Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:47

Kosje4 schreef:
Ja hebben wel een hypotheekadviseur idd
Kunnen 230.000 lenen
Huis staat voor 225.000 te koop

Verlies ook niet je eigen inbreng eigen geld uit het oog (de overdrachtsbelastingen, notariskosten, aankoopmakelaar, hypotheekadviseur e.d. mag je niet meer meefinancieren, helaas vergissen een hoop mensen daar nog steeds in).

Probeer te achterhalen of er meer geïnteresseerden voor de woning zijn, wat de reden van verkoop is en vergelijk de woning met vergelijkbare woningen in de buurt. Op basis daarvan kun je vaak al een idee krijgen wat een realistisch bod zou kunnen zijn.
Wij waren nu ook bezig met een zorgappartement wat in handen is van een welgestelde familie, er rust geen hypotheek meer op... Dus die verkopers wachten gewoon op het allerhoogste bod. Ze vragen er 525 voor, en de biedingen liggen nu al rond de 615.000 (zo bizar!)
Een investeerder die de woning recent heeft opgeknapt om mee te liften op de markt zal ook niet zo snel ingeven. Maar helaas zijn er ook nog steeds mensen die met hun rug tegen de muur staan en snel van een woning af willen, bijvoorbeeld omdat de opleveringstermijn van hun nieuwe woning al snel nadert, ze in scheiding liggen, iemand is overleden, ziekte whatever. Hoe cru ook, daar kun je als koper soms echt je voordeel mee doen en de meeste makelaars doen daar wel een boekje over open.

Als je besluit een bod te doen, bepaal dan voor jezelf wat je maximaal bereid bent om te betalen en maak even een lijstje met je voorwaarden: Voorstel, opleveringstermijn, wel/geen voorbehoud van financiering, wel/geen bouwkundige inspectie etc. Zelf zet ik mijn voorstel altijd op de mail richting het makelaarskantoor en bel ik erachter aan om hen op mijn voorstel te wijzen.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:06

Nadir schreef:
Oohh vreselijk idd, Gitta. Daar moet je dan echt doorheen kijken he.

Wij kunnen dat wel en willen ook graag een huis waar we nog vanalles moeten doen. Maar hier was al best een hoop gedaan, een uitbouw, bijgebouw enz. Maar gewoon heel lelijk en onlogisch allemaal. Het was echt een bij elkaar geraapt zooitje.

Briefjes door de deur hebben we niet gedaan. Ik ga maandag eens bellen met een makelaar uit het dorp, eens kijken of hij tips heeft. We hebben gelukkig geen haast.

Gelukkig, haastige spoed is zelden goed. Gewoon lekker rondkijken en ondertussen daalt de hypotheekrente ook steeds wat verder. :P Maart en april schijnen best goede maanden te zijn als het gaat om huizen die weer op de markt verschijnen, vertelde een makelaar mij eens. Had te maken met stellen die na de feestdagen besluiten om hun woning te koop te zetten, dan moet er natuurlijk nog vanalles geregeld worden zoals foto's, taxatie e.d. Onze hypotheekadviseur gaf ook aan dat het momenteel erg druk was op hun makelaarskantoor.

Dus wie weet, kan jullie droomhuisje zomaar eens in de volgende weken op Funda verschijnen!

Nadir

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:50

Precies, daar ga ik ook helemaal vanuit. We blijven er lekker mee bezig. Deze week komt de makelaar ons huis bekijken en we kunnen mooi verder met opruimen :+

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:06

Wij hebben toch wel een aankoopmakelaar ingeschakeld die gaat morgen ook mee naar het huis toe om te kijken
Ben benieuwd

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:30

Spannend hoor Kosje4!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:47

Ik schijt in mijn broek. Verliefd geworden op een woning en adviseur brengt nu namens ons het eerste bod uit. Aaaaahhh. :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:47

Die in Swift?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:55

Oh wat spannend Cynn!!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:15

Wij zijn overboden en de twee andere bezichtigingen die deze week stonden zijn afgezegd omdat de huizen al verkocht zijn :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:17

xRoossie95 schreef:
Wij zijn overboden en de twee andere bezichtigingen die deze week stonden zijn afgezegd omdat de huizen al verkocht zijn :')

Aah jeetje wat ontzettend zuur :(:) ..

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:14

Wat balen Roossie95! Zie dat je in Utrecht woont. Zoek je ook iets in die omgeving?

Wij hebben vanmorgen weer een leuk appartement bezichtigd, en meteen een eenmalig bod neergelegd (tot morgenmiddag geldig). Het bod is boven de vraagprijs, maar onder de prijs waar vergelijkbare appartementen in die buurt voor weg gaan. Dus we proberen het zo een keer. Niet geschoten is altijd mis :)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:16

Provincie utrecht ja :j We zoeken regio Mijdrecht

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:11

leeslampje schreef:
Wat balen Roossie95! Zie dat je in Utrecht woont. Zoek je ook iets in die omgeving?

Wij hebben vanmorgen weer een leuk appartement bezichtigd, en meteen een eenmalig bod neergelegd (tot morgenmiddag geldig). Het bod is boven de vraagprijs, maar onder de prijs waar vergelijkbare appartementen in die buurt voor weg gaan. Dus we proberen het zo een keer. Niet geschoten is altijd mis :)

Wat slim! :D Ja, inderdaad gewoon proberen. Wat tijdsdruk erachter zetten en je uiterlijke bod neerleggen schijnt vaak wel te werken.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:14

Spannend, 2 biedingen!
En balen, xRoossie95...

Hier woensdag weer aan de beurt voor een open huis..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:13

Spannend voor Leeslampje en Cynn.
Balen voor je Roossie95.
Kosje hoe ist afgelopen?? Was het huis wat?
Yesterday hoop dat je je huis snel kwijt bent.
Gefeliciteerd Gitta.
Wij hebben afgelopen zaterdag gesprek met de bank gehad voor de financiering. Ze willen me nog even langer in spanning laten, uiterlijk eind maart krijgen we te horen of alles rond is. Maar de meneer van de bank was niet negatief, zelfs niet over koop incl het stuk land. En wederhelft is voor 99,9% overtuigd dat het gaat lukken. (ik durf niet zo positief te zijn, maar dat is ook omdat het 2 jaar lang steeds niet lukte. Die EU die wat mij aangaat allang in de sloot ligt). Ze hadden 2 hypotheek opties klaargemaakt, en we hebben 1 gekozen. En de meneer van de bank ging deze week de taxatie voor ons regelen. Ook daar verwachte hij geen probleem, de WOZ waarde was een stuk hoger dan waar wij het voor gekocht hebben. Al met al het lijkt te gaan lukken, maar ik wacht nog even met de vlag uithangen tot de financiering rond is. En in het kader van als dan ook gelijk hatsjekiedee, 15 april is het dan naar de notaris, tekenen en de sleutel krijgen. De versnelling moet in de overdrive. Zijn we hier zelfs nog dik voor 1 juli eruit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:08

Spannend rina.
Ben je niet bang dat je straks wel een huis gekocht hebt en dat de grond niet door gaat? Of heb je dat als ontbindende voorwaarde opgenomen?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:31

Huis was prachtig
Tuin niet super groot maar groot genoeg voor ons

Onze aankoopmakelaar gaat vandaag een bod uitbrengen
Spannend duimen draaien hard dat het wat wordt

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:38

Spannend Rina! Je blijft dan nog wel een tijd spanning, tot eind maart duurt nog even. Hoop dat het jullie nu gegund is!

Kosje, spannend, ik duim voor je dat jullie bod geaccepteerd wordt. Zou mooi zijn als jullie zo snel iets gevonden hebben.

Wij zijn aan het duimen draaien. Vanmiddag loopt de deadline van ons eenmalige bod af. Ben benieuwd wat ze ermee doen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:01

Dankjewel hopen wij ook
Spannend jij ook sucses zal voor je duimen dat julie bod geaccepteerd wordt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:07

Spanned Leeslampje. Dus eind van de dag horen wij of het jullie gelukt is :D We duimen ervoor.

Kosje ook al spannend.

MizzMontana schreef:
Spannend rina.
Ben je niet bang dat je straks wel een huis gekocht hebt en dat de grond niet door gaat? Of heb je dat als ontbindende voorwaarde opgenomen?

Ik geloof niet dat ik wil vertellen wat er gebeurd als het land niet doorgaat. Maar dat gaat niet positief zijn voor 2 paarden en de rest moet er dan uit. Nou hebben we wel 1 voordeel, het land is gewoon niet interessant meer voor een landbouwer. Het is langgerekt en ligt tussen 2 huizen in. Is maar 1.2 Ha. En met de afmetingen van het materieel van tegenwoordig voor de landbouwer bijna niet meer te bewerken. Voor een boer is land pas interessant als het minstens 3 Ha is. Nee het is niet opgenomen in de ontbindende voorwaarden, maar heeft in zoverre ook geen zin omdat er hoe dan ook niks meer te vinden is met land wat nog binnen budget is. Lukt het is de wereld super, lukt het niet dan is het gewoon over met paarden houden. Dus bang, ja meer dan, ik hang van boven tot onder in de stress. Maar het is wat het is, en ik heb me er zover bij neergelegd dat als het niet lukt dat het dan over is.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:26

Pittige keuze moet dat ook wel zijn geweest om die gok te nemen.. Ik duim voor je!

Spannend kosje, ik ga duimen voor je, zou fijn zijn zo snel eenhuis rond.

Leeslampje ook spannend, hoe denken jullie er zelf over?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:55

:(:)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:19

Pfff rina dat is niet niks, ik ga ook extra hard duimen dat het alle twee door gaat.
Klinkt als los stuk voor een boer inderdaad niet zo ontzettend.
Finkers crossed!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:47

Ons eindbod van vandaag is geaccepteerd :D wij doen voorzichtig een dansje, aangezien het tijdelijke koopcontract (onder voorbehoud financiering) nog ondertekend moet worden natuurlijk. Je hoort tenslotte nogal wat horror verhalen tegenwoordig :=

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:48

Gefeliciteerd Cynn!