel), en ik heb daar ook gewoon een thermostaatkraan op gekregen, zonder nieuwe gaten te boren etc.