Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:28

Die duke is een gaaf ding! Maar ik hou toch wel van KTM :)

Rejo: ff oordopjes halen dus :D

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:34

Melisjeee schreef:
[ [url=m/cWp1Ag.png]Afbeelding[/url] ]

Deze mag zo bij mij de garage wel in! :D
Is een KTM Duke 125 met ABS

och dat is toch zo'n een schatje <3 <3
Tot de 100 is hij rap genoeg hoor :j daarna is het wel drama :')
Vind het nog steeds bijzonder dat deze wetgeving in Nederland het verplicht A1 rijbewijs heeft ingevoerd tot bepaalde leeftijd. Levensgevaarlijk >;)
Ja jonge mannen kunnen niet direct op apparaten welke ze niet onder controle kunnen houden, maar juist gas in benarde situaties waarbij automobilisten je niet zien, kunnen levensreddend zijn.

Jammer dat ze geen bepaalde leeftijdsgrens trekken bij zware auto's.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:35

@ Melisje, mijn instructeur (of ja mijn, ben nog niet begonnen met lessen) rijdt in zijn A1 lessen op een Duke :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:35

pluche_pluus schreef:
Leuk dat je een hobby kan delen met je vader :j
Ik rij ook doordat mijn vader altijd heeft gereden, ben opgegroeid achterop de motor :D
Paard heb ik juist weer met mn moeder, mooi verdeeld :P

Haha ik ook door mijn pa. Mijn zus heeft er dan weer eigenlijk niks mee. Al heeft mijn zus dan wel weer scooter gereden en ik niet.

Paarden heb ik van mezelf :+ weet niet hoe dat zo komt.

Ah die duke is echt een heel gaaf ding Melisjee!! Daar reed een rijschool 2 jaar geleden mee op de motorbeurs op dat binnenpleintje.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:39

De wetgeving zorgde ervoor dat ik ook eigenlijk nog wat jaartjes zou wachten, maar het begon toch te kriebelen. Pap en ik hebben even gekeken of het wel écht snel genoeg kan in geval van nood, maar gelukkig ben ik de zwaarste niet dus het lijkt erop dat mn ouders het toch veilig genoeg gaan vinden! :D

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:45

Sorriso, ja dat is het juist.. Die dynamo doet het gewoon, spanningsregelaar ook :+ In ieder geval... De ANWB heeft het ff doorgemeten, en hij laadde de accu wel gewoon op. Dus of het nou komt door de kou dat de motor nog niet warm genoeg is geweest ofzo en dat daardoor de dynamo een soort van "vast" zat..? Ik weet het niet.

Ik laat mijn vader een andere accu halen (zit weer in DK nu), en dan mag hij lekker aan de druppellader in de schuur slapen. Ik was er heel erg op tegen dat mn motor buiten onder de carport moest slapen, en we zien t wel weer, I was right :P Dus hij mag lekker binnen staan :(:)

ReJo: Ja het was enorm heerlijk weer :D Heb echt anderhalfuur staan blauwbekken en staan balen dat ik met die strakblauwe hemel niet vooruit kwam :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:50

Ik zou me toch niet fijn voelen als mijn vermogen tot snel accelereren ophoudt of iig erg moeilijk wordt na de 100 km/u

Die duke is wel schattig, maar zelf zou ik er niet voor kiezen

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:19

@DW: Apart! Hopelijk kan ie de droge voeten zo goed waarderen dat ie niet meer uitvalt! Waarom mocht ie eerst niet binnen dan?

@Snoevie: Weinig keuze als je 15 pk mag rijden. Dan houdt je top toch wel een stukje eerder op.
Ik snap trouwens niet waarom het levensgevaarlijk zou zijn als he minder snel kunt accelereren boven de 100 km/u. Op de snelweg kun je een heel stuk beter anticiperen dan in een woonwijk. In een klein standaard (ouder) autootje kun je ook zo snel niet accelereren op de snelweg boven 100 km/u, dan is die Duke wellicht nog sneller.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:23

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:26

Sorriso, klopt, alleen ben je op de motor kwetsbaarder dan in een klein autootje. En idd weinig keus met 15 pk. Ik zeg alleen dat t mijn keus niet zou zijn, zelf vind ik het een prettig gevoel dat ik ook op de snelweg meer marge over heb. Ik snap zeker wel dat iemand graag snel wil beginnen met motorrijden alleen zelf heb ik gewacht tot ik gewoon voor A kon gaan. Maar dat is een persoonlijke keus, ieder zijn ding.

Mijn rijschool heeft ook een motor voor het A1 rijbewijs, leuk dingetje om te zien, lijkt wel op de brommer van mijn neef. Zal zo eens vragen wat voor 1 het is

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:46

:wave: Hallo dames, ik kom ook weer eens om de hoek spieken!

Ik las iets over wel of niet met A1 beginnen. Ik zou er zelf niet voor kiezen (heb ook gewacht op A vanwege nieuwe regelgeving), A. vanwege de veiligheid qua marges en B. vanwege het onnodig spekken van het CBR (vind het 'onzin' om 5 keer een examen af te leggen.. Zonde geld!). Kan me echter wel voorstellen dat je graag wilt rijden.. :)

Goldie gaat met ups en downs.. Misschien moet je voorlopig gewoon niet denken aan een examen en anders je instructeur zonder overleg laten plannen? Dat je relaxt naar de situatie toe kunt werken? Ik ben van mening dat je ook te lang met iets bezig kunt blijven en zeker bij faalangst (zo klinkt het bij jou), kan het ontzettend demotiverend werken om te blijven 'klungelen'. Of bijvoorbeeld een pauze inlassen van een maand (of 2). Dit kan goed helpen om de stress weer te verlagen en dan kan je met een frisse blik er weer tegenaan. Grote kans dat je dan binnen no time wel op kunt! :)

Verder zag ik dat er iemand geslaagd was, gefeliciteerd!! Wanneer AVD?

En Snoevie heeft een datum voor AVD! Spannend :D Komt vast goed! Gaaf van Amsterdam trouwens. Als je dat kunt, kun je alles haha

Verder mooie motorfietsen voorbij zien komen. De BMW is echter niet mijn smaak, maar hij ziet er stoer uit :)

Zo.. Ik ben redelijk bij geloof ik.

Gistermiddag lesje AVD gedaan. Ging best goed op een paar sukkelige foutjes na. Was me er zelf al bewust van tijdens het rijden dus bij de nabespreking zei mijn instructeur al dat dat in elk geval belangrijk is :) Lesmaatje is een collega van mijn vriend, vrouw van tegen de 50. Hebben de grootste lol samen, super leuk om met haar te lessen!

Vanmiddag lesje AVB op de planning. Heeft de laatste tijd een beetje stilgestaan dus hoop dat de opgebouwde stress daarmee nu weg is en ik weer lekker aan de slag kan :)

Oh en Anneert; die collega dus, lest ook met haar eigen motor. Zij heeft hem verzekerd bij Enya (oid)! Of heb je inmiddels al een verzekering kunnen vinden? :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:08

Thanks blinnii! Ik hoop t, haha.

Jij ook Avd les vandaag? Leuk, hopelijk blijft het droog.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:31

Nee, vanmiddag AVB :)

We wisselen af sinds ik met die collega rijd (brandweerfamilie zoals we zeggen hihi) en AVB moeten we apart doen, omdat zij dan ook op de Gladius lest (ipv eigen motor).

Bij mij heeft AVB alleen even stil gestaan, dus vanmiddag eindelijk weer eens oefenen. Heb nu 9 of 10 lessen gehad in totaal :)

En hier regent het al.. Behoorlijk! Maar als het goed is, wordt het vanmiddag droog.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:56

@Sorisso, lijkt me een beetje appels met peren vergelijken. :) Een motor kun je veel sneller over het hoofd zien dan een auto. Het gaat niet om het op trekken, meer bij situaties in het dagelijks verkeer.
Auto's die invoegen op jouw baan waar jij op dat moment zit zonder te kijken, je moet dan gaan remmen ipv dat je je gas opentrekt. Dat is flink bij remmen met de grote mogelijkheid tot onderuit remmen bij schrik.
;) Natuurlijk hoeft dat niet te gebeuren,echter in de spits op de ring van Adam is het mij regelmatig gebeurt, maar normaliter is gas alles ipv remmen. Een verandering in mindset :j je moet veel meer opletten, waar rij ik? Haal ik in? Red ik het om in te halen? Blijf ik niet hangen in een dode hoek.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:25

M'n les ging vandaag super *\o/*
Begon even iets minder... Motor moest de garage uit, maar hij wilde niet rollen... Uuhm de band is wel heel plat, niet...
Met z'n 2en naar buiten gekregen en gaan zoeken naar het probleem. Schroefje... Instructeur heeft hem weer kunnen fixen, kwartiertje halen we volgende week weer in :)

Maar al m'n oefeningen gingen goed, was allemaal voldoende :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:57

Top Goldie!

Mijn vriend wil een nieuwe motor.. Yahama MT 09 Tracer. Hij wil eigenlijk met de motor op vakantie en om nu koffers etc aan te schaffen voor zijn Kawasaki ER 6n... ken eigenlijk niemand die koffers op z n naked heeft.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:31

+:)+ Goldie

Die Yamaha is leuk!!!!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:32

Whoeee Goldie, fijn! :D

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:09

Super goldie :D Hardstikke goed!

Sorriso, hij mocht eerst niet binnen staan omdat hij een tijdje niet gebruikt werd doordat ik in DK zit. De brommer van mijn broertje mocht wel binnenstaan, want die werd elke dag gebruikt. Dan heeft mn vader nog een brommer en die wordt nooit gebruikt :') Wordt tijd dat ik die eens buiten laat slapen :') Ik mag hopen dat ie t waardeert, hij moet nog langer mee!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:56

Ik kom even met de deur in huis vallen. Ik heb zaterdag mijn eerste motorrijles. *\o/*

Ik heb al een flinke scooter carrière :') en ook mijn autorijbewijs. Eigenlijk wou ik in eerste instantie gaan voor een auto met een grote motor erin. Maar omdat dat toch erg duur is ect, dacht ik... Ik ga voor een auto EN een 'grote' motor. *\o/*

Nu ben ik nog 20 dus ik ga voor mijn A2 rijbewijs, en later voor mijn A. 8-)
Voel me nu al een echte motormuis. Ook omdat ik vanmiddag in motorpak en helm heb gestaan. Ik had ze nog van mijn scooter, dus even passen of ik er nog in pas. :D

Gewoon hartstikke stoer, motor rijden. 8-)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:19

pluche_pluus schreef:
@Sorisso, lijkt me een beetje appels met peren vergelijken. :) Een motor kun je veel sneller over het hoofd zien dan een auto. Het gaat niet om het op trekken, meer bij situaties in het dagelijks verkeer.
Auto's die invoegen op jouw baan waar jij op dat moment zit zonder te kijken, je moet dan gaan remmen ipv dat je je gas opentrekt. Dat is flink bij remmen met de grote mogelijkheid tot onderuit remmen bij schrik.
;) Natuurlijk hoeft dat niet te gebeuren,echter in de spits op de ring van Adam is het mij regelmatig gebeurt, maar normaliter is gas alles ipv remmen. Een verandering in mindset :j je moet veel meer opletten, waar rij ik? Haal ik in? Red ik het om in te halen? Blijf ik niet hangen in een dode hoek.

Ik vergelijk de auto niet 1:1 met een motor. Wel vergelijk ik een langzame auto vs een snelle auto en langzame motor vs snelle motor. Ik snap je punt wel hoor. Het is bijna (no offence Melisjee, ik vind hem stoer hoor) alsof je met een brommer de snelweg op gaat. Toch ben ik niet van mening dat een lastminute dot gas heel vaak het verschil gaat maken. Als je die ruimte had gehad, had je jezelf daarvoor al veel beter kunnen positioneren op de snelweg. Wat je zegt, andere mindset inderdaad. Heb je deze mogelijkheid voor een betere positie niet, heb je vaak ook geen zeeën van ruimte voor je.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:22

Anneert schreef:
Top Goldie!

Mijn vriend wil een nieuwe motor.. Yahama MT 09 Tracer. Hij wil eigenlijk met de motor op vakantie en om nu koffers etc aan te schaffen voor zijn Kawasaki ER 6n... ken eigenlijk niemand die koffers op z n naked heeft.

Heeft best wat weg van een Triumph Tiger! Leuk!
Op een naked zijn tassen idd gebruikelijker denk ik, maar wil niet zeggen dat je je daar wat van aan moet trekken :P.

Leuk Blinnii, weer aan de gang. Heb je er zin in? Zijn de lessen nog leuk?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:23

Ik snap jullie punt wel, dit was ook altijd de rede dat ik eigenlijk pas op mn 24e zou gaan beginnen. Maar na wat rekenen en verstandig nadenken lijkt het wel een veilige optie te zijn, anders zou ik het nooit doen! En zouden mn ouders het overigens ook nooit goed vinden!

Morgen belt de rijschool me om een afspraak te maken voor een eerste les! *\o/*

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:26

Goldie schreef:
M'n les ging vandaag super *\o/*
Begon even iets minder... Motor moest de garage uit, maar hij wilde niet rollen... Uuhm de band is wel heel plat, niet...
Met z'n 2en naar buiten gekregen en gaan zoeken naar het probleem. Schroefje... Instructeur heeft hem weer kunnen fixen, kwartiertje halen we volgende week weer in :)

Maar al m'n oefeningen gingen goed, was allemaal voldoende :D

Super goed!! Wellicht was die schroef goed voor wat afleiding? ;)

@Lorette: Welkom! Volgens mij wordt het goed weer dit weekend dus kun je goed voorproeven *D. Een motor heb je een veel leukere voor een leuker bedrag, hihi. Ik heb ook maar een Aygo ernaast.
Heel veel succes en vooral veel plezier! Hopelijk kun je je voordeel doen met feeling die je hebt van het scooterrijden.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:27

Melisjeee schreef:
Ik snap jullie punt wel, dit was ook altijd de rede dat ik eigenlijk pas op mn 24e zou gaan beginnen. Maar na wat rekenen en verstandig nadenken lijkt het wel een veilige optie te zijn, anders zou ik het nooit doen! En zouden mn ouders het overigens ook nooit goed vinden!

Morgen belt de rijschool me om een afspraak te maken voor een eerste les! *\o/*

Ik denk dat het goed moet kunnen. Wordt wel een test voor je geduld, voor je vol vermogen mag ;).
Leuk joh, spannend, hopelijk al snel!