Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieser schreef:Waarom zou iedereen zijn/haar kids aan woonruimte moeten helpen? Zou het niet beter zijn als die mensen hun kinderen zo opvoeden dat ze op eigen benen kunnen staan en zelf een woning kunnen zoeken/betalen?
Ibbel schreef:Cer schreef:maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.
Je stelt je het wat naief voor.
Die kleinere woningen zonder tuin zijn nu net die hoogbouwwoningen - er zijn nl ook weer regels voor de afstanden tussen rijtjeshuizen, en die worden nu eenmaal door tuinen gevuld, en niet met parkeerplaatsen.
Want: openbare ruimte moet óók betaald worden, en dan dus door de gemeente (wij dus, de belastingbetaler) en tuinen worden betaald door de huiseigenaar als ze het huis kopen.
Bovendien willen 'we' richting autoluw/autogebruik ontmoedigen (daarom is er een parkeernorm, meestal 1,7 auto per woning) dus alle tuinen door achteromstraten met parkeergelegenheid vervangen is ook de bedoeling niet. En meer autobewegingen is meer geluid, meer fijnstof, meer stikstof en meer CO2 uitstoot, dat willen we ook al niet.
Daarnaast zijn er legio (oudere) mensen die best uit hun te grote woning willen, maar die woning is geld waard, dus niet geschikt voor starters. Die starters azen deels op dezelfde kleinere woning als die oudere die uit z'n grote huis wil, dus even een kleinere woning vinden is ook niet zo simpel.
Cer schreef:En alles wat hier aan regels opgeworpen wordt (je mag niet splitsen, je mag de bestemming niet veranderen etc. kan in principe door de wet/regelgeving aangepast worden, mocht het echt noodzakelijk zijn)
Simpelweg stellen "ze bouwen maar hoger in de stad, zodat wij hier op het platteland nergens last van hebben want wij wonen hier net zo mooi" is ook wat kort door de bocht
Cer schreef:Nou nou, mensen zijn wat geirriteerd![]()
Het is toch zo? Dat mensen (te) groot wonen of met 1 persoon in een grote woning wonen.. dat ze dat zelf willen, en fijn vinden, staat daar los van..
maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.
Ik gun iedereen zn woning hoor![]()
Ik herken wel wat hierboven staat, heb ook in een 3 etage eengezinswoning gewoond, maar het stofzuigen van al die vloeren was ik snel zat![]()
![]()
En het hebben van buren vind ik wel weer gezelligMaar ik heb dan gelukkig ook leuke buren, dat scheelt. En, mensen vinden deze woningen te klein om met kinderen te wonen, dus geen huilende baby's snachts, scheelt toch ook
Ibbel schreef:Cer schreef:maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.
Daarnaast zijn er legio (oudere) mensen die best uit hun te grote woning willen, maar die woning is geld waard, dus niet geschikt voor starters. Die starters azen deels op dezelfde kleinere woning als die oudere die uit z'n grote huis wil, dus even een kleinere woning vinden is ook niet zo simpel.
Tiahastrona schreef:Ibbel schreef:
En deze oudere mensen (die alleen wonen in hun veel te grote huis) gaan 3x zoveel betalen als ze naar een klein huisje/flatje willen. Dus sommige zouden echt wel willen, maar doen dit niet omdat kosten veel hoger worden (en ze dat niet kunnen/willen betalen). Dus snap die keuze echt wel
mavantos schreef:Hier in de omgeving worden ook best wel wat starters appartementen (koop) gebouwd overigens. Met een speciale zelfbewoningsplicht en een regeling met de gemeente waardoor ze betaalbaar blijven.
c_alsemgeest schreef:786m2 met z'n tweeën
...
Waarom zou ik er iets opschrijven wat niet klopt?
Het is een oud wijn pakhuis, bv mijn woonkamer is al 25 meter lang en de woning bestaat uit 3 woonlagen. Het lijkt enorm, is het ook, maar merendeel zijn hallen en gangen wat je dus niet echt gebruikt, maar het zit wel bij het oppervlak erbij.
...
Het warm en huiselijk maken was ook de grootste uitdaging.
Maar dat is gelukkig allemaal gelukt.
mavantos schreef:Daarnaast zijn er legio (oudere) mensen die best uit hun te grote woning willen, maar die woning is geld waard, dus niet geschikt voor starters. Die starters azen deels op dezelfde kleinere woning als die oudere die uit z'n grote huis wil, dus even een kleinere woning vinden is ook niet zo simpel.
En deze oudere mensen (die alleen wonen in hun veel te grote huis) gaan 3x zoveel betalen als ze naar een klein huisje/flatje willen. Dus sommige zouden echt wel willen, maar doen dit niet omdat kosten veel hoger worden (en ze dat niet kunnen/willen betalen). Dus snap die keuze echt wel.
Mijn opa en oma hebben hun ruime maisonnette woning verkocht aan een jong stel en zijn gaan huren in een ouderenflat. Het huren is idd wat duurder dan de lasten van hun verkochte woning, maar in de huidige markt hadden ze ontzettend veel overwaarde dat het stukje extra huur voor hun niets voorstelt. Ze kunnen het laatste deel van hun leven nu ruim leven vanwege die overwaarde en zijn heel blij dat ze nu kleiner en gelijkvloers wonen. Daarnaast vinden ze het ook nog eens erg gezellig met zoveel nieuwe buren.
Ik denk dat een hoop mensen ook gewoon niet zo goed weten wat de mogelijkheden zijn en angstig zijn voor verandering. Er is namelijk best wel wat mogelijk als je niet op een schopstoel zit en de tijd neemt, ondanks dat het lastig is en je best een paar keer naast het net zal vissen. Er is immers een woningtekort en daar kan je zelf weinig aan veranderen.
Hier in de omgeving worden ook best wel wat starters appartementen (koop) gebouwd overigens. Met een speciale zelfbewoningsplicht en een regeling met de gemeente waardoor ze betaalbaar blijven. In onze vriendengroep hebben nu best een aantal alleenstaande jonge mensen (rond de 25 jaar oud) met gewoon een normale baan toch een appartement kunnen kopen (nieuwbouw en bestaande bouw).