[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:27

Ik vond het al een beetje erg mooi klinken, maar in de nieuwe reclame van Rabo viel het me al op dat ze vrij uitdrukkelijk toegevoegd hebben dat die week in gaat als alle stukken aangeleverd zijn.

Hier is vriend gister met zijn vader naar een huis gaan kijken dat binnen onze prijsklasse leek te vallen (ik mag helaas nog niet naar buiten na mijn bevalling, dus ik kon niet mee).
Enerzijds vond hij het een mooi huis, maar er bleek al ruim 10.000 over de vp heen te zijn geboden. De verkopende makelaar vertelde dat hij nog wel meer boden verwachtte, het huis staat nu 1,5 week op funda en hij wil het woensdag eigenlijk wel verkocht hebben...
De makelaar was een oude vriend van mijn vriend en ze hebben een goed gesprek gehad waarin hij nog vertelde over andere mogelijke regelingen die we met ouders kunnen treffen, waardoor we net dat beetje wat we te kort komen om mee te kunnen gaan in de biedingen, dus dat was toch zeker gunstig. Had de hypotheker nog niet aangedragen op deze manier...
Ook heeft hij een prijs genoemd waarvoor hij het verwacht te zullen verkopen uiteindelijk. Toch wel gunstige info dus.
Nu twijfelen we heel erg of we het dat waard gaan vinden... Een paar maanden terug stonden er meer huizen rond het bedrag waar we nu naar kijken te koop met een net wat ruimere tuin.
Dat is namelijk het enige nadeel aan dit huis, de tuin is vrij krapjes. Aan de andere kant zit hij wel op de goede kant, dus toch zonnig en er zit aan de voorkant direct tegenover een speelpleintje, waar de kinders kunnen spelen als ze wat groter zijn.
We zijn bang dat omdat er steeds minder binnen ons budget past door de prijsstijgingen hier, dat we anders steeds achter het net blijven vissen en achter de feiten aan blijven hobbelen. Dan moeten we steeds langer wachten en betalen we uiteindelijk alsnog meer voor eenzelfde soort huis...
Lastig hoor.

KimD

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:54

Ik zou sowieso nooit een huis kopen als één van de twee het nog niet gezien heeft, maar dat kan ook aan mij persoonlijk liggen.

Wil je eigenlijk wel een huis waar de tuin wat krapjes is? Of verhuis je liever weer over een paar jaar als alles misschien gunstiger is?

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:33

Lastig hoor Cer.
Goed over alles nadenken. Ook of je wel meer wilt gaan betalen, dan eigenlijk mogelijk is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:54

Ja, het is zeker lastig...
Morgen gaan we nog eens kijken. Deze keer ga ik wel mee.
Het is gewoon erg lastig dat we het op 1 salaris moeten doen, omdat ik met een vervelende timing ziek geworden ben (studeerde nog en had een bijbaantje voor een paar uurtjes, maar had dus weinig opgebouwd, dus mijn ziektewetuitkering is echt miniem en mag je geloof ik toch niet meetellen voor de hypotheek). Het is wel de bedoeling dat ik ook weer ga werken na mijn zwangerschapsverlof, maarja voordat ik wat gevonden heb met mijn beperkinkjes en gebrek aan ervaring...
Qua maandlasten moet het alsnog makkelijk lukken allemaal.
En het is gewoon lastig dat hier in de omgeving de huizenmarkt zo op hol geslagen is. Mijn vriend heeft een goed salaris met uitzicht op groei. Elders zouden we zo een huisje kunnen kopen, maarja we zijn en willen niet elders. De instap gezinswoningen buiten de stad gaan al vanaf minimaal 250, maar dat is er nog maar af en toe eentje waar iedereen op af komt.
Je slaat jezelf voor je kop als. We door de situatie misgrijpen en over een paar weken/maanden dezelfde soort huizen weer duurder zijn...
Aan de andere kant komt er nu de vakantie afgelopen is misschien weer wat meer te koop, dus als we hier nu wel instappen kun je net zo goed spijt krijgen als er volgende week wat beters op komt.
Het hoeft trouwens niet perce huis voor de komende dertig jaar te zijn. Als we over een jaar of 5 willen verkopen en wat anders willen is het ook goed. Eigenlijk willen we de stad niet uit, maar de huizenprijzen hier zijn helemaal bizar... Maar op den duur zouden we mss wel terug kunnen/willen.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:12

Aha duidelijk..
En op sommige plekken doen de prijzen van de huizen al echt rare dingen ja.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:27

Waarom gaan jullie dan niet voor 5 jaar huren? Kopen met de weet dat je er niet lang zult wonen (minder dan 10 jaar) is ook niet logisch natuurlijk. Dan kun je beter huren en wachten totdat jij weer een baan hebt en jou inkomen ook mee kan tellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:28

Nu kopen met uitzicht op relatief snel verkopen is niet eens vreemd bedacht
De huizenprijzen zijn nu relatief laag, de rente is erg laag
Wij hebben nu een hypotheek die lager is dan onze huur en dat verschil word alleen maar groter door flinke stijgingen van die huur tov daling van de hypotheek door hoe die in elkaar zit.

Als je met een jaar of twee al wil verkopen zeg ik :niet handig
Maar een jaar of 5 of iets langer
Dan zou kopen helemaal geen verkeerd idee zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:30

Hmm.. misschien denk ik dan te moeilijk.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:40

Huren is hier echt niet te betalen (naast haast niet te krijgen in de buurten waar we zouden willen wonen). We zitten nu nog sociaal voor iets van 670 euro excl. in de maand, maar natuurlijk hebben we nu geen recht meer op sociaal, want vriend verdiend veel te veel daarvoor. We zitten hier dus eigenlijk scheef, ook een reden dat we wat anders zoeken. Vrije sector en particulier met een extra kamer en een tuintje wat we graag willen zit je makkelijk op het dubbele, zo niet nog een stuk meer. Hypotheek is dan een stuk goedkoper. Bovendien willen we idd wel ergens instappen voordat we ouder zijn, om te beginnen met vermogen opbouwen ipv alle woonlasten naar de wooncorporatie brengen.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 05-09-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:45

Of ik denk te makkelijk ;)
Maar als ik zie wat de prijzen van huurhuizen doen als je ook maar net te veel verdient
Wij zijn de laatste 3 jaren dat we huurden gestegen van 575 naar 675 per maand en het jaar dat we kochten zouden we 720 per maand per maand moeten gaan betalen , voor een huis met een paar flinke richtprijs , rotte kozijnen en een aantal andere issues
nu hadden we inmiddels 765 per maand moeten betalen
En wij zitten helemaal niet idioot ver over de grens van te veel verdienen heen
Als ik dan kijk dat wij ook nog eens niet in extreem duur gebied wonen (randstedelijk is allemaal aan te rijden maar biet zo dichtbij dat het prijstechnisch uit de klauwen loopt , nieuwbouw Zit hier tussen de 190 en de 250 in kwa rijtjes huizen )

Maar in 5 jaar tijd kun je wel al weer iets afgelost hebben en de huizenprijzen zijn voorlopig denk ik wel klaar met dalen (zeker in bepaalde regio's)
De rente kan niet veel lager worden als hij nu is

Als je alles naast elkaar zet en tegen elkaar afweegt kan kopen nu best wel eens een goed idee zijn
Ipv huren en bakken vol geld afdragen aan een verhuurder kun je dan beginnen aan iets opbouwen
Door de lage rente heb je nu ook vaak meer ruimte om af te lossen

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:39

Ik kom mij ook weer melden op de woningmarkt. 3 jaar geleden kocht ik mijn appartement vrij op naam.

Nu drie jaar later begin ik toch wel erg een tuin te missen en heb ik een aardige overwaarde opgebouwd. Met daarnaast de lage rente stand is het voor mij een idiaal moment om te gaan.

Vorige week de eerste 3 kijkers gehad, die het helaas alle 3 niet doen. Vanmiddag komen er weer 5 kijkers en donderdag heeft de makelaar een soort open huis voorgesteld i.v.m de grote belangstelling.

Nu heel hard hopen dat er tussen al die kijkers ook een koper zit zodat ik op jacht kan naar mijn volgende huisje :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:02

Nou dat moet toch wel lukken met zoveel belangstellende?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:06

Charaz schreef:
Nou dat moet toch wel lukken met zoveel belangstellende?

Ik hoop het heel erg :)
Als ik naar de afgelopen bezichtigingen kijk, hoeven kijkers helaas geen kopers te zijn.

De huizenmarkt lijkt wel weer helemaal op z'n kop te staan. Worden ineens enorm veel huizen te koop aangeboden, dus er is voor de kopers ook veel keus.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:08

Ik kom mij ook melden *\o/*

Vrijdag een bod op een appartementje gedaan van 86000 euro (vraagprijs was eerst 97500 en later 92500) en deze is geaccepteerd. Nu heb ik juni een gesprek gehad met de hypotheker en deze gaf toen aan (wat ik en mijn moeder begrepen hebben tenminste) dat als de woning hoger getaxeerd wordt als dat het bod is dat dit dan scheelt aan eigen geld dat je in moet brengen.

Iemand die weet of dit klopt? Ik heb morgen weer een afspraak bij de hypotheker maar ik dacht als iemand het hier weet...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:45

Zoveel kijkers klinkt bemoedigend Maaike, ons appartement komt volgende week op de markt. Jij woont ook in (omgeving) Alkmaar toch?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:56

Dani schreef:
Zoveel kijkers klinkt bemoedigend Maaike, ons appartement komt volgende week op de markt. Jij woont ook in (omgeving) Alkmaar toch?

Ja klopt inderdaad. Woon in Heerhugowaard

Voor jullie ook spannend. Hopelijk krijgen jullie ook gelijk een hoop kijkers

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:35

Klopt kimberly, je kan een.hypotheek krijgen 102% van de getaxeerde waarde !
Spannend allemaal, bij ons komt woensdag de makelaar, vrijdag gaan we zelf een woning bezichtigen

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:41

Eliana schreef:
Klopt kimberly, je kan een.hypotheek krijgen 102% van de getaxeerde waarde !
Spannend allemaal, bij ons komt woensdag de makelaar, vrijdag gaan we zelf een woning bezichtigen

Dus stel hij wordt getaxeerd op 90000 dan kan 2% boven op de 90000 krijgen en wordt mijn eigen geld minder?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:47

Dan hoef je minder eigen geld in te leggen.
Volgend jaar is het nog maar 101% jaar erop 100%

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:01

Is bij ons ook inderdaad zo gegaan. Wij zaten ruim onder de vraagprijs maar het is wel op de getaxeerd op de vraagprijs, onze hypotheek is dus de vraagprijs.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:02

Dat zou super zijn als dat bij mij ook zo is.. Kan het eigen geld wel betalen maar minder betalen is natuurlijk fijn ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:03

Moet het wel daadwerkelijk voor die prijs getaxeerd worden natuurlijk.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:10

KimD schreef:
Moet het wel daadwerkelijk voor die prijs getaxeerd worden natuurlijk.

Hij zal vast niet op 97.500 getaxeerd worden zoals de oorspronkelijke vraagprijs.. Maar hoger als 86.000 de koopsom zou moeten lukken lijkt mij.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:38

Zo gaat het idd. Leuk leuk en spannend

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:55

Kimberley_ schreef:
Dat zou super zijn als dat bij mij ook zo is.. Kan het eigen geld wel betalen maar minder betalen is natuurlijk fijn ;)

Uiteindelijk betaal je het natuurlijk wel gewoon, plus rente...