Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:34

En lelietjes-van-dalen. Die hebben wij echt overal :')

Vjestagirl

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:41

Oh ja, munt. Munt is echt n ramp. Ik kan maandelijks een restaurant bevoorraden als ik dat zou willen. Verschrikkelijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:44

Die lelietjes zijn wel weer schattig <3

Onze buren waren helemaal wild van bamboe en wij werden er op een gegeven moment ook helemaal wild van. Het woekerde als een gek en zelfs tot op een meter of 6 vanaf onze schutting waren nog scheuten te vinden. Op een gegeven moment stond 's ochtends ineens onze vijver bijna leeg. Was er zo'n scheut door het folie heen gekomen. Arme visjes, die hebben het maar net gered.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:56

Campanula, ook onkruid. Ik ben al jaren bezig het uit de tuin weg te krijgen en elke keer zie ik weer paarse bloemetjes verschijnen.

@ SuzanneF, ik heb mijn klimop vorig jaar tot de stammen aan toe afgesnoeid, het duurt even, maar hij komt wel weer. Ik heb weer een oerwoud van klimop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:57

Als je echt een hekel aan iemand hebt dan geef je diegene deze:
Afbeelding

De Houttuynia cordata Chameleon. Hij is superschattig met allerlei kleurtjes maar je raakt hem nooit meer kwijt en hij gaat door de hele tuin en ook tussen je tegels.
Ik heb hem in dit huis alleen in een grote plantenbak en daar blijft hij lief in, hij produceert geen zaadjes gelukkig, hij verspreidt via een ondergronds enorm wortelstelsel dus zolang je hem in een bak houdt gaat het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:59

Bramen zijn zuur en dan ga ik rare gezichten trekken.
Collega pieste in zijn broek van het lachen toen ie mijn gezicht zag nadat ik een braam in mijn mond stak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:00

Suzanne F. schreef:
[ Afbeelding ]

De Houttuynia cordata Chameleon. Hij is superschattig met allerlei kleurtjes maar je raakt hem nooit meer kwijt en hij gaat door de hele tuin en ook tussen je tegels.
Ik heb hem in dit huis alleen in een grote plantenbak en daar blijft hij lief in, hij produceert geen zaadjes gelukkig, hij verspreidt via een ondergronds enorm wortelstelsel dus zolang je hem in een bak houdt gaat het goed.

Springbalsemien is ondertussen persona non grata in diverse uiterwaarden.
Iemand een idee waarom }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:03

Morganlefay schreef:
Suzanne F. schreef:
[ Afbeelding ]

Nee, eigenlijk niet. Volgens mij is het niet giftig.
Ze zouden zich beter druk maken op het uitroeien van JKK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:08

Klopt JKK is erg giftig, alleen er zit een verschil in welk overlast(sorry) een plant veroorzaakt.
Zaken als JKK en Herfsttijloos zijn voor paardeneigenaren een drama maar vanuit groenbeheer weer niet.
Sprinbalsemien valt onder de categorie Japans Knoopkruid.
En het HH hier is op grote schaal bezig om de hoeveelheid in te perken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:53

Morganlefay schreef:

Die noemde ik dus altijd springkruid. :o
De buren hebben het in de greppel staan en ik probeer al jaren de zaadjes op te kweken bij ons, maar het lukt me niet. De bloemen ruiken zo lekker en de bijen zijn er dol op.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:00

_Lucifertje schreef:
*Kruipt even onder meeleessteen vandaan*

Zeepkruid, dat is ook ellende :( -O-

Vertel :P. Ik heb het dit voorjaar geplant en ik ben er eigenlijk wel blij mee. Razendsnel is de bodem bedekt, ik heb al de hele zomer heel veel mooie roze bloemetjes en ze doen het prima in de droogte. Ik hoef dat deel niet te sproeien, lijkt het vocht wel goed vast te houden.
Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:20

Doe hier ook gelijk goede ideeen voor de tuin op qua makkelijke mooie bodembedekkers anders dan hedera of pispotje. Heb aardig stuk wat ingericht moet worden.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:10

veerledec schreef:
_Lucifertje schreef:
*Kruipt even onder meeleessteen vandaan*

Zeepkruid, dat is ook ellende :( -O-

Vertel :P. Ik heb het dit voorjaar geplant en ik ben er eigenlijk wel blij mee. Razendsnel is de bodem bedekt, ik heb al de hele zomer heel veel mooie roze bloemetjes en ze doen het prima in de droogte. Ik hoef dat deel niet te sproeien, lijkt het vocht wel goed vast te houden.
[ [url=m/5wY04E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat woekert ook enorm.

https://www.vtwonen.nl/tuinieren/plant/echt-zeepkruid-saponaria/

https://www.mijntuin.org/plants/1303-zeepkruid

Het gaat echt je hele tuin door, maar komt ook op plekken naar boven waar je het niet wil hebben. Zoals bijvoorbeeld de paardenwei, het is namelijk giftig.
En dan denk je even eruit scheppen. Nou nee... helaas... de wortels gaan echt meters diep de grond in en vormen een enorm ondergronds netwerk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:33

Ik tuinier op pure zandgrond en weet je, ik houd van woekerende planten, vooral bodembedekkers. Niet allemaal trouwens. Geen hop, die mijn tuin invaseert vanuit de buurtuin. Geen pispotten, bramen of brandnetels (die ik voor de vlinders overigens wel in bepaalde hoekjes laat staan).
Maar wel: zenegroen, witte smeerwortel, adderwortel, cipressenwolfsmelk, artemisia, pluimpapaver, vaste zonnebloem, munt (jawel), oregano, venkel en asters. Zelfs zevenblad tolereer ik hier en daar - dat is in bloei ook best mooi.
Ja, ze woekeren, maar ze zijn tenminste sterk en vullen samen met minder woekerende planten zoals persicaria, geranium, crocosmia, siergrassen, flox en damastbloem en met mijn voorgezaaide eenjarigen de tuin mooi op zodat er nauwelijks onkruid doorkomt. En ze doen het op onze arme droge prutgrond prima, ook met deze hitte, ook zonder dagelijks water geven. En als ik ze te opdringerig vind ruk ik ze er met een simpele beweging uit. Voordeeltje van zandgrond.
Soms zijn woekeraars dus best praktisch ...
Ik heb wel een vrij wilde, informele tuin, maar dat is nou eenmaal mijn smaak ;-)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:52

Hahaha helemaal mee eens, dat is ook mijn smaak qua uitstraling maar ook qua werk ;-).

Hilary

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:21

Springbalsemien is een invasieve exoot en mag je niet voort laten planten. De soort moet actief bestreden worden, als ik het goed heb. Als particulier mag je het wel in je tuin hebben, maar niet uit laten zaaien.

Ik lever er een gevecht tegen op stal; in een van de weitjes stond een stuk van zo’n 60 m2. Na drie jaar stug alles uit de grond rukken (dat gaat gelukkig heel makkelijk) ben ik er op dat stuk dit jaar 1 tegengekomen.
Helaas vindt de stalhoudster ze zo leuk in de tuin en voor de bijen, dus rondom de tuin blijft het vechten tegen de bierkaai.

Het vervelende van deze plant is dat ie bijen weglokt van inheemse planten, die daardoor niet kunnen voortplanten. Ze verdringen daarmee dus de inheemse soorten.