Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:37

Morrie schreef:
even tegengas: ik kook nu 3 jaar op inductie en ik vind het vreselijk, maar dat zal de leeftijd wel zijn, ik heb tientallen jaren op gas gekookt en moest op mijn oude bejaarde dag nog naar iets nieuwerwets over van mijn man -O-

Morrie ik ben al belegen maar vind het echt een uitkomst, alles kookt eerder en het is makkelijk sxhoonmaken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:48

chanicha schreef:
Morrie schreef:
even tegengas: ik kook nu 3 jaar op inductie en ik vind het vreselijk, maar dat zal de leeftijd wel zijn, ik heb tientallen jaren op gas gekookt en moest op mijn oude bejaarde dag nog naar iets nieuwerwets over van mijn man -O-

Morrie ik ben al belegen maar vind het echt een uitkomst, alles kookt eerder en het is makkelijk sxhoonmaken.

ik kan er niet aan wennen, alles kookt over of wordt niet gaar en dan dat gepiep als je even iets parkeert op dat ding. Nu heb ik ook een vreselijke hekel aan koken en ik kan het ook niet goed, dus dat zal ook wel schelen

L_iek

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:02

@Morrie, eens. Ik vind het afschuwelijk. Van de week weer alles aan laten branden. Voorheen nooit. Wel makkelijk schoonmaken. Dat is dan een voordeel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:24

Ik kook op gas en heb een Smeg fornuis, hiervoor een Boretti, maar deze maakt wel heel makkelijk schoon door een gesloten schaal (?): geen randjes meer.
Gisteren de stopcontacten in een sopje gedaan. Ze waren van de muur omdat er getegeld werd. Als ik een keer de geest krijg, schroef ik ze allemaal van de muur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:26

Ceetje_bokt schreef:
Ik kook op gas en heb een Smeg fornuis, hiervoor een Boretti, maar deze maakt wel heel makkelijk schoon door een gesloten schaal (?): geen randjes meer.
Gisteren de stopcontacten in een sopje gedaan. Ze waren van de muur omdat er getegeld werd. Als ik een keer de geest krijg, schroef ik ze allemaal van de muur.

Ik had ook een smet tot 3 maanden geleden, toen begon de verbouwing haha.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:55

Ik hoefde ook niet te wennen aan inductie. Ja, alleen aan dat standje maximaal bij mijn inductieplaat véél heter is dan het gas volop. Daar verkleurde een rvs-pan van. Dus dat kan alleen heel kort, of wat langer met diepvriesgroenten.

Maar verder... perfect! Zo aan de kook en een paar standjes minder heeft ook meteen resultaat.
Schoonmaken is zo gepiept. Meestal is een natte microvezeldoek, gevolgd door een droge theedoek genoeg. En als het echt vet is, spray ik even met de keukenreiniger van de Action en dan die natte microvezeldoek er een paar keer over, gevolgd door een droge theedoek.
Ik vond het altijd zo'n rotklus om de gaspitten en pannendragers schoon te maken :o

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:56

PSvanLot schreef:
Melia schreef:
Wat vind je er vreselijk aan dan? Alleen het schoonmaken al.. heerlijk t.o.v. gas :Y)

Daar kijk ik misschien nog wel het meest naar uit haha.
Hebben jullie er een beschermplaat over liggen als je hem niet gebruikt? Heb best mooie gezien.

Nee wij niet, ik heb er ook nog nooit krassen opgekregen daardoor. Wél door het schuiven van pannen :o.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:10

O ja het schuiven van pannen op inductie. Ik roer in een pan en hoppa, pan weer van het rondje af. Zo irritant, had ik met gas nooit. (Mijn man roert met 2 spatels en heeft er geelast van, maar dat kan ik niet, dan krijg ik een error in m’n hoofd)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:40

Ik kook al 12 jaar op inductie, zou nooit anders meer willen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:43

De vorige van ons was zeker 7 jaar oud en is naar onze dochter gegaan en was nog als nieuw terwijl wij bijna dagelijks koken.
Zo snel krast het niet ja, wat jullie zeggen, niet met pannen schuiven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:29

Ik heb nog nooit een kras op mijn inductieplaat gehad. Wel een scheur, fles op laten vallen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:44

Oeii dat is zonde Monique :oo

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:48

Ja, is al lang geleden hoor. Ik kon er nog wel op koken, maar het was een Spaanse plaat met 3 kookzones, waarvan 1 bedoeld voor een enorme paella-pan. Een jaar later gingen we een nieuwe keuken zetten in ons appartement in Nederland, Bora met afzuiging. De inductieplaat uit de oude keuken meegenomen naar Spanje en die doet het hier prima en heeft gewoon 4 kookzones. Oude plaat met scheur nog verkocht voor 50 euro :-)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:52

Goeie zaken Monique!

Prachtig zo’n Bora <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:58

Morrie schreef:
ik kan er niet aan wennen, alles kookt over of wordt niet gaar en dan dat gepiep als je even iets parkeert op dat ding. Nu heb ik ook een vreselijke hekel aan koken en ik kan het ook niet goed, dus dat zal ook wel schelen

Eens :j hoor @Morrie
Mijn ouwelui hebben ook inFUCKtie, ik kook graag, dus kook daar ook veel, maar ik kan er ook niet mee uit de voeten. En het is geen beko-plaatje ofzo.
Wellicht is de 'catch' met dat ding dat het zo snel schoon is...

Wat er ook gebeurd met het gas, ik zal er zolang mogelijk op proberen te koken ( en dat dan ook maar ervoor betalen :o )

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:11

Afbeelding

Nou ik kan lekker poetsen :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:17

L_iek schreef:
[ [url=m/cO0rlC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou ik kan lekker poetsen :')

Ik heb ze thuis net uitgepakt, schrok ervan hoe hard ze droog zijn!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:18

Ooh die wil ik ook! Waar kopen jullie ze?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:00

Ik heb van alles bij 123schoon besteld.

2 emmers, 50cm veger, scrub daddy & mommy, scrub daddy damp duster, 6 wondersponzen, 10 schuursponsjes, een plumeau, Pink stuf allesreiniger, Pink stuf douchefoam en baking soda.

Geloof dat ik €45 euro moest betalen voor alles.
Ben naar de scrub Dady damp duster heel benieuwd. Hoop dat ie al mijn swiffer duster doeken kan vervangen, maar dan moet ie wel van goede huizen komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:24

chanicha schreef:
Goeie zaken Monique!

Prachtig zo’n Bora <3

Als ik iets aan zou raden in een huis, zeker in een appartement, is dat het wel! Wij dachten in onze keukenindeling vast te zitten aan de locatie van de centrale afzuiging, maar de keukenzaak kwam direct met de vraag of we dicht bij een buitenmuur zaten. We zitten op de hoek, dus met 1,5 meter zaten we buiten. Je kan ook luchtcirculatie nemen, maar omdat ons appartement al vrij warm is, vonden we dat niet prettig voor de zomer.

Het appartement is dus ons vakantiehuis in Nederland, terwijl we in Spanje wonen. Wel de keuken echt luxe laten uitvoeren, omdat we denken er wellicht ooit permanent weer te gaan wonen. Je ruikt ook totaal geen kooklucht met zo´n Bora en het is ook nergens vettig meer in de keuken, dat slaat meteen naar de afzuiging toe. Ideaal!

Ik zou willen dat ik er hier in Spanje ook een had! Wie weet ... ooit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:35

Wegens vermoeidheid heb ik de grote schoonmaak al maanden uitgesteld.. dus vandaag met mijn nieuwe fabulosa maar eens echt aan de slag. :=

Afbeelding

Zal ik before and after foto’s maken? :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:42

Ikea heeft ook een kookplaat met geïntegreerde afzuiging trouwens. Kost 1700 euro. Geen idee of het wat is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:43

Suzanne F. schreef:
Ikea heeft ook een kookplaat met geïntegreerde afzuiging trouwens. Kost 1700 euro. Geen idee of het wat is.

Voor rond die prijs heb je nu meerdere merken die ze hebben. Wij hadden destijds het ´geluk´ dat bij de complete keuken alle apparatuur voor de helft van de prijs ging. Standaard trouwens bij die leverancier (voor zover ik weet, twee keuken daar gekocht). Jou wel bekend denk ik, Middelkoop (je woont in de buurt volgens mij :-)).

Ik zie dat Ikea ze zelfs al voor 1099 heeft. Je maakt me bijna aan het twijfelen om het toch te doen. Ik kan niet meer dan die 60 cm hebben hier in een hardstenen blad.

Weet ook niet of het boven de oven past, die zit onder de kookplaat nu. Note: deze niet, die gooit de schone gefilterde lucht onderlangs eruit. Ik wil er een die rechtstreeks naar buiten gaat, als ik er al aan begin. Keuken staat tegen de buitenmuur.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/fordelakti ... -40515865/
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 03-09-22 08:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:44

Ik ben erg blij met mijn Pink Stuff, de glazendeur van de badkamer was een beetje verwaarloosd qua kalk aanslag (iets met te lui om na het douchen af te drogen ook), met de pink stuff pasta en badkamer reiniger had ik hem binnen 10 minuten kalk vrij zonder al teveel moeite.
Ik ben dus erg positief.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:45

MarlindeRooz schreef:
Wegens vermoeidheid heb ik de grote schoonmaak al maanden uitgesteld.. dus vandaag met mijn nieuwe fabulosa maar eens echt aan de slag. :=

[ [url=m/n2xO85.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zal ik before and after foto’s maken? :=

Ja foto's!!