Kosje4 schreef:Ja hebben wel een hypotheekadviseur idd
Kunnen 230.000 lenen
Huis staat voor 225.000 te koop
Verlies ook niet je eigen inbreng eigen geld uit het oog (de overdrachtsbelastingen, notariskosten, aankoopmakelaar, hypotheekadviseur e.d. mag je niet meer meefinancieren, helaas vergissen een hoop mensen daar nog steeds in).
Probeer te achterhalen of er meer geïnteresseerden voor de woning zijn, wat de reden van verkoop is en vergelijk de woning met vergelijkbare woningen in de buurt. Op basis daarvan kun je vaak al een idee krijgen wat een realistisch bod zou kunnen zijn.
Wij waren nu ook bezig met een zorgappartement wat in handen is van een welgestelde familie, er rust geen hypotheek meer op... Dus die verkopers wachten gewoon op het allerhoogste bod. Ze vragen er 525 voor, en de biedingen liggen nu al rond de 615.000 (zo bizar!)
Een investeerder die de woning recent heeft opgeknapt om mee te liften op de markt zal ook niet zo snel ingeven. Maar helaas zijn er ook nog steeds mensen die met hun rug tegen de muur staan en snel van een woning af willen, bijvoorbeeld omdat de opleveringstermijn van hun nieuwe woning al snel nadert, ze in scheiding liggen, iemand is overleden, ziekte whatever. Hoe cru ook, daar kun je als koper soms echt je voordeel mee doen en de meeste makelaars doen daar wel een boekje over open.
Als je besluit een bod te doen, bepaal dan voor jezelf wat je maximaal bereid bent om te betalen en maak even een lijstje met je voorwaarden: Voorstel, opleveringstermijn, wel/geen voorbehoud van financiering, wel/geen bouwkundige inspectie etc. Zelf zet ik mijn voorstel altijd op de mail richting het makelaarskantoor en bel ik erachter aan om hen op mijn voorstel te wijzen.