Ik heb geleerd het werk te verdelen. Alles tegelijk is niet leuk, en dat werkt demotiverend. Dus splits ik het op
Sowieso onderhoud ik mijn keuken heel erg, ik vind het belangrijk dat ik mijn eten in een schone ruimte kan maken. Tijdens het koken ruim ik de afwasmachine in/uit, werk ik meteen de afwas weg die ik op dat moment aan het maken ben en berg ik al mijn ingrediënten ook meteen weer op. Snel met een vochtig doekje over de spatwand voorkomt achteraf moeten schrobben
Ook de lavabo droog ik altijd meteen netjes uit. Tegen dat de borden op tafel komen, is mijn keuken meestal weer helemaal opgeruimd. Van tijd tot tijd, zo eens om de 2-3 weken, ga ik op mijn kont op de vloer zitten om de kast met plasic potjes op orde te zetten, die kruipen altijd door elkaar als de deur dicht gaat, zeker weten! Ik heb sinds kort een 2de stofzuiger - ik heb een Dirt Devil (die hebben we echt al 15 jaar ofzo, echt een beest van een stofzuiger!) en nu ook een draadloze steelstofzuiger. Dat scheelt echt een hoop werk, daar kan ik even snelsnel mee door de keuken/gang/washok als er iets gemorst wordt (mijn vriend is zo iemand die met zijn schoenen aan binnen loopt, aargh), ziet er meteen veel properder uit dan, en dan hoef ik niet de grote stofzuiger te gaan halen, die hou ik voor de serieuzere schoonmaak. Ik doe mijn schoenen altijd meteen uit, maakt niet uit of ik langs de voordeur of achterdeur binnen kom - en zet ze op van die schoenentrays, zodat eventueel zand of vuil daar op terecht komt en niet op de vloer
Wij zijn maar met 2, dus ik hoef niet elke dag een machine was te draaien. Eerder om de 3-4 dagen. Dat doe ik dan ook altijd, om te vermijden dat de stapel was te hoog wordt. Helemaal nu ik mijn droger dood heb gekregen en met een droogrek werk
Na het douchen ben ik vaak ook geneigd snel al eens over de lavabo en het daarboven hangend schab te gaan, en ik spoel mijn bad echt altijd uit. Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik de tegels rondom het bad schoonmaak terwijl de shampoo inwerkt, ik heb een schuurborstel bij mijn bad liggen
Mijn huis vergt nogal veel onderhoud. Het is geen klein huis, ook geen super groot, maar zowel ik als mijn vriend zijn sloddervossen, ik wordt daar soms echt moe van hahaha. Gelukkig hebben wij enkel een benedenverdieping
Ik ga minstens 1x in de week met een stofvod rond, mijn grote stofzuiger, en een dweil. Sinds ik de steelstofzuiger heb, stofzuig ik bijna dagelijks, en dweil ik ook vaker, ik moet uitkijken dat het geen obsessie wordt zoals dat bij mijn stiefvader het geval is
Vooral het washok, waar we door lopen naar de tuin, is zo'n ruimte waar ik ook dagelijks de bezem door haal. Dat wordt dan in de winter weer minder, als we niet meer dagelijks naar de tuin gaan, maar in ruil daarvoor mag ik dan om de 3 dagen de pelletkachel een schoonmaakbeurt geven
Asla leegmaken, raampje schoonmaken, een droge doek over heel het geval, en bijvullen. Ook een gedoe hoor
Ik ruim ook echt elke dag de salon- en eettafel af. Doekje er over. Elke ochtend vouw ik de dekentjes in de zetels op, en leg ik de kussens weer netjes. Volgens mijn vriend is dit verspilde moeite, maar de woonkamer ziet er daardoor zo veel opgeruimder uit dat ik het niet kan laten.
Ramen lappen doet mijn vriend, die is ruitenwasser geweest
Verder hebben wij een voortuin, oprit, 2 zijtuinen en dan de grote tuin achteraan. Ik loop zowat dagelijks onkruid uit te trekken, wekelijks het gras af te rijden, en sinds een week of 3 raap ik elke dag weer walnoten (met een mestboy haha), ik hoop er eind oktober mee klaar te zijn
Ik heb een weekplanner, en die gebruik ik sinds een aantal weken wel. Klusjes zoals "javel over de oprit gieten" e.d. Tussendoor loop ik dan de woonkamer te schilderen, de kleerkasten op te ruimen of mijn terras te schrobben. Vorige week nog het tuinhuis helemaal leeg gegooid in de tuin, 4 zakken paardenspullen uitgesorteerd en weggegeven en de rest weer netjes ingeladen, zo bevredigend!
Ik heb echt ontzettend veel werk aan ons huis. Ik werk parttime, mijn vriend fulltime. Ik neem echt 95% van het het huishouden op mij, in combinatie met mijn werk, mijn paard en naar de winkel hollen. Enorm veel werk, maar eerlijk? Ik ben staaaaapelverlieft op ons huis (in tegenstelling tot mijn vriend haha), dus ik doe het om eerlijk te zijn wel graag. Vind het altijd héérlijk om te zien hoe schoon het hier is, maar dat lukt alleen als ik elke dag wat doe.
Strijken doe ik altijd voor de TV, trouwens. Netflix op de achtergrond, en gaan met die banaan. Ik haat strijken haha.
Oh, en verder doe ik zowat alles met een audioboek in mijn oren. Dat maakt het werk zoveel leuker!
Binnenkort het zwembad weer leegmaken, schoonmaken en opbergen. Mijn vriend wilde dit 2 weken geleden al doen, ik ben koppig blijven volhouden dat we wel een nazomer zullen krijgen. Guess what - het wordt maandag 30 graden!
Het weekend daarna zal ik het zwembad dan wel afbreken, alsook de partytent
En dan zijn we weer klaar voor het winterseizoen haha, dan kunnen we de dakgoot schoonmaken, de zolder verder inrichten, pellets aanslepen, de voortuinen afgraven en kiezels storten, ... Ach, ik doe het allemaal wel graag, ik kom uit een gezin dat elke dag loopt schoon te maken dus ik ben het gewend. Ik ben ook zo iemand die bij mijn broer en beste vriendin thuis spontaan begint op te ruimen en af te wassen, ik ben daar wel graag gezien

of ik ben echt een freak met schoonmaken