Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 17:43

Dankjewel Myfairytale <3 voor je uitgebreide reactie

hevonendankjewel <3. Met de feestdagen zijn we meestal met z'n tweeën maar we krijgen wel regelmatig mensen op een "fika". Ik ben niet een heel sociaal persoon, maar korte visites vind ik wel leuk. Is dit wat je wil weten of heb ik je vraag niet goed begrepen?

anne_GTI dankjewel <3. Mosterd maken is heel simpel. 100gr mosterdzaad, 100ml azijn, 1el zout en honing naar smaak. Maal de mosterdzaad grof of fijn en mix met de andere ingredienten, paar weken wachten en klaar. Mocht je een staafmixer hebben kun je ook de zaadjes een nachtje laten marineren in de azijn voordat je ze vermaalt. Veel plezier :)

Prachtig prairy!

Ceetje_bokt toch ben ik iedere keer dankbaar voor je reactie <3 dankjewel!

pien_2010 dankjewel <3 voor je beide uitgebreide reacties. Ik eet zelden sla maar zal het volgende jaar eens proberen :)

Ik geniet van al jullie reacties, bedankt dat jullie meegenieten van mijn stukjes en de tijd nemen om te reageren <3 hartverwarmend!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:50

Ik vind juist jouw stukjes en je reacties hartverwarmend! <3

Heb het ook al gedeeld met man, moeder en een vriendin. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:56

Wat schrijf je toch leuk, alsof je er zelf bij bent vind ik altijd.
Zo'n stukje van jou lezen is echt een zen momentje voor mij.

Zelf zou ik niet zo kunnen leven, ik geniet teveel van de luxe van een warme douche, warm huis maar vind dit mooi om te lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:51

Mando schreef:
Wat schrijf je toch leuk, alsof je er zelf bij bent vind ik altijd.
Zo'n stukje van jou lezen is echt een zen momentje voor mij.

Zelf zou ik niet zo kunnen leven, ik geniet teveel van de luxe van een warme douche, warm huis maar vind dit mooi om te lezen.

Hier ook maar ik heb ook behoefte aan gewoon modern vertier dus lekker uit eten met vrienden, dansen en andere feesten, zanglessen, veel wandelen met vrienden, koor , optredens etc etc.
Zo'n leven is voor mij echt veels te rustig. Ik lees het met verwondering en bewondering!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:17

Ik heb vroeger de boeken van Laura Ingels Wilder verslonden. Ik vond het prachtig hoe je op die manier in evenwicht met de natuur en de seizoenen kon leven. Hoe hard en zwaar het ook is soms (in die tijd echt geen winkel waar je bij een slechte oogst je boodschappen kon halen, dus gewoon honger leed). Ik heb hier geprobeerd om naast een baan en vrijwilligerswerk en andere hobby's (iets met paarden) ook nog een groententuin bij te houden. Dat werd te veel helaas. Mede omdat ml niet mee wilde helpen. Ik weet niet of ik zo back to basic zou willen gaan. Maar ooit zou ik echt wel met veel minder luxe willen. Tot die tijd geniet ik van de rust van jouw verhalen.

pmarena

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:04

Ik zou het wel prima vinden eigenlijk als we door 1 of andere gebeurtenis weer een eeuw terug in de tijd geslingerd zouden worden. Een veel eerlijker manier van leven met de natuur. Alleen dan wel graag inclusief alle bijna verloren gegane kennis van hoe je het allemaal draaiende moet zien te houden want dat weet bijna niemand meer natuurlijk :=

Is toch wel lastig als je het niemand kan vragen, en er geen internet enzo is om dingen op te zoeken.
En je inderdaad niet alsnog naar de winkel kan als je oogst mislukt is of andere pech situatie.

Ik zou er wel zwaar de zenuwen van krijgen. Wat als dit. Wat als dat.

Hoe voorkom je dat alles opgevroten wordt door slakken, muizen, ratten, konijnen.... hoe hou je die uit je moestuin en zolder :=

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:32

TheaD schreef:
hevonendankjewel <3. Met de feestdagen zijn we meestal met z'n tweeën maar we krijgen wel regelmatig mensen op een "fika". Ik ben niet een heel sociaal persoon, maar korte visites vind ik wel leuk. Is dit wat je wil weten of heb ik je vraag niet goed begrepen?

Ja, zoiets bedoelde ik. Ik was benieuwd of je ook familie/vrienden over de vloer had; jullie levenswijze is zuiver en boeiend, maar niet gebruikelijk in deze tijd. Als je alles zelf maakt, zoals jullie, is het ontvangen van gasten toch echt een flink karwei, denk ik. Koffie/thee met lekkers is dan inderdaad een goede optie, dan sta je geen uren in de keuken.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 18:40

Myfairytale <3

mando dankjewel <3 ik vind het heel fijn dat je dat zegt. Dat geeft mij de moed om door te gaan <3

Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde, zou een saaie boel worden anders :P

jeetje77 Bedankt voor je uitgebreide reactie <3

Zo leuk om jullie steeds beter te leren kennen.

De vragen die jij jezelf stelt pmarena dat zijn vragen die wij ons ook afvragen en waar je helaas niet altijd een goed antwoord op kunt vinden. Daarnaast zijn bijvoorbeeld houten tonnen, blikken bijna niet te krijgen. Alles is nu van plastic wat alles behalve muis-zeker is en ook niet echt mooi om te zien... Er is zoveel waardevolle informatie verloren gegaan in maar een paar generaties.

hevonen opzich is gasten ontvangen niet meer werk. Als ze onaangekondigt komen kan ik binnen een halfuurtje wel koffie met versgebakken scones serveren, potje jam uit de voorraad, lekker. Voor eten hetzelfde. Maar vrienden weten hoe wij leven en vinden het vaak juist fijn om bij ons te " ontstressen".
In ons leven hebben we het altijd druk maar hebben altijd tijd...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:43

Oh qua opbergen van eten vind ik het nog niet het meest lastig eigenlijk. Ik zit er vooral mee hoe het in de moestuin moet. Er loopt hier een bruine rat rond. Ik vind het een vies idee en zou hem liever niet in de tuin hebben.... maar dood maken vind ik nou ook weer zo wat. Wil ze gewoon graag weren op een handige manier zonder elektronica en geweld enzo.

Maarja met een moestuin en fruit e.d. en vergeet ook de composthoop niet....zal er toch altijd eten te vinden zijn en blijf je er last van hebben denk ik.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:41

Simpele oplossing, een kat erbij pmarena. Wij hadden in onze garage last van een (of meerdere) muizen. Vrijwel elke val geprobeerd en alle soorten aas, maar geen resultaat. Tot we de deur open lieten voor de stalkat en binnen een dag geen muizen meer te bekennen :D voor echt zo'n grote rat ben je beter af met een hond denk ik wel.

Stille meelezer hier trouwens van je prachtige verhalen, uitleg en leven. Bedankt voor het (regelmatig) delen hiervan <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 07:58

Ja precies, muizen zijn leuk voor katten maar vind ik een minder groot probleem dan van die grote bruine ratten formaatje konijn :=

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:58

@pmarena: wij hadden dit jaar ook opeens last van (grote) ratten, was echt een probleem in de moestuin en zaten ook bij de kippen. Dood maken wil ik ook niet, en ook geen gif. Ik heb bij Bol laatst een rattenvangkooi gekocht, die kan ik echt aanraden! We hebben er nu al 14 gevangen! Ik zet ze vervolgens in het natuurgebied 1,5 km verderop. Probeer dat zo snel mogelijk te doen zodat ze zo kort mogelijk gestresst in de kooi zitten, maar de kooi is ruim en ze hebben ondertussen een lekker stukje peperkoek met pindakaas (het lokmiddel) :)

Onze nieuwe herplaats-hond blijkt ook ratten te vangen en leert dit haar dochter nu ook. Ondanks dat ik dat zielig vind is het wel in 1x klaar en ben ook wel blij dat m’n moestuin weer met rust wordt gelaten en ze zich niet met enorme aantallen onder de veranda verstoppen waar we er niet bij kunnen.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:05

Oh en @TheaD: complimenten voor je fijne verhalen en dito foto’s! Ik ben een stille meelezer maar geniet ook echt van je topic, wij wonen zelf ook buitenaf (niet te vergelijken met jullie situatie natuurlijk) en ben zelf ook heel bewust bezig met het trage, eenvoudige leven met o.a. de dieren en de moestuin. Heerlijk!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:18

1.5 km is te kort, die komen zo terug, dikke kans dat je gewoon telkens dezelfde 3 ratten vangt.
Minstens 5 km verder uitzetten :+

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:29

Ik las hier verschillende meningen over, variërend van 400 meter tot 4 km :+ Ik vang ze in verschillende formaten dus hopelijk niet telkens dezelfde :D Het lijken er in ieder geval wel zeker minder te worden en ze knagen ook niet meer alles weg in de moestuin, dus ik ben hoe dan ook tevreden!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:55

De ratten bij je buren uitzetten, vind ik niet tof. Het zijn serieuze plaagdieren.
Misschien zijn er weer anderen die de ratten bij jullie uitzetten.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:06

We wonen zelf in het buitengebied en ik zet ze een heel stuk verderop uit in een enorm natuurgebied zonder directe huizen nabij. Ik snap je opmerking, maar het is niet alsof ik ze in een woonwijk bij de buren over de schutting gooi, dus denk/hoop dat dat in dit geval wel meevalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:54

Mja ik weet niet, ik zie het nog iet helemaal voor me om met een rat in een val op sleeptouw te gaan :=

Bijten ze je niet als je die val pakt...? En dan met zo'n gestresste rat op pad. En dan ergens uitzetten in the middle of nowhere, wat moet die rat daar dan verder eten enzo :=

Ik wil ze gewoon wegjagen eigenlijk, dat ze zelf besluiten ergens anders naartoe te gaan :=

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:05

Het is wellicht niet de oplossing voor iedereen ;) Hier hielp het in ieder geval snel met verminderen. En nee je kunt ze gewoon veilig en snel vervoeren zonder dat ie aan je vingers hangt gelukkig! Hopelijk vind je snel een passende oplossing!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:23

Volgens mij zijn ratten sowieso niet snel agressief. Misschien als ze zich heel erg bedreigd voelen.
Ik kwam ze vaak tegen bij de stal en als ik even ging zitten (op muurtje van bielzen) kwam er soms gewoon een naast me zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 03:35

Nee hoor, dat werkt prima. Wij zetten ze in het bos uit een paar km verderop. Zat te eten daar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 04:02

Nee superbang zijn ze absoluut niet als je er 1 tegenkomt. Maar gevangen in een kooitje is dat wellicht anders :=

Er loopt er hier 1 door de tuin (ook overdag....) en pas stonden katten en ik stomverbaasd te kijken achter de schuifpui terwijl rat nog geen 2 meter verderop lekker een framboosje in zijn knuistjes zat op te peuzelen, en toen hij ons zag zoiets had, van Oh hallo, lekker weertje hè +:)+ toen die ons zag...en gewoon fijn verder smikkelde :=

Het is wel een mooi schoon diertje om te zien maar ik vind het niet zo fris dat dat door de tuin en groenten scharrelt....en er bleek van de week een enorm gangenstelsel naast de stal te zitten. Wat er door de wei rondstruint moet dat fijn zelf weten, maar als er over mijn groenten / in de tuin ge rattengepist en -gescheten wordt vind ik dat wel ranzig :=

Zeker omdat er toch ook kinderen spelen en die met hun handen nogal makkelijk van grond naar mond gaan -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:00

Qua ratten : als je er 1 ziet heb je er minstens 10.
En ratten zijn "cultuurvolgers" m.a.w. ze komen af op de geconcentreerde voedselbron die menselijke activiteiten veroorzaken, zoals afval, moestuinen, etc. Ze ergens anders uitzetten ver bij mensen vandaan is niet bepaald hun normale leefgebied.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:35

Wat leuk dat je weer zo actief schrijft Thea, ik had wat gemist maar ben weer helemaal bijgelezen en vind het leuk om zo over de seizoenen te lezen. Ik hoop dat we hier ook een echte winter mogen krijgen, ik kijk wel uit naar echte vrieskou. Ben benieuwd wat je dit keer gaat maken voor de kerst. Ik vind het ook bijzonder hoe jij en je man dit samen op eenzelfde manier willen en elkaar daarin gevonden hebben :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 20:02

pmarena wat vervelend dat je zo'n last hebt van ratten :(:) die heb ik hier nog niet gezien...

Ik zie een hoop ideeën voorbij komen en hoop dat je een passende oplossing vind.

XladyX dankjewel <3 wat leuk om wat van je te horen.

MissWeenie welkom en dankjewel <3 wat leuk om te lezen!

solistar dankjewel <3 ik ben ook enorm dankbaar voor mijn man ^&+