We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:46

Birgit__ schreef:
PSvanLot schreef:
Voor degene die samenwonen, storten jullie beide lonen op een rekening of storten jullie daar een x bedrag op.

Mijn vriend, man, en ik krijgen ons loon op onze eigen rekeningen. We storten naar rato een x bedrag naar de gezamenlijke waar we alles van doen.
Altijd op de 24e van de maand. Op dat moment gaat er meteen een mooi bedrag naar de spaarrekening/spaarpotjes, de rest wordt uitgegeven.

Ikzelf houd dan een fijn bedrag over waarvan ik kan sparen en mijn persoonlijke kosten betaal zoals abonnementen, stalling, uitjes met vriendinnen etc.

Wij doen het nu precies zo. Ook omdat ik niet vind dat hij mee hoeft te betalen aan mijn paarden hobby en bijvoorbeeld het aflossen van mijn studieschuld. En ik zijn dure auto en motor hobby echt zijn ding vindt.

Alleen omdat wij volgend jaar gaan trouwen, zit ik toch soms te denken de lonen op één rekening te laten storten. Twijfel hier dus nog over.

Ik vind dus ook dat hij niet mee hoeft te betalen aan mijn paardenhobby en ook niet aan de reisjes die ik met vriendinnen maak, en ik niet in zijn stappen, vakanties en andere persoonlijke uitgaven.

Wij zijn ook getrouwd, inmiddels alweer ruim 5 jaar, maar geen haar op mijn hoofd die de lonen op een gezamenlijke rekening wil haha.
We sparen gezamenlijk een flink bedrag, maar ook beide zelf waarvan we lekker zelf uitmaken waar we het aan uitgeven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:50

Op 1 rekening, scheelde ook in hypotheek rente.
En we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus 1 grote pot. :))

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:17

Mocht ik ooit trouwen, dan zou ik het apart houden denk ik.
Geen directe besparing, dat weet ik. Een extra rekening kost immers geld.

Maar mijn vriend is veel makkelijker met geld uitgeven, leeft ook meer in het hier en nu.
Ik denk meer over de toekomst en wil mijn eigen broek op kunnen houden mocht het mis gaan.

Hij is bijvoorbeeld pas net gestart met geld opzij zetten voor een nieuwe telefoon. Ik spaar maandelijks een bedrag zodat ik op een gegeven moment of in geval van nood wel een nieuwe kan halen.

Hij wil ook graag een auto, naast een hoop andere wensen. Het zou het leven wel makkelijker maken. Maar auto's zijn duur en met de aanschaf ben je er nog niet. Ik heb meer spaargeld dan hij omdat ik het minder snel uit geef aan uitgaan, feestjes etc. Maar er eentje kopen en dan een lege spaarrekening van mijn kant zie ik niet zo zitten.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:45

Wat leuk dat er weer wat leven in het topic zit, ik lees meestal stil mee.

Bij ons komen de salarissen op onze eigen rekeningen binnen, vervolgens houden we ieder 500euro van ons salaris zelf, de rest gaat naar de gezamenlijke rekening.
Wij zijn niet getrouwd, wel kinderen en een koophuis samen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:04

Met mijn ex deed ik hetzelfde bedrag per maand op een gezamenlijke rekening. Leuk als je hetzelfde verdient maar dat was snel niet meer zo. Hij gaf veel geld uit aan zijn hobby auto en andere dingen en ik hield niks over eigenlijk. Sparen zat er niet echt in en samen ook niet. Altijd gezeik over geld.

Met mijn man heb ik gelijk gezegd, ik wil alles voor ons samen. We beslissen ook samen over grotere dingen, en willen hetzelfde ongeveer.

Hij verdient veel meer als ik, eigen onderneming. Staat wel in huwelijkse voorwaarden dat wat daarin staat van hem blijft bij scheiding maar daar ben ik het niet meer mee eens, dat gaan we nog veranderen. Dat heb ik wel geleerd van mijn vorige relatie... Al vertrouw ik er nu meer op dat we niet uit elkaar gaan.

Prive is alles gemeenschappelijk, ook hobbys. Gelukkig vinden we voor het grootste gedeelte hetzelfde leuk of gunnen we elkaar als het meer kost.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:55

Wij hebben allebei onze eigen rekeningen. Mijn vriend maakt me de helft van onze vaste lasten over, die betaal ik dan, en voor de rest geldt gewoon de eerste die zijn beurs vast heeft betaalt :)) Grote uitgaven aan de boot bv betaalt mijn vriend meestal, de auto heeft hij ook gekocht, hij verdient dan ook meer.. en kleinere uitgaven betaal ik vaak.
We zijn allebei zuinig en proberen veel te sparen, dus we zitten goed op een lijn.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:26

Alles gaat bij ons op een grote hoop (gezamelijke rekening.) En elke week maak ik een vast bedrag naar onze eigen rekeningen. Van dat eigen geld kan je helemaal zelf bepalen wat je er mee doet. Vanuit de gezamelijke rekening betalen we alle rekeningen en alle gezamelijke dingen/aankopen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:17

Voor degene die getrouwd zijn (in gemeenschap van goederen) en een eigen rekening hebben, volgens mij wordt bij een scheiding dan alsnog het geld samen gedeeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:49

FrNo schreef:
Voor degene die getrouwd zijn (in gemeenschap van goederen) en een eigen rekening hebben, volgens mij wordt bij een scheiding dan alsnog het geld samen gedeeld.

Niet wanneer je na 1-1-2018 getrouwd bent of als je het hebt laten beschrijven.

Vind dat ook zo iets ouderwets

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:00

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een behoorlijk inkomensverschil. We laten onze lonen op de gezamenlijke rekening storten en vanuit daar gaat een gelijk vast bedrag naar onze persoonlijke rekening voor persoonlijke uitgaven en spaardoelen.

Van de gezamenlijke rekening worden alle vaste lasten betaald en boodschappen. We sparen ook op deze rekening.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:44

PSvanLot schreef:
FrNo schreef:

Oké, dat wist ik niet, weer wat geleerd. Thanks voor het melden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:20

Ik ben voor die tijd getrouwd en bij ons is het echt een grote hoop.
Ook heel bewust gedaan, want kasboek bijhouden wie wat koopt of betaald zagen wij niet zitten.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:12

PSvanLot schreef:
FrNo schreef:

Je hebt deels wel gelijk FrNo.

Als er sprake is van huwelijkse voorwaarden waarin een periodiek verrekenbeding is opgenomen maar in de praktijk wordt dit niet jaarlijks uitgevoerd en vastgelegd. Dan kan het zo zijn dat bij echtscheiding alsnog alles 50/50 verdeeld wordt omdat met terugwerkende kracht verrekenen haast ondoenlijk is.
Alleen 'laten beschrijven' is dus niet voldoende.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:19

Precies dat ja, daarom hebben wij ook echt voor gemeenschap van goederen gekozen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:36

Bij ons is het inkomen bijna gelijk, ik verdien wat meer, maar heb ook een dure hobby.
Dus is ongeveer wel gelijk.
We zijn voor die datum al getrouwd, maar het is geen probleem voor ons.

Ik zit er ook niet vrolijk van worden om alles bij te moeten houden.
Maar zou dat wel doen bij een groter verschil qua inkomsten en of uitgaven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:51

Heb vandaag niet bespaard. Zojuist met dochter een stedentrip naar Rijeka, Kroatie, geboekt. 5 dagen in augustus. Dat is nog behoorlijk betaalbaar. Kind dolgelukkig
0700 heenvlucht, 1700 terugvlucht. €444 samen.
hotelkamer met een beoordeling van een 9.9 voor €270.

Daar kun je nog wel voor gaan!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:58

Neonlight schreef:
Precies dat ja, daarom hebben wij ook echt voor gemeenschap van goederen gekozen.

Wij hebben ook voor gemeenschap van goederen gekozen.
Eerst was ik jaren het hoofdsalaris.
De laatste jaren is het in een extreme vorm omgedraait :')
Maar zoals mijn man zegt, als jij er niet was geweest had dit ook allemaal niet zo gelopen. Dus het voelt gelukkig wel als iets wat we samen hebben opgebouwd.

Verder gaat alles nog steeds hetzelfde, gezamenlijke rekening etc. Voor boodschappen, hypotheek e.d. alleen is zijn inleg nu veel hoger naar salaris ratio omdat ook de hypotheek veel hoger geworden is.

Sparen doen we nog steeds op dezelfde manier. Sparen een beetje, merendeel gaat in beleggingen, crypto, investeringen e.d.
Omdat daarbij bij ons (doordat hij weet wat hij doet, ik niet :P ) het rendement vele malen hoger is dan de rente op de bank.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:18

Ik denk dat met huishoudens er maar 1 goede manier is voor financiën: namelijk de manier waar jullie samen uitgekomen zijn en samen tevreden over zijn.

Bij mijn situatie is dat alles op een grote hoop, aangezien mijn vriend en ik beide op dezelfde manier met geld omgaan, beide een goed salaris hebben en beide dezelfde werkethiek hebben qua promoties achterna gaan en een goede balans tussen werk en onze kinderen.

Bij meerdere van mijn vriendinnen en bijvoorbeeld mijn broertje is het anders, en bij hun situaties snap ik volledig dat ze daarvoor hebben gekozen! Iedereen doet het op hun manier.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:22

Hebben we allemaal wilde plannen gemaakt voor 2025?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:41

Zo, dit topic is in december in de vergetelheid geraakt :')

Maar geen wilde plannen. Salaris wat omhoog gegaan dus er kan iets meer per maand naar de spaarrekening.
Ik hoop dit jaar eindelijk mijn gewenste buffer te gaan bereiken, super blij mee *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:56

secricible schreef:
Zo, dit topic is in december in de vergetelheid geraakt :')

Maar geen wilde plannen. Salaris wat omhoog gegaan dus er kan iets meer per maand naar de spaarrekening.
Ik hoop dit jaar eindelijk mijn gewenste buffer te gaan bereiken, super blij mee *\o/*

Wat goed! Heb je er lang over gedaan om de buffer te bereiken?

Hier ook loonsverhoging, 4,9%. Ook wat meer sparen, maar het stalgeld is ook met €35 omhoog gegaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:58

Ik liet in maart 2023 de kozijnen schilderen en dat bleek zo duur uiteindelijk door vanalles dat mijn buffer bijna 0 was. Dus ik vind het nog wel meevallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:01

Wij niet zoveel loonsverhoging, wel iets.
Ik wil dit jaar ook mijn buffer weer aanvullen. Afgelopen jaar ingeteerd op mijn spaargeld (voor het eerst in mijn leven een écht nieuwe auto gekocht en een dure pergola) dus dit jaar moet ik weer bijsparen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:11

Geen loonsverhoging en alles wordt duurder. Baal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:18

Wij hebben wel een loonsverhoging, via de CAO. Dus eigenlijk een inflatie compensatie. Echte loonsverhoging is op grond van beoordelingen, die zijn in maart. Kleine kans dat ik loonsverhoging daarbij krijg, alleen als ik boven gemiddeld presteer, en dat kunnen er maar 1, maximaal 2 op de afdeling zijn. Zit op de max in mijn schaal dus krijg enkel maar verhoging bij promotie of bij uitzonderlijke prestatie om boven de 100% in mijn schaal te komen.

Vrijdag nog wel aan dit topic moeten denken. Lagen pakken salami in de kortings koelkast. Waren tot 1 maart houdbaar, ze hadden de datum verkeerd gezien, 1-3 ipv 3-1. Mooi 3 pakken gekocht met 70% korting. :))