Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:24

PSvanLot schreef:
Dat is niet waar. Je kunt gewoon samen met je kind naar de bank om daar de volmacht over te dragen naar de ouder.
Daarvoor hoeft je kind niet onder toezicht te staan.

Je kan een gezamenlijke rekening openen, dat klopt.
Maar kindlief kan dat gewoon weer veranderen als degene 18 is (of een nieuwe rekening openen).
Volledig overdragen waardoor het kind geen rechten meer heeft over zijn geld als hij 18+ is, kan niet in Nederland.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:29

Brainless schreef:
PSvanLot schreef:
Dat is niet waar. Je kunt gewoon samen met je kind naar de bank om daar de volmacht over te dragen naar de ouder.
Daarvoor hoeft je kind niet onder toezicht te staan.

Maar kindlief kan dat gewoon weer veranderen als degene 18 is (of een nieuwe rekening openen).
Volledig overdragen waardoor het kind geen rechten meer heeft over zijn geld als hij 18+ is, kan niet in Nederland.

Dan ben je verkeerd ingelicht. Je kunt als ouder wel de volmacht over bv een spaarrekening krijgen. De ander, hier het kind, is dan gevolgmachthebber en kan dan pas bij het geld wanneer de volmachthebber daar toestemming voor geeft.
Zowel kind als ouder moeten hiervoor tekenen.

Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer ouders een groot bedrag bespaard hebben en dit pas vrij willen geven als een kind bijvoorbeeld een huis gaat kopen.

Er kan door een gevolgmacht hebbende geen verandering in aangebracht worden zonder dat de volmachthebber hier toestemming voor geeft.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:44

Relaxed schreef:
Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen ;)

Dit heb ik ook, sowieso heb ik er een mening over dat mensen wel paarden kunnen houden maar niet hun schuld af kunnen betalen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:44

PSvanLot schreef:
Brainless schreef:

Dan ben je verkeerd ingelicht. Je kunt als ouder wel de volmacht over bv een spaarrekening krijgen. De ander, hier het kind, is dan gevolgmachthebber en kan dan pas bij het geld wanneer de volmachthebber daar toestemming voor geeft.

Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer ouders een groot bedrag bespaard hebben en dit pas vrij willen geven als een kind bijvoorbeeld een huis gaat kopen.

Er kan door een gevolgmacht hebbende geen verandering in aangebracht worden zonder dat de volmachthebber hier toestemming voor geeft.

Maar je zegt het zelf al. Kind moet er ook voor tekenen.

Tiggs

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:45

Is het dan een privatieve volmacht, dat kind niks meer mag? Of heb je het geld onder bewind geschonken?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:56

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Klopt. Maar dat gebeurt vaak genoeg. Is ook geen onlogische stap om een 18 jarige niet zijn gehele spaarpot leeg te laten trekken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:00

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Klopt. Maar dat gebeurt vaak genoeg. Is ook geen onlogische stap om een 18 jarige niet zijn gehele spaarpot leeg te laten trekken

Oh op zich wel, maar als die 18 jarige dat toch wil doen kan die het gewoon doen, als die niet zo'n verklaring oid wil tekenen. Daar heb je als ouder vrij weinig over te zeggen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:03

Ik voel net als meerdere mensen niet echt de last van de schuld op mijn schouders. Ik zou het in één keer kunnen afbetalen als ik zou willen. Maar om meerdere redenen doe ik dat niet. Wij hebben onlangs een huis gekocht waar de schuld geen issue was. Het geld waarmee ik mijn studieschuld zou kunnen afbetalen zit in beleggingen waar ik zo'n 6 a 7% rendement mee haal, dus ik vind het niet noodzakelijk om dan versneld af te lossen op een lening met 0% rente.

Mogelijk gaan mijn ouders nog wat schenken en dat zal ik dan wel 'moeten' gebruiken om de schuld af te lossen, maar mocht dit niet zo zijn, dan betaal ik gewoon braaf mijn 113 euro per maand voor de komende 15 jaar.

Vriend en ik gaan wel elke maand sparen voor mogelijke toekomstige kinderen, we willen hen (in tegenstelling tot mijzelf) wel een kickstart geven om te studeren (d.m.v. betalen studiegeld of kamerhuur) en zullen ze juist aanmoedigen om op kamers te gaan. Ook denk ik dat het belangrijk is om je kind al jong te leren hoe geld nu eigenlijk werkt en ze helpen de juiste keuzes te maken. Meer dan dat kan je denk ik niet doen, zij maken uiteindelijk zelf de keus. Noodzakelijk of niet.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:04

kamsel schreef:
Relaxed schreef:
Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen ;)

Dit heb ik ook, sowieso heb ik er een mening over dat mensen wel paarden kunnen houden maar niet hun schuld af kunnen betalen..

Waarom? Dus als je een schuld hebt, of studeert, mag je helemaal geen hobbies en passies hebben? Je HOEFT niet extra af te lossen, je hoeft niet jezelf jaren leuke dingen te ontzeggen omdat je een schuld hebt. Ga toch even snel fietsen en laat iedereen daar zelf een keuze in maken. Het gaat hier over extra aflossen of gewoon 'volgens de regels' aflossen. Een hypotheek is net zo goed een schuld, waar wel rente over betaald moet worden en daar hoor je niemand over? Daar mag het wel gewoon allemaal? Maar als je wil investeren in jezelf (studie, maar ook mentaal, 4 jaar alleen op een houtje bijten, niks leuks doen en op brood en water leven zoals sommige hier vanuit gaan) is opeens niet oke en 'daar heb je een mening over'...?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:04

@CCCCC: ik zou mijn kinderen inderdaad ook aanmoedigen om op kamers te gaan. Naast een hele leuke tijd, heb ik ook gewoon veel geleerd (nevenactiviteiten zijn veel lastiger als je veel moet reizen).

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:07

Tiggs schreef:
@CCCCC: ik zou mijn kinderen inderdaad ook aanmoedigen om op kamers te gaan. Naast een hele leuke tijd, heb ik ook gewoon veel geleerd (nevenactiviteiten zijn veel lastiger als je veel moet reizen).

Precies! Op kamers is voor mij echt een feest geweest en heel leerzaam! Ik heb inderdaad ook een bestuursjaar gedaan en altijd nauw aangesloten geweest bij de vereniging en dat heeft me veel op geleverd (ook mijn huidige baan), ook vrienden voor het leven :D .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:08

CCCCC schreef:
Tiggs schreef:

Precies! Op kamers is voor mij echt een feest geweest en heel leerzaam! Ik heb inderdaad ook een bestuursjaar gedaan en altijd nauw aangesloten geweest bij de vereniging en dat heeft me veel op geleverd (ook mijn huidige baan), ook vrienden voor het leven :D .

Hier idem! Heel actief geweest met (wedstrijd)roeien en daar heb ik en heel veel van geleerd (7 trainingen per week, werken in een team) en het trekt de aandacht op m'n cv. Plus inderdaad lieve vrienden!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:12

Ik had niet zo’n grote studieschuld, maar mijn man wel (HBO opleiding niet afgerond door fikse omstandigheden). Wij betalen keurig naar draagkracht elke maand en ook niet meer dan dat. Rente is 0%, dus heb er dan ook niet zoveel haast mee.

Overigens hebben wij ook wel fikse maandlasten hoor, hypotheek is alleen al 800 euro netto. Met kinderopvang voor 2 kinderen, verzekeringen en alles er op en er aan kom je al snel op een fiks bedrag.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:13

Ik heb niet alles bij gelezen.
Wij betalen 345 euro per maand aan Duo voor de studieschuld van mijn vriend. Die willen wij nu versneld aflossen.
Ook hebben wij net een huis gekocht en het scheelde toch echt bijne 1 ton van wat wij zonder studieschuld hadden kunnen lenen :(
Dus plan is nu, studieschuld aflossen, dan zoveel mogelijk hypotheek aflossen en dan voor een vrijstaand huis gaan :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:52

PSvanLot schreef:

Ja en nee....
Mijn moeder heeft gespaard voor de kinderen en dit kwam echt gewoon vrij toen zij 18 werden.
Zodra een rekening op naam van een kind staat is dat geld voor degene als hij 18 wordt.
Vroeger konden ouders dat anders regelen.
Stel een kind tekent ervoor dat de ouder volmacht heeft dan nog mag het kind dit terugdraaien..gelukkig wel anders zouden ouders heel hun leven recht kunnen hebben op het geld van hun kind.

Als ik 100.000 hebt gespaard voor mijn kind, ook op naam van mijn kind moet hij daarvoor belasting betalen op het moment van 18 worden.
Zal wat zijn dat ik zeg... hahahha jij mag er niet aan komen voordat ik zeg dat het mag.
Dan moet ik het geld op mijn naam laten staan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:53

Amyyy schreef:
Waarom? Dus als je een schuld hebt, of studeert, mag je helemaal geen hobbies en passies hebben? Je HOEFT niet extra af te lossen, je hoeft niet jezelf jaren leuke dingen te ontzeggen omdat je een schuld hebt. Ga toch even snel fietsen en laat iedereen daar zelf een keuze in maken. Het gaat hier over extra aflossen of gewoon 'volgens de regels' aflossen. Een hypotheek is net zo goed een schuld, waar wel rente over betaald moet worden en daar hoor je niemand over? Daar mag het wel gewoon allemaal? Maar als je wil investeren in jezelf (studie, maar ook mentaal, 4 jaar alleen op een houtje bijten, niks leuks doen en op brood en water leven zoals sommige hier vanuit gaan) is opeens niet oke en 'daar heb je een mening over'...?

Het gaat niet over het hebben van een schuld, dat maakt mij niet uit.
Het gaat over het niet aflossen van die schuld omdat je geen geld hebt maar wel paarden kunnen houden. Zeker wanneer die schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden waar het in deze reactie over gaat.
Ik vind het bizar dat dit mogelijk is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:58

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Oh op zich wel, maar als die 18 jarige dat toch wil doen kan die het gewoon doen, als die niet zo'n verklaring oid wil tekenen. Daar heb je als ouder vrij weinig over te zeggen.

Dan is er in de verstandhouding met je kinderen wel echt wat mis denk ik.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:04

Klopt, mijn punt is alleen dat het niet vanzelfsprekend is dat je toegang hebt tot de rekeningen van je kind. Als je kind het niet wil gaat het niet gebeuren. Kan je als ouder hoog of laag springen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:11

Marije_jiplover schreef:
Verschil met huur is dat wanneer je werkloos raakt, je over kunt naar sociale huur met urgentie en huursubsidie.
Koophuis zit je aan vast tot je het verkocht hebt.

Want de sociale woningen liggen voor het oprapen? Als je werkloos raakt, dan kan je een goedkopere woning opeens wel vergeten. Zo werkt het helaas niet. En gelukkig zijn er andere vangnetten, kan je dan je afbetaling naar duo stilzetten of naar draagkracht waarschijnlijk niks hoeven betalen. En red je het wel om de huur of hypotheek te betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:12

kamsel schreef:
Amyyy schreef:

Het gaat over het niet aflossen van die schuld omdat je geen geld hebt maar wel paarden kunnen houden. Zeker wanneer die schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden waar het in deze reactie over gaat.

Tja. Moet je die paarden dan maar wegdoen zodat je geld naar DUO kunt sluizen? Misschien staan ze wel al 10 jaar op een weilandje bij je ouders en ga je er alleen buitenritjes mee maken op een derdehands zadel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:47

kamsel schreef:
Amyyy schreef:

Ik ook. Of de reactie van iemand die en een paard, en een auto had terwijl ze nog studeerde. En ik vind het ook bizar dat mensen meer gaan lenen, zodat ze dat geld kunnen sparen of beleggen omdat dit voordeliger zou zijn.
We hebben allemaal onze mond vol over mensen die in de schulden zitten zoals in bepaalde tv programma's, maar bij een studieschuld werkt dat blijkbaar anders? Een zeer ongezonde ontwikkeling in mijn ogen. En ja, daar mag ik best wat van vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:48

Dat is eerder een probleem van het systeem dan van individuen die ervan profiteren

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:49

Magrathea, ik heb geen zin om andere bokkers hier te gaan bespreken, maar dat gaat in dit voorbeeld niet op.
Dit is een reactie op je vorige post, niet je laatste.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:49

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Dan is er in de verstandhouding met je kinderen wel echt wat mis denk ik.

Dat klopt en daarom is het voor sommige studenten dus geen optie om maar thuis te blijven wonen zoals hier overal geroepen wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:02

Magrathea schreef:
Dat is eerder een probleem van het systeem dan van individuen die ervan profiteren

Nee, het is een probleem van een heel verkeerde moraal omtrent schulden en de waarde van geld.