Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:44

Dan hebben wij steeds pech haha.
We hebben in ieder geval een bod gedaan, we gaan het zien.

Hoe gaat het verder met de huizenjacht bij anderen?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 19:51

Hier gewoon k.t haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:19

Wij zijn gelukkig klaar, 1 maart naar ons nieuwe huis en 1 april hier de nieuwe mensen in.
Wij hebben het sowieso snel gedaan, in 3 maanden gekocht en daarna verkopen ging ook volgens plan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:57

Hoihoi!
Zag dit topic voorbij komen.

Ik ben een starter op de woning markt, wat het niet makkelijker maakt.
Graag zou ik in Zandvoort willen blijven, of dicht bij. Bloemendaal en Aerdenhout gaat het niet meer over tonnen maar over miljoenen... niet echt de ideale uitwijk mogelijkheden dus.

Als ik keus heb ga ik het liefst voor een klushuis. Handige mensen om mij heen die graag willen helpen. Ook is mijn stijl niet standaard. Vind zwart en modern helemaal niks, waardoor ik de keuken, badkamer en binnen deuren vaak lelijk vind.

Toch hoop ik dit jaar op m'n zelf te kunnen gaan wonen. Hoewel ik m'n ouders erg aardig vind wil ik ook wel echt m'n eigen plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:29

Welkom kosseh en veel succes met zoeken, geen makkelijke plaats voor een starter om wat te vinden denk?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:24

Misschien met een klushuis wel, de meeste starters willen het liefst al een kant en klaar huis :o

Wel een dure regio volgens mij als starter. Ook voor de klushuizen vragen ze dan nog veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:05

De meeste starters hebben de hoop op een betaalbaar kant en klaar huis denk ook al opgegeven -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:11

idinn schreef:
De meeste starters hebben de hoop op een betaalbaar kant en klaar huis denk ook al opgegeven -O-

Komt bij dat een klushuis momenteel ook voor de hoofdprijs gaat :\. En dan moet er nog geld in de verbouwing gestoken worden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:49

Idinn, klopt geen fijne omgeving voor starter idd.

Al hadden bij het laatste nieuwbouwproject Zandvoorters wel voorang. Helaas waren er maar 6 apartementen betaalbaar, die waren 300.000. Grote lag tussen de 30 en 55m2. Daar ben ik helaas uitgeloot.

In januari heeft er een soort van klushuis te koop gestaan.
Een appartement vlak bij zee. Vraagprijs 335.000. Gedeeltelijk enkelglas. Badkamer en keuken niet van deze tijd.
Klonk niet verkeerd, tot ik de service kosten van €465 per maand zag.. Ook zijn er bouwplannen, waardoor je je uitzicht daar helemaal kwijt bent.
https://www.funda.nl/koop/verkocht/zandvoort/appartement-42685347-burgemeester-van-fenemaplein-4-f5/

Klushuizen worden ook steeds duurder idd.
Vaak gaan ze als nog snel weg, maar komen ze 2 a 3 maanden later voor veel meer terug.

Hoop zo dat er snel bewoningsplicht op huizen gaat komen.
Op de laatste nieuwbouw is dat nu al. 5 jaar bewoningsplicht en 10 jaar lang betaal je een boete als je het met winst verkoopt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:52

3 ton betaalbaar :=

Ik ben zo blij dat ik wat heb kunnen vinden vorig jaar. Denk dat ik mijn huis nu al niet meer had kunnen kopen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:51

Met 2 is 3 ton als starter goed te doen.
Ik ben alleen en verdien best aardig, maar alleen krijg ik denk ik max 2 ton :')
Daar kan je als alleenstaande starter niets meer mee.

Maar 30m tot 55m2 is wel erg klein voor dat geld. Maar dat zal de regio wel zijn. Dat verschilt nogal landelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:53

listiglistje schreef:
Met 2 is 3 ton als starter goed te doen.
Ik ben alleen en verdien best aardig, maar alleen krijg ik denk ik max 2 ton :')

Maar 30m tot 55m2 is wel erg klein voor dat geld. Maar dat zal de regio wel zijn. Dat verschilt nogal landelijk.

Niet als je ook nog eens 50k of meer over moet bieden.

En als je beide iets meer dan minimumloon verdient, kun je 300k ook wel vergeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:44

Het is al een aantal jaar geleden dat ik starter was (eerste huis gekocht met ex toen ik 20 was) maar wij konden 185.000 met moeite lenen toen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:49

Charaz schreef:
Het is al een aantal jaar geleden dat ik starter was (eerste huis gekocht met ex toen ik 20 was) maar wij konden 185.000 met moeite lenen toen.

Het is ook niet zo dat je als 2-verdieners met gemak 300k kunt lenen.

Dat is van zoveel afhankelijk. Hoeveel je verdient, of er studieschuld is, welke andere betalingsverplichtingen er zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 00:04

Charaz schreef:

Zoiets konden wij ook toen 8 jaar geleden.
Ik was toen ook nog met m'n opleiding bezig dus dat drukte ook het bedrag.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 04:20

Pfoe nou ik vind 3 ton als starter en alleen ook niet realistisch. Wij hadden 465k als maximum maar wel ieder 32 uur werken in de top van onze schaal en onregelmatig (zorg). We hebben een huis van 3 ton maar als ik zie nu hoe de lasten al zijn. Ik merk vooral gewoon dat alles zoveel duurder is geworden.. tanken boodschappen gas rekening, kdv er nu bij ook met een kind. Ben heel blij dat we ons niet vaster hebben gezet. Nu kon ik 28 uur regelmatig gaan werken met de kleine. Had anders nooit gekund (scheelt zo 500 euro per maand).
Nadeel in de zorg is ook dat zomaar naar 40 uur opschalen ook niet altijd gaat met korte diensten en lange reeksen die je dan krijgt.

Maargoed ik beleg niet, geen toekomstige erfenissen die echt veel invloed zullen hebben op onze toekomst, nog geen over waarde uit eerdere kopen en maar gewoon een gemiddelde zorg baan als cliënt begeleider in de forensische zorg en gehandicaptenzorg.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:00

Ik meld mij ook. Al een jaar of 2 zonder druk op zoek naar een woning, wel al meerdere keren een bod uitgebracht. Maar tot op heden altijd overboden of uitgeloot (nieuwbouw).
Dit jaar wil ik echter graag iets kopen, maar het is allemaal zo moeizaam...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:37

Gelukkig zijn bij mij de gesprekken met andere makelaars beter verlopen.

Ik kreeg nog een tip van een verkoopmakelaar die afgelopen vrijdag bij mij in huis was.
Een aankoopmakelaar in Heemstede die ook zaken doet in Haarlem.

kosseh schreef:
Idinn, klopt geen fijne omgeving voor starter idd.

Al hadden bij het laatste nieuwbouwproject Zandvoorters wel voorang. Helaas waren er maar 6 apartementen betaalbaar, die waren 300.000. Grote lag tussen de 30 en 55m2. Daar ben ik helaas uitgeloot.

In januari heeft er een soort van klushuis te koop gestaan.
Een appartement vlak bij zee. Vraagprijs 335.000. Gedeeltelijk enkelglas. Badkamer en keuken niet van deze tijd.
Klonk niet verkeerd, tot ik de service kosten van €465 per maand zag.. Ook zijn er bouwplannen, waardoor je je uitzicht daar helemaal kwijt bent.
https://www.funda.nl/koop/verkocht/zandvoort/appartement-42685347-burgemeester-van-fenemaplein-4-f5/

Klushuizen worden ook steeds duurder idd.
Vaak gaan ze als nog snel weg, maar komen ze 2 a 3 maanden later voor veel meer terug.

Hoop zo dat er snel bewoningsplicht op huizen gaat komen.
Op de laatste nieuwbouw is dat nu al. 5 jaar bewoningsplicht en 10 jaar lang betaal je een boete als je het met winst verkoopt.

Dit is inderdaad een lastige regio. Ik open wel eens de kaart op funda en zie ook in de hoek van zandvoort niks in mijn budget. Dat is voor mij net te ver, maar geeft wel een beeld van het aanbod in de regio. 300k vind ik enorm veel geld. Maar daar krijg je gewoon bijna niks voor.

In den bosch stond een hoekappartement te koop nabij centrum. 330k voor 35m2.
In Haarlem kwam ruim een half jaar geleden een nieuwbouwproject online. Geweldige mail dat er woningen in mijn budget bij zaten. Dat bleek er één te zijn. Piepklein met raam op het noorden. De grotere appartementen van 56m2 gingen voor 350k! 8)7

Ik snap dat locatie, locatie, locatie een ding is. Maar dit ging me toch te ver.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:54

Als ik dit zo lees heb ik wel met jullie te doen zeg, je bent afhankelijk van een regio waar je graag wil blijven of moet blijven en zit dan aan zulke prijzen vast, niet te doen gewoon. Aerdenhoudt is wel mijn lievelingsplek in het westen met op 2 Haarlem maar ook onbetaalbaar dus. Hopen dat het dan toch lukt om wat te vinden!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:34

Flooo, grappig nog nooit iemand gehoord die Aerdenhout zo mooi vind.
Daar wonen blijft voor veel een droom.

Luxorvalkje, jij ook voor alle nieuwbouw de nieuwsbrief aangezet? Meeste is niet te doen idd.
Laatst kreeg ik een mail dat er nog betaalbare huurappartementen waren in Haarlem. Goedkoopste was 1500 per maand voor een appartement met 1 slaapkamer.

Soms denk ik dat ik maar een relatie moet zoeken aan de andere kan van NL. Dan heb ik een rede om die kant op te verhuizen.
Nu woont bijna al m'n familie, vrienden en kennisen in Zandvoort. De rest in Haarlem. Werk in Amsterdam. Als ik naar een goedkopere omgeving zou gaan zou ik dus alles moeten opgeven. Dat maakt het wel lastig. Toch naar iemand zoeken in een goedkoper gebied of iemand met een huis haha.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:00

Wat dacht je van de appartementen aan de Westergracht, zowel koop als huur en er was een nieuwsbericht dat er nog zoveel leegstond terwijl er woningschaarste is. Maar als je die prijzen zag, daar zeg je u tegen… Echt bizar!

Balen hoor als je zo regiogebonden bent en je budget het niet toelaat.. Moet ook wel zeggen dat ik het fijn vind dat mijn vriend uit de Noord Oostpolder komt en we flexibel zijn om te settelen. Maar als je vergelijkt wat je daar krijgt voor je geld dan schrik je echt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:12

Ik vind de bouw in Aerdenhoudt en de omgeving echt prachtig! Maar Haarlem vind ik ook zo'n gezellig knusse stad. Zandvoort lijkt me ook mooi hoor maar kan me voorstellen dat je dan inderdaad in de dure gebieden zit, waardeloos dat je dan zo gebonden bent, in je eentje naar de andere kant van het land lijkt me ook niet wat nee. Misschien ken ik hier in de buurt nog een leuke vrijgezel voor je? ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:19

Oei dat is ook echt wel een hele dure omgeving zal idd wel moeilijk worden.

Hier is ons bod weer niet geaccepteerd.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:24

horsii schreef:
Oei dat is ook echt wel een hele dure omgeving zal idd wel moeilijk worden.

Hier is ons bod weer niet geaccepteerd.

Ach nee :(
Heb je enig idee hoe groot het verschil was?

Ik heb ook gekeken naar nieuwbouw in Amsterdam Noord.

Die appartementen waren best betaalbaar.
Bleek bij doorklikken op de site dat afkoop erfpacht er niet bij in zat. Dat was voor het kleinste appartement bedroeg dat tussen de 75-80k.
Oftewel: niet meer binnen budget.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:25

Balen Horsii! Het schiet niet op zo…