Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:48

Dieuwke_ schreef:
Als ik €600+ per maand moest betalen dan konden ze mij wel afsluiten van het gas, wat een bedragen zeg :oo

Bij mijn moeder is het ook van 250 vorig jaar naar 430 in januari, naar 510 in juli en naar 610 in augustus gegaan. Gewoon asociale woekerprijzen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:51

Maar even serieus, hoe breng je dat op als alleenverdiener modaal of met een AOW? Ik zou dan wel serieus kopzorgen krijgen eerlijk gezegd

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:05

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:22

Ik schreef het al in een ander topic ook... slechts een deel van ons gas komt uit NL.
En onze overheid heeft tot einde van dit jaar de btw verlaagd van 21 naar 6%.
Plus we hebben waarschijnlijk goede contracten met de Noren en de Qatarezen, die ons ook een flink aandeel gas leveren :D

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:30

Cynthia82 schreef:
Ik lees al een hele tijd mee en nu reageer ik ook even :)
Ik ben (gelukkig!) altijd al heel zuinig met mijn stroom (en laatste 4 jaar ook gas) geweest.
Het afgelopen jaar had ik nog een vast contract. Ik betaalde €80,- per maand, maar verbruikte €31,- per maand. Ik ga vanaf volgende week naar €120,- per maand! Mijn verbruik is 1112 KwH stroom en 378m3 gas. Ik heb afgelopen winter wel de thermostaat zo veel mogelijk op 15 gehad en als ik thuiskwam even op 18, soms 19 als ik het heel koud had.
Aan stroom betaalde ik 17 en 19 cent en ik ga nu naar 50 en 58 cent (vandaag zijn deze tarieven weer verhoogd naar 70 en 72 cent). Voor gas betaalde ik 86 cent en ik ga nu naar €2,60 (deze prijs is vandaag gestegen naar €3,26).
Ik heb een slecht geisoleerd (G-label) jaren 30 huis van 75m2. Enkelsteens buitenmuur (deze wordt dit najaar van binnenuit geisoleerd). Ik heb offertes opgevraagd voor kunststof kozijnen met HR triple glas, maar dat komt al snel neer op €29.000,- voor beneden en boven.
Sinds vandaag ben ik ook aan het kijken naar zonnepanelen. Ik heb er 3-4 nodig en een mooi plat dak op het zuiden. Nu nog even uitzoeken of ik liever wil huren of kopen. En dan van de winter elektrische dekentjes aantrekken en een elektrisch kacheltje ipv de verwarming.

29000 euro?? Wij waren voor onze complete hoekwoning (4 dakramen, 3 deuren, 3 grote vaste ramen, keukenraam met 1 vast 1 draaikiep,
1 slaapkamerraam met dubbele draaikiep inclusief ventilatieroosters en hordeur) 18000 kwijt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:37

Wij verbruiken meer en betalen minder. We hebben een variabel contract (al jaren) en betalen op dit moment 210 euro. Ik denk dat je bij je energieleverancier wel minder kunt betalen dan €500… misschien even bellen met ze?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:41

Dieselpaard schreef:
Wij verbruiken meer en betalen minder. We hebben een variabel contract (al jaren) en betalen op dit moment 210 euro. Ik denk dat je bij je energieleverancier wel minder kunt betalen dan €500… misschien even bellen met ze?

Je kunt wel minder betalen, maar dan is de jaarafrekening hoger natuurlijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:51

Kimberley_ schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik ben (gelukkig!) altijd al heel zuinig met mijn stroom (en laatste 4 jaar ook gas) geweest.
Het afgelopen jaar had ik nog een vast contract. Ik betaalde €80,- per maand, maar verbruikte €31,- per maand. Ik ga vanaf volgende week naar €120,- per maand! Mijn verbruik is 1112 KwH stroom en 378m3 gas. Ik heb afgelopen winter wel de thermostaat zo veel mogelijk op 15 gehad en als ik thuiskwam even op 18, soms 19 als ik het heel koud had.
Aan stroom betaalde ik 17 en 19 cent en ik ga nu naar 50 en 58 cent (vandaag zijn deze tarieven weer verhoogd naar 70 en 72 cent). Voor gas betaalde ik 86 cent en ik ga nu naar €2,60 (deze prijs is vandaag gestegen naar €3,26).
Ik heb een slecht geisoleerd (G-label) jaren 30 huis van 75m2. Enkelsteens buitenmuur (deze wordt dit najaar van binnenuit geisoleerd). Ik heb offertes opgevraagd voor kunststof kozijnen met HR triple glas, maar dat komt al snel neer op €29.000,- voor beneden en boven.
Sinds vandaag ben ik ook aan het kijken naar zonnepanelen. Ik heb er 3-4 nodig en een mooi plat dak op het zuiden. Nu nog even uitzoeken of ik liever wil huren of kopen. En dan van de winter elektrische dekentjes aantrekken en een elektrisch kacheltje ipv de verwarming.

29000 euro?? Wij waren voor onze complete hoekwoning (4 dakramen, 3 deuren, 3 grote vaste ramen, keukenraam met 1 vast 1 draaikiep,
1 slaapkamerraam met dubbele draaikiep inclusief ventilatieroosters en hordeur) 18000 kwijt.

Wanneer was dat? En ging dat ook om de houten kozijnen vervangen door kunststof kozijnen en HR triple glas?
Hier gaat het om 2 deuren en 13,1 m2 glas (een groot voor- en achterraam, lange ramen in de keuken, badkamerraampje, boven lange ramen in de slaapkamer en nog 2 kamers vrij grote ramen).
Er zijn er nu twee geweest. De één zit op €28600,- voor HR++ en de ander op €29140,- met triple glas.
Als het bij jou ongeveer gelijk was, hoor ik graag de naam van het bedrijf :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:04

fokfanaat schreef:
ja en wat dacht je dan Karuna, dat ze dan maar niet leveren of failliet gaan? Als het nu gewoon zoveel kost om gas in te kopen, zal dat toch doorgerekend moeten worden.

Ik zou dan ook echt moeten zeggen. Sorry stop de gaslevering maar. Ik zou dat gewoon niet kunnen betalen, en met mij echt heel erg veel mensen denk ik. :n Voor veel mensen is dat meer dan een derde van hun netto inkomen. En dan moet er nog een huis betaald worden, de verplichte verzekeringen, de gemeentelijke lasten. En o ja eten is ook wel handig geloof ik.

Dat is gewoon niet haalbaar %)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:00

Kimberley_ schreef:
Cynthia82 schreef:

Wanneer was dat? En ging dat ook om de houten kozijnen vervangen door kunststof kozijnen en HR triple glas?
Hier gaat het om 2 deuren en 13,1 m2 glas (een groot voor- en achterraam, lange ramen in de keuken, badkamerraampje, boven lange ramen in de slaapkamer en nog 2 kamers vrij grote ramen).
Er zijn er nu twee geweest. De één zit op €28600,- voor HR++ en de ander op €29140,- met triple glas.
Als het bij jou ongeveer gelijk was, hoor ik graag de naam van het bedrijf :j[/quote]
Het is bij ons 2 maanden geleden geplaatst door sknn. Triple glas weet ik zo niet

karrij

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:46

Ik word echt verdrietig van sommige verhalen hier, 600 euro per maand is toch niet op te brengen??!!!
Ik ben echt benieuwd hoe ons kabinet mensen die het nodig hebben gaan compenseren, dit kan toch gewoon niet, vreselijk.

Koken en douchen(mits geen half uur) zijn de kosten niet. Ik heb vandeweek nog een pan rendang (indisch stoofvlees) gemaakt en dan had ik zeker 2,5 a 3 uur opstaan. Toen ik zag op mijn Essent app wat het verbruik was, was dat nagenoeg niks. Wat een idiote wereld toch he, vorig jaar zou het nooit never niet in mij opgekomen zijn om te kijken hoeveel gas je verbruikt om een pan rendang te maken 8)7 en nu.................................de wereld is gestoord geworden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:50

Suddervlees kan je het beste aanbraden in de pan op het gas maar daarna laten sudderen op een elektrisch pitje. Die kan je goedkoop kopen en scheelt veel gas. Moet vaak uren opstaan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:52

Pff 600 dat zou miin vriend zijn hele salaris zijn en dat is bijna de helft van mijn salaris. Als mijn bedrag gaat stijgen dan vrees ik dat ik ook de gas levering moet gaan stoppen. Dan maar koud douchen.. baal echt dat ik buiten de grens van gemeente steun val. Die mogen ze best verhogen naar iedereen onder de 16.000 inkomen zodat je de rest van je lasten nog kunt betalen en te eten hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:53

karrij schreef:
Ik word echt verdrietig van sommige verhalen hier, 600 euro per maand is toch niet op te brengen??!!!
Ik ben echt benieuwd hoe ons kabinet mensen die het nodig hebben gaan compenseren, dit kan toch gewoon niet, vreselijk.

Tot nu toe lees ik nog helemaal niks structureels. Alleen (van D66 uiteraard) dat werkgevers de lonen maar moeten verhogen. Ja das lekker kassa voor de schatkist want dan komt er meer loonbelasting binnen, kunnen ze toeslagen omlaag doen en tevens worden alle producten en diensten nóg duurder. En hoe dan met de uitkeringen of mogen mensen met een AOWtje in de stront zakken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:55

Suzanne F. schreef:
Suddervlees kan je het beste aanbraden in de pan op het gas maar daarna laten sudderen op een elektrisch pitje. Die kan je goedkoop kopen en scheelt veel gas. Moet vaak uren opstaan.

Of in de electrische oven zetten. Wordt het nog lekkerder ook.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:58

karrij schreef:

Koken en douchen(mits geen half uur) zijn de kosten niet. Ik heb vandeweek nog een pan rendang (indisch stoofvlees) gemaakt en dan had ik zeker 2,5 a 3 uur opstaan. Toen ik zag op mijn Essent app wat het verbruik was, was dat nagenoeg niks. Wat een idiote wereld toch he, vorig jaar zou het nooit never niet in mij opgekomen zijn om te kijken hoeveel gas je verbruikt om een pan rendang te maken 8)7 en nu.................................de wereld is gestoord geworden

Ja hier ook hoor. Opzoek naar oplossingen voor tot zover nog niet veel verder gekomen dan eventueel zonnepanelen aan teschaffen en een boiler. Voor 8 zonnenpanelen ook ff 6000 euro verder. Het is om te janken ja

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:00

Ik ben wel aan het denken over electrische kacheltjes met zo’n fan. Die zijn heel klein maar verwarmen als een dolle.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:02

Misschien niet voor TS maar volgens mij lezen hier inmiddels al meer mensen mee. Ik vond deze man zijn vergelijkingen (2e filmpje) wel interessant. Ik overweeg in mijn huis zo'n airco systeem aan te schaffen, heb een open woonruimte/keuken, dan zou ik alleen de slaapkamer en badkamer nog apart moeten doen op gas.
Tevens bij mij een plus omdat ik boven woon met giga ramen op het zuiden, waardoor het zomers bloedheet word, dus dan heb ik ook meteen een airco.
https://www.duurzaamthuis.nl/energie-in ... verwarming

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:06

Faelynn schreef:
Misschien niet voor TS maar volgens mij lezen hier inmiddels al meer mensen mee. Ik vond deze man zijn vergelijkingen (2e filmpje) wel interessant. Ik overweeg in mijn huis zo'n airco systeem aan te schaffen, heb een open woonruimte/keuken, dan zou ik alleen de slaapkamer en badkamer nog apart moeten doen op gas.
Tevens bij mij een plus omdat ik boven woon met giga ramen op het zuiden, waardoor het zomers bloedheet word, dus dan heb ik ook meteen een airco.

Godzijdank heb ik 3 jaar geleden airco laten installeren in woon-en slaapkamer. Die kan ik idd ook inzetten als verwarming.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:13

Wij hebben airco boven en beneden die ook kan verwarmen. Twee binnenunits en twee buitenunits. Vorig jaar laten installeren. Ook mitsubishi. Net als de man in dat verhaal.
Bij ons moest de meterkast ook nog aangepast worden.
Kosten totaal 4200 euro.
Voor mij is het iedere cent waard nu met dit hete weer, maar je verbruikt echt wel een stuk meer stroom.
Wij hebben zonnepanelen, vijf stuks, en daar vang je het wel deels mee op.
Ik ga er zeker deze winter ook mee verwarmen, ondanks dat wij best weinig gas verbruiken.
Vorige winter heb ik dat nog niet gedaan.

Qua koken misschien nog een tip. Maak tray bakes in de oven. Er staan veel lekkere recepten op internet. Geen gas voor nodig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:37

Wij hebben inderdaad gelukkig al 12 zonnepanelen liggen die op dit moment een overwaarde leveren van 900kw per jaar, dus de zonnepanelen zouden het extra stroomverbruik van de airco(warmtepomp) opvangen.
Wij hebben nu alleen nog geluk met een contract die nog de oude tarieven heeft tot eind 2023, voorlopig zijn onze kosten, mits de energieleverancier niet failliet gaat dus nog stabiel. Echter wel handig om vast te kijken naar toekomstige mogelijkheden natuurlijk, want als we nu een nieuw contract af moeten sluiten gaan we hier ook naar €900 per maand (zijn wel 2 huizen op een aansluiting) dat is een ruime verdrievoudiging van ons huidige tarief wat natuurlijk echt onbetaalbaar is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:40

janderegelaa schreef:
Ik ben wel aan het denken over electrische kacheltjes met zo’n fan. Die zijn heel klein maar verwarmen als een dolle.

Heb je daar een voorbeeld van?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:47

Faelynn schreef:

Ik heb een behoorlijke antipathie overgehouden aan verwarmen met airco's vanwege het pand van een vorige werkgever. In het nieuwe deel werd daar ook verwarmd met airco's.... veel collega's werden er gewoon ziek van. Uiteindelijk onderzoek laten doen; uitkomst was een ontzettend slecht binnenklimaat, veel bacterieen, droge lucht... niet echt gezond.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:04

Ik ben al jaren klant bij Vattenfall. Heb ook variabel tarief, krijg 25% lonen blijft korting. Mijn maandtarief is nu 220 euro. Zelf gaven ze 209 aan maar vast iets verhoogd , al kreeg ik onlangs ruim 500 terug. Zou ik een nieuwe klant zijn met zelfde hoeveel gas en electra dan zou ik 440 per maand kwijt zijn. Dus maar liefst het dubbele. Beetje raar vind ik. Afgelopen winters thuis gewerkt en komende winter hopelijk gewoon op kantoor. Wat dus ook flink gaat schelen.

Ik verwacht dat prijs electra ook wel omhoog gaat als straks veel mensen overschakelen naar bijv electrische kacheltjes. Wordt de vraag groter en kunnen ze daar weer opeens niet aan voldoen.

Zet gewoon 2 of 3 kerncentrales neer. Scheelt ook al een boel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:11

Kerncentrale bouwen kost zeker 10 jaar en uranium komt ook uit Rusland ...