Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 21:23

Net van een vriendin nog een goed punt gelezen.
Met kastjes, staat de spiegel dichter en moet je niet zo ver voorover buigen bij het schminken.

Verwarmde spiegel heb ik zelfs nooit bij stilgestaan :P

Gelukkig nu wel, belsje. Maar ik betwijfel dat ik het geld heb. Een qookerkraan ken ik wel, maar ik heb niet het gevoel dat dat onmisbaar is. Vertel er eens meer over!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:32

Wij hebben een verwarmde spiegel, en dat is echt goud, die beslaat niet tijdens het douchen, en blijft dus bruikbaar tijdens en na het douchen, hoef je m niet af te drogen als je je na t douchen wil opmaken en blijft dus streeploos

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:58

Roodvos schreef:
Leuk hè, kiezen :')
Dadelijk komen ook nog de kozijnen, de tegels, de goten, de deuren, het sanitair enz enz.

Als ik je een tip mag geven, kies voor de onderste 5-6 lagen steen een donkere kleur.
Dan valt het niet zo op als het vuil wordt van opspattend modderwater na een regenbui.

Ik vind die grijze een beetje doods. Ik vind de cap griz nez en de crema het mooist.
Daar zou voor de onderkant dan denk ik de steen linksboven op foto 6 wel bijpassen.
Maar dat moet je naast elkaar zien.

Mocht je geen andere kleur steen willen kun je ook het verschil in voeg nog pakken. Onder grijs boven witte voeg. Dat maakt het ook mooi en iets dynamischer.

Leuke plannen zeg ik volg lekker mee.

Oke ik kom lekker laat hiermee :') zie dat iedereen dat al heeft gemeld.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:15

webster543 schreef:
Een qookerkraan ken ik wel, maar ik heb niet het gevoel dat dat onmisbaar is. Vertel er eens meer over!

Ik drink veel thee dus daarvoor ideaal, verder gebruik ik deze tijdens het koken, je zet rijst, groente etc met kokend water op, dus sneller klaar. Als ik warm water nodig heb, zet ik qooker + koude kraan open, dus gelijk water op temperatuur.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 22:34

Irm, geen probleem! Dankjewel en van harte welkom!! Tips en tricks altijd welkom.

Verwarmde spiegel en qooker klinkt echt wel handig :D
Gaan op het lijstje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:51

Hou er wel rekening mee dat je een boiler van 5 liter in jou kast moet plaatsen. Wij hebben nog een aparte boiler gehad in de keuken en mede daarom juist niet gekozen voor een dergelijke kraan. Wij vinden dat het te veel ruimte in neemt. Zeker met de huidige inductievuren van nu is de tijdswinst voor kokend water miniem. Je moet echt al heel veel thee drinken om er dan nog voordeel uit te halen :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:36

Wij besparen juist op warm water door de Quooker omdat het van ver moest komen. Nu zit er een extra opslag voor warm water in de Quooker.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 01:37

Ik gebruik daar de waterkoker voor. Ik heb er één die het water warm kan houden op 90 graden, dus als ik die ergens in de uren voor ik wil koken aanzet heb ik ook warm water :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:48

Het gaat mij niet alleen om koken, want met een inductieplaat is je water inderdaad zo warm. Maar juist om een emmer warm water om te poetsen, je handen te wassen met warm water of gewoon even wat af te spoelen. Als je dan eerst een minuut of meer moet wachten tot het warme water van de andere kant van het huis komt of je hebt een boiler (plintboiler werkt ook prima) in de keuken, dat maakt echt verschil.

Natuurlijk kan je op verschillende manieren warm water maken, maar toen we een nieuwe keuken plaatsen kwam de Quooker in beeld en daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:49

Wellicht om ook bij te houden op het lijstje of dingen later makkelijk bij te plaatsen zijn of het achteraf relatief veel meer geld kost.

Als er dan budgetkeuzes gemaakt moeten worden kan dat je helpen kiezen wat je gelijk in de bouw laat doen of wat je wellicht over een paar jaar kan laten plaatsen.
Een quooker bijvoorbeeld kan prima achteraf neergezet worden, een verwarmde spiegel wordt lastiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:53

Een ondiep kastje achter de spiegel geeft natuurlijk wel zeeën van zeer overzichtelijke bergruimte voor alle prullaria, ik mis het wel bij onze spiegel eigenlijk.

Lekker alle zooi netjes opruimen van verzorgingsproducten, haarborstel, tandenborstel, pleisters, potjes vitamines, EHBO spulletjes enzo... veel overzichtelijker in een ondiep kastje dan in 1 of ander klein normaal kastje zo allemaal achter elkaar.

Een Quooker vind ik persoonlijk iets totaal onnodigs, maar veel mensen zijn er hartstikke blij mee :j

Ik zou niet weten waarvoor ik kokend water uit de kraan nodig zou hebben := Lijkt me echt energieverspilling om constant water zo heet op voorraad te houden.

Wij hebben wel een plintboilet en het water dat daar uit komt is heet zat :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:05

Wat een mooie plannen, ik volg graag! Hopelijk lukt het om snel een aannemer te vinden.

Quooker is echt fantastisch, die zou ik zeker opmaken wensenlijstje zetten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:16

Alternatief voor een sunshower kan ook een infraroodsauna zijn. Onze komt over anderhalve week *\o/* . Eenpersoons, dat bleek best ruim te zijn. Om infrarood echt te latennwerken kost best wat tijd en met ern sunshower sta je dan steeds onder de douche. Quooker vind ik ook heerlijk

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:32

Nog een tipje voor in de keuken, een vaatwasser op hoogte. Wij hebben nu net de nieuwe keuken in gebruik en zijn nu al overtuigd. De vaatwasser staat boven op een lage lade. Ik denk ongeveer 40 cm van de grond. En dat maakt zo'n verschil. Je hoeft niet te bukken voor de onderste lade in de vaatwasser. Dit is alleen een optie als je ook een hoog keuken gedeelte hebt. Wij hebben een apparatenwand waar de vaatwasser inzit.

Hopelijk bevalt deze aannemer wel. Het is in deze tijd lastig om een goede aannemer voor een goede prijs te vinden.

Wij zijn nu bijna klaar met onze verbouwing. Hebben er 3 jaar over gedaan zonder aannemer. Bijna alles zelf gedaan. Alleen het metselen en voegen van de buiten muur en het stuckwerk beneden is gedaan door vakmannen.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:12

Quooker zou ik echt doen idd. Ik bespaar zoveel juist daarmee door mijn sopje wat kokend en koud te mengen (scheelt ook veel onnodig water verbruiken door het warm moeten worden van de straal)

Vaatwasser op hoogte hoeft voor mij dan weer helemaal niet. Zoveel mensen zoveel wensen haha

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:14

Het leek mij zo onhandig om in de apparatenwand de vaatwasser te hebben en er niks bovenop te kunnen zetten van gewoonte misschien?

Wij hebben gekozen voor een vaatwasser met ´lift´, de onderste mand schuift voor de bovenste zodat je niet te diep hoeft te bukken als je rugklachten hebt of ouder wordt. De onze is van AEG, ook een XL, kan echt heel veel in.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:05

Wij hebben niet voor een quooker gekozen. Wel bij het plaatsen van de nieuwe keuken een 'lege' hoek bereikbaar gehouden. En daar een klein boilertje geplaatst. Wij hebben ook meteen warm water op die manier. En voor 1/10e van de prijs!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:22

Dat is nou juist zo zonde, constant door je Quooker water kokend laten houden....en het dan vervolgens gaan mengen met koud water om een aangenaam sopje te krijgen := Dan had het je best wat energie gescheeld als je gewoon voor een plintboiler was gegaan die alleen maar hoeft op te warmen tot temperatuur "heet sopje".

Da's ook prima om je pannetje mee te vullen om je eten te koken, want op de kookplaat is dat toch snel aan de kook. En dan heb je het eerste stuk verwarming ook al niet meer nodig, zonder dat je constant een tankje met water op kokendhete temperatuur hoeft te laten houden.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:28

Ik heb begrepen dat het kokendheet houden bij een Quooker wel meevalt qua energie. Zonder daar cijfers van te weten kan je niet echt zeggen of het meer energie kost om kokend water van de Quooker te mengen met koud water voor een sopje of koud water op te warmen tot heet sopje.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:22

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:54

Mwoah, gewoon puur logisch gezien zal een tankje dat constant kokend water moet kunnen leveren, meer energie verbruiken dan een tankje dat constant bvb. 50 graden moet kunnen leveren. Dus als je niet zoveel geeft om kokend water maar gewoon snel een warm sopje ofzo wilt, dan is het wellicht interessanter om naar een plintboiler te kijken :)

Die kan je dan ook instellen op hoe warm je het water wilt hebben. Geen idee of dat met een Quooker ook kan hoor.

Wij hebben hier een 10 liter plintboiler en dat bevalt buitengewoon goed.
Wel een tip: géén plintboiler of nep-Quooker van Daalderop nemen want daar zijn heel veel slechte ervaringen mee. Wij zelf ook helaas. Twee keer ging die troep lek na een paar jaar....

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:37

Een qooker kun je niet instellen op temperatuur, zou ook raar zijn, want dan heb je geen kokend water meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:39

Stel: een gemiddeld gezin van 3 personen gebruikt aan warm water in de keuken omgerekend circa 10L kokend water per dag. Dan gebruikt de Quooker om die hoeveelheid te verwarmen (423 kWh) en warm te houden (87,5 kWh) in totaal 511kWh per jaar.

Als ik uitga van 10 liter per dag, en mijn waterkoker (2400watt) doet 2,5 minuten over het verwarmen van het water, dan is 10 x 2,5 = 25 minuten. 25 x 365 (dagen in een jaar) = 9125. Dit deel ik door 60 en dat is 152,09. Dit doe ik x 2,4 (aantal kilowatt per uur) en dan kom ik uit op 365,02 kWh.
(bron: https://ecowijs.nl/is-een-quooker-zuini ... aterkoker/)

Als je dus nooit teveel water kookt in de waterkoker is een waterkoker dus energiezuiniger. Verder kost een waterkoker gemiddeld 15 euro en gaat al snel 15 jaar mee.
De prijs van een quooker loopt van € 500 tot 1200 !! en heeft een vergelijkende levensduur, maar heeft meer en duurder onderhoud nodig.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:15

Niet alles gelezen, maar ik geef ook de tip van een vaatwasser op hoogte. Echt, ik wil nooit meer anders.

Van onder af.
Plint 18 cm
La 34,5 cm
Vaatwasser 70 cm
Plank 3,5 cm
Combimagnetron 45 cm
Klepkast 35 cm

Bovenkant is gelijk aan bovenkant van de bovenkasten boven het aanrecht.

Als ik eens help met inpakken van vaatwasser op de grond, waardeer ik die van ons des te meer

We hebben de keuken nu 5 jaar. Ook toen nagedacht over een cooker, maar niet gedaan vanwege de ruimte en het amper opleveren van tijdwinst.
Waterkoker doet het ook en met inductie kookt alles ook snel.
Verder hangt de cv-ketel recht boven het aanrecht op de verdieping, dus een close-in boiler was ook niet nodig.
Daarvoor nu 2 "Le man" kasten/pinda in de hoeken.

En we hebben een schuine afzuigkap. Kan mijn man ook zonder zijn hoofd te stoten eten koken.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:36

Ik denk ook over een nieuwe keuken en schoonzoon werkt sinds dit jaar in een keukenzaak. Hij had een mooie keuken voor mij staan zei hij. Met een vaarwasser met lift zodat je inderdaad niet hoeft te bukken.

Plintboiler heb ik nog nooit van gehoord dus ga dat eens uitzoeken.
Cooker heeft mijn zoon in de keuken maar ik vind dat toch altijd sputteren