Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:22

109 dit jaar met ons 3’en. Dochter is 4. Ook zitten alle dieren op leidingwater (+-30 schapen en geiten, 2 pony’s, 2 varkens, hoop kleinvee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:41

fokfanaat schreef:
water kost ook belachelijk weinig, logisch dat veel mensen er zo lichtzinnig mee omgaan.

wordt tijd om bewust van te worden en zuiniger mee om te gaan.

Dit ja, maakt dat inderdaad maar flink duurder. Laat mensen maar merken dat niets oneindig is ook je drinkwater niet. Misschien dat mensen dan ophouden met dagelijks uitgebreid douchen, de tuin sproeien en zwembadjes vullen.

Anoniem

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:12

Geen idee hoeveel dat bij jullie kost, maar wij tikken toch €1200 per jaar af. Dat vind ik nu niet bepaald goedkoop := Dat is een maandloon voor mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:15

Nog geen 300,- per jaar en wij gebruiken belachelijk veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:20

Ik heb even terug gekeken en dat is echt belachelijk goedkoop. Die €1200 is bij ons voor 109 kubieke meter.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:25

Toevallig net de rekening gehad. 225,- voor 162m3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:40

Moestuin schreef:
Ik heb even terug gekeken en dat is echt belachelijk goedkoop. Die €1200 is bij ons voor 109 kubieke meter.

Wij betalen 60 euro voor 50 kuub

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:53

Moestuin schreef:
Geen idee hoeveel dat bij jullie kost, maar wij tikken toch €1200 per jaar af. Dat vind ik nu niet bepaald goedkoop := Dat is een maandloon voor mij.

Is dat alleen voor het water of zitten daar dan ook de kosten voor transport (riool) en zuivering van afvalwater bij?

Want dat gaat in NL via de waterschappen en niet via het drinkwater.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:02

Bijzonder die 1200 euro voor 109 kuub...
Ik betaalde 352 euro voor 58 kuub. All in, dus ook transportkosten en afvalwaterzuivering.
Ik woon ook in België. Vlaams landsgedeelte :D

Zal wel iets meer dan 109 kuub geweest zijn het verbruik. Kan mij niet voorstellen dat je daarmee jaarrond 30 schapen en andere dieren fatsoenlijk drinken geeft plus een gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:18

Nee, wij hebben nog niets van regenwater aangesloten. Alles hier is dus leidingwater. Ja, daarvoor zaten wij op 140. Toen hadden we de paarden nog.

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:45

Bijzonder dit met al die dieren....
Ik begrijp ook niet waar die 1200 euro vandaan komt. Zelfde watermaatschappij, zelfde land, zelfde landsgedeelte...
Heffingen kunnen nooit zoveel verschillen per woonplaats volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:34

Wij kregen een brief toen we boven de 100 gingen dat je dan grootverbruiker was of iets in die aard en je dan extra moet betalen. Misschien heeft het daarmee te maken.

En bijzonder? Gho, wij gaan erg zuinig met water om. Geen verspilling door omver gelopen kuipen water (vlotters) tuinieren doen ecologisch (mulchen waardoor water geven nagenoeg overbodig is. Vaatwas en wasmachine zijn bij de zuinigste in hun klasse etc.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:26

Spenk schreef:
fokfanaat schreef:
water kost ook belachelijk weinig, logisch dat veel mensen er zo lichtzinnig mee omgaan.

wordt tijd om bewust van te worden en zuiniger mee om te gaan.

Dit ja, maakt dat inderdaad maar flink duurder. Laat mensen maar merken dat niets oneindig is ook je drinkwater niet. Misschien dat mensen dan ophouden met dagelijks uitgebreid douchen, de tuin sproeien en zwembadjes vullen.

Leuk gezegd. Kunnen jullie de rekeningen nog betalen? Er is nu al een steeds groter wordende groep die nu de eindjes al niet meer aanelkaar kan knopen en geen recht hebben op een tegemoedkoming. Hoe gaan die mensen dit betalen? Als er niets over blijft aan het einde vd maand, is er ook geen geld om de hogere waterprijs te betalen. Of moeten die mensen dan maar zonder gas,elektrische tijd en water gaan leven? Want iets van de gemeente of regering kan deze groep op hun buik schrijven?

De mensen die het wel kunnen betalen heb je hier niet mee hoor. Die blijven veel water verbruiken want ze voelen het toch amper in de portomenee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:30

De echt arme mensen hebben geen tuin om te sproeien of ruimte of geld voor een zwembadje om te vullen.

Op een gegeven moment is het geld gewoon op. En krijg je betalingsachterstanden en schulden of je eet niet meer.of moet je je schoenen met tape repareren omdat er geen geld is voor andere schoenen. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-08-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:30

Terug naar vroeger: een badkuip of teil vullen en om beurt in hetzelfde badwater. Of om de dag in bad/douchen en verder met washandje aan de wastafel. De wasbak niet randje vol laten lopen maar slechts de helft.

Bij het afwassen een klein kommetje gebruiken in je gootsteen, dat werkt ook besparend.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:34

Ik heb echt een enorme hekel aan de roeptoeters die telkens juichen als er weer iets wat tot basis levensonderhoud behoort duurder gemaakt gaat worden. Hopelijk komt karma een keer bij die personen langs.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:41

karuna schreef:
De echt arme mensen hebben geen tuin om te sproeien of ruimte of geld voor een zwembadje om te vullen.

Op een gegeven moment is het geld gewoon op. En krijg je betalingsachterstanden en schulden of je eet niet meer.of moet je je schoenen met tape repareren omdat er geen geld is voor andere schoenen. -O-

Nou ja de echt arme mensen zullen wel compensatie krijgen, net als nu met het gas. Ik heb het juist over die groep die overal buiten valt en als ik me niet vergis behoor jij helaas ook tot die groep. Mijn ouders door omstandigheden ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 22:42

Nou drinkwater is wel echt heel goedkoop. Zeker in verhouding tot gas en stroom. Water wordt makkelijk verspild en zou best iets duurder kunnen zijn. Gas daarentegen is nu belachelijk duur. Slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:52

Water kost nu echt niks he? Wij betalen 60 per jaar. Dat is dus 5 euro per maand. Dat wordt dan 25% duurder. Dus 6,25 per maand. Jullie doen net of het over de gasprijzen hebben die soms van 200 naar 600 per maand gaan.

Als je veel verbuikt dan kan je minderen ja :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:07

Fijn dat jullie het makkelijk kunnen betalen. Maar als er aan het einde vd maand niets overblijft, dan is zelfs €1,00 per maand al te veel. En ik weet niet waar je woont als je maar €60,00 per jaar betaald, maar ook dit is per gemeente verschillend.

Wij verbruiken weinig water(vind ik) 53m3 op jaarbasis maar betalen wel €40,00 per kwartaal. Daarvan 25% extra is toch behoorlijk wat.

Ik doe niet alsof het net zo duur is als gas, ik heb het over de steeds groter wordende groep die niet meer rond kan komen per maand. Als jij water spotgoedkoop vindt, neem ik aan dat jij dus niet in deze catagorie valt. Ik gelukkig ook niet, maar ken helaas wel steeds meer werkende mensen die dus echt niets over houden aan het einde van de maand, en ook niet meer kunnen besparen. Het loon gaat niet omhoog, de kosten wel. Ook van de regering krijgen ze niets omdat ze overal buiten vallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:21

fohadie schreef:
Wij verbruiken weinig water(vind ik) 53m3 op jaarbasis maar betalen wel €40,00 per kwartaal. Daarvan 25% extra is toch behoorlijk wat..

3 euro per maand, is toch ook niet echt behoorlijk wat, en als je nog wat bespaard op je watergebruik is het nog minder. De 25% verhoging is ook iets voor de toekomst wellicht, ze hebben het nu over 10%
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-08-22 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:28

160 per jaar? Voor 53m3?

Klopt dat wel? Wij zitten op 100euro per jaar voor 80m3.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:42

Wij zitten op 15 euro per maand voor 100m3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:46

In België worden nog steeds geen maatregelen genomen zoals sproeiverbod of iets dergelijks. Dit verbaast me persoonlijk wel. Andere jaren met droogte is het gelijk alle hens aan dek want grondwater te laag etc etc en nu hoor je enkel "het drinkwaterniveau komt niet in het gedrang dus nog geen maatregelen nodig". Dat alles kurkdroog en beenhard ligt, verpieterd en bruin, dat is nu plots geen issue meer?
En het is zo krom. Boeren mogen niets oppompen uit sloten (kan ook niet, er zit niks meer in) en krijgen geen cent aan steun maar sportvelden worden wel doodleuk gesproeid en liggen erbij als knalgroene dekens in een woestijn. Terwijl er de voorbije maanden heus niet zoveel regen is gevallen...

Wij doen dus sowieso zo zuinig mogelijk. Gisteren eens gekeken hoeveel water er normaal wegloopt in de keuken voor het kraanwater lauwwarm is. Dat was zowat 2L! Dat gaan we vanaf nu dus opvangen in de gieter en gebruiken voor onze plantjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:18

In Brabant is nu een sproeiverbod met oppervlakte water.

Wat dus in de praktijk betekend dat je nog steeds met grondwater of drinkwater 'officieel' je tuintje mag sproeien, de gewassen mag beregenen enz. En dat in de rest van NL dus nog geen sproeiverbod met oppervlakte water is.

Ik ben nog steeds van mending, dat als het zo ernstig is, dat de overheid ook strengerere maatregelen moet nemen ter voorkoming van een tekort.

Ja de mens kan zelf nadenken, maar genoeg mensen die geen nieuws volgen en dus helemaal geen idee hebben (dit weekend nog mensen gesproken over dit onderwerp, die echt van niets wisten).
Draag het breed uit en ook via social media. Zo bereik je een veel groter publiek.