Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:42

@hagelslag wat leuk dat je er wat actiever mee aan de slag wilt. Dat van roodvos wou ik ook als tip geven, wortels gelijk in de volle grond, bieten kunnen wel wat vorst hebben zelfs dus die kunnen vanaf februari al in de volle grond ;) heel veel succes en plezier :D

hagelslag

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:47

Ohhh, kijk zover had ik er nog niet over nagedacht....
Maar das geen probleem.
Heb ze sinds zondag in het bakje(ik gebruik zoals vroeger een eierdoosje. Dus per vakje 1 plantje).
En das niet moeilijk om dat morgen even te veranderen...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:25

Roodvonk bedankt voor je uitgebreide en nuttige bijdrage! Hier kan ik zeker wat mee.
Voor nu heb ik wortel ook in kleine bakjes gedaan. Ik heb niet veel vertrouwen in mezelf en dus de vraag of er überhaupt iets op komt. :')
Ik zie deze ronde dus vooral als leermoment voor mezelf.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:34

Mag ik me hier melden? Ik mag op de stal waar mijn paard staat een moestuin :D we hebben deze week bakken gebouwd van stenen en die gevuld met zand. Volgende week ga ik alles gebruik klaar maken. Bodem prepareren ed. Dan mogen de plantjes erin!

Had laatst een flesmpompoen uit de winkel en daarvan de zaadjes bewaard. Gedroogd en laten kiemen. Toen dacht ik ineens: oliebol als het maar geen F1 pompoenen zijn uit de winkel. Daar heb je namelijk geen bal aan. Net naar de winkel geweest en twee soorten pompoenzaadjes gekocht (geen f1, tenminste staat niet op het pakje) Cherry tomaatjes, bosui en veldsla. Bietjes doen we ook nog. Voor de rest nog even kijken hoeveel ruimte we hebben. Ik denk dat beide bakken ongeveer 1x1 meter zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:36

Ook welkom pluisje, wat leuk dat je mag moestuinieren op je pensionstal :D .
Heb je hier al een kijkje genomen? https://makkelijkemoestuin.nl/

Daar kan je ook in de zaaikalender zien voor welke soorten het nu de goede tijd is.
https://makkelijkemoestuin.nl/zaaikalender

absque_dubio schreef:
Roodvonk bedankt voor je uitgebreide en nuttige bijdrage! Hier kan ik zeker wat mee.
Voor nu heb ik wortel ook in kleine bakjes gedaan. Ik heb niet veel vertrouwen in mezelf en dus de vraag of er überhaupt iets op komt. :')
Ik zie deze ronde dus vooral als leermoment voor mezelf.

Al doende leert men! Ik ben vorig jaar begonnen met 2 MM-mini's. Dat gaf ook wisselend succes, maar ook leermomenten. Zo had ik koolvlieglarven in de radijsjes. Wist ik veel, maar die vliegjes worden aangetrokken door o.a. de geur van organische mest. Ik gooi altijd paardenmest op de aardbeien en ik had de aardbeien gezellig bij de bak radijsjes gezet.....
Met deze ervaring dit jaar al mooie radijsjes geoogst, de aardbeien staan voorlopig nu een heel eind van de radijsjes verwijderd.

Dit jaar heb ik bijv. al geleerd dat ik echt op tijd moet beginnen met voorzaaien van tomaat, ik heb nu nog maar echt een heel sneu mini-plantje waar ik bij anderen al een mooie plant zie.
Dus dit zal volgend jaar ook al weer beter gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:37

Op stal moestuinen is nog veel leuker. Meer ruimte en je bent lekker bij je paard.

Ik was vanmorgen wat winterafdekking aan het opruimen en bedacht me dat ik een paar jute zakken over heb. Zijn die gevuld met aarde geschikt om aardappels in de poten en zouden die langer dan een jaar meegaan?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:10

Ik heb een stuk tuin om de boerderij omgedoopt tot moestuin, ik heb er nu 3 vierkante meter bakken staan.
Ik heb oa kervel gezaaid, wortels, pastinaak, peterselie, basilicum, veldsla, rucola, radijsjes, en 6 plantjes aardbeien, tijm, rozemarijn en bonenkruid erin.
Vanmiddag geplukt voor een slaatje
Afbeelding
Eerder deze week
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb frieslanders gepoot in een aardappelzak, benieuwd of dit goed gaat

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:13

Wat ziet dat er allemaal goed uit zeg!!
Ik ben deze week weg. Mijn vriend heeft beloofd alles water te geven. Ben benieuwd wat ik morgen aantref...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:16

Ja blij mee, ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. Vorig jaar ook nog blauwe bessen, bramen, 2 soorten frambozen en 3 mini fruitboompjes geplant. Benieuwd of daar dit jaar nog wat aankomt. 1 framboos zat mooi in de knop maar heeft de laatste vorst helaas niet gered. Jammer want die kwam best al hoog.
Ik ga dit weekend nog komkommer, pompoen en courgette zaaien. Dan kan dat binnenkort uitgeplant worden

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 20:00

Zo, heb gisteren 107 gram spinazie geoogst uit 1 vak en vandaag 180 gram rucola...
ik weet nu al niet meer wat ik ermee moet O:) :') ...

Alles staat ondertussen definitief buiten, ook mijn experiment tomaten en mijn komkommer kneusje..
Ben heel benieuwd hoe die zich gaan verhouden.

Zit wel echt een beetje met mijn suger snaps, ze worden echt enorm groot en gaan helemaal overhangen. Het is 1 grote kluwen van stengels, blad, grijp tentakeltjes en ik ben heel benieuwd hoe ik hier straks al die peultjes vanaf zou moeten krijgen.

Heb er nu uit nood maar even hele grote stokken tussen geplaatst, die in een soort wigwam idee aan de bovenkant bij elkaar gebonden. Maar hierdoor word het nog meer naar elkaar toe gedrukt en word het een nog groter zooitje..

Moet eigenlijk een steun rek maken, maarja ze zijn nu al zo'n 50-70 cm...
Heb wel een heel groot rek gekocht van 1,50 bij 100 om daar die hekjes van te maken, maar weet zelf niet hoe het moet en weet ook niet of het nog wel zoveel zin heeft...

Ik kreeg trouwens de tip om knoflook te planten bij mijn aardbeien plantjes en inderdaad, niet aangetast door slakken.
En ook de sugersnaps die naast de knoflook staan, geen schade. Heel opvallend vond ik dat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:57

Ziet er goed uit Cemlys! Jammer van je framboos -O-.

Judith_H schreef:
Zo, heb gisteren 107 gram spinazie geoogst uit 1 vak en vandaag 180 gram rucola...
ik weet nu al niet meer wat ik ermee moet O:) :') ...
Opeten :9 :Y) :+

Mijn sugarsnaps zijn ook mega Judith. Zitten al wel knoppen in maar bloeit nog niet.
Ik heb er vuurpijl stokken bij staan. Ik verzamel en bewaar wat jaarlijks in mijn tuin landt.
Op de communitie bij de tips staat een bouwplan voor rekjes van gaas. En ik heb een screenshot gemaakt van een handig rekje wat ik voorbij zag komen. Maar die kan ik hier uiteraard niet plaatsen.

En ze staan nog geen week in de bak, maar mijn stamboontjes groeien nu al het vak uit!
9 in het vak was misschien toch een paar teveel :'). Ik moet maar op zoek naar rekjes /gaas oid om ze te temmen. Ik heb ook geen idee hoe groot ze worden. Dwergras staat er op het zakje. We gaan het zien. Leuk experiment :D.

Mijn jonge aanwas heeft het van de week zwaar gehad buiten met die wind erbij.
Dus die zijn nog binnen.

Aardbeien planten zijn ook flink groot inmiddels en staan in bloei.
Ik heb sowieso weinig last van slakken in de aardbeien. De planten dan, ze zijn gek op de vruchten (ja, duhuh :Y))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:30

Ik heb net nog even een paar foto's gemaakt. Ook leuk om het proces te volgen.

Lambada aardbeien , ik heb nog 3 van zulke potten.
Afbeelding

Gele stamboontjes. Staan er nog geen week en groeien nu al het vak uit.
Afbeelding

Rechts rode bieten. Links sugarsnap. Ik heb ze gemeten. Zijn bijna 80cm inmiddels.
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:57

Afbeelding

Mijn pompoenzaadjes uit de flespompoen uit de winkel waarvan ik dus niet weet of het f1 is of niet de rest van de zaden heb ik weggegooid maar deze waren al gekiemd dus dat vond ik jammer om die weg te gooien ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:19

Hier groeien dingen heel aardig. Ben erg tevreden. Dit is aan de ene kant van het huis:

Afbeelding

Met in de gele bak snijbonen en erwten die nu beginnen.

Afbeelding

De tomaatjes ga ik vandaag in potten doen.

Afbeelding

En van de radijs heb ik geen idee wanneer die dan klaar zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant van mijn huis groeit alles ook prima

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 14:39

Is er iemand hier die zijn eigen kiemgroente verbouwt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:24

De radijsjes kun je het beste controleren door de aarde een beetje erom weg te vegen, zijn ze groot genoeg dan kun je ze uittrekken.

Hier is de kervel zover. Even kijken of ik ook kan invriezen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:26

pluisje88 schreef:
Is er iemand hier die zijn eigen kiemgroente verbouwt?
Daar kan ik je niet mee helpen. Daarmee bedoel je dat je bijvoorbeeld tarwe laat kiemen en als er een wortel van een cm of 2 aanzit je het opeet? Zoals taugé zeg maar?

Ik heb vandaag in het tuincentrum een mooie tomatenplant gekocht. Staat al in de bak, met een spiraal, ook maar gelijk meegenomen.
En nog een handvol bamboe stokken om mijn bonen te temmen en een aardbeien plantje, summer breeze, een doorbloeier. Die komt in een pot. Als dat wil en de aardbei lekker is, dan worden het er vanzelf meer.

En ze hadden ook de vijvermandjes, dus daar ook een paar van meegenomen. Leuk om te experimenteren of dat wil. Daar wil ik dan wat kruiden inzetten, zoals munt, citroenmelisse, bieslook.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:58

Ja ik bedoel inderdaad taugé en kiemen om te eten. Super gezond en voedzaam. Broccoli kiemen ed..

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 20:13

Oei, kiemen. Dat kan en heb ik nog nooit gedaan, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Leuk, alvast een tomatenplant die wat verder is! Dan kan je er eerder van genieten!

Mijn vriend gaat deze week een rekje maken voor mijn sugersnaps heeft die beloofd. Hij heeft er speciaal net een nijptang voor gekocht om het paneel in stukken te kunnen knippen.

Ik zag vanmorgen de eerste bloem in de sugersnaps! Was al even bang dat het niet ging komen, maar nog net op tijd. Over 3 dagen is het volgens mij tijd voor het nieuwe level :') .

Ik ga eens op de community kijken voor dat stappenplan voor het steun rekje.

Mijn rucola slaat door denk ik. Zit opeens in het midden een hele harige grote lange stengel, denk dat dat betekend einde rucola???
Volgens de app zou ik nog minimaal 14 dagen kunnen oogsten.

Je stamboontjes, leuk!!! Gaat echt hard nu he!

Hier maken mijn 2 komkommer planten continu komkommertjes aan. Maar dat is nog veels te vroeg, ze zijn nog geen eens 30 cm hoog. Dus nu heb ik van mijn zus geleerd dat ik dan het bloempje eraf moet knijpen. zo sterft het komkommertje weer af en groeit de plant verder.

ha, jouw sugersnaps zien er dus precies hetzelfde uit als die van mij! Dan is het dus toch niet zo gek, zoals die van mij het doen. Die van mij ook gemeten, ook zo'n 80cm al ja...

Pluisje88, spannend of het dus F1 zaadjes zijn.. Hoe kan je dat zien?

Zo leuk om te zien hoe alles groeit he!

Kruiden zijn ook leuk, roodvos. Gebruik ze alleen te weinig, zou ik zonde vinden.
Heb mijzelf beloofd alleen dingen te planten die ik ook daadwerkelijk eet.

Alles is nu ook zo groot wel hier, dat ik lekker water kan geven met de tuinslang. Op de vernevel stand, wil dat best aardig. Dus dat scheelt wel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:33

In het geval van een f1 zaadje zaai je een zaadje uit in dit geval een flespomoen, maar hoeft er aan die plant die uit dat zaadje komt dus geen fles pompoen te groeien. In ieder geval niet dezelfde als die je gezaaid hebt zegmaar

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:40

pluisje88 schreef:
In het geval van een f1 zaadje zaai je een zaadje uit in dit geval een flespomoen, maar hoeft er aan die plant die uit dat zaadje komt dus geen fles pompoen te groeien. In ieder geval niet dezelfde als die je gezaaid hebt zegmaar

Heb je mijn bericht hierover op pg. 4 gezien?
Roodvos @ [HTT] Makkelijke Moestuin topic

@Judith: volgens mij is de app een beetje van slag omdat het nu al zo lang zo warm en droog is. Ik zie op de community ook veel berichten over mega sugarsnaps die laat in bloei komen. Volgens de app moet ik 4 juni mijn sugarsnaps verwijderen, maar ze staan nog niet eens in bloei :') . Hangen er nu wel tegenaan, ik zag gisteren de knoppen wit kleuren.

Ik denk dat dit ook het probleem is met de rucola. De planten reageren gewoon anders door het rare weer. Rucola schijnt heel mooi te bloeien, je kan overwegen de plantjes voorzichtig uit de bak te halen en in de (bloemen)tuin te zetten. Vinden de bijen en vlinders ook leuk.
Je schijnt het nog wel te kunnen eten, en de bloemetjes schijnen ook eetbaar te zijn:
Citaat:
Rucola ontkiemt en groeit erg snel waardoor je de bladeren al binnen enkele weken kunt oogsten. Ook doorgeschoten planten kun je daarbij nog oogsten, je snijdt gewoon de bloemen en bloemstelen weg. Doorgeschoten rucola is nog voller en pittiger van smaak. Houd hierbij wel het hart van de plant intact, zo kun je meerdere malen oogsten. Het wegsnijden van de bloemen hoeft overigens niet. De prachtige kruisvormige en zoeter smakende bloemen zijn gewoon eetbaar. Was de rucola nog wel even voor je het gebruikt voor het eten.
*klik-bron*

Hmm, ja, verse kruiden. Is dat ook niet een beetje: als je het niet hebt gebruik je het niet? Ik kook veel recepten waar (verse) kruiden in moeten. Omdat ik alleen ben koop ik meestal geen bakje/potje verse kruiden in de winkel. Dat is dan veel te veel voor het recept en daarvoor vind ik het dan te duur. Dus ik heb nu veel gedroogd in de kast staan. Lijkt me heerlijk om gewoon wat verse takjes te kunnen knippen. En mijn eigen verse muntthee met honing *\o/* .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:44

Rucola kun je eten tot hij of op is of helemaal verdort. :j als je een beetje handig plukt kun je hem laten doorgroeien ook. :D en doorgeschoten smaakt hij nog meer naar nootjes :Y)

Hier komt alles goed op.

Kan een jute zak trouwens dienen als aardappel plantzak en dan langer als een seizoen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:02

Ik zag dat Paprika helaas niet bij MM stond. Dus ik ben er zelf mee begonnen. Wist ik veel dat die zo makkelijk gingen. Inmiddels een opkomst van 21 plantjes. :=
Ik zit nu even te kijken welke zaden ik van MM nog wil bestellen. Komkommer lijkt mij echt heel leuk, en balkontomaat en andijvie.
Rucola heb ik ook staan maar groeit zo hard, ben benieuwd hoe dat gaat.
Denk dat ik een pluksla ook leuk vind.
Daarnaast nog wortels en pepers staan, die groeien erg goed. En de aardbeienplantjes zijn nog mini mini.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:21

Roodvos schreef:
pluisje88 schreef:

Heb je mijn bericht hierover op pg. 4 gezien?
Roodvos @ [HTT] Makkelijke Moestuin topic

Die had ik nog niet gezien Thanks.
Maar dit gaat over kruisbestuiving tussen dier pompoenen en courgettes en niet over F1 zaden.

Over f1 zaden: https://www.dutchgardenseeds.com/f1-hybride-zaden/

Weet iemand hoe het zit met kruisbestuiving tussen courgette en eetbare pompoen?
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 17-05-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:23

Heb je ook even in de zaaikalender gekeken absque_dubio? Voor tomaat en komkommer, om nu te beginnen, ben je (veel) te laat. Maar je kan ook even een plantje halen bij de Welkoop of het tuincentrum. Dan heb je al een mooie plant die je met kluit en al in je bak zet. Heb ik zondag ook gedaan met de tomaat. En die heb ik gewoon op ongeveer het goede level in de app gezet.
Mijn tomatenplantje is nog maar een cm of 3-4 hoog, dus als daar dit jaar nog tomaten aan moeten komen }:0 .

21 paprika plantjes :oo
Paprika soep, paprika taart, gewokte paprika, gegrilde paprika, gevulde paprika, ..... :')

@Karuna/jutezak: geen idee. Gewoon proberen? Het kan hooguit mislukken toch?

@Pluisje: die kruisbestuiving is (ook) een F1 product. Beter uitgelegd: kruisbestuiving levert F1-zaden op.