Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:38

Hoe oud is je ketel?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:48

Waar meet je thermostaat de temperatuur? Afhankelijk van waar hij meet, kan radiatoren dichtdraaien nadelig zijn, want dan wordt de temperatuur in die ruimte niet hoger en denkt je thermostaat dus dat hij door moet stoken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:08

Wat ik me bij deze Nibud cijfers afvraag: het zijn gemiddelde maandelijkse cijfer. Dus als je dan gaat vergelijken met jouw maandelijkse cijfer, dan vergelijk je toch niet ‘eerlijk’?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:10

Ik krijg altijd een energierapport van de energieleverancier zelf. En dat is volgens mij wel gebaseerd op het gebruik van alle klanten die maand.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:16

Fitzroy schreef:
Ik krijg altijd een energierapport van de energieleverancier zelf. En dat is volgens mij wel gebaseerd op het gebruik van alle klanten die maand.

Door jouw opmerking eens gaan kijken bij oude mailtjes en idd zijn de gemiddelde cijfers elke keer anders. Dat was me nooit eerder opgevallen. :o?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:21

Daarom kun je dus wel echt vergelijken hoe je zit ten opzichte van anderen. Ik doe het qua stroom slechter en qua gasgebruik veel beter. Ik zit met gas nog onder een appartement terwijl ik een vrijstaand huis heb. En qua stroom tussen de 1- en 2 persoonshuishoudens in. Maar ik heb een Sunshower en een zonnehemel die aardig wat stroom kosten. En mijn elektrische kacheltje op mijn werkkamer.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:22

Het gaat hier om een tussenwoning van 120 m2. Recente bouw energieklasse A geloof ik. We wonen met zijn 2e en hebben in oktober 23 m3 gebruikt.

Moet wel erbij zeggen dat we de kachel zo min mogelijk hebben aangehad. Ik wil kijken of we daarmee iets kunnen besparen.

Maar nu het toch wat kouder wordt doe ik hem toch wel aan in de avond. HAHA

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:29

Fitzroy schreef:
Daarom kun je dus wel echt vergelijken hoe je zit ten opzichte van anderen. Ik doe het qua stroom slechter en qua gasgebruik veel beter. Ik zit met gas nog onder een appartement terwijl ik een vrijstaand huis heb. En qua stroom tussen de 1- en 2 persoonshuishoudens in. Maar ik heb een Sunshower en een zonnehemel die aardig wat stroom kosten. En mijn elektrische kacheltje op mijn werkkamer.

Wij doen het qua gas altijd goed: vrijstaandhuis en verbruik gelijk aan tussen/hoekwoning. En ook elektriciteit meestal net onder gemiddeld verbruik. We hebben dan ook geen grote slurpers, behalve de wasdroger.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:31

Wij hebben 62m3 verbruikt in oktober. Hebben een vrijstaande woning met woonoppervlak van 136m2.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:32

Booooo schreef:
[ [url=m/eM3kqe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap echt niet hoe wij aan zo’n hoog verbruik komen vergeleken met andere mensen hier en het overzicht -O- 158m3. We hebben een hoekwoning. ‘Normaal’ geïsoleerd. Radiators boven staan altijd uit. Werk gedeeltelijk thuis, thermostaat staat nooit hoger dan 20,5. Snachts gaat tie naar 16,5. Koken op gas, maar ik kook ‘simpel’ ben geen keukenprinses die uren bezig is :+

Hier ook veel hoor, maar 10m3 minder dan jij. CV alleen 's ochtends even aan. Vrijstaand, redelijk goed geïsoleerd. Koken op gas, 4.5 personen. Denk dat het bij ons aan de luchtverwarming ligt, is duurder en de ketel is ook oud.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:32

Dee_Es schreef:
Dit jaar 125m3. Vrijstaand huis uit jaren 30, deels enkelglas. Zitten in verbouwing en op sommige plekken kijk je zo naar buiten := Als we maar kort thuis zijn gaat de houtkachel aan ipv verwarming. Deels thuiswerken. Alles op gas.

Vorig jaar 115m3, 2 onder 1 kap, dubbelglas met kunststof kozijnen. Voorkant huis vol op de wind.

Hoe dan? Ons huis is ongeveer dezelfde staat, en wij hadden vorig jaar 2300 kuub.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:04

Om even te antwoorden op iedereen; ons huis is van 1975. Het dak is niet geïsoleerd, en hebben een open trap naar zolder. Deze kunnen we wel afsluiten dus het luik is vrijwel altijd dicht.

De cv ketel is van 2012, dus 9 jaar oud.

De thermostaat hangt in de huiskamer, daar staan de radiators open. Dus dat op de boven verdieping de radiators uitstaan maakt denk niet uit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:07

166 m3

Niet geïsoleerd huis uit 1905, helft van vrijstaande boerderij. Verwarming staat 's nachts op 18, een deel van de dag op 20/21.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:54

86 m3 voor kleine 2/1 kap woning, matig geisoleerd.
2 personen. 's Nachts gaat de verwarming op 16, overdag als we thuis zijn op 19/20 en in de avond op 21.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:05

61m3 voor twee onder een kap, niet geïsoleerd huis met enkel glas. 1 persoonshuishouden.
Zonder verwarming is het 3 a 4 m3 per maand aan douchen en warm water.
Vorig jaar was het 162m3 maar toen lekte er nog gas en had ik de verwarming snachts op 15 en overdag tot 19
Nu gaat die alleen nog maar aan op de dag als ik thuis ben of als ik 's avonds thuis kom, max tot 17 graden.
's Ochtends is het 13 a 14 graden dan in huis.
Daarnaast petroleumkachel erbij om mee te helpen opwarmen of om het voor dat half uurtje wat ik zit voor ik naar werk vertrek wat aangenamer te hebben.

Huis wordt nauwelijks verwarmd door de zon. 's Zomers is het dan weer met die hitte heel goed te doen, pas na een uur of 3 dat de zon er echt opkomt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:16

Hier 29m3 met zijn 2en, in een oud ingeisoleerde tussenwoning.

Leuk om de verschillen idd te zien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:09

Tierania_ schreef:
Wij doen volgens mij wat verkeerd als ik jullie m3 zie.
Hier 138 m3 gebruikt in oktober.

Vrijstaand huis op open vlakte. Gecombineerd dubbel en enkel glas. Zijn overdag niet thuis. Koken wel op gas. 2 personen. Verwarming (vloer) staat dag en nacht op 19 graden.

Wij gebruiken alleen in juni/juli en augustus 35 m3.

Je verwarming 's nachts terugdraaien. Hij stookt nu voor niks en bij het enkele glas verdwijnt het zo naar buiten.

Die gemiddelden zijn altijd leuk, maar bij mij klopt het van geen kanten. Mijn huis is officieel een appartement, maar gezien de bouw hou ik altijd hoekhuis aan (ik heb slechts 1 wand die grenst met buren, de rest zijn allemaal buitenmuren). Electra zit ik volgens mij wel redelijk voor 1 persoon (1500/1600kwh/jaar), waterverbruik zit ik met 1.5 persoon ook op 2 personen. Of je nou voor 1 persoon of voor 5 kookt: je gebruikt evenveel pannen die de vaatwasser inmoeten en daar houden ze echt nooit rekening mee. Evenals afval(stoffenheffingen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:13

Maar je doucht wel minder, je hebt minder vaak je wasmachine (droger) aan.
Dus daar zit wel degelijk verschil in met 1 of meerdere personen.
Maar idd je kamer warm krijgen en daar de lampen aan hebben maakt weer niet uit met hoeveel personen je bent.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:19

Ik heb even gespiekt, wij zitten met z'n 2en in een jaren 70 hoekwoning van 160m2, vloerverwarming, koken, verwarmen en douchen op gas en zaten in oktober op 133 m3.

Er valt bij ons nog wel wat rendement te halen op het gebied van isolatie. Ik moet wel zeggen dat wij geen nachtverlaging doen vanwege de vloerverwarming. Vorig jaar hebben we hier wel mee gespeeld, maar kostte het meer energie om 's ochtends de boel op te warmen dan het gewoon op één temperatuur te houden (20 graden).

Wat we wel afgelopen week hebben gedaan is de aanvoertemperatuur van de ketel omlaag gegooid. Deze stond op 65 graden en heb ik nu op 55 graden. Het blijft nu nog prima warm in huis, dus denk ik erover om deze nog een stapje naar beneden te zetten naar 50 graden. Als het echt koud wordt en de ketel trekt het op deze temperatuur niet, kan ik het altijd weer opvoeren.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:20

Ik douche niet minder én ik hou ook van een badje, maar dat is persoonlijke keuze en valt inderdaad buiten het gemiddelde. Maar de rest niet. Ik haal een heel bed af, niet een halve. De wasmachine staat hier net zo vaak, zo niet vaker, aan als bij mijn ouders met 2 personen. Droger heb ik, maar gebruik ik bewust nauwelijks meer. Eigenlijk alleen nog voor spullen met dons erin. Het gemiddelde gebruik voor 1 persoon is gewoon erg raar gnomen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:22

Wij hebben in oktober 30m³ verbruikt in een nieuwbouw (2018) rijtjeswoning met 2 personen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:37

Shenavallie schreef:
Ondanks dat we in oktober op vakantie zijn geweest, hadden we ineens een hoger verbruik dan vorig jaar in deze maand... :?
Vorig jaar 36m3 en dit jaar 43m3 voor een huis van 56 m2 met 3 volwassenen (2 ouders en zoon).

Nog even een aanvulling: wij wonen in een kleine twee onder één kap-woning met voor en achter volledig vrije omgeving (dus volle westen- of oostenwind), maar deels geïsoleerd (achter en ons dak moeten nog gedaan worden). Dus na deze ingrepen verwacht ik een lager verbruik. Wij koken met gas en de cv en douche gaan ook nog op gas.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:19

Hier in een klein appartement (begane grond) 47,02 m² verbruikt in Oktober. Woning is 55 m² en dus ingebouwd aan alle kanten.
Ik heb het heel snel koud, dus snachts staat de verwarming op 17 graden en overdag als ik thuis ben 20 tot 21,5. Meestal gaat ie pas om een uur of elf in de ochtend aan, omdat ik daarvoor op stal ben.

Laatst kwam ik erachter dat er best een kier zat tussen de achterdeur en de deurpost, dus dat heb ik nu gefixt en ik ben benieuwd of ik daar iets van ga merken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:35

Tierania_ schreef:
Wij doen volgens mij wat verkeerd als ik jullie m3 zie.
Hier 138 m3 gebruikt in oktober.

Vrijstaand huis op open vlakte. Gecombineerd dubbel en enkel glas. Zijn overdag niet thuis. Koken wel op gas. 2 personen. Verwarming (vloer) staat dag en nacht op 19 graden.

Wij gebruiken alleen in juni/juli en augustus 35 m3.

Bij vloerverwarming heeft (fors) terugdraaien van de thermostaat ‘s nachts niet veel zin. Wel zou je eens kunnen proberen om de thermostaat een halve graad terug te draaien. Misschien is het dan ook behaaglijk genoeg. Koken op gas zijn de kosten niet heb ik gemerkt. Omdat we zonnepanelen hebben en op gas koken, heb ik eens gekeken naar een inductieformuis: de kosten van zo’n ding én de aanleg van drie fasen zijn behoorlijk stevig. In de zomer verbruiken we 10 m3 voor douchen en koken… dan bespaar je zo weinig tov de investering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:37

Yv_ schreef:
Ik douche niet minder én ik hou ook van een badje, maar dat is persoonlijke keuze en valt inderdaad buiten het gemiddelde. Maar de rest niet. Ik haal een heel bed af, niet een halve. De wasmachine staat hier net zo vaak, zo niet vaker, aan als bij mijn ouders met 2 personen. Droger heb ik, maar gebruik ik bewust nauwelijks meer. Eigenlijk alleen nog voor spullen met dons erin. Het gemiddelde gebruik voor 1 persoon is gewoon erg raar gnomen.

Natuurlijk douche jij niet minder. Maar wel 1 persoon minder. Scheelt toch de helft water en gas.
Geen idee hoe jou ouders wassen.
Maar als ik de was van mijn vriend niet hoef te doen is dat toch echt minder. Logisch toch?
Maar de kamer warm krijgen is idd net zo duur 1 of 4 maakt niet uit.
Geen idee hoe ze het tellen. Maar dat gemiddeld gezien een gezin meer verbruikt vind ik wel logisch.