Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:16

chanicha schreef:
Het zal echt niet zo zijn dat je je klakkeloos kan aanmelden, alhoewel er gekkere dingen gebeuren.

Geloof me, hier gaat gigantisch mee gefraudeerd worden.

En wie kunnen hier weer voor opdraaien? Juist ja, de werkenden.
Laatst bijgewerkt door purny op 12-09-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:18

elnienjo schreef:
Dus op basis van hun verbruik in 2021. Dan heeft het meerpersoonshuishouden evenveel voordeel als het eenpersoonshuishouden die ook gewoon z'n huis warm wil stoken. Het grootste stuk verbruik zit in verwarmen heb ik door de app inmiddels gezien.

Classificaties gaan bij gas obv het soort huis, voor electriciteit obv de gezinssamenstelling. Volgens mij is dat bij alle maatschappijen zo toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:18

Telpeva schreef:
chanicha schreef:
Mijn zus was vanmorgen bij een vrouw uit de buurt die krijgt een uitkering waar de zorgkosten vanaf zijn gehaald en nu nieuw maandbedrag van het energiebedrijf van 600 in de maand. Die vrouw heeft zware suiker, is al op leeftijd maar kan nu geen huur meer betalen en nog minder eten :n

Verschrikkelijk, en dat voor iemand die juist al zo moet opletten met voeding, en ook altijd wat achter de hand moet hebben als suiker te laag is. Kan ze verder nog hulp krijgen, voedselbank wellicht? Misschien bijzondere bijstand of iets bij de gemeente?

Verder hoop ik dat karma degenen die de komende winter laks en onnodig anderen laten opdraaien voor hun kosten heel, heel hard in de kont bijt.

En aan de andere kant vind ik het ergens ook heel fijn dat zoiets komt, want denk aan alle mensen met pijn, ziektes, en ouderen die gewoon minder kwaliteit van leven hebben wanneer de thermostaat te laag komt... Ik hoop dat het bij hen terecht komt, die extra hulp! Laat het afzien over aan degenen die dat kunnen dragen, die mensen die het niet kunnen moet je imo gewoon ontzien.

Benzz schreef:
Het is een fraudegevoelige manier, maar ben blij dat er iets komt voor mensen!! Zelf denk ik ook dat een echt goede niet fraudegevoelige manier niet zo snel als dit geimplementeerd kan worden. Dit is makkelijk en snel te regelen.

Dat dus.
Is ook nog helemaal niet bekend hoe men dit gaat uitvoeren.

En iemand die bijvoorbeeld nog op vakantie kan gaan, een paard heeft, of niet in de schulden zit, en nu al roept over termijnbedragen storneren, mag zich wat mij betreft de ogen uit de kop schamen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:23

chanicha schreef:
Het zal echt niet zo zijn dat je je klakkeloos kan aanmelden, alhoewel er gekkere dingen gebeuren.

Net even gecheckt. Er zit wel een max aan wat je netto mag verdienen, en die is niet hoog.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:26

Mppff ik heb ook erg gemengde gevoelens over die regeling…want dit stimuleert idd niet om te bezuinigen/ te verduurzamen. En waarom dan niet lage inkomens tegemoet komen door enkel bij te leggen op wat ze meer moeten betalen ten opzichte van vorig jaar? Wat iedereen de afgelopen jaren heeft betaald aan maandbedrag zou je toch ook nu moeten kunnen betalen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:29

Juut schreef:
chanicha schreef:

Net even gecheckt. Er zit wel een max aan wat je netto mag verdienen, en die is niet hoog.

Hoe kun je dat checken als het plan nog niet klaar is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:30

Ik vind het ook jammer dat wederom de lage inkomens tegemoet gaat gekomen worden. Het was fijner geweest als ze voor iedereen met een oplossing waren gekomen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:35

Benzz schreef:
Juut schreef:
quote="chanicha"]
[/quote

Hoe kun je dat checken als het plan nog niet klaar is?

Ging over de energietoeslag toch? Gewoon gegooglelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:36

Dat vind ik ook. Wij verdienen goed en hebben geen klagen, maar ook voor ons is even een paar honderd euro extra in de maand goed kijken waar we het vandaan kunnen halen.
De stijging is gewoon echt enorm hoog en plotseling.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:38

secricible schreef:
elnienjo schreef:
Dus op basis van hun verbruik in 2021. Dan heeft het meerpersoonshuishouden evenveel voordeel als het eenpersoonshuishouden die ook gewoon z'n huis warm wil stoken. Het grootste stuk verbruik zit in verwarmen heb ik door de app inmiddels gezien.

Classificaties gaan bij gas obv het soort huis, voor electriciteit obv de gezinssamenstelling. Volgens mij is dat bij alle maatschappijen zo toch?

Ik vind het prima als er per type huis en per gezinssamenstelling een gemiddelde wordt vastgesteld. Dan kun je door een beetje besparen toch de rekening betalen zonder alles wat je hebt opgebouwd kwijt te raken en daarna afhankelijk te worden van de falende overheid. Ik neig steeds meer om de waarschuwing over de great reset te geloven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:40

Juut schreef:
[
Ging over de energietoeslag toch? Gewoon gegooglelt.

Nee gaat over een nieuw plan wat vandaag naar buiten is gebracht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:44

Het eerlijkste blijft tot x m3 een lage prijs.
Van x tot y een hoge prijs.
Van x tot z exteem hoog.

Welke getallen daar dan bij horen mag nader over nagedacht worden.

Zo heeft iedereen er wat aan.
Welk inkomen ook.
Kunnen we samen proberen minder te verbruiken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:45

DuoPenotti schreef:
Van x tot z exteem hoog.

Eens. Dan heb je het zelf in de hand zonder er helemaal op leeg te hoeven lopen. Degenen met sauna's, inpandige zwembaden en Tesla s die mogen dan een hoger tarief betalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:46

DuoPenotti schreef:
Van x tot z exteem hoog.

Welk inkomen ook.

Niet uit te voeren op korte termijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:48

MyWishMax schreef:
Nou, zo zwart wit is dat niet hoor. Of krijg jij minder salaris als je een cadeau van iemand anders krijgt? Of wanneer je geld moet lenen en dat vervolgens ingehouden wordt op salaris waardoor je 2 keer zoveel geld kwijt bent? Ik denk dat je je enorm vergist op hoeveel dingen sommige mensen met weinig gepakt worden.

Mee eens. Inclusief de mensen die net overal buiten vallen.

Ik ben juist van mening: hoe meer je verdient, hoe meer voordeeltjes je krijgt.
Waarom krijgen mensen met hogere inkomens bijvoorbeeld nog steeds kinderbijslag? Daar betalen minimum inkomens ook aan mee.
Mijn zusje zette de kinderbijslag standaard op een spaarrekening, want niet nodig.
Maar volgens mij heb ik dit soort dingen al eerder genoemd. Als je in één keer kan betalen krijg je korting, betaal je in termijnen dan betaal je meer. Wie wordt daar beter van denk je Suzanne?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:48

Wat ik las, correct me if i’m wrong, is dat de energiemaatschappijen mensen aan gaan aanmelden die het niet meer kunnen betalen.

Edit, ik kan het niet meer vinden.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 12-09-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:49

DuoPenotti schreef:
Van x tot z exteem hoog.

Welk inkomen ook.

Zou ik ook een goeie vinden, het leven is voor iedereen een stuk duurder geworden.

Maar de schrijnende verhalen, kiezen tussen eten of warmte, mensen die hun gasmeter laten afsluiten/weghalen, mensen die uit de schuldhulpverlening vallen door de enorme maandbedragen, dat is toch verschrikkelijk :(

Iets zal er moeten gebeuren, links- of rechtsom.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:53

Niet mee eens DP, als bedragen vast zouden staan op een x verbruik dan zou een alleenstaande net zoveel kunnen verbruiken als een gezin en ermee weg kunnen komen. Ook huurwoningen met slecht en achterstallig onderhoud waar alle warmte rap weer naar buiten glipt kunnen dan ook buiten de regeling vallen, omdat het verbruik daar naar verhouding juist veel hoger is, terwijl die huurders er ook niks aan kunnen doen.

Al met al een moeilijk en ingewikkeld rampenplan denk ik, om dit allemaal eerlijk te laten verlopen zodat de steun daar komt waar het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:55

Nikass, dat is het nadeel van toeslagen. Sommige mensen ontvangen het, terwijl het niet nodig is. Je zou ook bot kunnen zeggen: financieer je dure kinderhobby maar zelf.

In dit geval is het gewoon heel lastig om snel met een regeling te komen die én de meeste mensen bereikt die het écht nodig hebben én niet heel fraudegevoelig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:57

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Van x tot z exteem hoog.

Welk inkomen ook.

Niet uit te voeren op korte termijn.

Natuurlijk wel , energiebedrijven kunnen zelfs per uur de prijs aanpassen. Geen enkel probleem om dit door te voeren volgens mij. Voordeel is dat je als regering weet waar je aan toe bent . Die regeling van vandaag is puur om mensen niet in de schuldhulpverlening te laten komen omdat dat de regering nog veel meer kost.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:58

purny schreef:
Laten ze nou gewoon iedereen helpen ipv een bepaalde groep.
Ik geef niks om chips. Ik wil gezond leven en chips is nou niet bepaald een eerste levensbehoefte.
Laat het kabinet gewoon eens haast maken met het geen wat in het regeerakkoord staat namelijk de btw verlagen op groenten en fruit. Maar zelfs dat schijnt te moeilijk te zijn

Overigens was en is de energieopslag wel ter compensatie van de gestegen energiekosten. Kosten die elke Nederlander tegen zal komen.
En ik blijf het krom vinden dat mensen die ook een inkomen hebben wederom naast de pot pissen.

1e klopt idd, had allang ingevoerd moeten zijn.
En ja ook de gemiddelde inkomens hebben het zwaar met deze energie prijzen. Ook dan is 500 - 600 euro per maand betalen echt belachelijk. En het is natuurlijk super slecht voor de economie als niemand iets meer kan of durft uit te geven.
Dus ja, er moet een heleboel op de schop. Een eerlijker verdeling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:59

Fokpremie vind ik ook helemaal niet nodig. Niet voor hoge inkomens maar ook niet voor lage. Waarom bijdragen voor het hebben van kinderen? Daar ben je zelf bij toch? Dan zorg je dat je geen kinderen krijgt of een stuk minder zodat je het wel kan betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:59

Telpeva 100% eerlijk is niets.

Wij in ons oude huis kunnen door de overheid oneerlijke regels ook niet meer investeren in verduurzaming.
Wat eerst wel het plan was.
Dus stoken ook ongewild meer.
Maar nu vallen we ook nog eens overal buiten.

Doen heel zuinig. Zorgen dat je geen abonnementen en onzin koopt om uit de schulden te blijven maar wel de energie kunt betalen.
Deze regel is leef er op los. Lekker je geld naar vakantie, streaming diensten luxe artikelen,roken. En vervolgens energie niet kunnen betalen en hulp krijgen..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:00

Maar die eerlijke verdeling komt er toch al aan? Dit is toch puur een tijdelijke oplossing? EU heeft het plan met prijsplafonds toch al goedgekeurd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:00