Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:22

Wij hebben net een nieuwe keuken in zandgrijs achtige kleur. Bevalt ons nog steeds heel goed (gelukkig). Niet dat standaard wit of tegenwoordig veel zwart

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:06

Sting schreef:
Wij hebben net een nieuwe keuken in zandgrijs achtige kleur. Bevalt ons nog steeds heel goed (gelukkig). Niet dat standaard wit of tegenwoordig veel zwart

Zandgrijs, die had ik nog niet voorbij zien komen. Dat zal teveel blenden met de muur, maar gezien de indeling veranderd, kan de muur achter de keuken ook wel een andere kleur worden.

Zou je een foto willen delen?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:14

Ik hou wel van net iets anders.

Hier gaat er een aanbouw komen dus ook een hele andere keuken. Ik hou van koken. Mensen blijven vaak eten dus de keuken krijgt een grote rol. Heb nu dit ontwerp liggen met donkererbruin (wilde ook geen zwart of hele witte keuken)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:15

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:22

SIEMxFUNNY schreef:
Ik hou wel van net iets anders.

Hier gaat er een aanbouw komen dus ook een hele andere keuken. Ik hou van koken. Mensen blijven vaak eten dus de keuken krijgt een grote rol. Heb nu dit ontwerp liggen met donkererbruin (wilde ook geen zwart of hele witte keuken)

Oe spannend! Hier ook een aanbouw en een nieuwe keuken.

Wij zijn er al wel uit dat het hout gaat worden. Maar of dat nu donker of licht gaat worden, daar zijn we nog niet helemaal uit.

Vind de achterwand die je plaatst heel erg mooi, het eiland vind ik wat te steriel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:33

Het witte eiland blijft het geheel wel ruim en open houden, terwijl een donkerder eiland de ruimte kleiner zal doen lijken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:38

Hier ben ik toevallig ook bezig met een ontwerp voor de keuken. Tips zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:40

Zou je ipv die grote hangende afzuiging niet liever een kookplaat met geïntegreerde afzuiging willen ??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:55

Dat is inderdaad iets dat ik overweeg. Of een achter de kookplaat die omhoog komt uit het eiland. Dat lijkt me nog prettiger. Maar dan wil ik er nog steeds een grote lamp boven hangen vandaar dat hij in de tekening staat. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:57

Maar een grote lamp is toch vaak minder massief dan die grote afzuigers en zoveel meer keus :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:04

Klopt. Wel goed om te weten (had ik er gelijk bij moeten zetten) dat deze ruimte 5,5 meter hoog is op het hoogste punt.

Afbeelding
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:05

Staat de eettafel nu niet heel dicht op de deur? Of lijkt dat alleen?
Zou namelijk wel rekening houden met looproute, als daar iemand zit kan je er maar lastig langs als je door de deur komt/moet :j.

Qua kleur: ik heb donkerblauw met wit! Maar het is bijna zwart dus weet niet of dat telt :)). Mijn ouders hebben een lichte houtkleur met antraciet blad erin laten zetten, ook heel mooi.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:09

Goed punt. Hij is niet perfect op schaal en ik had hem inderdaad een stukje verder naar het zuiden moeten tekenen. Ik wil daar in ieder geval een meter tussen houden en kies expres voor een schuifdeur. Denk je dat een meter voldoende is? Of is er meer ruimte nodig?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:17

Meter is best dicht er op hoor. Als daar iemand zit ben je al zeker de helft van die ruimte kwijt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:18

Malenka schreef:
Goed punt. Hij is niet perfect op schaal en ik had hem inderdaad een stukje verder naar het zuiden moeten tekenen. Ik wil daar in ieder geval een meter tussen houden en kies expres voor een schuifdeur. Denk je dat een meter voldoende is? Of is er meer ruimte nodig?

"Ze" zeggen 140 cm van tafel tot muur. 60cm voor de stoel, plus zo'n 80cm aan loopruimte zodat je er makkelijk langs kan. Je kan daar zelf natuurlijk vanaf wijken, maar zou er goed op letten dat je daar ook makkelijk langs kan als er iemand wat verder naar achter zit. Stel je zit met een paar vrienden aan tafel te chillen, dan zit je meestal niet netjes bijgeschoven maar wat 'losser'. Dan moet diegene op die stoel niet in de weg zitten mocht er nog iemand door die deur willen :j.

Is zo oncomfortabel als je je zo langs iemand moet wurmen :)).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:30

Zeker het overdenken waard. Als ik de de tafel en het eiland samen verschuif naar 140 van de deur af dan staat het eiland ruim 160 van het andere keuken element af. Dat lijkt me niet zo fijn. Dus ik ga even een verspringende versie uitdenken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:33

Dit is onze huidige keuken (2e hands gekocht 6 jaar geleden).

We willen rechts twee half hoge kasten aan beide kanten en in het midden de kookplaat. En dan daar tegenover een eiland met het spoeldeel. Anderhalf diep (90cm) en dan in de hoek waar nu de prullenbakken staan een 'barretje' net als SIEM haar idee, dus daar geen onderkastjes. Afbeelding

Voor de beeldvorming, dit is nu de kleur in huis verder bij kunstlicht.
Afbeelding
Tussen de kamer en de keuken zit nog een groot deel waar onze eethoek staat en mijn werkplek zit. Die staan er niet bij op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:01

Dan kom ik op zo iets. Ik ben er nog niet blij mee. Maar ik zal hem later eens op schaal tekenen om te zien hoe veel ruimte er precies nog is en hoe groot het verspringen moet zijn. Ik vind het tafelblad achter het eiland nu namelijk te diep maar wil dat wel gelijk houden aan het gedeelte waar je aan zit. En ik denk dat een tafel die smaller is dan een meter ook niet prettig is.

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:11

Moet die deur precies daar ivm de ruimte aan de andere kant? Of zou die ook opgeschoven kunnen worden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:15

Malenka, wij hebben lopen schuiven met meubels en afgeplakt op de vloer, om te kijken of ons plan haalbaar en werkbaar is. Misschien nog een idee, het is nu een lege ruimte.

90cm voor een tafel qua breedte is ook wel prima, maar dat is wel het smalst vind ik wat fijn is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:22

Needje,
Die moet daar komen. Hij kan wel naar achteren geschoven worden (gelijk met de achterkant van het aanrechtblad) maar dan houd je hetzelfde probleem met de muur direct naast de deur. Want die moet blijven staan waar hij staat.

Edit: ik zou de deur weer naar links tegen de buitengevel kunnen verplaatsen en de keuken opschuiven tot op de plek van de deur. Dan zijn alleen de looproutes voor oogst en boodschappen wat groter. Maar dat is zeker nog een optie.

Marlies,
Als ik het op papier heb staan gaan we het inderdaad uitzetten. De tafel zonder eiland is 2,5e meter lang. 90cm kan dus denk ik wel nog qua verhouding. Smaller zal er snel gek uitzien. Ik probeer ook wel echt na te denken over hoe we het gaan gebruiken en ik wil graag zo veel mogelijk ruimte om oogst te verwerken en te tekenen.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 05-01-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:23

Weet niet hoeveel ruimte er nu tussen zit, maar denk dat het ook fijn is om te zorgen dat je daar ook met twee man kan staan. 160cm van het andere blok = 80cm per persoon. Dat is ruim, maar dan kan je wel comfortabel achter iemand staan? Dus bijv. iemand die kookt en iemand die vaatwasser inruimt/uitruimt/afwas doet, bijvoorbeeld.
Maar weet niet wat gangbaar is qua ruimte hoor :P.

Edit: ik heb even gekeken, bij mij zit er 145cm tussen het aanrecht en het keukenmuurtje. Dat is op zich een fijne ruimte om met zijn 2'en 'achter elkaar' te staan (waarbij er nog best iemand 'tussendoor' kan wurmen als dat nodig is)

Smaller dan 90cm zou ik idd niet gaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:26

@malenka: heb je die lengte tafel ook echt nodig qua hoeveelheid vaste eters of zou een uitschuifblad of 'omhoogtil'blad ook kunnen ?
Ik denk aan een waterfall zijkant die je omhoog kunt tillen en als tafelblad dienst kan doen.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:38

Even uit meeleesmodus. Wij hebben achter de zitplaatsen van het eiland 1m25 als doorloop, dat is echt aangenaam ruim (breder is niet fijn als je van vuur naar spoelbak moet met een pot heet water). Ook voor de kasten tegenover (eiland vs muurkasten) elkaar is die afstand ideaal zo, de deurtjes kunnen net niet botsen.
Aan de zijkant van ons eiland staan koelkast en diepvriezer met 90cm doorloop, daar kan je dus niet meer deftig voorbij als de deuren volledig openstaan, maar die deuren zijn nooit lang open dus dat stoort niet. Liever een iets langer eiland dan.
Wij hebben ook alles goed afgeplakt op de grond om te kijken hoe de doorloop precies was, daar hebben we toch wat mee gespeeld eer het ideaal was.
Een 1m brede tafel is overigens handiger als je aan de achterkant van het eiland ook nog kastjes wilt, standaard maten zijn 40, 60 en 80cm diep als ik het mij goed herinner. Dus dan kan onder het vuur een kast van 60cm diep en daar aan de rugzijde tegen eentje van 40cm diep. Scheelt weer maatwerk :$

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:06

Caro,
Bedankt voor het uit meeleesmodus komen. We gaan de keuken zelf bouwen dus maten mogen afwijken. Maar terug kunnen vallen op standaard systemen is zeker prettig. En apparatuur heeft natuurlijk ook gewoon standaard maten.

En heel vervelend maar ik kan dus nergens ruitjespapier of een liniaal vinden. Het is dus nog steeds niet helemaal op schaal. Maar de maten staan er nu wel in. Ik heb hierbij de deur/opening weer helemaal naar links verplaatst. Iets verder lopen is geen ramp als dat het verdere gebruik verbeterd.

Afbeelding

DubbelFun,
qua plaats om te eten hebben we het niet standaard nodig. Maar de stoelen moeten ook ergens staan en ik wil de ruimte gewoon hebben om te tekenen en te werken. Ik zie het nut niet zo in van een blad dat weggeklapt kan worden. Bovendien wordt het dan juist weer zo massief aan de kopse kant en dat wil ik voorkomen. Als de lengte echt niet uitkomt dan kort ik de tafel liever met een halve meter in en verlies permanent twee zitplaatsen.