Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:28

Sorriso schreef:
Melisjeee schreef:
Ik snap jullie punt wel, dit was ook altijd de rede dat ik eigenlijk pas op mn 24e zou gaan beginnen. Maar na wat rekenen en verstandig nadenken lijkt het wel een veilige optie te zijn, anders zou ik het nooit doen! En zouden mn ouders het overigens ook nooit goed vinden!

Morgen belt de rijschool me om een afspraak te maken voor een eerste les! *\o/*

Ik denk dat het goed moet kunnen. Wordt wel een test voor je geduld, voor je vol vermogen mag ;).
Leuk joh, spannend, hopelijk al snel!

En laat ik nou net geen geduld hebben :')

Leo

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:17

Leuk hoor, nog meer mensen die starten! *\o/*
Ben zelf wel blij dat ik meteen voor A mag.. Vervelende nieuwe regels. :)

Vandaag goed gelest! Goede verdieping van de rit gedaan en merk dat we nu echt aan het finetunen zijn. Snelle slalom gedaan, dus nog twee snelle oefeningen en dan alles perfectioneren... Het ergste deel :+
Ik kon eindelijk weer halve draaien maken op de weg. :)) weet niet waar ik last van had afgelopen weken.
Morgen meteen weer een les gepland, even doorpakken nu ik wel tijd heb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:42

Leuk Goldie, heb je nu examen gepland?

Bij mij vandaag wat minder. Proefexamen gedaan en examenroutes gereden, maar door acute stress weer domme dingen lopen doen. Nog 3 lessen tot het examen.

Wbt het A1 rijbewijs. Ieder zn keuze. Zelf vind ik het fijn dat ik op vol vermogen kan, al zal ik in het begin liever een een motor met niet idioot veel PK's kopen, vind de lesmotor met 88 PK mooi zo.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:52

Ik ga ook niet meteen voor een hele felle, eerst lekker ervaring opdoen :)
Nog niet aangevraagd, nog een les zo en hoop dan...
Jammer Snoevie dat het weer even niet ging... Maar je gaat het halen hoor :)

Ik had vorige keer stress toen we ineens de parkeergarage in moesten -O-

Hihi ik heb evengoed ook een dikke auto :P Moet tenslotte wel een paardentrailer achter. Dus een 2 liter motortje was wel een vereiste ;)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:53

Ik heb gisteren mn motorkleding + handschoenen behaald!

Schoenen lukte niet in die winkel.. is overal een probleem bij, skischoenen, rijlaarzen.. te kleine voeten met veel te dikke kuiten. Dus daar nog even naar op zoek.

Had eerst een super vette leren jas in combinatie met leren broek.. maar textiel jas zat veel fijner en past qua functionaliteit meer bij mij. Dus nu heb ik een combi leren broek met textiele jas. Zal er wel als een malloot bij lopen, maar het zat goed en daar gaat het mij om :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:07

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:09

Aah, dankje! Leuk prijsje ook!! Alleen.. ik heb maat 36/37 en die is er niet zie ik zo. Maar goed, ik weet nu in ieder geval dat ze bestaan :)

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:10

Ik lees over het algemeen gewoon mee maar heb een vraagje.
Ik heb in december mijn rijbewijs gehaald en ga zaterdag naar een motor kijken
Een Honda cb600 hornet uit 2000.
Het leek mij een prima motor totdat mijn vader ermee aankwam dat dit een veelste zware motor zou zijn voor mij en dat ik veel beter een stuk lichter kan beginnen..
Echter ik heb gelest op deze motor en heb dit nooit zo ervaren.
Wat vinden jullie?
Gaan voor de Honda of doorsparen voor een Yamaha MT03, Kawasaki ER6N of ren Yamaha XJ6n
Ik had zelf bedacht de Honda een seizoen te rijden om dan door te sparen voor een van de boven genoemde motoren

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:21

Hornets zijn hele fijne motoren, niet te fel maar genoeg vermogen ;)
Een xj6 (diversion) is ook niet veel lichter dan een Hornet. Jouw genoemde modellen (behalve de MT) schommelen allemaal rond de 200 kg.
Jij heb erop gelest, voelde dat goed? Kon je hem manoeuvreren? (Desnoods zit je erop ipv aan de hand) dan is het toch goed? :j

@sorisso, daar heb je ook absoluut een punt :j

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:42

Anne, anders even bellen met Goedhart of ze de laarzen ook in kleinere maten kunnen leveren? Het viel mij bijvoorbeeld al op dat het ging van maat 39 naar 42 (dus 40, 41 misten) en dat lijkt me normaal gesproken niet zo in een laarzenlijn :)

Ik krijg ze helaas wel pas morgen binnen ipv vandaag :( Ze hadden alle laarzen al ingepakt voor de motorbeurs en konden mijn paar dus niet zo snel vinden.. Hebben alles moeten doorzoeken en toen ze ze eindelijk gevonden hadden, waren ze te laat voor de verzending naar PostNL. Huilie!

---
Mijn les gister ging mwa.. Had ineens angst voor de langzame slalom, geen idee waarom :\ Nu speelde het weer denk ik ook wel mee. We lessen meestal langs een meer en daar waren gister van die valwinden, het regende behoorlijk en het ging nog hagelen tussendoor. Zit je toch even wat minder fijn. Maargoed, goed dooroefenen en dan komt het goed! Instructeur heeft er nog steeds vertrouwen in haha. Was ook pas les 10 :+

Sorriso, ja vind de lessen leuk hoor! Maar krijg er soms de brui in als ik mezelf weer in de weg zit met m'n faalangst. Zoals gister.. in mijn hoofd moet het dan perfect en tsja dat kan nu eenmaal niet :+

Hoera voor Leo bij wie de les lekker ging! Toppie :D

Knuffel voor Snoev bij wie het even minder ging.. Komt echt wel goed hoor! Mijn instructeur zei gister nog 'dat is echt zo'n vrouwending.. die hebben soms hun dag gewoon niet en dan wil het niet :Y)' Wel waar overigens haha!

DAM, hopen dat je motor nu beter blijft functioneren na het opknappen en dat die binnen mag staan :j Toch een stuk fijner, een warme deken! Motor van vriendje gaat hier normaal 's winters altijd de berging in, maar aangezien die volstaat vanwege de aanstaande verhuizing, staat dat arme ding al de hele winter buiten :D Weliswaar onder een afdak, maar toch.. Hij start 'm overigens wel regelmatig zodat die even goed door kan lopen.. Scheelt ook weer.

Nina, ik zou dan toch gewoon voor de Hornet gaan. Als jij het als een fijne motor hebt ervaren tijdens je lessen en je merkte niets van de zwaarte, dan moet het nu toch ook goed gaan? Inderdaad wel even letten op de punten die Pluche aangeeft :j En sowieso moet je elke motor uitproberen, dus gewoon gaan kijken zou ik zeggen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:57

thanks Blinnii! Klopt wel ja

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:41

pluche_pluus schreef:
Een xj6 (diversion) is ook niet veel lichter dan een Hornet. Jouw genoemde modellen (behalve de MT) schommelen allemaal rond de 200 kg.
Jij heb erop gelest, voelde dat goed? Kon je hem manoeuvreren? (Desnoods zit je erop ipv aan de hand) dan is het toch goed? :j

@sorisso, daar heb je ook absoluut een punt :j

Snap jouw punt ook hoor. Het is inderdaad wel anders dan vol vermogen, alleen al doordat je een stuk lichter bent in gewicht. Slim idee weer van iemand bij de overheid. Extra geld aftroggelen + ontmoedigingsbeleid in 1, chapeau -O- }:0

Herkenbaar hoor Blinnii, niet iedere les geeft een even fijn gevoel. Maar het is het echt waard! Zet m op en probeer er de lol van in te blijven zien! :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:17

Volgens mij hebben vrouwen dat wel meer als mannen, die ups en downs.

Volgende week weer wat examenroutes meepakken iig.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:18

Ik word alleen maar zenuwachtiger naarmate mijn eerste les dichterbij gaat komen.. komt omdat ik een proeflesje heb gehad op een te hoge motor, kon niet met voeten aan de grond, zelfs met met mn tenen. En toen heb ik er 10 minuten opgezeten en 2 keer er vanaf gedonderd. Maar mijn vriend zegt dat mn Gladius heel tam is :+ dattie niet zo fel naar voren wil en dat stelt mij enigzins gerust haha

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:34

Herkenbaar ja, die lesjes waar je dan ontzettend baalt terwijl het de vorige keer zo goed ging!

Maar alles komt goed, ik heb dan wel mijn rijbewijs maar pakte de 1e keer dat ik op mijn eigen motor reed ook nog alle rotondes 3kwart en kleine bochtjes met 5 km/pu omdat ik het eng vond :')

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:56

Weet zeker dat ik dat ook ga doen als ik uiteindelijk mijn rijbewijs heb :')

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:01

Oh ik ook hoor! Ik schijt nu al in mijn broek omdat ik zaterdag mijn eerste lesje heb. := Heb er wel ontzettend veel zin in, maar het idee dat je zoveel kracht onder je kont heb...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:25

ReJo schreef:
Herkenbaar ja, die lesjes waar je dan ontzettend baalt terwijl het de vorige keer zo goed ging!

Maar alles komt goed, ik heb dan wel mijn rijbewijs maar pakte de 1e keer dat ik op mijn eigen motor reed ook nog alle rotondes 3kwart en kleine bochtjes met 5 km/pu omdat ik het eng vond :')

Ik ook hoor :j
Gaan er nog mensen zaterdag naar de Motorbeurs? Dan zwaai ik even naar jullie.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:29

Ja als het goed is gaan wij (Leo, ik en aanhang) op zaterdag :)
Heb bereikbaarheidsdienst, dus het is nog even afwachten :=

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:33

Leo ga ik wel herkennen, ik zal zwaaien :D

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:48

pluche_pluus schreef:

Ik bedoelde niet zwaarte in het gewicht maar meer in het vermogen van de motor.
Ik heb altijd met veel plezier op een Hornet gelest echter omdat mijn vader(die ook altijd heeft gereden) het me afraden begon ik te twijfelen.
Ik heb besloten dat ik zaterdag gewoon ga kijken, als het een goede/nette motor is neem ik hem mee.
Dan wil ik hem een seizoen rijden om door het jaar heen door te sparen voor een andere motor(die wat meer aan mijn eisen voldoet).

De mt03, xj6 (naked) en er6(naked) spreken mij veel meer aan maar die zijn net een slag duurder en allemaal nog wel heel nieuw om op te beginnen. dan kan ik beter een seizoen op die hornet rond tuffen en ervaring opdoen om dan na een jaar te gaan voor een wat leukere motor.

En voor alle meiden met zenuwen voor het rijden.
Zet het van je af!!!
Ik ken het volkomen heb daardoor heel lang gedaan over mijn autorijbewijs.
Bij mijn motor rijbewijs ben ik anders opgestapt, voor mij was mijn uurtje lessen er gewoon even een uurtje uit. Lekker uitwaaien op de motor en deed ik 5 lessen langer over mijn rijbewijs nouja dat is dan maar zo.
Ik heb ook echt wel gekwakkeld met de langzame slalom, maar op het moment dat ik me er niet meer druk over maakte lukte hij ineens keer op keer.

dus mijn advies: Geniet er gewoon van!!

Over de A1, A2 en A rijbewijzen.
Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor A1, naast dat ik het enorme geld klopperij vind voor elke keer weer lessen en examens, vind ik het net een paar opgevoerde brommers.
Buiten dat zijn die A1 motoren ook nog eens belachelijk duur..
Ik zou nog 2 jaar lekker door sparen dan voor het A2 rijbewijs gaan.
(heb in 24 lessen mijn rijbewijs gehaald uit eindelijk ;) )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:53

Een beetje vermogen is wel lekker hoor Nina, je wil ook wel graag wat extra's hebben als je ineens een dot gas moet geven.
Als je er al op gelest hebt weet je ook hoe de motor zich gedraagt. En je hebt zelf altijd nog de rechterhand op de gashendel :)
Hoeveel zit er in die hornet dan?

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:17

Gaat er iemand op vrijdagavond naar de motorbeurs?
Wat betreft een Hornet als eerste motor, gewoon doen. Zeker als jij er op gelest hebt. De afweging nieuw versus iets minder nieuw is wat mij betreft belangrijker. Zoals Liselot al zegt, je hebt zelf je rechterhand onder controle. Ik ben vers vanaf mijn rijbewijs op een Honda CBR 900 gestapt, en nooit last van gehad of bang van geweest. Ga ik als een malle de straat over? Nee, absoluut niet. Een lichtere motor is binnen de bebouwde kom net zo 'gevaarlijk'.
Lekker die mooie Hornet meenemen als hij voldoet aan je verwachtingen. :))

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:19

Mijn eerste ritje was op de 1100GS van mijn toenmalige vriend, als je gewoon rustig bent met je rechterhand kan er weinig mis gaan :)
mijn eerste motor was een kawa naked 550cc en rij nu dus een 650 GS. Vind ik zat hoor, hij is heel vlot en rij toch niet met 200 over de snelweg

Ik ben zelf eerst gegaan voor een oudje "om het op te leren". Als je hem dan een keer om laat vallen doet dat nog niet zo'n pijn :D Ondertussen doorgespaard voor wat ik echt wilde hebben :)

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:23

Liselot schreef:
Een beetje vermogen is wel lekker hoor Nina, je wil ook wel graag wat extra's hebben als je ineens een dot gas moet geven.
Als je er al op gelest hebt weet je ook hoe de motor zich gedraagt. En je hebt zelf altijd nog de rechterhand op de gashendel :)
Hoeveel zit er in die hornet dan?

600 cc,
vermogen: 98 pk (71kW) bij 12.000 toeren
Koppel: 67 Nm bij 10.000 toeren
drooggewicht: 176 kg

hij is dus vooral sterk/snel in het hoog op toeren rijden. Wanneer je gewoon laag in toeren blijft is er eigenlijk niks aan de hand begreep ik.

Misschien bevalt dit wel heel erg goed hoor..maar nu zie ik het als een motor voor een jaartje :+

Als ik eerlijk ben heb ik eigenlijk mijn hart verkocht aan een MT03, maarja is toch wel een flinke slag duurder en een 1 cilinder wat maakt dat hij nog wel is wat wil bokken.. (nog meer eik aan de hypermotard van mijn vriend maarja das helemaal een andere gradatie haha)
En zoals hier ook wel is wordt gezegd, eerst leren op een oudje en dan pas een nieuwere ;) , eerst ervaring op doen