Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:03

Werken, veel zelf doen en andere dingen niet of minder doen…

Wij hebben 2 paarden met medische problemen dus dan komt er nog zomaar een kostenplaatje bij…
Ben blij dat we dat kunnen betalen.
Maar wij doen veel andere dingen niet die andere mensen weer wel doen, je moet er keuzes in maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:04

Ik bekap zelf, ben paardentandarts en kan zelf mest onderzoeken. Met zeven paarden aan huis was het doen van een opleiding gebitsverzorging zelfs zonder klanten de moeite waard :+

Verder zijn m'n partner en ik schrapers als het gaat om vakanties en nieuwe kleren. Spijkerbroeken? Kun je ook prima bij de kringloopwinkel kopen. Verder warme kleding van de Decathlon of nog beter een lading Decathlon kleren via marktplaats haha.

Vakanties: kamperen met de NVVR (75,- tot 150,- all in voor een weekendje met paard in de wei) of zelf kamperen met paard mee. Alleen maar weekendjes want langer weg gaat niet ivm beestenboel.

Trailer bodem vervangen? Zelf doen, laten doen was 1200,- nu 400 aan materialen.

Etc. Zonnepanelen op de schuur, houtkachel ipv CV met hout van eigen terrein. Weinig uit eten, zelf creatief koken, land sproeien zodat we van mei tm oktober geen hooi hoeven kopen.

Oke de IJslander kost klauwen met geld; kan geen hooi of gras eten, leeft op seniores en fibrenuggets.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:16

Nah, die 1000,- p.m kon ik mij ook niet voorstellen maar sinds het verhaal van een kennis van mij wel. Die heeft toch een partij pech gehad met haar jonge dier :( . Als je alles bij elkaar optelt komt ze wel daar aan denk ik. Maar wel tijdelijk 1,5-2 jaar). Als die kosten structureel zouden worden zou ik er persoonlijk wel de stekker uit trekken. Ik zou dat niet langdurig extra kunnen ophoesten en mijn spaarpot is niet oneindig.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:38

Het kan wel: paarden,kinderen,relatie,vakantie,luxe auto's. Denk dat je vooral ook mazzel moet hebben.....en een vent die de extra's aanvult :Y)

Ik heb 4 paarden "aan huis" (huurgrond op 150m afstand) en nog 1 paard in pension.
Ik werk ongeveer 2 weken per maand maar maak in die weken zo'n 90 uur p.w. De vrije weken ben ik altijd met de paarden bezig, in mijn werkweken nemen mijn moeder&dochter die taak op zich.
Ik rijdt zelf een compact en zuinig auto'tje.
Mijn partner heeft een eigen bedrijf, bemoeit zich niet (financieel) met de paarden. Hij rijdt een grote luxe auto welke ook als gezinsauto fungeert en is gek op uiteten, gadgets en vakanties. De etentjes betaald hij meestal, vakanties doen we samen en de nieuwste (technische) snufjes aanschaffen is zijn hobbie :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:11

Rytir schreef:
Nah, die 1000,- p.m kon ik mij ook niet voorstellen maar sinds het verhaal van een kennis van mij wel. Die heeft toch een partij pech gehad met haar jonge dier :( . Als je alles bij elkaar optelt komt ze wel daar aan denk ik. Maar wel tijdelijk 1,5-2 jaar). Als die kosten structureel zouden worden zou ik er persoonlijk wel de stekker uit trekken. Ik zou dat niet langdurig extra kunnen ophoesten en mijn spaarpot is niet oneindig.

Wij hadden vorig jaar in 1 maand een rekening van de dierenarts van over de €3000,- van ons ene paard met maagproblemen…
En dan kwam de ander er nog bij met een pees…
Dat was een leuk jaar, en helaas het is nog niet klaar…

Simoon__

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:27

Ik woon sinds kort alleen, heb het koophuis overgenomen en jou mijn 2 paarden. Staan in vol pension a €400 per paard, per maand. Ik bezuinig niet ergens op verder. Hoe ik dit doe? Ambitieus, fulltime werken en nog wat Paardenfotografie ernaast.

Ik geef wel toe dat ik niet elke maand evenveel spaar, maar je kan het allemaal maar 1 x doen…

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:57

Wonen in Friesland/huis gekocht in de goede tijd: lage woonlasten en voor stalling betaal ik ook relatief weinig mede omdat we per week 2 keer 1,5 uur 'mestdienst' hebben. Doe het samen stal dus. Ik werk parttime in een winkel dus wat sommigen hier per maand kwijt zijn aan hun paard is zowat mijn maandsalaris :+ als ik niet in deze regio zou wonen zou een paard er voor mij ook niet in zitten, dat realiseer ik me heel goed. We hebben 1 kind en kunnen regelmatig leuke dingen doen/uit eten/dagjes weg. Verre reizen maken we niet, gaan vaak in eigen land op vakantie 1 keer per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:22

Ik ben alleen en werk parttime omdat ik fulltime niet vol houd en ook omdat ik tijd voor mijn paarden wil hebben. Ik heb 2 ponys en heb ervoor gekozen veel in te leveren omdat mijn ponys mijn grootste levensgeluk zijn.
Ik heb bijvoorbeeld geen tv, geen auto, een nokia 3310 zonder internet met een abbo van vijf euro. Vakanties zitten er niet in en heb ik geen behoefte aan. Uitjes etc ook nooit behoefte aan.
Nieuwe kleren koop ik pas als de gaten erin vallen (al zou ik dat opzich wel vaker willen doen :D , maarja keuzes he).
Paarden hebben ook geen dure spullen nodig behalve een halster want ik rijdt niet met ze.
Ik wordt het gelukkigst van dit;
Afbeelding

Ohja en mijn paarden verdienen (een deel van) hun eigen zakgeld met mijn/hun bedrijf :+

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:03

Gaaf! Mijn partner doet ook iets soortgelijks (te zwaar, te breedt te lang etc). Hij is na mijn bevalling een tijdje nationaal geweest (distributie) maar niks voor hem en het brengt toch ook een stuk minder binnen. Hij is nu weer fijn internationaal, laatst 2 weken aan eengesloten weg, zal vaker voorkomen, soms 1 maand. Vanwaar heeft je partner de keuze gemaakt weer nationaal te gaan rijden? Wel fijn dat hij nu in de avond thuis is :o.

suus_toes schreef:
Haha!
Mijn vriend zat eerder op zwaar transport, dus heel veel weg.
Sinds de laatste jaren beetje door de provincie heen, in het grondverzet.
Hij is paar maand geleden naar gebr. Kalk in Kolham gegaan.
Ook weer veel grondverzet werk. Dus 's ochtends weg en 's avonds weer thuis.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:51

Ik deel de kosten voor ons paard met iemand. Op dit moment zitten we op een belachelijke 900 euro all in per maand, 450 euro p.p. We voeren hiervan voor 150 euro per maand bij. Mijn inziens totaal onnodig, als de pensionstal beter hooi geeft en de paarden meer op het gras zet. Overal is wel wat heb ik inmiddels al door, je kan het slechter treffen.

We werken beiden fulltime. En precies wat anderen ook zeggen, geen dure vakanties, keuzes maken. Niet voor elk kleine dingetje de dierenarts laten aanrijden, de tandarts 1x per jaar was goed, osteopaat 1x per jaar , niet onnodig te veel zorg. Enkel waar nodig / als daar aanleiding voor is. Zadelmaker komt wel 2x per jaar , omdat het paard na 6-7 maanden aangeeft dat het zadel niet meer goed ligt. Dus dan moet je wel. Hoefsmid elke 8 weken, gaat heel prima.

Verder niet onnodig veel lessen, geen gekke bijzondere mensen er bij halen, noem het maar. Alles heel basis houden zodat je iets extra's hebt voor als het wel nodig is.

Afgelopen jaar 1500 euro aan dierenartskosten gehad (zit bij die 900 euro in), doordat een ander paard trapte. Dat is een risico, maar die van ons staat niet meer met dat paard. Risico's zo veel mogelijk vermijden.

Heb ook geen slechte baan, trek ook nog wat aan mijn carrière dus groei de komende jaren ook nog wat in inkomen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:06

Wat een belachelijk hoge huurprijs, snap niet dat je dan niet iets met wat minder luxe zoekt en betaalbaarder.
Mijn paard staat voor 150 per maand, incl hooi en zomer op het land en winter gedrainneerde paddock.
Wel veel doe het zelf maar vind dat zelfs fijn om te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:15

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:
Lianne

Als ik zoveel kwijt zou zijn zou ik geen paarden hebben.
In die enorm dure provincies zou ik dus ook geen paard willen. Meestal ook nog eens niet naar hoe ik een paard wil houden plus te duur.
Maar 1000 is gelukkig geen gemiddelde in Nederland. Dan waren er weinig paarden. :)

Maar als je het paard al jaren hebt, en hij blijkt dan iets te hebben waarvoor dure medicijnen nodig zijn? Dan zit je toch jaren (hopelijk) aan dat hoge maandbedrag vast.

Hier jaren eentje gehad die de DA bijna wekelijks zag. en nog kwam ik met 5 paarden niet aan 1000 euro per maand. :oo Aan die prijs zou ik geen paarden kunnen houden vrees ik. :+

Ik zit hier zonder DA (die hoeft voorlopig gelukkig nog niet te vaak gekomen) aan €200 voor twee paarden die wedstrijd lopen en 1 veulen op de opfok voor 175. Dus naar boven af gerond voor het gemak 400 euro voor 2.5 paard. :+ (veulen = jaarling.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:46

€ 900 per maand stalgeld voor één paard :oo :oo

Hier sinds mijn 19e twee paarden gehad. Dat was betaalbaar door eerst goedkope stalling te hebben, later werd de stal duurder maar ging ik ook meer verdienen. Afgelopen jaren was het vrij makkelijk draaiende te houden: goed betaalde fulltime baan en geen dure vakanties etc. Eén rijpaard en een opgroeiend paard, dus qua tijd ook goed te doen.

Wordt nu wel anders, één paard is onder voorbehoud van keuring verkocht. Twee paarden rijden en blij houden matcht niet met een fulltime baan, en minder werken matcht niet met de kosten van twee paarden :+ Zeker niet nu ik ga samenwonen met mijn vriend, en onze toekomstige hypotheek iets anders wordt dan mijn huidige hypotheekje :)) En ik wil ook gewoon niet meer elke euro en elke vrije minuut aan de paarden besteden. Dus ik houd mijn merrie van vijf, en het jachtpaard is sinds gisteren verkocht. Kijk er ook echt naar uit: minder elke dag moeten, lekker geld over houden in de maand en lekker kunnen leven met mijn vriend. Paarden houden is een prachtige hobby, maar het moet wel leuk blijven.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:57

Volgens mij betekent de 900,- all in van Miss_Mii21 totale kosten die ze aan hun paard kwijt zijn, aangezien de DA kosten hierbij ook meegerekend zijn.
Nog steeds een boel geld, maar dus niet alleen voor de stalhouder.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:10

Ik ben denk ik 350 in de maand kwijt. Mijn veulen en paard staan op een halve all in stal ( brokken zelf kopen, stal zelf doen ( kan voor bijbetaling gedaan worden), eigen bodembedekking voor in de stal kopen, extra hooi.). Ik heb er nog 1 op pensioen staan in een eigen natuurgebied van mensen. Hier betaal ik alleen de zorgkosten en als zij hooi nodig heeft in de wintermaanden.

Ik werk parttime en moet ook keuzes maken. Ik moet ook dingen echt laten om willen van mijn dieren. Maar het is het allemaal wel dubbel en dwars waard. Nu sta ik nog echt goedkoop voor 140 euro in de maand pp. Al was dit niet zo, had ik er nooit 3 kunnen houden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:10

Zonder paarden zou mijn bankrekening flink gevuld zijn, maar mijn leven een stuk saaier en leger.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:43

Wij hebben de paarden aan huis staan, we hebben 6 stallen die meestal allemaal vol staan. Ik verkoop 1 a 2 paarden per jaar zodat de kosten er een beetje uit kunnen. Daarnaast vind ik dat je hobby ook wel wat mag kosten. Mn vriend en ik zijn beide ondernemer en werken hard en veel. In de zomer is er vaak geen tijd voor leuke dingen, al helemaal niet voor vakantie. Als het even kan gaan we wel uit eten of even een middagje winkelen. Hopelijk kunnen we van de winter weer eens samen op vakantie.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:56

Dan begreep ik het verkeerd, ik schrok er al van, moet dan bijna gouden box zijn haha

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:18

Tinkermuts schreef:
Wat een belachelijk hoge huurprijs, snap niet dat je dan niet iets met wat minder luxe zoekt en betaalbaarder.
Mijn paard staat voor 150 per maand, incl hooi en zomer op het land en winter gedrainneerde paddock.

Stal is 350/ maand, dat is vrij normaal in deze omgeving als je niet zelf heel veel wil doen. Naast fulltime werken is het onmogelijk om zelf je paard binnen-/buiten te zetten 2x daags, op het moment voeren we dagelijks en zelfs dat is eigenlijk te zwaar.

We voeren voor 150 euro per maand bij, hebben afgelopen jaar 1500 euro aan medische kosten gehad... Alles bij elkaar kom je al snel uit op 900/maand all in. Incl les, hoefsmid, etc etc

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:55

Ik werk gemiddeld zo'n 32 uur in een winkel en verdien daar genoeg mee om een pony, een huis en twee katten te betalen (in de randstad). Al merk ik nu wel dat alles echt duurder begint te worden. Ik heb dus ook gesolliciteerd op iets dat beter aansluit bij mijn opleiding en wat beter betaald :+

Ik heb wel het geluk dat ik altijd op goedkope stallen heb gestaan. Tegen de tijd dat mijn veulen thuiskomt ga ik voor haar 150 euro aan stalling per maand betalen. Scheelt natuurlijk dat het een a pony is maar toch is dat beter te doen dan andere stallen in de regio.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:50

Ik doe alles samen met mijn ouders. Mijn moeder en ik werken parttime, mijn vader fulltime. Ik heb 2 paarden, mijn moeder nu 3 (worden 2 nakomelingen verkocht) en we delen de beide shetjes. Die zijn gewoon van ons allemaal haha. Ook het werk wordt verdeeld. Ik voer ze sochtends, zet ze buiten en mest de stallen uit. Mijn ouders zetten ze binnen, mesten de weide/paddock en voeren savonds. Zodoende houdt ook iedereen tijd over voor zichzelf
Ze staan aan huis

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:43

Miss_Mii21 schreef:
Tinkermuts schreef:

Stal is 350/ maand, dat is vrij normaal in deze omgeving als je niet zelf heel veel wil doen. Naast fulltime werken is het onmogelijk om zelf je paard binnen-/buiten te zetten 2x daags, op het moment voeren we dagelijks en zelfs dat is eigenlijk te zwaar.

We voeren voor 150 euro per maand bij, hebben afgelopen jaar 1500 euro aan medische kosten gehad... Alles bij elkaar kom je al snel uit op 900/maand all in. Incl les, hoefsmid, etc etc

Ik had al een bericht geplaatst dat ik het verkeerd begrepen had.
Schrok al, ken geen stal die zo duur is haha.
Ik kies bewust voor een meer doe het zelf stal, ik vind het fijn om ook bijkomende klussen rondom m'n paard te doen en ook wel de kosten te drukken.
Ik werk ook fulltime maar ik zorg dat ik tijd heb om aantal loopdiensten ten doen, met z'n allen lukt het prima.
Ik zit in het midden van het land dus ook ik zie heel uiteenlopende stalprijzen.
Maar ondanks m'n paard speciaal beslag heeft, en ook nog wel eens een da nodig heeft kom ik gelukkig niet bij zo'n hoog maandbedrag in de buurt.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:47

Maandelijkse kosten zijn in verhouding nog wel te doen. Maar alles wat erbij komt. maakt het juist duur: DA, extra supplementen, op wedstrijd ( bezine kosten , hoefsmit, dan gaat er weer eens wat stuk, ect.

Ik probeer er maar nit zo overna te denken. En ga niet op vakantie of naar festivals en dat doet een ander wel. Dat is mischien nog wel duurder

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:49

Ik werk fulltime, betaal ongeveer 200 euro qua stalling (mest zelf uit) en daar komt gemiddeld 100 euro per maand bij voor hoefsmid/ontworming/enten/supplementen enz.
Daar komen zaken als een deken, dekjes, kleding voor mezelf en zo nog overheen.

Werk fulltime en kan het gelukkig missen, maar besef me heel goed dat het een luxe is dat je dat geld in de maand kan besteden aan een hobby.

Rij geen wedstrijden en die van mij heeft de rug slecht, dus kan er niet zoveel meer mee. Maar ach, ze moet er maar lopen. Haal mijn ontspanning en plezier ook uit het contact en wandelen en niet alleen uit het rijden.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:30

Hier het geluk de boerderij van mijn schoonouders kunnen overnemen in de goede tijd. Mijn man heeft eigen loonwerkbedrijf. Dus maakt de hooibalen/strobalen zelf met eigen pers, scheelt een hele hoop. Verder alleen een haflinger en twee shets. Doordat we goed hooi en kuil hebben voeren wij bijvoorbeeld al geen biks bij scheelt ook enorm.