Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:56

purny schreef:
Ik zit met een dilemma....
Ik heb een hele gave auto gezien, wil al een tijd een auto. Ik kan hem op afbetaling kopen, heb alles netjes op papier gezet, inkomsten en uitgaves enzo.
Ik wil hem echt dolgraag, hij spookt door mijn hoofd.
Maar ik twijfel. Wie kan mij advies geven?

Hoe lang zou je af moeten betalen? Voor een auto zou ik echt max 1 tot 2 jaar aanhouden afhankelijk van in welke staat hij is. Het laatste wat je wilt is dat je nog meer geld moet gaan lenen voor reparaties of hem met verlies wegdoet en er nog aan af moet betalen. Apk ieder jaar kan ook soms behoorlijk tevenvallen. Denk ook goed na over wat als je een ongeluk krijgt. All risk verzekering is dan wel handig anders zit jij nog met je lening terwijl de auto op de schroothoop staat, is alleen vanaf een bepaalde waarde echt nuttig aangezien die premie behoorlijk flink kan zijn en sowieso vaak ook eigen risico.

Als je nog niet zoveel rij ervaring hebt kun je misschien ook best met een hele goedkope auto beginnen, voor het geval je nog een keer een verkeerde inschatting maakt. En dan gewoon sparen voor een mooiere auto.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:19

Ik heb al 13 jaar mijn rijbewijs. Maar voel me gewoon zoveel vrijer met een auto. Het ging om een Kia Picanto uit 2014. En de afbetaling is 6 jaar afhankelijk of ik er extra geld in de afbetaling steek.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:25

6 jaar zou ik nooit doen. Als je er een ongeluk mee krijgt of hij moet om andere redenen weg dan blijf je betalen voor een auto die je niet eens meer hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:30

Idd jullie hebben gelijk. Ik vind de tijd ook idd te lang.
Bovendien zou ik dan niet meer goed kunnen sparen. En ik wil toch echt sparen voor mijn reis naar down under.
Ga volgende maand wel weer even een rijles plannen. Dan houd ik het een beetje bij

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:50

purny schreef:
Ik zit met een dilemma....
Ik heb een hele gave auto gezien, wil al een tijd een auto. Ik kan hem op afbetaling kopen, heb alles netjes op papier gezet, inkomsten en uitgaves enzo.
Ik wil hem echt dolgraag, hij spookt door mijn hoofd.
Maar ik twijfel. Wie kan mij advies geven?

Met vallen en opstaan zijn wij wijzer geworden en mijn mening is ook: nooit lenen voor een auto! Koop een 2ehands auto. Wat maken spullen je nou werkelijk gelukkiger? Als je goed over die vraag nadenkt zal je erachter komen dat een lening voor een auto je enkel ongelukkig gaat maken door de bijvoorbeeld verplichting van de aflossing. En voor wat nu eigenlijk? Ik denk dan ook, ik moet dus X aantal uren werken alleen voor die auto, is het dat me waard?

Maargoed, dat is mijn bescheiden mening :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:57

Hier geleerd dat je alleen leent voor je huis (hypotheek) of je gezondheid, rest spaar je voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:58

Ja dat merk ik zelf ook. Ik denk nu echt vaak na bij iets wat ik wil. Heb ik het echt nodig en ik vraag vaak advies...
Vroeger kon ik echt makkelijk geld uitgeven... Tegenwoordig vind ik het moeilijk.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:03

Jeetje 6 jaar op afbetaling. Moet een prijzig ding zijn? Ik ben begonnen met een fiatje van 1100 euro. Grote voordeel is dat ik vooral voor de leuk reed. Praktisch niet nodig dus had amper kilometers. En onderdelen waren goedkoop te krijgen of tweedehands via de sloop (garage regelde dat). Mocht je een keer een deuk rijden als je on ervaren bent tegen een paaltje is dat niet zo erg. We rijden nu een nieuwere luxere auto. Onze volkswagen polo die inmiddels de deur uit is hebben we zoveel onkosten gehad aan technische snufjes die niet tastbaar te vervangen waren. Ze kregen het probleem niet te pakken. Bleek uiteindelijk fout in software van de auto... paar duizend euro lichter en vervolgens ging de auto total loss aan gesprongen distributie riem. Terwijl die nog niet vervangen had hoeven worden voor de cijfers. Een groot drama. Ik miste mijn oude fiatje toen wel enorm.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:24

In mijn financieel wat mindere periode een wat ouder Peugeotje 107 gekocht met al 170.000 op de teller. Die zijn niet zo geliefd. Maar wat een plezier heb ik van dat karretje gehad. Heeft me 3 jaar overal heen gebracht en met de APK / beurtjes was het alleen maar iets van een lampje of wat vloeistoffen e.d.
Je moet er wel een beetje geluk mee hebben, met een oude occassion. Dat is wel zo.Maar denk dat ook veel staat of valt met goed onderhoud. Daar bezuinig ik dus nooit op. Onderdelen 2e hands / van sloop dat is zeker mogelijk (heb ook zo'n garage die daarin goed meedenkt) maar zorg wel dat je dingen die stuk zijn of bijna zijn op tijd vervangt.

Maar heel verstandig hoor dat je dat niet doet, 6 jaar op afbetaling +:)+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:31

Kan ik me bij jullie aansluiten?

Enkel eerste en laatste paar posts gelezen.

Iets kopen op afbetaling, ik zou er ook niet aan beginnen. Er komt dan ook altijd zoveel extra's aan kosten bij. Zonde van je geld.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:05

Mijn spaartactiek is trouwens eerst de potjes vullen van vaste lasten, zoals de zorgverzekering die ik per jaar betaal, nadat ik die betaald heb vul ik eerst weer helemaal dat potje aan zodat het alvast klaarstaat voor het jaar daarna, dat doe ik eigenlijk met alle jaarlijkse kosten(betaal meer dingen die normaal per maand gaan zoveel mogelijk per jaar). Pas als alles weer gevuld is gaat er geld naar mn spaarekening. Dat voelt voor mij lekkerder omdat ik dan steeds een groot bedrag naar een potje toe kan overboeken, beter dan meerdere kleine bedragen. Ik zorg altijd dat er een x bedrag op mijn lopende rekening staat voor boodschappen, kleine huishoudelijke uitgaves, kringloop aankopen, wat kleding. Ik probeer gewoon zo min mogelijk uit te geven en heb meestal over.

Ik gebruik KNAB, daar kun je zoveel spaarrekeningen openen als je wilt en ook rekeningen verbergen in je app.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:12

tamary schreef:
Hier geleerd dat je alleen leent voor je huis (hypotheek) of je gezondheid, rest spaar je voor.

Zo denk ik er ook over! Alleen lenen voor een huis, meer niet :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 01:13

corinep schreef:
Mijn spaartactiek is trouwens eerst de potjes vullen van vaste lasten, zoals de zorgverzekering die ik per jaar betaal, nadat ik die betaald heb vul ik eerst weer helemaal dat potje aan zodat het alvast klaarstaat voor het jaar daarna, dat doe ik eigenlijk met alle jaarlijkse kosten(betaal meer dingen die normaal per maand gaan zoveel mogelijk per jaar). Pas als alles weer gevuld is gaat er geld naar mn spaarekening. Dat voelt voor mij lekkerder omdat ik dan steeds een groot bedrag naar een potje toe kan overboeken, beter dan meerdere kleine bedragen. Ik zorg altijd dat er een x bedrag op mijn lopende rekening staat voor boodschappen, kleine huishoudelijke uitgaves, kringloop aankopen, wat kleding. Ik probeer gewoon zo min mogelijk uit te geven en heb meestal over.

Ik gebruik KNAB, daar kun je zoveel spaarrekeningen openen als je wilt en ook rekeningen verbergen in je app.

Dat verbergen klinkt ook wel handig inderdaad. Ik doe dat nu ook met een externe spaarrekening.

Ik houd juist liever een vast bedrag per maand aan voor de vaste kosten door het jaar heen, vind ik overzichtelijker en vergeet ik het ook minder snel.

Voor de 'losse' spaardingen spaar ik een beetje flexibel, en verdeel ik het geld dat er over blijft vooraf, die overboekingen heb ik net voor de rest van het jaar alvast klaar gezet. Hoef ik ook niet elke maand te denken waar ik nu weer iets naar moet overboeken.

Zo zie je maar, iedereen heeft een beetje een eigen systeem. Maar potjes werken voor mij echt fantastisch, ik spaar/investeer echt veel meer geld op deze manier.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:39

Vroeger was sparen veel makkelijker :))

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:45

<3 Ik had vroeger zo'n postbank kinderrekening waar ik een zakcomputertje bij kreeg en een ander soort geld-tel-apparaat, geweldig!
En 3% rente :')

Edit, gevonden :))
Afbeelding
Afbeelding
Uit die tijd ben ik nog haha. Dit was toen super cool en iedereen wilde er een :')

Die potjes lijken me best handig!
Hier maar een grote pot.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-03-21 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 09:47

:)) bij de RABO hadden ze zo'n spaarpotje, een metalen, waar je geld in kon doen maar het er niet meer uithalen ... alleen bij de bank hadden ze een sleuteltje. Althans zo vertelden mijn ouders ons dat.
Ik weet nog heel goed dat ik maar liefst 5 gulden (jaja stam uit die tijd) in het spaarpotje had gefriemeld, en dat ik toen een goudvis wilde kopen (had er altijd 2, een ging dood). Dus ik wilde dat zelf betalen. Nu kon je papiergeld door een rond gaatje in het potje stoppen en ik probeerde het dus met mijn vinger weer uit dat potje te krijgen en je raadt het al, mijn vinger (pink) bleef vast zitten.
Kreeg het met geen mogelijkheid zelf meer los.
Uiteindelijk heeft mijn moeder de boel losgekregen met zeepsop of zoiets. En kreeg ik een goudvisje voor de schrik.

Toen had je ook nog de Zilvervloot rekening. Kon je sparen tot je 18e met een bepaalde maximale inleg en kreeg je aan het eind van de looptijd maar liefst 10% over je totaal gespaarde bedrag.

Van die Zilvervloot rekening heb ik overigens mijn eerste paard gekocht :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:49

:))
Mooie tijden!
10% jee, dat is nu echt niet meer voor te stellen!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:52

Leuk om al die verschillende spaarsystemen te lezen. Hier fan van de (Rabo) spaarpotjes. Ik boek maandelijks automatisch naar alle potjes een bepaald bedrag over. Welk bedrag dat is, verschilt per potje. Naar het auto potje gaat een groter bedrag per maand dan naar het jaarabonnementen potje bijvoorbeeld.
Er is ook een 'vrij te besteden' potje, dat is het enige potje waar ik van mezelf geld uit mag halen als ik op mijn betaalrekening iets te kort kom, bijvoorbeeld door onverwachte uitgaven. Maar mijn insteek is om daar zo min mogelijk aan te zitten en volgens mijn overzichtje zou ik ook iedere maand uit moeten kunnen komen op mijn betaalrekening, inclusief ruimte voor wat kleine extraatjes.

Ik merk dat ik dankzij die potjes echt meer en bewuster ben gaan sparen. Vroeger zat alles op de grote hoop en ging ik er onbewust vanuit dat ik vast wel genoeg had als het een keer nodig zou zijn. Nu heb ik heel bewust allerlei potjes. Sommige zijn vrij klein, maar andere hebben een veel groter doelbedrag (dieren en auto). Stel dat mijn doelbedrag voor de auto 8000 euro is en ik zie dat er nog maar 2000 in zit, dan werkt dat bij mij erg stimulerend om te proberen tóch nog iets extra's in de maand over te houden om zo'n potje sneller gevuld te krijgen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 09:52

https://wijzersparen.nl/kinderspaarrekening-overzicht

Nee nu geen eer meer aan te behalen. Erg jammer.

@Roadracer klopt zo werkt dat qua gevoel ook voor mij :j

'Voor Corona', deed ik per week pinnen en dat bedrag in mijn portemonnee voor de dagelijkse boodschappen. Maakt het ook lekker inzichtelijk.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:38

Pennymaat heb ik ook gehad :)

Ik vind overigens dat je naast een lening voor een huis of je gezondheid, ook een lening af zou mogen sluiten voor een opleiding mits deze bijdraagt aan een toekomstig inkomen / carrière.

En wat betreft die auto, koop een occasion die je in één keer kunt betalen. En afhankelijk van waar je woont zou je amber of greenwheels kunnen overwegen of kijken bij zoiets als snappcar.
Bij greenwheel kun je een abonnement afsluiten. Gratis betekent hogere prijs per km, betaald, lagere prijs per km. Hangt dus af van gebruik en afstand wat het beste is. Snappcar is één van de mogelijkheden om een auto te lenen van je buren. Kun je wisselen en kiezen wat het beste past. Station als je naar de ikea gaat bijvoorbeeld. Scheelt echt geld. Want een auto kost ook geld als hij stil staat (onderhoud, apk, wegenbelasting, verzekering etc.)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:48

Oh 8nnemiek, dan rolden de munten zo op de goede plek, dat was zo gaaf vond ik! :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:14

Haha inderdaad, ik kon me daar uren mee bezig houden :') Alles weer eruit halen en opnieuw erin gooien :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:39

Ik spaar bij de AH. De koopzegels leveren 3% rente op, dat krijg je echt nergens meer.

Verder gebruik ik het Excel bestand van 'simpel huishoudboekje'. Ik weet echt precies hoeveel er uit gaat iedere maand. Zelfs bijna op de dag af.

We storten de 24e (dan krijgen we beide ons loon) een X bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Dan gaat er meteen een bedrag door naar de gezamenlijke spaarrekening. Door de weken heen gaat er nog extra naar de spaarrekening, als er bijvoorbeeld weinig uitgegeven is.
Op de 23e haal ik in de avond alles wat over is van de gezamenlijke rekening en stort dat op de spaarrekening. Wat er op de 23e nog op staat is altijd heel wisselend
De gezamenlijke rekening staat dan weer op €0 en de 24e beginnen we weer met 'vers' geld. ;)

Ik ben echt verslaafd aan sparen, maar wil ook lekker leven. Gelukkig kan dat samen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:39

Goede herinneringen, ik had inderdaad ook een pennymaat!

Wat betreft auto's zou ik ook nooit op afbetaling kopen hoor.
Ik heb zelf in 7 jaar tijd al 4 auto's gehad :+
De eerste 2 allebei 'op' gereden. Daarna een 'lange termijn' auto gekocht. Maar na 1 jaar wilde ik een auto voor de trailer. Dus daar ging m'n 'lange termijn' auto :+
Kortom: plannen veranderen, je weet nooit wat de toekomst brengt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:41

PSvanLot schreef:
Ik spaar bij de AH. De koopzegels leveren 3% rente op, dat krijg je echt nergens meer.
...

Ik vraag me altijd al oprecht af of koopzegels wel echt zo gunstig zijn.
Is AH de winkel waar je zonder koopzegels ook altijd boodschappen zou doen? Of is er een goedkopere supermarkt in de buurt?

Het zou me niet verbazen als AH (ruim) 3% duurder is als een andere supermarkt in de buurt. Dan ben je je winst al kwijt.