Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:40

Babsiej schreef:
Wat mij nu helpt is dat ik elektrisch kan verwarmen met de airconditioning ipv CV. elektra was niet veel duurder bij Eneco.

Ook komen er volgende week of die week daarna 23 zonnepanelen op het dak. Eenmalig investeren maar dat hebben we er nu binnen 4 jaar uit.

Schandalig deze hele gang van zaken :(

Prima die zonnepanelen maar diegene die net als ik ze al had en klant bij WE dan wordt je extra gepakt.
Reden: in de zomer stroom geleverd aan WE en dat verbruik ik in de winter. Het wettelijk geregeld salderen. Ik gebruik bij salderen geen stroom.
Maar als nu de eindafrekening door WE wordt gemaakt dan krijg ik van WK 5,6 cent per KW. Bij Eneco moet ik dus 49 cent per KW betalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:09

Je moet betalen om energie terug te mogen leveren?

Edit, ik snap m al, je hebt je energie geleverd aan WE, en die kun je deze winter nu natuurlijk niet meer gebruiken, dus betaal je het normale tarief.

T wordt voor sommige mensen echt een nachtmerrie -O-

Sem_

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:24

Op Tweakers lees ik dat veel mensen overstappen naar een variabel modelcontract van Vattenfall of Engie (zsm, ook voor december al). Hier mensen die daarmee bezig zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:30

Ik snap best dat Eneco nu meer en duurder gas moet leveren. Maar het is eigenlijk te gek dat de klant daarvoor opdraait, die dus al voor meer de boot in gaat.
Van een kale kip kan je niet plukken, maar eigenlijk zou dat opgelost moeten worden met welkom energie die nu faalt om de klanten te voorzien van energie.

Wij willen ook zonnepanelen en kunnen er op zich wel wat kwijt. Maar gister ook een tijd zitten uitrekenen en heb wat offertes. Om van gas af te kunnen, moet je er wel wat hebben en ook in meer investeren dan alleen de zonnepanelen natuurlijk. Die gaan mn gas niet aanslingeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:34

superpony schreef:
Ik snap best dat Eneco nu meer en duurder gas moet leveren. Maar het is eigenlijk te gek dat de klant daarvoor opdraait, die dus al voor meer de boot in gaat.
Van een kale kip kan je niet plukken, maar eigenlijk zou dat opgelost moeten worden met welkom energie die nu faalt om de klanten te voorzien van energie.

Wij willen ook zonnepanelen en kunnen er op zich wel wat kwijt. Maar gister ook een tijd zitten uitrekenen en heb wat offertes. Om van gas af te kunnen, moet je er wel wat hebben en ook in meer investeren dan alleen de zonnepanelen natuurlijk. Die gaan mn gas niet aanslingeren.

Nee, dat is niet gek. Als iets duurder is, wordt dat doorberekend aan de klant, want die is eindgebruiker.

Eneco kan er ook niks aan doen dat WE failliet is gegaan, neemt klanten op en moet leveren, dat kan niet gratis of voor een lager tarief.

Vervelend voor de klanten van WE is het wel, zij kunnen er ook niks aan doen, maar zijn wel de dupe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:43

_San87_ schreef:
superpony schreef:

Nee, dat is niet gek. Als iets duurder is, wordt dat doorberekend aan de klant, want die is eindgebruiker.

Eneco kan er ook niks aan doen dat WE failliet is gegaan, neemt klanten op en moet leveren, dat kan niet gratis of voor een lager tarief.

Vervelend voor de klanten van WE is het wel, zij kunnen er ook niks aan doen, maar zijn wel de dupe.

Ik zeg ook niet dat Eneco daar iets aan kan doen. Maar er is wel voor de klanten besloten dat zij nu naar Eneco moeten, vanwege een failliet Welkom Energie.

De klanten samen zijn straks ook een schuldeiser. Niet dat ze ooit nog iets zullen krijgen, maar ook hier door zullen klanten in de problemen komen, feitelijk buiten hun schuld om.

Mensen kunnen gewoon niet van 100 naar 300 euro per maand.. 1x misschien, maar niet elke maand een jaar lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:55

superpony schreef:
_San87_ schreef:

Ik zeg ook niet dat Eneco daar iets aan kan doen. Maar er is wel voor de klanten besloten dat zij nu naar Eneco moeten, vanwege een failliet Welkom Energie.

De klanten samen zijn straks ook een schuldeiser. Niet dat ze ooit nog iets zullen krijgen, maar ook hier door zullen klanten in de problemen komen, feitelijk buiten hun schuld om.

Mensen kunnen gewoon niet van 100 naar 300 euro per maand.. 1x misschien, maar niet elke maand een jaar lang.

Ja, omdat 90000 klanten anders geen verwarming hebben, of is dat een betere optie? Gewoon geen gas meer voor wie weet hoe lang het duurt een nieuw contract af te sluiten.

Of het nu Eneco, Vattenfal of welke leverancier dan ook zou zijn geweest waar ze naartoe werden gesluisd, deze bedragen heb je nu overal. Is dat poedersuiker? Zeker. Net als dat de ex WE klanten daar geen schuld aan hebben, heeft Eneco dat ook niet. Je kunt moeilijk verwachten dat ze geld bij gaan leggen voor 90000 man.

Die laatste alinea ben ik absoluut met je eens, daarom zit je gelukkig ook maar een maand aan een variabel contract van Eneco vast, en kun je daarna naar iedere andere leverancier die voor jou gunstigere tarieven heeft. Het is hoe dan ook een poedersuiker, voor ex-WE klanten, klanten met een variabel contract en ook voor bedrijven.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:00

Ik vraag me wel af waarom het tarief van Eneco zo hoog is. Het variabele tarief van Vattenfall voor gas is op dit moment 0,824567 per m3 (tot 1-01-2022) vs 1,80 bij Eneco. Dat scheelt nogal wat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:01

Sem_ schreef:
Ik vraag me wel af waarom het tarief van Eneco zo hoog is. Het variabele tarief van Vattenfall voor gas is op dit moment 0,824567 per m3 (tot 1-01-2022). Dat scheelt nogal wat.

Misschien zit bij Eneco de netkosten e.d. er ook bij in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:06

Sem_ schreef:
Ik vraag me wel af waarom het tarief van Eneco zo hoog is. Het variabele tarief van Vattenfall voor gas is op dit moment 0,824567 per m3 (tot 1-01-2022) vs 1,80 bij Eneco. Dat scheelt nogal wat.

Omdat eneco met inkopen van gas niet heeft gerekend op 90.000 klanten extra. De inkoop is behoorlijk hoog dus de prijs ook.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:26

Sem_ schreef:

Vattenfall kwam voor mij niet goedkoper uit dan eneco, die zat ook gewoon rond die 1,80. Heb je dus wel alle kosten bij elkaar opgeteld bij vattenfall?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:34

Nico12 schreef:
Babsiej schreef:
Wat mij nu helpt is dat ik elektrisch kan verwarmen met de airconditioning ipv CV. elektra was niet veel duurder bij Eneco.

Ook komen er volgende week of die week daarna 23 zonnepanelen op het dak. Eenmalig investeren maar dat hebben we er nu binnen 4 jaar uit.

Schandalig deze hele gang van zaken :(

Prima die zonnepanelen maar diegene die net als ik ze al had en klant bij WE dan wordt je extra gepakt.
Reden: in de zomer stroom geleverd aan WE en dat verbruik ik in de winter. Het wettelijk geregeld salderen. Ik gebruik bij salderen geen stroom.
Maar als nu de eindafrekening door WE wordt gemaakt dan krijg ik van WK 5,6 cent per KW. Bij Eneco moet ik dus 49 cent per KW betalen.

Same.. ik heb de afgelopen maanden zelfs standaard een min-verbruik gas+elektriciteit gehad door de zonnepanelen.. maar verbruik naar beneden bijstellen kon niet want zonnepanelen heb ik er pas opgelegd en het historisch verbruik is gebaseerd op 2 personen ipv 1 ;( ;( ;(

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:59

Vattenfall is een Modelcontract en de rest zijn jaarcontracten. Dus je kan als je een beetje je best doet per 20 november (of zelfs eerder als je stiekem zegt dat je verhuist). Modelcontract zijn de variabele prijzen die normaal alleen per 1-1 en 1-7 aangepast worden.

Dus ja, die gaat daar ook stijgen, maar je kunt daar snel weer weg want 30 dagen opzegtermijn in een modelcontract en Vattenfall maakt de tarieven rond 1-12 bekend.

Het scheelt je een deel van november en december 1 euro per kuub. Tel uit je mindere verlies tov het WE contract.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:16

Ik bedoel idd Vattenfall modelcontract. :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:05

Wat is een modelcontract?
Dat is dus niet variabel of vast?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:34

Dammie schreef:
Wat is een modelcontract?
Dat is dus niet variabel of vast?

Variabel wat maandelijks opzegbaar is

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:15

Helaas biedt Vattenfall het modelcontract nu niet meer aan... Wij waren dus ook net te laat. Na maandag komt er weer een nieuw modelcontract.
Net mail gehad van Eneco, we gaan nu dus 100 euro meer betalen per maand (98 om precies te zijn), pff. We zouden normaal gezien honderden euro's terug krijgen van Welkom Energie, maar helaas...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:46

Bij WE was mijn voorschot 95. Dat was aan de hoge kant, als ze niet failliet waren gegaan dan was het 80 gemiddeld per maand geworden. Eneco heeft mijn voorschot bepaald op 220 per maand. Als ik in november hetzelfde ga gebruiken als in november 2020 dan kom ik op 350 per maand. Dat de verschillen zo groot zijn komt enerzijds door de hoge tarieven van eneco en anderzijds de zonnepanelen doen in november bitter weinig. Ik kan het eenvoudig uitrekenen omdat ikzelf aande slimme meter (heeft een telefoonstekker V) een apparaatje heb gekoppeld welke het omzet in een overzicht. Het apparaatje is handig als je de slimmemeter administratief uit hebt staan. Een verlaging in de energiebelasting niet gerekend, puur gerekend met de getallen van Eneco en het verbruik november 2020 waardoor ik op die 350 euro uitkom.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:03

Hier ook een maandbedrag van 329 euro.

Ik betaalde 225 en dat was al aan de hoge kant, kreeg altijd wel iets terug.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:04

Zo :oo wat een bedragen zeg.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:16

425 |( |( |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:26

De tandjes, wat een bedragen... Wij betalen 104 euro in de maand. Echt net op tijd met afsluiten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:37

manonutjuh schreef:
425 |( |( |(

Sommige mensen gaan echt diep in de oliebol raken hierdoor. Zoveel mensen die zulke bedragen niet kunnen missen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:40

Nou indd ik schrik gewoon van die energie prijzen.
Heb zo te doen met de mensen die dit overkomt en het straks helemaal lastig gaan krijgen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:41

3/4 van modaal Nederland die niet voor drie jaar vast zitten.of al hun spaargeld gaat aan gort hierdoor.

Zie het al gebeuren dat over zes maanden mensen massaal zich aanmelden bij de sanering. Of op straat staan.