Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:14

Ik lees hier dat mensen de kachel uit moeten zetten om de pellets bij te kunnen vullen. Dat hoeft bij onze kachel dus echt niet. Ik schuif de bovenkant open en gooi de pellets er in. Bovenkant dicht schuiven en klaar.
Laatst bijgewerkt door estja op 18-02-21 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:19

Doen wij ook. Kan zelfs tijdens branden.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:35

Eigenlijk de belangrijkste punten als je een pelletkachel wil:

- Koop een fatsoenlijke pelletkachel en bespaar hier niet op! Dus geen bouwmarkt model dat je zelf installeert. Een goede kachel met goed advies en installatie verdient zichzelf terug. Een goede installateur weet ook hoe hoog je schoorsteen moet zijn voor een goede trek, geen rookoverlast.
- Koop goede pellets, liefst EN+A1 of DIN gecertificeerd. En 100% naaldhout, geen mengeling met hardhout.
- Kijk niet alleen naar je kachel maar ook naar het totaalplaatje. Hoe groot is je te verwarmen ruimte? Is je huis goed geïsoleerd? Wil je er ook je water mee verwarmen? Welke mogelijkheden moet je kachel hebben, bijv. mogelijkheid om te programmeren, ruimte op vaste temperatuur houden, wifi aansluiting.
- Hou er rekening mee dat je zakken pellets moet opslaan.
- Een pelletkachel moet onderhouden worden. Regelmatig schoon maken en de schoorsteen vegen. Het beste is om de installateur ieder jaar de kachel een onderhoudsbeurt te laten geven. (onze installateur zei na een zak of 70 pellets gebrand te hebben)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:40

DuoPenotti schreef:
Dat is toch ook idioot dat ze de nieuwbouwhuizen van het gas halen.
Ja verstand missen bij de regering, dat is wel een ding ja.
Hopelijk wat meer verstand na de verkiezingen.

Maar ik geloof dat we het nu niet meer over pelletkachels hebben.

Even offtopic; en er dan na die flinke vorst van vorige week achterkomen dat zo'n warmtepomp het niet eens lukt om een normaal woonhuis warm te krijgen. Mensen moesten allerlei noodgrepen gaan doen om het huis te verwarmen.....

Wij hebben nu een houtkachel die gestookt wordt op eikenhout. Ook staan wij open voor een pelletkachel. Wonen buitenaf en ruiken de haard nooit. Schoorsteen wordt jaarlijks geveegd en er komt zo goed als niets uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:00

estja schreef:
Eigenlijk de belangrijkste punten als je een pelletkachel wil:

- Koop een fatsoenlijke pelletkachel en bespaar hier niet op! Dus geen bouwmarkt model dat je zelf installeert. Een goede kachel met goed advies en installatie verdient zichzelf terug. Een goede installateur weet ook hoe hoog je schoorsteen moet zijn voor een goede trek, geen rookoverlast.
- Koop goede pellets, liefst EN+A1 of DIN gecertificeerd. En 100% naaldhout, geen mengeling met hardhout.
- Kijk niet alleen naar je kachel maar ook naar het totaalplaatje. Hoe groot is je te verwarmen ruimte? Is je huis goed geïsoleerd? Wil je er ook je water mee verwarmen? Welke mogelijkheden moet je kachel hebben, bijv. mogelijkheid om te programmeren, ruimte op vaste temperatuur houden, wifi aansluiting.
- Hou er rekening mee dat je zakken pellets moet opslaan.
- Een pelletkachel moet onderhouden worden. Regelmatig schoon maken en de schoorsteen vegen. Het beste is om de installateur ieder jaar de kachel een onderhoudsbeurt te laten geven. (onze installateur zei na een zak of 70 pellets gebrand te hebben)

Estja, neemt hij bij de service dan automatisch ook de schoorsteen mee?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:05

Wij hebben sinds 1 jaar een pelletkachel en zijn er super blij mee. Heel makkelijk, weinig werk aan, kan met WiFi van op afstand opgezet worden enzo.
Ons is toch vertelt dat een pelletkachel ecologisch verantwoord is en CO2 neutraal. Als je pellets koopt van een goed merk, met de nodige DIN normen enzo, dan ben je hiervan ook zeker.
En inderdaad, kies een goed merk en een erkende installateur!

Afbeelding

estja

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:13

@Pien, onze installateur neemt inderdaad de schoorsteen ook meteen mee bij de servicebeurt.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:00

Hier 2 pellet kachels, 1 in de woonkamer en 1 in de kantine. 1x uit nood een zakje slechtere pellets gekocht, en toen zag je ook echt rook uit de schoorsteen komen (en daarna was ie stuk). Bij de goede kwaliteit pellets zie je geen rook, en ruik je ook niks.

Verwarmt beter en sneller dan cv. Cv stond de hele dag op 21 graden zodat het een beetje lekker was in huis, nu een paar uurtjes savonds de pellet kachel aan en overdag de cv op 15. Is dan toch beter voor de natuur juist?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 06:50

Pareltjes schreef:
LWDaisy schreef:

Oorspronkelijk stonden hier accumulatiekachels, die stonden hier nog toen wij hier anderhalf jaar geleden in trokken maar waren afgesloten omdat ze niet meer werken. Die hebben wij uitgebroken omdat ze toch maar in de weg stonden. De pelletkachel stond hier toen al.

De kachel staat nu voor wat ooit een echte open haard moet zijn geweest. Dat is dicht gemaakt, en de kachel is daarvoor geplant, waardoor dat ding erg veel plaats in neemt.

We moeten zoveel poetsen omdat hij anders gewoon te vol geraakt met as/roet en een foutmelding geeft. De man van het onderhoud was echt helemaal lyrisch over onze kachel. En wij maar hopen dat de bliksem er in slaat :+ Volgens hem is het echt een ongelooflijk goed ding. Maar idd wel nogal onhandig geplaatst.

Gasloos huis hier ook. En héél koud in de winter. Van de week scheen de zon eens een hele dag, dat was wel een verschil!

Sinds het onderhoud zijn we wat meer gaan spelen met de knopjes, en het lijkt wel iets beter te gaan nu.
Maar ik blijf erbij - ik wil gewoon CV :+ Weet je wat zo ontzettend jammer is? Ik ben stapelverliefd op dit huis. Echt waar. Maar gedurende 6 maanden vloek ik de stenen uit de grond, omdat het hier berekoud is, en die pellets ons véél meer kosten dan wat men ons heeft wijs gemaakt. En omdat die kachel veel meer werk met zich meebrengt dan wij dachten/dan wat ons gezegd is.

Bij deze ook maar een foto van ons bakbeest:

[ [url=m/PxPPvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom gooi je die kachel er niet uit en plaatst infrarood panelen?
Mileuvriendelijker, geen rook, geen zooi en werkt ook verstandiger.
Eerst word jij opgewarmt dan materiele zaken in de directe omgeving en pas daarna de lucht. Ook krijg je maar nauwelijks luchtcirculatie waardoor weer minder stofdeeltjes in de lucht.

Omdat we huren.. En dus zelf die kost niet gaan maken..
Ik moet wel eens aan tafel gaan zitten met de huisbaas hoor. Want dit is echt niet uit te houden, en het huis zal er schade van beginnen ondervinden - hier en daar duikt er bijvoorbeeld schimmel op, puur van de kou en het vocht. Gebrek aan isolatie. De accu-kachels konden veel meer van het huis verwarmen, omdat die met 4 waren.

We hebben in de slaapkamers, gang en badkamer wel elektrische vuurtjes, maar we schrikken terug voor de elektriciteitsrekening. We betalen ons in de winter nu al blauw aan enkel de pellets, we willen het niet nog duurder maken door constant die old-fashioned, elektriciteitsvretende dingen ook nog aan te zetten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:08

Bij ons komt er idd ook nooit rook uit de schoorsteen sinds we de pellet kachel hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:21

Vanaf dinsdag middag tot gisteravond heeft de kachel non stopt gedraaid (huis was steenkoud) en vannacht afgezet want ik vond de ruit erg zwart waar ik me zorgen om maakte. De installateur had gezegd, dat dit komt doordat het een nieuw apparaat is dat mogelijk is want dat hadden we de 1ste weken ook met onze houtkachel.
Maar ik was toch bezorgd

Afbeelding

Omdat ik nog geen goede pelletstofzuiger heb, heb ik mijn bouw stofzuiger gepakt en een zak ingehangen en toen kwam de verrassing *D
Het ruitje heb ik niet eens nat gemaakt want met zacht keuken papier kon ik het zo helemaal schoon krijgen. Dus niet zoals bij de houtkachel dat het toch wel wat poetsen is. Het was zo weg. Toen heb ik met de stofzuiger alles gedaan en ook de asla moest ik leeg zuigen want ik kon hem niet verwijderen en dat stond ook zo is de gebruiksaanwijzing (ben een asla gewend) . Ik was er zo mee klaar en ik ben er zelf verbaasd over. Met de houtkachel hadden we volle asla gehad na zo'n tijdje.
Nadat ik alles had opgeruimd en nog even alles checkte, zag ik dat ik nog kleine klepjes open kon doen om stof te zuigen, maar daar lag amper of niets, dus dat geloof ik voor nu wel. VOlgende keer gaat daar ook de stofzuiger langs. Dan komt natuurlijk het spannende moment, ik moest de stekker eruit doen, dus die er weer ingedaan en de kachel opgestart → et voilà hij doet het *\o/* Ik vind dit gaaf en erg gemakkelijk. Wat gebruiken jullie om stof te zuigen, want dat mag van mij wel wat kleiner als die zware bouw stofzuiger?
En zie het resultaat.... de gele draadjes zijn de pelletkorrels die vallen en dan zie je wat vuurvonkjes die draadjes zijn. Nieuwe dingen vind ik altijd spannend, maar dit ging goed.

Afbeelding

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:34

We hebben jaren een pelletkachel gehad, belangrijk bij het model wat wij hadden was iedere dag uitzuigen ruit schoonmaken.
En regelmatig groot onderhoud, dan ging het hele binnenwerk eruit en werd ook de muurdoorvoer schoon gemaakt, dat was toch een hele zwarte troep.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:12

Wij zijn erover aan het nadenken om onze houtkachel te vervangen voor een pelletkachel. Een vriend van ons heeft een pelletkachel als enige verwarming en dat bevalt hem goed. Wij hebben nog 'gewoon' CV op gas, dus dit zou bijverwarming worden voor de winters.
Wij hebben ook een schouw, wel iets kleiner dan die van Pien_2010. Welk type en merk hebben jullie daarin, Pien? Ik vind hem erg mooi!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:36

Wij gebruiken gewoon onze oude stofzuiger voor de as.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:02

Sica schreef:
Wij hebben ook een schouw, wel iets kleiner dan die van Pien_2010. Welk type en merk hebben jullie daarin, Pien? Ik vind hem erg mooi!

:evaw: zwaait even naar Sica.

Wij hebben een Italiaans merk de Atomo 9N UP. Ik weet niet of deze ook in Nl verkocht wordt. Gezien de grote van ons huis is gekozen voor de 9 en niet voor de kleinere 6. We zijn blij met dat advies want de kachel is niet te groot (zoals onze houtkachel wel is in het andere huis en dat is vaak veels te heet) maar is ook niet te klein. Hij kan het werk goed aan en houdt de kamer mooi op temperatuur door de ons gekozen temperatuur. De temperatuur is hoger als de temperatuur meting op de thermostaat van de CV. Dus als het 19 graden is in huis dan is het op de thermometer van de kachel 4,5 graad warmer, maar dat weten we nu, dus geen probleem meer. HEt verbaast ons wel want de thermostaat hangt om de hoek van de kachel, wat uit het zicht.

TEvens heeft de man gezien onze leeftijd, gekozen voor een eenvoudige voorlader op middelhoogte, dus wij hoeven niet te bukken. We hebben een mooie grote koperen ketel waar de granulés indoen en daarbij een oud koperen bakje met een steel. Dus alles blijft mooi in het karakter van het huis en in stijl.

De steentjes rondom de kachel was een hele uitzoekerij, want het karakter van het huis moest behouden blijven en het moest ook passen bij de ouderwetse natuurschouw. Ik vind het gelukt en mooi geworden.

Zie de hoogte van de uit schuiflade. Als ik hem verder had uitgetrokken had je ook de bak gezien die dan naar buiten komt.

Afbeelding

En mijn trots die al jaren als verzamelaar van hout dienst doet, maar met die houtjes pas goed tot zijn recht komt.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:52

Maar schep je die pellets dan bakje per bakje erin Pien?

Ik haal twee wekelijks 16 zakken pellets en stapel die gewoon naast mijn schouw (maar mijn huis is nog in progress, dus nog niet zo fancy), iedere dag een of twee zakken erin. Als ik moet scheppen met een bakje blijf ik bezig :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:07

Wij hebben onder ons tv meubel een bak op wielen gemaakt waar een weekvoorraad in kan.
Die vullen we buiten bij de schuur en rollen we dan weer naar binnen.

Scheppen met een tuinschep (ligt in de bak) en een kolenschep (staat naast de kachel) de boel in de kachel 1x per dag.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:09

Wij gebruiken een voerschep om de pellets in onze kachel te vullen. We hebben een inbouw model dus het reservoir is niet super groot (gaat net 1 zak in als hij helemaal leeg is).
Bij ons brandt de kachel tijdens de week enkel 's avonds een paar uurtjes en dan is 1/dag een schep of 5 bijvullen voldoende. Ik doe dit standaard na het reiningen en zet dan de kachel aan. De rest van de avond hoef ik er niet meer naar om te kijken.

In het weekend zetten we hem vaker al in de voormiddag op, voor de gezelligheid vooral als het buiten mieserig en grijs is, en dan moeten we in de late namiddag nog eens bijscheppen.

Maar dit vind ik helemaal niet erg. Voor de mensen die denken dat er veel werk aan zit aan het onderhoud van een pelletkachel, hebben het helemaal mis. Het is ook een kwestie van wat pelletmerken uit te proberen. Er zijn zoveel merken op de markt en niet elk merk is geschikt voor jouw pelletkachel.
Als je veel as hebt dan gebruik je niet de goede pellets.
Ons raampje wordt haast nooit vuil en duurt slechts enkele seconden om de as binnen in de kachel weg te zuigen. Ik gebruik hiervoor een aszuiger, heb een klein modelletje genomen omdat je heel weinig as hebt van een pelletkachel. Koste €40 bij bol.com.
Laatsts was er ook eentje te koop in de Aldi voor maar €29 dacht ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:17

Wij hadden 3 jaar terug een pallet kachel in ons tuinhuisje laten installeren. Dit was dus verkeerd gedaan en er lag steeds overal een vettige roetlaagje. Ze zijn toen terug geweest en hebben dat gefixt maar was nog niet o.k, gelukkig sliep er niemand maar er lekte dus nog steeds rook. Daarna is er een ander geweest en die zij dat het vreselijke knoeiers waren die hem geïnstalleerd hadden. Heel gevaarlijk voor de gezondheid.
Nu is hij goed.
Belangrijk is dus een ervaren goed bedrijf te contacten om te laten plaatsen
Wij maken hem elke week schoon In de maanden dat hij brand. Dat is ook heel belangrijk.

Ik denk wel dat je jezelf moet bedenken het best een investering is en je kans hebt in de toekomst het verboden gaat worden omdat er te veel uitstoot is van fijnstof door deze kachels en andere hout kachels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:23

Ik blijf het grappig vinden dan iedereen palletkachel blijft schrijven in plaats van pelletkachel ...
Groot verschil tussen een pallet en een pellet :+.

Welke pellets gebruiken jullie trouwens?

Ik heb nu deze van eco-power.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:28

Wij gieten de pellets gewoon gelijk uit de zak in het reservoir. Bovenop zit daar de deksel van en dan hop gieten maar. Wij bestellen de pellets per pallet van 66 zakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:33

Duhelo schreef:
Ik blijf het grappig vinden dan iedereen palletkachel blijft schrijven in plaats van pelletkachel ...

Pallets branden ook heel best :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:36

SusanH schreef:
Duhelo schreef:

Pallets branden ook heel best :))

je hebt er dubbel warm van, tegen dat je de pallets tot pellets gehakt hebt :')
Beter dan brandhout.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:42

Er bestaan ook Pelletkachels die gesplitst zijn. 1 deel pellets, andere eventueel pallets :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:54

Hier ook een gedoe qua opslag hoor.
De vorige huurders hadden een tweede tuinhuis laten zetten ter opslag, maar hebben dit tuinhuis meegenomen naar hun nieuwe woning. Helaas voor ons haha.
Vorige winter 3 rolcontainers in de garage ter opslag gebruikt, maar die staan best wel in de weg daar. We schepten daar met een kleine emmer een emmer van 15 liter mee vol, en gooiden die dan leeg in de kachel.
Nu stapelen we de zakken gewoon op in de garage. Als de kachel leeg is, gaan we daar de volgende halen.
Wij rijden elke maand naar de Horta. Beetje onhandig zo, maar bij gebrek aan opslagruimte moet het maar op die manier.