Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:28

Ik heb de boodschappen kosten eens bijgehouden afgelopen maand.
Voor mij, 2 katten en ca. 30 kippen ben ik € 80,- per week kwijt. Dit is voor alle boodschappen, dus niet alleen eten maar ook schoonmaak- en toiletproducten, af en toe eens bij de action wat leuke dingetjes, en ook tolgeld 4x per maand. Het enige dat hier niet in zit zijn sigaretten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:30

liekensancho schreef:
@ mariska, dan valt het toch wel mee met prijzen, dan heb je zo'n 4 ons ijs dus als ik het zo op tel?
nou, stuur maar door die aardbei variant, dan kan ik de visite ook eens wat anders voorschotelen dan de zelf gemaakte kwarktaart of gekochte taart etc. :-)
Ik kan ook wel googlen maar vind het van iemand die iets zelf gemaakt heeft toch beter dan zomaar klakkeloos een recept van internet halen.

de choco is ook net 1 van de goedkoopste om te maken. :D
aarbei zal ik morgen even voor je opzoeken [als ik het niet vergeet]
weet waar je aan begind want die is verslaaaaaaaaaaavend.

jonur

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:07

Wij zijn met z'n 2'en ik denk ergens tussen de 30 en 50 euro per week kwijt aan boodschappen. Beetje afhankelijk van of we ook dure dingen zoals wasmiddel, kaas, toiletartikelen edg nodig zijn. Vlees halen in grote verpakkingen doe ik niet, aangezien dat gewoon vlees is van slecht behandelde dieren. Ik eet zelf geen vlees en ga mijn vriend dus ook niet van dat spul voor zetten. Wat ik wel vaak doe is sinaasappelsap halen bij de Aldi en dan fruit en dan in de blender, zo maak je heerlijk je eigen fruitsapjes.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:16

ik vind het sinaasappelsap van de Aldi niet binnen te houden...

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:20

Moet je wel de dure uit fles nemen ;), die uit een pak is niet zo heel smakelijk. Offtopic: Wat is prins toch leuk ;).

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:38

Wij zijn met zn 4e ik en me vent, en onze kids van 4 en 1
Ik let eigenlijk nooit op hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, maar ik ga meestal ook elke dag...want weet nooit wat ik moet koken, soms halen we wel een berg boodschappen en zijn we 150 euro kwijt, maar dan kan ik meestal ook veel weggooien. Ik houd het liever op elke dag boodschapjes halen van wat ik nodig heb. De AH zit op het pad dus we komen er elke dag langs...enja wij kopen ook heel veel snoep en koek en chips echte vreetzakken:P Ik denk altijd bijna de hele dag wat ik ga koken, en einde van de dag weet ik het en koop ik wat ik nodig heb. Wel slaan we veel kip in en een 25 kilo zak rijst ( die kost 50 euro) want we eten graag rijst:P en ik sla ook veel diepvries groenten in dat blijft lang goed en zo kan ik altijd rijst met kip en groenten maken. Schoonmaakmiddelen koop ik wel altijd in de aanbieding. Maar verder ga ik eigenlijk nooit op koopjes jacht hoor, kan daar niet zo goed tegen. Mijn vriend wel hij vind dat leuk maar ik echt niet hoor :+

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:42

Nou het blijft bij mij ook wel beperkt tot de winkels waar ik langs kom. Dat is dus Etos en de AH en de jumbo. Als ik daar ben en er staat iets zinvols in de aanbieding in de folder dan gaat het mee ;). Ik ben ook heel erg maar ik koop ook vaak wel merkproducten puur omdat ik bijvoorbeeld goedekope cola niet lekker vind en die ene keer dat ik het drink wil ik lekkere. Koop ook altijd de dure chips maar weer wel de goedkope cashewnootjes enzo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:00

25 kilo rijst voor 50euro is wel duur toch of niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:05

opisop_shop schreef:
25 kilo rijst voor 50euro is wel duur toch of niet?

Vond ik ook, aangezien de snelkookrijst bij C1000 € 0,39 per 500gr kost.
Maar misschien gebruikt zij andere rijst? Pandan of Basmati is aanzienlijk duurder :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:23

Ja klopt is ook duur, maar hele goede rijst. Je doet er ook wel lang mee hoor zeker 2 maanden :D
Het is parfumrijst, ruikt heerlijk naar lekkere rijst :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:34

Die zakken heb ik ook wel eens zien liggen inderdaad. Het zou mijn keus niet zijn trouwens, 25 euro per maand aan rijst vind ik wel erg veel voor mijn eigen huishouden.

Mijn voornaamste manier van besparen is dat ik dingen niet koop omdat ik ze te duur vind. Nootjes doort een gerecht? neuh, laat maar weg. Dure cola of goedkope cola? ik wen wel aan de goedkope, het is toch allemaal water en suiker. QAlleen bij fruitsap ben ik wat kritischer, maar dat drink ik dan ook praktisch nooit.
Ik heb heel lang moeten wennen aan de vruchtenhagel van AH eigen merk en vind het eigenlijk nog steeds niet lekker. Maar ja, dan eet ik wel wat anders :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:44

2 maanden met 25 kg rijst, daar zouden we 10 jaar mee doen :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:45

Sheran schreef:
Die zakken heb ik ook wel eens zien liggen inderdaad. Het zou mijn keus niet zijn trouwens, 25 euro per maand aan rijst vind ik wel erg veel voor mijn eigen huishouden.

Mijn voornaamste manier van besparen is dat ik dingen niet koop omdat ik ze te duur vind. Nootjes doort een gerecht? neuh, laat maar weg. Dure cola of goedkope cola? ik wen wel aan de goedkope, het is toch allemaal water en suiker. QAlleen bij fruitsap ben ik wat kritischer, maar dat drink ik dan ook praktisch nooit.
Ik heb heel lang moeten wennen aan de vruchtenhagel van AH eigen merk en vind het eigenlijk nog steeds niet lekker. Maar ja, dan eet ik wel wat anders :P

dat doe ik dus niet. Ik bespaar op producten waarvan het kan, maar ik vind nep nutella gewoon niet te eten, dus koop ik toch echt de echte nutella.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:48

Grappig, Sheran, ik doe liever iets goed en lekker, dan dat ik iets koop wat ik niet lekker vind en het daarmee maar moet doen (dan erger ik me eraan, en eet het niet of minder, bederft het door te weinig gebruiken en kan ik het weggooien, dat vind ik zonde)

Dus hier staat coca cola, omdat we merkloze beiden niet echt lekker vinden (niet dat hier veel cola doorheen gaat overigens). En extra pure hagelslag van De Ruyter. En pindakaas van calve.
Er zijn producten waar de smaak echt niet uitmaakt, gezeefde tomaten of tomatenpuree bijv. Daar koop ik dan ook de goedkoopste variant van. En huismerken etc worden ook echt wel geprobeerd, er zijn een aantal producten uit de huismerk lijn van AH gewoon echt lekkerder dan andere merken, dus dan komt er gewoon huismerk. En de creamcrackers van Euroshopper vinden wij beiden lekkerder dan van willekeurig ander merk, dus dat is mooi, en goedkoop en lekker.
Maar we doen liever iets helemaal niet of in kleinere porties (zoals goed vlees van de slager), dan dat we inleveren op smaak/kwaliteit.

Overigens zou ik een baal rijst van 25 kg echt niet op krijgen, geloof ik, wij doen al weken met 1 kilo! We eten hier hooguit 1x per week rijst en met ons tweetjes niet meer dan 125 gram per keer. Dus tja, dan gaat een pakje wel even mee.

En niet te veel in voorraad hebben, is ook 1 van onze bezuinigingsacties. Voorraad is duur om aan te leggen, zelfs als je het in de aanbieding koopt, geef je op het moment dat je een voorraad aanlegt, meer uit dan je eigenlijk nodig hebt. Stel, je hebt 1 zak aardappels nodig. Je kunt er nu 3 kopen voor de prijs van 2. Dan geeft je toch het dubbele uit, om je aanbieding te kunnen opstrijken. En daardoor heb je weliswaar veel meer aardappels, maar ook twee keer zoveel geld uitgegeven als op dat moment nodig. (tenzij je een kleine voorraad houdt in geval van 1+1 gratis, dan is je voorraad(je) niet duurder).

En dat is nu net waar reclame op gebaseerd is. Het lijkt zo goedkoop, dat je maar gelijk veel inslaat. Maar als je goed op de aanbiedingen let, zie je dezelfde aanbiedingen steeds terugkeren. Wasmiddel, afwasmiddel, vaatwastabletten, shampoo, noem maar op. Dat is bijna elke week wel bij 1 winkel in de aanbieding en de verschillende producten/merken volgen elkaar wekelijks op.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:50

Ja voor mij is dat wel te doen, wij eten zeker 4 keer per week rijst. Vaker dan aardappelen. Maar dat zal wel aan mn afkomst liggen:p Ben half hindoestaans en hindoestanen eten eigenlijk altijd rijst :+ Vins rijst ook echt veel lekkerder dan aardappelen :D

En kook ook altijd wel veel, voor als we onverwachts mee eters hebben, hebbe we wel vaker last van namelijk :+
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 28-02-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:51

wij eten niet eens 1 keer per week rijst. Eten vaker pasta!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:53

Als je elke dag rijst eet met een gezin van 4 personen dan is 25kg per 2 maanden echt niet zo overdreven :)

Ik koop alleen wat we echt lekker vinden, anders wordt het uiteindelijk toch weggegooid. En dat is per saldo duurder dan gewoon hetgene kopen wat we lekker vinden én dus op gaat.
Overigens was ik ook altijd van de Calvé, maar ben daarin minder kritisch geworden na een dieet waarin ik suikervrije notenpasta at :') Elke pindakaas is nu lekker :D
Chocoladepasta enkel van Nutella en hagelslag ben ik geen meut in. Cola DRONK ik altijd van Coca Cola (Zero), maar momenteel Pepsi Max, werd tijd voor een andere smaak, de Zero kwam mijn neus uit (dronk een fles per dag).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:54

Ik doe ook wel graag iets goed en lekker, maar heb er het geld niet voor over. Dan eet ik en dan denk ik: duuur. En daar wordt het minder lekker van :P
Ik ga dan op zoek naar andere dingen die wel binnen het budget passen en die ik wel te eten vind. Kruidenkaas bijvoorbeeld. En na een tijdje Euroshopper pindakaas en hazelnootpasta eten ben ik eraan gewend. Alleen de vruchtenhagel lukt niet, die smaakt echt smaakstoffen en niet alleen naar suiker.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:56

jonur schreef:
Moet je wel de dure uit fles nemen ;), die uit een pak is niet zo heel smakelijk. Offtopic: Wat is prins toch leuk ;).

haha dankje! Ik ben nog steeds heeeeeel blij met hem.

Die dure zal wel lekkerder zijn, ik had het over de goedkope houdbare. Dat is echt een heel groot verschil met de Ah houdbare!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:03

Sommige dingen vind ik ook duuuuuur, zoals cashewnootjes. Maar het is me opgevallen dat ze gezouten bij bijv. de lidl goedkoper zijn dan ongezouten bij de AH dus ik koop gezouten.
Als ik ze in een gerecht wil hebben dan was ik ze af := :o

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:07

liekensancho schreef:
@mri, dat met die blikjes was ons hier ook opgevallen, dat smaakt ons ook niet meer.. vreemd

mijn man eet graag ( duur) ijs van ben en jerreys etc.. zou een ijsmachine met leuke receptjes nu wat zijn? Iemand ervaringen met zélf lekker ijs maken?

Ikke........ het is echt heel eenvoudig en op internet vind je de leukste en lekkerste recepten..ik heb zelfs twee ijsmachines...kan ik meer maken in een keer..we hebben nl nogal wat fruit in de zomer en dan kun je heerlijk frambozensorbetijs o.i.d. maken...... Maak dan ook veel jam en zo en begin dus nu al met zo nu en dan wat geleisuiker mee te nemen uit de winkel..als de tijd daar is heb ik al een heleboel suiker zonder dat ik heb "gemerkt"dat het meer kost...(10 pakken in de zomer in de week is niets en dat merk je toch in je budget..)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:11

En ach gezouten cashew smaken ook prima in het eten hoor ;). Ik koop bijv voor door de quinoa niet de rozijnen en amandel schaafsel maar een zakje rozijn/noten mix van de AH, dat is goedkoper en even met een mes door de nootjes en klaar is keesje. Ik bezuinig alleen nooit op kwaliteit/smaak, dus als het duurdere beter is dan koop ik he duurder. Ik ben gek op chips en in de dure van lays zit gewoon minder rotzooi/vet/zout dan in de goedkope van de Aldi. Ik kan gewoon echt niet wennen aan de smaak van goedkope frisdranken. Ik drink samen met mijn vriend in 1,5 L fles Tonic per week en verder alleen water en thee.

Zelf geen ervaring maar mijn zusje doet het vaak en het is veel lekkerder dan ijs uit de winkel en bovendien veel gezonder.

@Toad: Ja hij is leuk maar odinn ook :D! Heb zelf ook ijslanders en die kosten me eigenlijk meer geld dan mijn huishouden ;).

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:42

Er zijn hier ook zeker dingen die ik van de A-merken lekkerder vind. Zo eet ik alleen brood van de bakker en niet uit de supermarkt. Maar cola is van het Plus eigenmerk ook prima net als de chips, rijst, yoghurt, melk nou eigenlijk veel te veel om op te noemen.

Gisteren weer voor een hele week boodschappen gedaan bij de supermarkt, slager en bakker.
In totaal waren we €30,- kwijt. Dit dus incl. vlees bij de slager voor 4 dagen, 3 halfjes brood van de bakker, wasverzachter en kattenbakgrind. Was er wel weer trots op!!

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:44

3 halve broodjes voor de hele week? Hier gaan er meer 3 broden per week op.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:50

30 euro voor de hele week? Zit daar dan ook groenten, fruit en zuivel bij?