Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DuoPenotti schreef:Dat is toch ook idioot dat ze de nieuwbouwhuizen van het gas halen.
Ja verstand missen bij de regering, dat is wel een ding ja.
Hopelijk wat meer verstand na de verkiezingen.
Maar ik geloof dat we het nu niet meer over pelletkachels hebben.
estja schreef:Eigenlijk de belangrijkste punten als je een pelletkachel wil:
- Koop een fatsoenlijke pelletkachel en bespaar hier niet op! Dus geen bouwmarkt model dat je zelf installeert. Een goede kachel met goed advies en installatie verdient zichzelf terug. Een goede installateur weet ook hoe hoog je schoorsteen moet zijn voor een goede trek, geen rookoverlast.
- Koop goede pellets, liefst EN+A1 of DIN gecertificeerd. En 100% naaldhout, geen mengeling met hardhout.
- Kijk niet alleen naar je kachel maar ook naar het totaalplaatje. Hoe groot is je te verwarmen ruimte? Is je huis goed geïsoleerd? Wil je er ook je water mee verwarmen? Welke mogelijkheden moet je kachel hebben, bijv. mogelijkheid om te programmeren, ruimte op vaste temperatuur houden, wifi aansluiting.
- Hou er rekening mee dat je zakken pellets moet opslaan.
- Een pelletkachel moet onderhouden worden. Regelmatig schoon maken en de schoorsteen vegen. Het beste is om de installateur ieder jaar de kachel een onderhoudsbeurt te laten geven. (onze installateur zei na een zak of 70 pellets gebrand te hebben)
Pareltjes schreef:LWDaisy schreef:
Oorspronkelijk stonden hier accumulatiekachels, die stonden hier nog toen wij hier anderhalf jaar geleden in trokken maar waren afgesloten omdat ze niet meer werken. Die hebben wij uitgebroken omdat ze toch maar in de weg stonden. De pelletkachel stond hier toen al.
De kachel staat nu voor wat ooit een echte open haard moet zijn geweest. Dat is dicht gemaakt, en de kachel is daarvoor geplant, waardoor dat ding erg veel plaats in neemt.
We moeten zoveel poetsen omdat hij anders gewoon te vol geraakt met as/roet en een foutmelding geeft. De man van het onderhoud was echt helemaal lyrisch over onze kachel. En wij maar hopen dat de bliksem er in slaatVolgens hem is het echt een ongelooflijk goed ding. Maar idd wel nogal onhandig geplaatst.
Gasloos huis hier ook. En héél koud in de winter. Van de week scheen de zon eens een hele dag, dat was wel een verschil!
Sinds het onderhoud zijn we wat meer gaan spelen met de knopjes, en het lijkt wel iets beter te gaan nu.
Maar ik blijf erbij - ik wil gewoon CVWeet je wat zo ontzettend jammer is? Ik ben stapelverliefd op dit huis. Echt waar. Maar gedurende 6 maanden vloek ik de stenen uit de grond, omdat het hier berekoud is, en die pellets ons véél meer kosten dan wat men ons heeft wijs gemaakt. En omdat die kachel veel meer werk met zich meebrengt dan wij dachten/dan wat ons gezegd is.
Bij deze ook maar een foto van ons bakbeest:
[ [url=m/PxPPvW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waarom gooi je die kachel er niet uit en plaatst infrarood panelen?
Mileuvriendelijker, geen rook, geen zooi en werkt ook verstandiger.
Eerst word jij opgewarmt dan materiele zaken in de directe omgeving en pas daarna de lucht. Ook krijg je maar nauwelijks luchtcirculatie waardoor weer minder stofdeeltjes in de lucht.

Ik vind dit gaaf en erg gemakkelijk. Wat gebruiken jullie om stof te zuigen, want dat mag van mij wel wat kleiner als die zware bouw stofzuiger?
Sica schreef:Wij hebben ook een schouw, wel iets kleiner dan die van Pien_2010. Welk type en merk hebben jullie daarin, Pien? Ik vind hem erg mooi!
zwaait even naar Sica.
.SusanH schreef:Duhelo schreef:Ik blijf het grappig vinden dan iedereen palletkachel blijft schrijven in plaats van pelletkachel ...
Groot verschil tussen een pallet en een pellet.
Welke pellets gebruiken jullie trouwens?
Ik heb nu deze van eco-power.
Pallets branden ook heel best