Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:44

mvdende schreef:
Sansevieria schreef:
Lijkt een goed begin, als ze nu ook al eens zouden kijken naar mensen in armoede, voordat die schulden hebben door de energie-rekeningen zou het nog beter zijn:
https://nos.nl/artikel/2444350-kabinet- ... en-betalen

Maar die persoon die er alles aan doet om uit de schulden te blijven krijgt géén extra hulp.

Beter verhogen ze de energietoeslag of gooien ze de prijzen omlaag. Maar dit helpt alleen voor de mensen die nu al in de schulden zitten of bijna in de schulden terecht komen. Diegene die probeert uit de schulden te blijven krijgt niets....

En als je ervoor in aanmerking komt, kan je dus "gewoon" je verwarming enz weer volop aanzetten.....want de energierekening wordt toch kwijtgescholden.

Volledig mee eens! Wat een wanstaltig idee om eerst mensen hun spaarbuffers af te nemen. Spaarzaamheid wordt bestraft. Alles over de balk smijten en je schuld kwijtgescholden krijgen is zo fout.

Beter stellen ze een maximaal bedrag in voor een gemiddeld gebruik en ga je alleen meer betalen als je een extreme gebruiker bent. De mensen met sauna's, inpandige zwembaden, de teslarijders dragen dan de zwaarste lasten terwijl de lage en middeninkomens gewoon hun huis kunnen blijven verwarmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:56

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van dat plan zoals geschetst in dat nieuwsbericht. Dat klinkt wel heel fraudegevoelig. Het klinkt als "je zou lekker een maand met cocktails in de zon kunnen gaan zitten en ter compensatie de energierekening gewoon niet betalen, want ze checken toch niet of je het echt niet kon betalen" .. of lekker de verwarming op 25 graden zetten en in tshirt gaan zitten..

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:00

Uhhhhh hopelijk wordt het toch nog iets concreter dan dat. Zitten we hier ons best te doen om te besparen en zuiniger te doen…

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:01

Waarom doen ze het niet op basis van inkomen? De belastingdienst weet wat er elke maand binnen komt (of iig op jaarbasis). En dan een max stellen als in: max % van je maandinkomen voor energie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:04

Overigens is dit plan niet eens haalbaar

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:07

Waarom niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:09

idinn schreef:
Waarom niet?

Omdat er dan eerst dingen met betrekking tot de privacy moeten veranderen. Gaat het kabinet dan inzage in jouw bankrekening krijgen en gaan ze dan zien dat jij te weinig inkomen hebt?
Of kan iedereen zijn termijnen storneren en gaan profiteren van fit plan?
Want dat ga je dus krijgen
Laatst bijgewerkt door purny op 12-09-22 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:11

Wat een draak van een plan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:12

Liezel1 schreef:
Waarom doen ze het niet op basis van inkomen? De belastingdienst weet wat er elke maand binnen komt (of iig op jaarbasis). En dan een max stellen als in: max % van je maandinkomen voor energie

Biedt mensen een X percentage van het gemiddelde verbruik voor hun doelgroep voor gereduceerd tarief, daarna volle bak.
Die gemiddelden in categorieën zijn er nu ook al dus lijkt me vrij makkelijk te regelen. Gebruik dan dat fonds waar nu over gesproken wordt (deels energiemaatschappij en deels regering) om dit te financieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:14

purny schreef:
[***] schreef:
Waarom niet?

Omdat er dan eerst dingen met betrekking tot de privacy moeten veranderen. Gaat het kabinet dan inzage in jouw bankrekening krijgen en gaan ze dan zien dat jij te weinig inkomen hebt?
Of kan iedereen zijn termijnen storneren en gaan profiteren van fit plan?
Want dat ga je dus krijgen

Als je enkel uitgaat van dat nieuwsbericht gaan ze totaal niet na waaróm je niet betaald en of je toevallig wel prima kon betalen.

Citaat:
Nadat een energiebedrijf verschillende keren een aanmaning heeft gestuurd zonder dat er betaald is, kan de klant worden aangemeld voor het overnemen van de schulden.

Ik ben echt voor maatregelen hoor, maar dan wel maatregelen die niet zo fraudegevoelig zijn dat een kleuter nog kan frauderen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:21

EllyC schreef:
BigOne schreef:
In Engeland worden de prijzen bevroren, niet meer dan 2000 pond per jaar aan energie, de rest betaald de regering. Lijkt mooi maar dan is er dus geen enkele rem om te bezuinigen op energie want de regering betaald wel. Hoe fijn dat ook is, dat is niet de weg. Zorgen voor een lagere gas en elektra prijs wel.

En het ene huis is het andere niet. Hoe gaan ze dan om met een vreselijke grote villa met sauna en zwembad?

Ja precies. Oepsie, ik kan de rekening niet meer betalen. En ik heb de jacuzzi maar 1 x per dag aangehad….. :o?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:21

Het idee wat hier geopperd werd van een maximaal bedrag voor een gemiddeld verbruik, en enkel boven dat verbruik lijkt mij ook beter voor de toekomst, je stimuleert de mensen die het kunnen dragen hun huis te verduurzamen en zorgt voor de lagere inkomens ervoor dat ze niet 3x zo veel hoeven te gaan betalen.
Boven gemiddeld dan dus tegen de vrije markt prijs.

Dit plan zal wellicht mensen uit de schulden houden, maar stimuleert niet om te verduurzamen noch om te bezuinigen. Het lijkt op 2 maanden niet betalen = gratis stroom, maar hopelijk komt daar dan toch nog wel een goede controle op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:29

Spenk schreef:
Dit is natuurlijk vrij spel voor mensen om misbruik te maken :=

Want precies als mensen dan lekker de verwarming op 22 gaan zetten en hoppa stoken maar overheid betaald wel.

En daar mag de werkende nederlander die nergens voor in aanmerking komt , net aan rondkomt en de verwarming maar laag of uit zet voor krom gaan liggen.

Het zou kunnen helpen om daarbij het verbruik van 2021 als maatstaf te nemen.
Het zelfde aantal m3 en kWh tegen gereduceerd tarief. De rest marktconform afrekenen.

Of simpeler, het gemiddeld verbruik op basis van het aantal bewoners van rijtjeswoning over 2021. Daar heeft het cbs vast gegevens van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:29

Ik zal in elk geval mijn voorschot niet gaan verhogen in januari.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:30

elnienjo schreef:

Ik ben gewoon in staat om mijn termijnen te storneren mocht dit plan er door komen.
Krijg ik toch nog de 1000 euro die mij is beloofd :+
Laatst bijgewerkt door purny op 12-09-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:30

tiwi1969 schreef:
Spenk schreef:
Dit is natuurlijk vrij spel voor mensen om misbruik te maken :=

Want precies als mensen dan lekker de verwarming op 22 gaan zetten en hoppa stoken maar overheid betaald wel.

En daar mag de werkende nederlander die nergens voor in aanmerking komt , net aan rondkomt en de verwarming maar laag of uit zet voor krom gaan liggen.

Het zelfde aantal m3 en kWh tegen gereduceerd tarief. De rest marktconform afrekenen.

Of simpeler, het gemiddeld verbruik op basis van het aantal bewoners van rijtjeswoning over 2021. Daar heeft het cbs vast gegevens van.

Waarom op basis van meerpersoons rijtjeswoning? Je eerste plan op basis van verbruik in 2021 is een stuk realistischer om mensen uit de schulden te houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:32

purny schreef:
elnienjo schreef:

Ik ben gewoon in staat om mijn termijnen te storneren mocht dit plan er door komen

Ook dit ja!

Ik baal er al van dat ik mijn moeders voorschot van de zomer naar 500 gezet heb, want ik kan blijkbaar niet terug verlagen. Gisteren zag ik echter in de app dat haar aanbevolen voorschot nu boven de 1000 euro is. Dat zijn gewoon maffiapraktijken. Vorig jaar betaalde ze 235 per maand. Ik hoop dat de regering dát eens gaat aanpakken bij die energiebedrijven. Ze speculeren er op los en maken miljarden winst over de rug van de burger.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:39

elnienjo schreef:
tiwi1969 schreef:

Waarom op basis van meerpersoons rijtjeswoning? Je eerste plan op basis van verbruik in 2021 is een stuk realistischer om mensen uit de schulden te houden.

Omdat een groot gezin meer verbruikt dan een single. Meer kamers verwarmen, meer douchen, meer koken, meer apparatuur aan etc.

Een andere reden is om het geld meer bij de minima en de middenklasse te laten aankomen en relatief minder bij de groot-woners.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 12-09-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:42

tiwi1969 schreef:
elnienjo schreef:

Omdat een groot gezin meer verbruikt dan een single. Meer kamers verwarmen, meer douchen, meer koken, meer apparatuur aan etc.

Dus op basis van hun verbruik in 2021. Dan heeft het meerpersoonshuishouden evenveel voordeel als het eenpersoonshuishouden die ook gewoon z'n huis warm wil stoken. Het grootste stuk verbruik zit in verwarmen heb ik door de app inmiddels gezien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:43

elnienjo schreef:
Ik baal er al van dat ik mijn moeders voorschot van de zomer naar 500 gezet heb, want ik kan blijkbaar niet terug verlagen. Gisteren zag ik echter in de app dat haar aanbevolen voorschot nu boven de 1000 euro is. Dat zijn gewoon maffiapraktijken. Vorig jaar betaalde ze 235 per maand. Ik hoop dat de regering dát eens gaat aanpakken bij die energiebedrijven. Ze speculeren er op los en maken miljarden winst over de rug van de burger.

...vertel me alsjeblieft dat je moeder in een oude grote boerderij woont... -O-
Ik huur particulier all in, mijn buurvrouw/ huisbasin heeft het gas-energiecontract. Dat loopt in januari af. Ik hoop voor die tijd verhuisd te zijn, maar dan sluit ik dus als nieuwe klant een contract af. Ik kan zulke bedragen zeer zeker niet betalen, of simpelweg geen eten betalen... }:0

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:56

Het zal echt niet zo zijn dat je je klakkeloos kan aanmelden, alhoewel er gekkere dingen gebeuren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:04

chanicha schreef:
Mijn zus was vanmorgen bij een vrouw uit de buurt die krijgt een uitkering waar de zorgkosten vanaf zijn gehaald en nu nieuw maandbedrag van het energiebedrijf van 600 in de maand. Die vrouw heeft zware suiker, is al op leeftijd maar kan nu geen huur meer betalen en nog minder eten :n

Verschrikkelijk, en dat voor iemand die juist al zo moet opletten met voeding, en ook altijd wat achter de hand moet hebben als suiker te laag is. Kan ze verder nog hulp krijgen, voedselbank wellicht? Misschien bijzondere bijstand of iets bij de gemeente?

Verder hoop ik dat karma degenen die de komende winter laks en onnodig anderen laten opdraaien voor hun kosten heel, heel hard in de kont bijt.

En aan de andere kant vind ik het ergens ook heel fijn dat zoiets komt, want denk aan alle mensen met pijn, ziektes, en ouderen die gewoon minder kwaliteit van leven hebben wanneer de thermostaat te laag komt... Ik hoop dat het bij hen terecht komt, die extra hulp! Laat het afzien over aan degenen die dat kunnen dragen, die mensen die het niet kunnen moet je imo gewoon ontzien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:05

Juut schreef:
elnienjo schreef:

...vertel me alsjeblieft dat je moeder in een oude grote boerderij woont... -O-
Ik huur particulier all in, mijn buurvrouw/ huisbasin heeft het gas-energiecontract. Dat loopt in januari af. Ik hoop voor die tijd verhuisd te zijn, maar dan sluit ik dus als nieuwe klant een contract af. Ik kan zulke bedragen zeer zeker niet betalen, of simpelweg geen eten betalen... }:0

Vrijstaande bungalow. Bovendien 80+ met gewrichtsklachten dus kouwelijker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:08

Telpeva schreef:
En aan de andere kant vind ik het ergens ook heel fijn dat zoiets komt, want denk aan alle mensen met pijn, ziektes, en ouderen die gewoon minder kwaliteit van leven hebben wanneer de thermostaat te laag komt... Ik hoop dat het bij hen terecht komt, die extra hulp! Laat het afzien over aan degenen die dat kunnen dragen, die mensen die het niet kunnen moet je imo gewoon ontzien.

Het is een fraudegevoelige manier, maar ben blij dat er iets komt voor mensen!! Zelf denk ik ook dat een echt goede niet fraudegevoelige manier niet zo snel als dit geimplementeerd kan worden. Dit is makkelijk en snel te regelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:08

Telpeva schreef:
chanicha schreef:
Mijn zus was vanmorgen bij een vrouw uit de buurt die krijgt een uitkering waar de zorgkosten vanaf zijn gehaald en nu nieuw maandbedrag van het energiebedrijf van 600 in de maand. Die vrouw heeft zware suiker, is al op leeftijd maar kan nu geen huur meer betalen en nog minder eten :n

Verschrikkelijk, en dat voor iemand die juist al zo moet opletten met voeding, en ook altijd wat achter de hand moet hebben als suiker te laag is. Kan ze verder nog hulp krijgen, voedselbank wellicht? Misschien bijzondere bijstand of iets bij de gemeente?

Verder hoop ik dat karma degenen die de komende winter laks en onnodig anderen laten opdraaien voor hun kosten heel, heel hard in de kont bijt.

Mijn zus kennende komt dat met de hulp en een pannetje eten wel goed.