[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:33

Hier lopen ze wel veel over het pad altijd. Maar dat is ook omdat ook in de uithoeken een poortje zit naar de stukken wei in het midden. Dus ze wandelen toch meerdere keren per dag het hele pad rond om te checken of ze toch ergens een open poortje zien waardoor ze de wei op kunnen :))

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 14:27

superpony schreef:
-knip-

Je kan eigenlijk wel zeggen dat een pp een extra hobby is he?!

Wil nu een mini pp voor de hondjes hahaha

Ahja! Ik ben zelf echt enorm fan inmiddels van slingerpaadjes, het doet de paarden hier echt zoveel goed! Nu moet ik zeggen dat die van mij wel ook echt de hele track gebruiken. Had afgelopen paar dagen ook het idee dat ze zich meer verveelden met het tijdelijk even afsluiten van de helft van de track vanwege de werkzaamheden.

En zo'n PP op/uit bouwen is inderdaad een extra hobby :D Ik heb er zelf in elk geval echt veel aardigheid aan haha!

En grappig dat je het zegt van de honden, dat hadden wij hier ook al bedacht en paar keer over gehad :D :D

pmarena schreef:
Hier lopen ze wel veel over het pad altijd. Maar dat is ook omdat ook in de uithoeken een poortje zit naar de stukken wei in het midden. Dus ze wandelen toch meerdere keren per dag het hele pad rond om te checken of ze toch ergens een open poortje zien waardoor ze de wei op kunnen :))

Haha dat doen ze hier inderdaad ook! De poortjes zitten hier ook verdeeld over de track :D Een extra "truucje" wat ik gebruik is om in elke hooibak een klein beetje los hooi te doen (1 tot een paar handjes). Met name mijn merrie maakt er een sport van om in galop alle bakken af te gaan na het vullen om al die losse hapjes te verzamelen :D . Soms doet bollie Fuchs mee, soms vind hij het teveel moeite. En daarna gaan ze wel allebei sowieso nogmaals alle bakken af omdat het eerste deel van de bak schijnbaar lekkerder is dan het tweede deel leeg eten :D

Geeft toch weer wat extra beweging :D

Wil op termijn nog wel wat meer voerplekken zodat ik hun "dagbudget" over nog meer plekken kan verspreiden. Overweeg o.a om iets van een kist te maken met voernet aan de onderkant en gewoon een simpele klep zodat ik heel eenvoudig kan bijvullen. Eventueel dan nog met een tussenplank op timer er in zodat je bv 12 uur later nog een keer een vergelijkbare hoeveelheid automatisch kan laten vallen.
Simpele schets;
Afbeelding

En dit idee zag ik laatst voorbij komen in (ik geloof) een Amerikaanse groep. Dat vond ik ook wel snugger bedacht!
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:38

Wat een ontzettend leuk paadje!! :D Hebben ze er al op gelopen?!?! :):)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:41

Wij hebben in de uiterste hoek een hooi bar gemaakt. Daar komt een dakje op, zodat ze daar droog kunnen eten. Bak is wel betegeld op de bodem. Ervoor nu zand, maar is nog een punt van discussie.
Dat lange pad is vrij smal en staat verder niks. Ze lopen er wel, maar hebben de voorkeur om veel vooraan te zijn.
Nu vooraan van de resten hout ook zo een hooibar gemaakt. Iets kleiner en komt vooralsnog geen dakje op.
Rechts hebben we een breed pad en staat 2 lage ibc vaten met netten. Maar dat vind ik niet mooi, dus gaan we ook nog veranderen.

Ik wil verder netten aan palen hangen, maar moet dus nog wat dingen doen. Wonen hier pas sinds Okt en dat zand en alles ligt er net een aantal weken.

1e foto is achteraan
2e helemaal vooraan.

Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:44

Ik zie dikke billen :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:14

Leuke collectie heb je :j

Die ton met dat netje er onder is wel grappig gedaan inderdaad!

Hier bevallen gewoon langwerpige hooinetten prima. Is ook weinig werk :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:15

xXutopiaXx schreef:
Ik zie dikke billen :9

:o :D :+ SStttt, dat zeg je toch niet? Zijn niet eens in training, haha

Links zoon 21jr, dochter 13jr shet 25+? Mama 27 en New Forest 22 <3

We hadden hem hoger, maar heel soms lopen mensen over het pad en ze stonden er niet graag. Toen gelijk planken eraf en is het oke om lekker te eten. Ga tussen dakje en planken windbreekgaas doen, tenzij het meevalt, dan laten we het open.
Dakje gaat toch wat over hangen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:53

xXutopiaXx schreef:
Wat een ontzettend leuk paadje!! :D Hebben ze er al op gelopen?!?! :):)

Ja! Ik heb net wat takken van het snoeiwerk voor ze op de track bij de poel gegooid. Toen ik ze riep kwamen ze er in galop aan, maar voor het sluippaadje gingen ze toch even terug naar draf nog :D Nu deden ze dat in het begin voor mijn "haarspeldbocht" ook, en die kunnen ze inmiddels allebei ook gewoon in galop als ze daar zin in hebben :D

Foto vanaf de andere kant van de poel. Je kan zien dat ze al wel wat hebben lopen grazen, maar het is nog niet eens kaal :D (verwende knollies...). De wilgen net buiten het hek hebben zover ook nog geen schade :D
Afbeelding

En munch munch munch op de gesnoeide takken
Afbeelding

Superpony, mooi zo die hooibakken met die schaaldelen! Je hebt er dan verder geen net op ofzo?? Dan ziet het er nog heel netjes uit haha! Vooral Dailey zou er zeker weten in gaan staan, kijken of die planken er misschien ook af kunnen en misschien kan je er ook wel in gaan liggen...

pmarena schreef:
Leuke collectie heb je :j

Die ton met dat netje er onder is wel grappig gedaan inderdaad!

Hier bevallen gewoon langwerpige hooinetten prima. Is ook weinig werk :)

Dan hang je ze net als op je website op met isolatoren? Vond dat in elk geval wel heel slim! Dat heb ik met de stronetten in de stallen ook gedaan. Overweeg nog om ook zoiets op de track te doen. Twee palen en dan iets van een verbindingsbalk met isolatoren er op oid. Maar ben ik nog niet helemaal uit.

--

Dailey staat hier overigens sowieso graag in de twee lagere hooibakken die ik heb. Hij had alleen van de week ontdekt dat hij het ophangtouwtje ook wel kon doorknagen :+ Liep hij heel trots met zijn losgeknaagde hooinet door de track :') Aap. Nu zojuist opnieuw vastgemaakt allemaal met de clip nog dichter op de bak zodat hij hopelijk de ruimte niet heeft om te knagen. Kijken wat ze als volgende gaan verzinnen :+ :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:30

Haha, dan hebben ze goeie genen superpony! :D

Erin liggen!! HAHAHA die Dailey _O-
Het ziet er écht heel leuk uit!! :+:

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 20:54

Vanavond de klusweek en vakantie van schoonouders hier in Drenthe gezellig afgesloten met een BBQ. Lekker langs de rand van de track waar we straks ook een zitje gaan maken (nou ok, iets verder naar achteren ipv echt voor de doorgang). Dailey deed erg zijn best ook een broodje te pakken te krijgen :D

Wel erg gezellig zo :D
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:37

xXutopiaXx schreef:
Haha, dan hebben ze goeie genen superpony! :D

Erin liggen!! HAHAHA die Dailey _O-
Het ziet er écht heel leuk uit!! :+:

Ja, familie...........We hebben 4 paarden, maar zeggen over die 3 ook alleen; die familie. Scheren ze standaard over 1 kam..........en geheel terecht :p

MarliesR schreef:
Vanavond de klusweek en vakantie van schoonouders hier in Drenthe gezellig afgesloten met een BBQ. Lekker langs de rand van de track waar we straks ook een zitje gaan maken (nou ok, iets verder naar achteren ipv echt voor de doorgang). Dailey deed erg zijn best ook een broodje te pakken te krijgen :D

Wel erg gezellig zo :D
[ [url=m/aiNo6w.png]Afbeelding[/url] ]

Nee, nog geen net erin. Wel steen erin. Toen het nog zand was en we er nog geen hooi in hadden, 1 hoefafdruk gevonden.
Maar we hebben de planken voor de paaltjes en in de hoek dubbel paaltjes, zodat ze de planken niet om kunnen drukken.
Ze zijn 60cm diep. Ik wil er wel iets van een net in, maar ben er nog niet uit.

De ibc vaten zijn laag en hebben wel netten. Daar stampen ze weleens tegenaan en tillen ze ook op...

Jullie gaan ook wel pal voor hun neus zitten hahahaha Ik vind hem nog aardig beleefd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:09

Lekker smikkelen die takken :9

Ja we hebben ze hier aan frames gehangen in de wei, 2 palen met een horizontale balk met daar weer isolatoren in inderdaad. Maar mooier vind ik het frame van steigerpijp dat we hebben, dat is in die vorm gebogen en met snelbeton vast in de grond, ideaal ding +:)+

Eppo met dat hooinet en in die bak stappen :P

Zo hallo! Je zit er wel héél dicht op :)) Wel gewaagd om zo dichtbij een zitje te maken.
Krijg je wel een leuk effect met extra sprinkles op je eten als er 1 een sliding maakt of hard weg galoppeerd :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:17

Hahah ja, in de praktijk komt ie straks nog een paar meter verder naar achteren, tegen die bomen aan zeg maar :D . Maar ook dan kunnen ze je wel met zandkloeten raken ja :D

Zo'n frame met steigerpijp klinkt ook wel heel handig! Foto O:) ?

Man heeft zich afgelopen weekend nog even kwaad gemaakt en met een beetje hulp van mijn kant, zit de slinger er nu ook in qua "echte" palen *\o/* . Echt zo blij mee! Eindelijk van die lelijke prikpaaltjes af :D :D Kreeg het nog niet zo mooi op de foto, maar affin, het geeft een idee.
Afbeelding

Oh en we hadden zondag nogal een wolkbreuk hier! Mijn kleine kruiwagen was 's ochtends nog leeg, en 's middags stroomde hij bijna over :') . Maar! Dat gaf wel goed beeld van het effect van de ingegraven pallets!

Voerplek met de pallets;
Afbeelding

Voerplek zonder;
Afbeelding

Als je overigens een spade in de grond zet daar is het na 10cm ook gewoon weer kurkdroog. Het water blijft vooral zo staan doordat ze die grond helemaal aanstampen.

Voor de winter gaan we daar nog wat mee doen, maar we zijn er nog niet 100% over uit. Opties zijn daar ook gewoon pallets ingraven (heb er nog genoeg). Ik overweeg ook nog om er een "voerpleintje" te maken, dus een verhoogde voerplek. Dan zou ik de boel een beetje recht kunnen trekken, pallets er op en die afvullen met zand + toplaag en en iets van omsluitende bandjes/bielzen/oid er omheen.

Maar overweeg ook nog om daar misschien een (niet te hoge) heuvel te maken en daar gewoon een voerplek bovenop te maken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:33

Wow!! Da's nog 's een verschil!! :oo +:)+ Beter!!!
Slingerpaadje is ook écht leuk zo :D

En gezellig bbq'en hahaha <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:47

Je slingerpad is echt super gaaf geworden. Vind de palen ook zo mooi opgaan in het landschap op deze manier! Ik ben niet zo fan van die donkere stinkpalen :') Ook het koord zie je zo bijna niet, echt heel mooi!

En heerlijk die regen! En wat jij zegt, ervaren wij net zo. Hebben 945 m3 woudzand :+ laten aanrukken voor de paden en kunnen nu precies de plekjes zien die nog iets verhoogd moeten worden. En we overwegen nog drainage, want oh oh wat wás het nat afgelopen jaar. Moet zeggen dat we nu op die plekken (daar ligt nu woudzand) 0,0 natheid hebben. Keuzes keuzes. :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:23

Thanks :D Ben er ook echt zo blij mee! Gelijk wel helemaal extra zin in het toevoegen van de laatste slinger whaha! Plan was eigenlijk om dat volgend jaar dan te gaan doen, maar man liep al te polsen van "joh, maar valt wel mee hoeveel palen er dan nog bij moeten, toch?" :D

Even op een blok in het hondenhok gaan staan net voor een foto van iets hoger.
Afbeelding

Ik ben inderdaad ook echt ontzettend blij voor deze combinatie van palen en cord! Van dichtbij is het cord echt gewoon heel erg goed te zien, maar op een afstandje valt het mooi weg zo. Met zo'n PP opzet wel extra belangrijk, want je hebt nogal wat palen en draden lopen :+

En echt mooi dat woudzand er op! Ik heb hier wel enorm mazzel met de vorm van ons terrein + dat we relatief hoog zitten ten opzichte van de "buurlanden". Dit was tijdens die enorme regenbui, gelijk allemaal spontane afwaterkanaaltjes naar het laag gelegen deel :D Paar uur later waren ze nog een stuk dieper 'uitgesleten'
Afbeelding

Maar gevolg is wel dat de wintertrack er dus nog gewoon zo uitziet, ondanks die centimeters regen :D
Afbeelding

Beeetje scheef genomen zie ik nu :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:42

Ik ben zo verliefd op jullie stekkie he, ik zou bijna een merrieveulen kopen zodat die bij jullie in de opfok kan... :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 06:28

Haarbal schreef:
Ik ben zo verliefd op jullie stekkie he, ik zou bijna een merrieveulen kopen zodat die bij jullie in de opfok kan... :')

Hahaha! Dankje! Dat zie ik echt als een groot compliment :o En er is nog 1 plekje, dus zoek vooral wat leuks uit zou ik zeggen :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:07

Wel flauw voor de mensen die nu een hengstveulen hebben gekregen, hahahahaha Terug proppen in de merrie; Je produceert maar een merrie veulen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:14

superpony schreef:
Wel flauw voor de mensen die nu een hengstveulen hebben gekregen, hahahahaha Terug proppen in de merrie; Je produceert maar een merrie veulen.

:') :') :')
Arme merries haha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:30

Nou ja, een vriendin van me heeft een hengstveulen op het oog. Ik heb haar aangeraden een merrie te kopen, zodat die bij jou kan staan, maar ze wil per se geen merrie. Tja.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:54

Hilary schreef:
Nou ja, een vriendin van me heeft een hengstveulen op het oog. Ik heb haar aangeraden een merrie te kopen, zodat die bij jou kan staan, maar ze wil per se geen merrie. Tja.

Haha :') Beetje jammer weer :+

Zelf hoop ik van mijn merrie ook erg op een merrieveulen. Wedden dat het een hengstje wordt :+ . Maar goed, uberhaupt eerst maar eens drachtig krijgen. En als het wel en ventje wordt, heeft Dailey gelijk een speelmaatje zullen we maar zeggen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:25

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:37

8-) ik zie weer een extra bocht in de track komen met die weidepalen! Goede tip ikke *-:)
Hoe is het met de honden Marlies?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 13:35

Haha goede tip :D Maar qua prijs vergelijkbaar met mijn kastanjepalen, en dan vind ik die toch echt mooier met de meer 'natuurlijke/grillige' vorm :D Heb nog een aantal palen over van de partij die ik van mijn buurvrouw heb overgenomen. Waarschijnlijk ga ik daar in de achterste hoek vast een 'voerpleintje' mee opzetten. Dan kunnen we (waarschijnlijk volgend jaar) vanuit die hoek ook het slingerpad gaan maken :D

Honden gaan heel goed! Yorek heeft wel een hekel ontwikkeld voor - naar het lijkt - alle zwarte honden :+ Mafklapper. En hij vind op het moment bezorgers eng, waardoor hij zich nogal gaat lopen opwinden (kan je maar beter heel stoer doen, voor ze doorhebben dat je ze doodeng vindt :') ). Het blijft een bijzonder geval :D Lyra is duidelijk de makkelijkere van de twee. Eenvoudiger vermaakt en ook een stuk stuurbaarder qua aanwijzingen/commando's.

En we hebben iets heel cools gekocht. Totaal niet noodzakelijk en zat dingen die eigenlijk voor zouden moeten gaan. Maar hey, soms moet je gewoon even iets doen 'voor de leuk' :D :D Binnenkort meer :D