Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:15

Esther_ schreef:
Ben ook dol op het vouwen van ondergoed en sokken op de Marie Kondo manier.

@indi_vito: je kinderen zijn nog in de groei, dus 30 stuks ondergoed vind ik idd redelijk veel.
Ik had altijd mega veel,kleding, maar sinds ik bij Laura Lagom (https://www.lauralagom.com) een capsule wardrobe cursus heb gevolgd, heb ik zo’n 40 items voor lente/zomer en 40-50 voor herfst/winter. Geeft zoveel rust in je kledingkast


Nu was het wel zo dat er af en toe 3 onderbroeken per dag door gingen en oma ook nog wel eens wat koopt en meegeeft .

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:15

Indi_Vito schreef:
Wat een vreselijke manier van vouwen. Moet er niet aan denken dat ik alles opnieuw moet vouwen hahahahaha

Dat was precies mijn eerste reactie, maar toen ik eenmaal begonnen was en het resultaat zag, ben ik door gegaan.
Ik heb nu zelfs de onderbroeken van donker naar licht op kleur liggen :')

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:25

Sinds ik wat bewuster ben gaan leven valt het me op hoeveel nog prima bruikbare spullen mensen soms weg gooien.Zag net nog twee prima skateboards bij het grof vuil liggen.Dat is toch doodzonde.
Ik probeer juist voor alles wat ik opruim een fijne bestemming te vinden.Planten in een speciale plantenbibliotheek en spullen in weg geef kastjes.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:32

Heeft iemand ook tips hoe je je partner aan het opruimen/ontspullen krijgt? :+ }>

Hier staan de schuine kanten op zolder vol met tig bananen dozen met bv (basis)school schriften, werkjes, administratie van <5jaar geleden, (kinder)boeken etc etc.
Alles wat z’n moeder en oma hadden bewaard, is nu hier terecht gekomen, zonder verder uit te zoeken oid :')

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:38

Die tips om je man te laten opruimen, wil ik ook.
Mijn garage lijkt wel een opslagplaats voor willekeurige meuk. Zijn “muziekstudio” in huis idem.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:42

O ik zou het in hap klare brokken voorstellen aan mijn man :D
Doos voor doos naar de woonkamer brengen en gezellig samen doorspitten.”Schat kijk hier eens naar kan dit weg?”.

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:43

Morrie schreef:
Indi_Vito schreef:
Wat een vreselijke manier van vouwen. Moet er niet aan denken dat ik alles opnieuw moet vouwen hahahahaha

Dat was precies mijn eerste reactie, maar toen ik eenmaal begonnen was en het resultaat zag, ben ik door gegaan.
Ik heb nu zelfs de onderbroeken van donker naar licht op kleur liggen :')


Omg iemand goede filmpjes hoe alles gevouwen wordt misschien spoort het mij aan

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:50

office schreef:
O ik zou het in hap klare brokken voorstellen aan mijn man :D
Doos voor doos naar de woonkamer brengen en gezellig samen doorspitten.”Schat kijk hier eens naar kan dit weg?”.


Binnenkort eens een nieuwe poging wagen :+
Tot nu toe wordt ie altijd chagrijnig als er opgeruimd ‘moet’ worden :')

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:23

Ik vind bakken of manden in mijn klerenkast echt een verschrikking {:)-:( eens per half jaar probeer ik mijn hele kast leeg te ruimen en een rondje te doen wat weg kan, aan een ander gegeven kan worden of nog goed is. Ik probeer dan wel kleding die ik minder gedragen heb bewust meer in mijn routine te krijgen.

Deze week een kleine ‘terugval’ gehad :x mijn broer gaat zijn huis verkopen en alles moet er uit. Hij heeft al een andere woning in Bayern voor zijn werk, die ingericht is dus er hoef op een aantal spulletjes na, niks mee. Ik heb een groot deel wijn- en cocktail glazen meegenomen, een aantal vasen en wat deco dingen *\%/*

Mijn katten zijn redelijke slopers dus ik koop heel zelden iets nieuws, vind het stiekem wel leuk om wat nieuwe dingen in huis te hebben. Ik doe al jaren ‘shop my stash’ met de dingen die ik al heb.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:00

Dispar_Vulgo schreef:
office schreef:
O ik zou het in hap klare brokken voorstellen aan mijn man :D
Doos voor doos naar de woonkamer brengen en gezellig samen doorspitten.”Schat kijk hier eens naar kan dit weg?”.


Binnenkort eens een nieuwe poging wagen :+
Tot nu toe wordt ie altijd chagrijnig als er opgeruimd ‘moet’ worden :')

Om het makkelijker te maken voor je man kan je foto’s maken van de werkjes. Toch de herinnering, maar alleen een beetje digitale ruimte. Ik heb een collega die niet kan ruimen en nu gaat verhuizen. Hij werd helemaal blij van deze tip.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:27

Even een schopje omhoog :)

Ik heb mijn vakantie goed benut en heb weer flink wat opruim, poets en ontspul acites gehad. Ik ben het afgelopen jaar erg ziek geweest dus veel is blijven liggen, maar manmanman wat geeft het voldoening als ik het resultaat zie!

Inmiddels heb ik mijn tweede kledingkast zo goed als leeg kunnen halen (behalve jassen past alles nu in één kast) en kan ik dit. Gebruiken voor opslag van allerlei dingen (winterdekbed, reserve kussen/deken) die normaal (ingepakt) onder mijn bed stof lagen te vangen.

Daarnaast ben ik flink door m’n paardenspullen gegaan. Ik ben vanwege mijn gezondheid weer overgestapt naar een dressuur- i.p.v. springzadel, dus een hoop dekjes over waar ik niks meer mee kan. Ik hoop een deel te kunnen verkopen, maar een deel zal ik ook weggeven aan een manege in de buurt.

Zijn er nog meer mensen actief bezig geweest met ontspullen?

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:43

Jaaa.., hier ook weer marktplaats vol gezet.
Ik kan momenteel door ziekte weer wat meer en paardrijden gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Dus veel kleding, boeken en paardenspul te koop gezet.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:13

Nog een tip voor kindertekeningen: neem een foto en maak een mailadres aan voor je kind en mail het daarheen.

Pommier
Berichten: 3380
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:12

foxy80 schreef:
Nog een tip voor kindertekeningen: neem een foto en maak een mailadres aan voor je kind en mail het daarheen.


Nog makkelijker is via de app Friddo.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:32

foxy80 schreef:
Nog een tip voor kindertekeningen: neem een foto en maak een mailadres aan voor je kind en mail het daarheen.

Besef wel dat digitale opslagsystemen niet blijvend toegankelijk zijn. Dit geldt ook voor foto's. Techniek verandert nog steeds.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:47

Ik ben ook flink aan het ontspullen.

Ik ga van een groot vrijstaand huis naar een stacaravan en ik vertik het om een extra opslagruimte te huren, dus alles wat ik meewil nemen moet in de 2e slaapkamer passen *D

Dus heel kritisch kijken wat ik mee wil nemen.
Van 6 dozen knutselwerkjes en oude zooi, naar 2 (incl foto albums) en zelfs het aantal dekens van mijn pony’s kritisch bekijken (ze hebben er geen 21 nodig…)

Kleding wat ik niet meer draag, geef ik aan mijn nieuwe werk, de vluchtelingen opvang. Die mensen komen vaak letterlijk met alleen de kleren die ze aan hebben :(:)

En alle lintjes en gewonnen bekers… ik pulk de plaatjes er vanaf en de bekers geef ik aan de verenigingen.

Het ruimt echt heerlijk op in mijn hoofd ook!

Kaplaars

Berichten: 1564
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:30

senna21 schreef:
foxy80 schreef:
Nog een tip voor kindertekeningen: neem een foto en maak een mailadres aan voor je kind en mail het daarheen.

Besef wel dat digitale opslagsystemen niet blijvend toegankelijk zijn. Dit geldt ook voor foto's. Techniek verandert nog steeds.

En je moet, dacht ik, ook af en toe inloggen om het account actief te houden.
Mijn kinderen hebben beide een bewaardoos, daar doe ik de mooiste, gekste, leukste dingen in. Ze kunnen zelf inmiddels ook meebeslissen of iets ‘bewaardoos-waardig’ is.

Sunshinedaan: Lekker gevoel is dat hè, Die ruimte in je hoofd.
Ik krijg ook wel echt een geluksgevoel als ik na het uitzoeken een kast weer inruim, en dat er dan gewoon een lege plank overblijft. :):)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 12:02

Ik ben ook nog steeds continue bezig, het houd alleen niet op, steeds als ik denk ja nu ben ik er weer aardig bij moet er weer een kind een andere garderobe, betekend dat de oude deels bewaard moet voor de volgende, deels op Vinted dus dan is het nog niet het huis uit. Zou het ook allemaal in de kledingcontainer kunnen doen maar de inkomsten ervan zijn zo leuk, en koop daar dan ook weer groot deel van de nieuwe garderobe voor.

En heb nog allemaal klusjes liggen, allerlei dingen die ik nog op moet hangen bijvoorbeeld, dat kan ik allemaal prima zelf maar tot ik daar aan gedacht heb ligt het dus ergens.

Net als wat op Marktplaats staat, ga ik denk even een aparte plank voor maken onder de overkapping. Extra plank in de schuur ophangen. En iedere keer als ik naar de kringloop ga gaat er een tas mee.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:07

Ik heb laatst mijn garderobe ook weer opgeruimd, verder gaat het helaas nog niet zo hard. Ik heb alles gewoon naar de kringloop gebracht, had het eerder al op vinted staan maar alles wat niet verkocht werd is nu dus naar de kringloop. Lekker opgeruimd. Nu de rest van het huis nog...

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:32

foxy80 schreef:
Nog een tip voor kindertekeningen: neem een foto en maak een mailadres aan voor je kind en mail het daarheen.


Of misschien fotoboeken van de foto's maken.

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:05

Ik heb al onze oude foto’s en dergelijke op een externe harde schijf staan.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:20

Hier geen kinderen, wel twee nichtjes (peetkinderen) die altijd knutselen en kleuren. Ik hang alles aan de koelkast en na verloop van tijd zijn ze vanzelf niet meer mooi en gaat alles de prullenbak in. Kinderen blij, want dan kunnen ze weer aan de slag.

In totaal zijn de afgelopen drie weken zo’n 10 vuilniszakken mn huis uit gegaan. Een aantal met kleding die ik weggeven heb, een aantal met oude kleding/kussen/gordijnen etc. die de kledingcontainer in zijn gegaan en nog een aantal met rotzooi die gewoon de kliko in gegaan zij.

Maandag begin ik weer met werken na de vakantie, dus ik heb wat extra aandacht gehad voor mijn thuis werkplek. Volgende op m’n to do list is mn papieren administratie bij werken en uitsorteren *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:40

hier ook aan het ontspullen.

Nieuw huis.
Teveel rotzooi. Grootste uitdaging is waar laat ik het. En wat moet je met spullen die in principe nog goed zijn, maar niet heel geliefd (bv. jaloezieën in opzich een vrij standaard maar. Maar hoeveel mensen kopen die tweedehands :? )

Allemaal dingen waar ik onwijs graag van af wil. Maar weet gewoon niet hoe. Ik ben zo slecht met marktplaats :o Vind mensen altijd zoo onwijs zeuren (of mensen die achteraf dingen terug komen brengen omdat er een, duidelijk in de advertentie vermeld, mankement in zit 8)7 ).

Doe jullie alles doorverkopen/weggeven?

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:49

Hier is de volgende:
1. Weggeven/hergebruiken
2. Kringloopwinkel
3. Stort
Kleding gaat naar de kringloop of de afvalbak.
Sinds ik de uitzending van de Keuringsdienst van waarde heb gezien, gaat er niks meer in de kledingcontainer. _-:(
Maar het begint allemaal natuurlijk met bewust inkopen: geen rommel of hebbedingetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:09

senna21 schreef:
Hier is de volgende:
1. Weggeven/hergebruiken
2. Kringloopwinkel
3. Stort
Kleding gaat naar de kringloop of de afvalbak.
Sinds ik de uitzending van de Keuringsdienst van waarde heb gezien, gaat er niks meer in de kledingcontainer. _-:(
Maar het begint allemaal natuurlijk met bewust inkopen: geen rommel of hebbedingetjes.

Dat laatste is zeker waar. Helaas is dat met inboedel erfenissen e.d. wat lastiger en ik had tijdens mijn studententijd een wilde periode met een milde koopverslaving waar nog even een grote slag geslagen moet worden qua ontspullen.

Niet omdat ik er geen afstand van kan doen overigens; puur omdat ik praktisch niet weet hoe ik er het beste van af kan komen :+ . Wat ik zei, tweedehandsplatforms vind ik teveel administratie en gez**k en stort vind ik vaak wel zonde. Kringloop is dus eigenlijk wel de beste optie :j ...

Die uitzending ga ik ook eens kijken. Wat was de conclusie?