Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:38

Hoe is het met de sloffen van je kerstcadeau van vorig jaar eigenlijk....? Die zijn nog wel okee toch zeker...? :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 22:50

De sloffen doen het nog perfect +:)+

Oren op steeltjes

Afbeelding

Het schijnsel van het eenzame lichtje schijnt zwak door het hobbelige glas van de oude stalraampjes. Sander verdwijnt de laatste dagen iedere keer na het avondeten en blijft tijden in de schuur voordat hij weer half verkleumd naar binnen komt. Ik had wel willen vragen wat hij gaat doen, maar ik weet wel beter; In deze tijd van het jaar stel je geen vragen….

Eigenlijk komt het mij ook wel uit dat hij 's avonds een tijdje uit huis is. Nadat ik snel de afwas heb gedaan, haal ik uit de kist het project waar ik mee bezig ben.

Afbeelding

Eerst had ik gedacht om een mooie warme wollen sjaal te weven. Er lag genoeg gesponnen wol klaar en het zou precies een klein genoeg project zijn. Maar helaas, nadat de matten van het weefgetouw waren gekomen, bleek er nog wel wat reparatiewerk aan de weefstoel te zitten. De poten zitten los en kunnen wel wat lijm gebruiken, een scharnier was bijna doorgebroken, kortom dit gaat tijd kosten en ondertussen kan ik niet weven.

Een nieuw Manchester jasje zou goed van pas komen. Die van 8 jaar geleden is wel aan vervanging toe, de voering heb ik nu al meerdere keren opgelapt en van de week zag ik een grote scheur in de voorkant. Hier heb ik nog genoeg stof voor liggen. Als ik de stoffen één voor één uit de kist haal, valt mijn oog op een klein lapje blauw-zwart geruite stof. Ik houd hem uitgestrekt voor me, nauwelijks een halve meter en net een meter lang. Zou dat genoeg zijn voor een vest? Ik puzzel met de patroondelen en ja! Het past, maar dan ook precies. Een jas en een vest gaat het worden dit jaar.

Afbeelding

Na het uittekenen van de patroondelen zet ik de schaar in de stof. Langzaam stapelen de delen zich op. Alle delen moeten meerdere keren geknipt worden, één keer in de buitenlaag, één keer in de tussenvoering en één keer in de voering. Zo verstrijken de avonduren. De ene avond om te knippen, de volgende om alles aan elkaar te rijgen.

Afbeelding

Langzaam begint het jasje vorm aan te nemen. Behoedzaam steek ik de naald door de meerdere lagen stof. Exact op het lijntje anders wordt het knoopsgat scheef. Gebonden knoopsgaten zijn iets meer werk, maar het ziet er altijd zo netjes uit en ze slijten ook niet zo snel. Terwijl ik geconcentreerd aan het werk ben, heb ik mijn oren op steeltjes en kijk ik telkens even door het raam of Sander nog in de schuur is. Als ik aan het laatste knoopsgat begin trekt een bewegend licht mijn aandacht. Snel graai ik de spullen bij elkaar en leg ze in de kist. Gelukkig hebben we nog een aantal dagen tot de kerst ….

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:18

Dat is een heel mooi sfeervol verhaal en dat wordt een prachtig kasje! Wouw.
Doe je dat helemaal op de hand of heb je toch een trapnaaimachine op zijn minst?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 06:19

Wow wat mooi en wat knap dat je dit kan maken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:08

Die knoopsgaten alleen al! <3 ben benieuwd naar het eindresultaat én naar jouw cadeau.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:03

En weer genieten met jouw verhaal!

Wat ongelooflijk knap dat je dit kunt maken zeg. :wow:
Ziet er nu al prachtig uit en ik denk dat hij er enorm blij mee gaat zijn. <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:12

Geweldig weer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:34

Dat ziet er al fijn uit +:)+

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:22

pien_2010 dankjewel <3.De lange naden naai ik inderdaad met de trap naaimachine maar rijgen en knoopsgaten enz. Doe ik het liefst met de hand.

mando heel erg bedankt <3

Ceetje_bokt dankjewel <3, ik ben ook heel benieuwd wat Sander bedacht heeft.

Myfairytale dankjewel <3

jolliegirl Bedankt <3

pmarena dankjewel <3

Doen jullie ook aan kerstkado's en zo ja, maak je dan iets zelf of koop je iets? Zou je blij zijn met een zelfgemaakt kado? {:)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:37

Ik heb ook weer genoten van je post! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Ik kreeg vroeger als eigenlijk heel vaak zelfgemaakte cadeaus. Eigenlijk altijd kleding. Zowel mijn moeder als tante konden goed naaien en vond het echt heerlijk om met m’n moeder op pad te gaan om stoffen of wol uit te zoeken en dat ik dan daar het eindresultaat als kado te krijgen…

Ik vind de kerstperiode heel leuk maar ik word wel geleefd; ik moet zoveel voor m’n gevoel; cadeaus kopen, dineetjes voor bereiden, boodschappen, enorme werkdruk want bijna kerstreces, huis versieren. Het is dan ook juist leuk om te lezen dat jij de traditie juist als een prettige onderbreking van de normale gang van zaken. Ik zou een wat soberder kerst heel erg waarderen. <|-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:49

Oh kerst is bij ons thuis een traditie met een boek onder de boom. Ik kreeg als kind vroeger standaard 3x per jaar een boek. Met de grote vakantie, met Kinderboekenweek en met kerst onder de boom (mijn moeder was dochter van een boekhandelaar). Het laatste boek is traditie gebleven. Ondanks dat ik tegenwoordig voor 95% ebooks lees. Met kerst krijg ik een papieren boek. Ik geef zelf aan wat ik wil hebben ook. Soms een mooi kijk boek (ooit een prachtig boek met 'lucht' foto's vd Wadden gekregen), soms een ander hebben boek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:55

Mijn man en ik geven elkaar geen cadeautjes met Sint of Kerst. Wel gaan we rond die dagen regelmatig luisteren naar Kerstconcerten (zit zelf in een koor dus ken die wereld en zijn veelal vrienden of kennissen van mij die zingen) zoals vanmiddag, gisteravond en vrijdag avond zelf met koor opgetreden. Dus ook heel sfeervol en Kerstmis achtig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:03

Vroeger was kerst kadootje kopen, kaartjes sturen, naar ouders en schoonouders gezelligheid.
Al heb ik het wel altijd ervaren als een verplicht nummertje en zo ervaar ik het nog steeds.

Nu ik ouder wordt is het voor mij meer rust zoeken.

Geen kadootjes maar samen met mijn vriendin en haar man lekker eten, spelletje spelen en gezelligheid.

Paps komt dan de 2e dag eten, dan maak ik echt niets speciaals.
Nouja dan eten we misschien aan tafel ipv bord op schoot _O-

Mijzelf vrijdag ziek gemeld omdat het wat op is, dus nu pas op de plaats maken.
Misschien nu wel mooi de tijd om weer de haaknaald op te pakken om mijn koppie leeg te maken.

Ben zo benieuwd naar wat Sander voor je heeft gemaakt en zijn reactie op jouw mooie kado.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:59

Ik heb mateloze bewondering voor mensen die kunnen naaien. Ik zou het willen maar krijg tegelijkertijd de kriebels als ik er maar aan denk. Heel raar!

Wij geven de kinderen een cadeautje, die komen tweede kerstdag eten.
Vroeger gaf ik de jongens een boek en een fijn kledingstuk.
Maar nu ze allebei een relatie hebben en de dames nauwelijks lezen of een genre waar ik niet in thuis ben, geef ik beide koppels iets neutraals waar ze beiden wat aan hebben. Hoop ik.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:42

Wat een enorm gaaf jasje wordt dat Thea. En wat een engelengeduld heb je ervoor.
Echt heel veel respect voor jullie manier van leven.
Wij doen met kerst niks. We gaan denk ik uit eten en verder weinig. We hebben niet zoveel met de feestdagen.
Ben benieuwd wat je van Sander krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:30

Een met liefde zelfgemaakt cadeau is imo altijd leuker / waardevoller dan een gekocht cadeau :j

Wij gaan in de kerstvakantie voor het eerst een paar dagen naar een CenterParcs met die kleine.
Normaal doen we dat niet vanwege veel te duur en niet per-sé ons ding, maar nu moesten we daar in de buurt zijn en dan maar een keer 2 nachtjes daar (met korting) zodat meneer 3 dagen achter elkaar in de Aqua Mundo kan, die zal dolblij zijn, weet niet wat hem overkomt :=

Ik ben verder deze vakantie bezig met tekenen, zagen, boren en verven. Trapkast wat extra planken maken. Een kastje voor de badkamer maken waar gewone wasmanden in kunnen waardoor je makkelijk je vuile was naar de wasmachine kan brengen.

Bij de wasmachine een kastje waar o.a. ook een wasmandje met inklapbare pootjes in kan, zodat ik die kan gebruiken voor het makkelijk ophangen van de wat duurdere kleding van wol, zijde, biokatoen, om te drogen aan mijn zelfgemaakte katten-touwbruggetje vlak onder het plafond _O-

En van bureaukastjes die we nog op zolder hadden staan, een grote jongens bureau aan het maken dat we op maat inzagen over de vensterbank heen zodat die kleine een fijne plek heeft om te tekenen, knutselen, uitvinden en klooien :)

En buiten ben ik bezig met takken en bladeren ruimen en daar langgerekte hopen van te maken als basis voor een soort Hugelkultur bedden :) Daar omheen wil ik van het voorjaar dan een bloemenmengsel inzaaien voor de bijen enzo, met ook zonnebloemen enzo voor de vogeltjes :)

En wat maïs en stokbonen. Nog even bedenken hoe ik dat ga doen. Beetje met de 3 gezusters manier denk ik, ik heb alleen niet zoveel met pompoenen :o

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 23:41

pallatin dankjewel voor je uitgebreide reactie <3 Wat leuk dat je vroeger zulke mooie zelfgemaakte kadootjes kreeg. Mijn moeder haakte vooral poppenkleertjes toen ik nog klein was.

jeetje77 Boeken, daar kun je mij ook blij mee maken! Ik vind het een goede traditie. Ik kreeg nooit boeken, ik denk dat mijn ouders niet wisten welke boeken ik nog niet gelezen had... Was een groot verbruiker bij de bieb, tien boeken per week was geen uitzondering. Waar haalde ik de tijd vandaan??

pien_2010 kerst draait niet om de kado's en begrijp dat jullie er ook gezellige sfeervolle dagen van maken <3.

mando allereerst beterschap Y;(. Bedankt voor je uitgebreide reactie, zo interessant om te lezen hoe iedereen een ander kerstfeest viert.

mysa het is nooit te laat om het nog te leren :)
Dankjewel voor het delen hoe jij de kerstkadootjes doet. <3

yavannadankjewel <3 .

Heerlijk pmarena! Lekker creatief bezig, zowel binnen als buiten.
Ik had eerst ook niet zoveel met pompoenen maar nu vind ik ze heerlijk. Als je ze wil eten kun je het beste van die kleine pompoenen kweken, piepumpkin heten ze ook wel. Deze zijn veel zoeter en smaken niet zo waterig. Ik gebruik ze heel veel in de chili, baked beans, stoofpotten maar ook in broodjes of kruidkoek. Zo lekker :9 . Baby bear is het soort die ik heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:05

Nou ik zag net nog een bericht op de pressure canning groep op Facebook, dat iemand zich afvroeg waarom mensen zo gek zijn om de moeite te nemen van het helemaal schoonmaken en verwerken van pompoenen _O-

Hier wel eens een pompoen experimentje gedaan een jaar of 10 geleden en ze groeien als kool zonder veel moeite. Maar verder dan een pompoensoepje (waar we niet heel veel aan vonden) kwamen we eigenlijk niet. Ik heb het idee dat het meer een vulling bij andere gerechten is dan echt iets dat je nou kweekt omdat je de pompoen zelf nou ze vreselijk lekker vindt....?

Net zoiets als hoe heten die paarse dingen ook alweer :=

Ik heb ook nog geen echt lekker recept voor aardperen kunnen ontdekken. Jij wellicht een tip...?
Die dingen groeien zo makkelijk en ik heb wel het idee dat er iets mee te doen moet zijn :)

Tot nu toe op verschillende manieren gebruikt in plaats van aardappels zeg maar.
Maar hebben dan toch liever gewoon aardappels :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:16

Die paarse dingen : aubergine ?
Aardperen moet je tegen kunnen, sommige mensen krijgen er buikkrampen van, voor vee is het advies in de grond laten en pas voeren na 1 feb. Iets met vorst en omzetting stofjes in die knollen.
Aardappelen zijn beter te eten voor de meeste mensen.

Pompoen vindt ik snel te overheersend in een gerecht net als wortelen. Maar pompoen cannen zie ik het nut niet zo van in, in een hal oid waar de temp zo rond de 15 graden is en luchtvochtigheid rond de 50% blijven die dingen de hele winter goed (maart of langer), dus eigenlijk niet nodig om daar extra energie in te steken. Wel goed rijp oogsten en drogen/narijpen zodat ze inderdaad klaar zijn om langer te bewaren en niet alle rassen bewaren even lang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:35

Aardperen verdraag ik totaal niet om de reden die jij noemt Tamara.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:47

Ik heb niet het idee dat wij daar last van hebben. Ik vind ze alleen zo.....mja zo zacht met weinig bite, net als zoete aardappels dat de structuur zo meh is vergeleken met normale aardappels.

Maar misschien dat dat met andere manier van verwerken beter is...?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:18

Ik vind rauwe aardperen lekker. Gekookt ook wel maar dan krijg ik gelijk last van mijn buik.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 21:27

Julstöket

Het is kerstavond. Het licht al lang vervaagd en de kleine lampjes verspreiden licht, warmte en gezelligheid. Ik neurie het ene kerstliedje na de andere terwijl ik de laatste hand leg aan de versiering. Na een drukke tijd met alle voorbereidingen voel ik nu de kerstvrede over mij heen dalen.

Afbeelding

Terwijl Sander elke dag aan het werk is op het natte weiland of de bijl rond zwaait om het hout fijn te kloven, ben ik aan het werk in de keuken. Ik blader door mijn recepten om te kiezen wat ik dit jaar zal bakken. De afgelopen tijd heb ik steeds een beetje boter opzij gelegt en gespaard, zodat wat extra hebben om mee te bakken. Uiteindelijk valt de keuze op een kruidkoek met rogge, honing en anijs. Speculaasplaat gevuld met amandel spijs. Knapperende gemberkoekjes, croissantjes en een aromatische kerstol. Ondanks dat Sander regelmatig komt smaakproeven, stapelen de gebakken lekkernijen zich snel op en ik heb geen blikken meer over om alles te bewaren…

Afbeelding

Afbeelding

In elk uurtje wat ik over had was er wel iets voor te bereiden, verse dennentakken verzamelen om een guirlande van te maken, van de kleine rode appeltjes heb ik heerlijk geurende pomander appels gemaakt, en aan mijn kado moest ook nog wel wat gebeuren. Julstöket heet deze tijd, dat betekent iets van kerstvoorbereiding maar als je het letterlijk vertaald zou het kerstwaanzin worden…. En eigenlijk past die vertaling heel goed als je naar de Zweedse kerstvoorbereiding kijkt…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kerst is een tijd waarin je waardering en dankbaarheid kunt tonen in vorm van een kado of paket. Voor de boer waar we melk halen had ik een klein kaas/kerstpakket samengesteld met boter, kaas, vers kaas met knoflook en kruiden, mosterd en kerststol.

Afbeelding

Wat ook heel belangrijk is om waardering te tonen aan de gårdsnisse. Een gårdsnisse is een soort kabouter die zich verborgen houd voor mensen. Ze zijn meestal vriendelijk en waken over de boerderij en dieren en brengen voorspoed. Maar owee degene die niet dankbaar is; nee, best het zekere voor het onzekere te nemen en de kerstpap voor hem klaar te zetten. Vanmorgen was het bakje leeg dus ik hoop dat hij weer tevreden is voor nog een jaar. En niet dat de kat het heeft opgegeten….

Afbeelding

Ik kijk tevreden om mij heen en geniet van de mixende geuren van de kruidnagel appeltjes, dennengeur en speculaaskruiden. Nu is alles in de kerstsfeer en kan ik niet wachten wat ik morgen onder de boom zal vinden.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:33

Dat ziet er gezellig uit! Wat een leuk gebruik van de pap voor de kabouter! Fijne kerst gewenst!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:01

Wat een mooie gedachte van de kabouters. Ooit in IJsland op vakantie geweest en was ervan overtuigd dat als ik in IJsland zou wonen ik echt in kabouters zou gaan geloven. En jouw kerstpakket <3 zoveel zorg, aandacht en werk…. Prachtig. De kerstvoorbereidingen die jij doet, bevallen me meer dan de idioterie in de supermarkten.
Edit: vergeet je helemaal te complimenteren met de mooie kledingstukken.