Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:32

Ik denk dat de bomen gewoon meer vruchten aanmaken omdat we tegenwoordig veel warmere en drogere zomers hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:53

Ik zou een preventie folder van de eikenprocessierups in de bus doen, incl een webshop waar je eitjes kunt kopen. Maar ik ben dan ook geen aardig persoon 8-)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:19

Caira schreef:
Ik zou een preventie folder van de eikenprocessierups in de bus doen, incl een webshop waar je eitjes kunt kopen. Maar ik ben dan ook geen aardig persoon 8-)

:') _/-\o_

Wat een vent die buurman....... Arme jullie.

Ik zou ook inderdaad nog één laatste poging doen om samen tot een goede keuze te komen en anders dan is t ook inderdaad wat je zegt klaar, dan hoeven jullie ook geen rekening meer met hem te houden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 19:33

pipo schreef:
Ik zou een hokje maken en in die wei zetten aan zijn kant. Met de naam Knorretje erop. En dan zeggen dat dat het onderkomen voor jullie toekomstige varkentjes is. Varkens eten graag eikeltjes dus als hij doorgaat met planten komen er 2 varkentjes. :+ als buren :D is een optie. Maar moeten wel geregistreerd worden. Kan je altijd overwegen.

Nou heb ik echt helemaal niks met varkens, maar ze zouden wel goed passen hier, aangezien we er uiteindelijk een beetje een hobby boerderij van willen maken :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:37

Delaja schreef:
pipo schreef:
Ik zou een hokje maken en in die wei zetten aan zijn kant. Met de naam Knorretje erop. En dan zeggen dat dat het onderkomen voor jullie toekomstige varkentjes is. Varkens eten graag eikeltjes dus als hij doorgaat met planten komen er 2 varkentjes. :+ als buren :D is een optie. Maar moeten wel geregistreerd worden. Kan je altijd overwegen.

Nou heb ik echt helemaal niks met varkens, maar ze zouden wel goed passen hier, aangezien we er uiteindelijk een beetje een hobby boerderij van willen maken :+

ze zijn echt leuk hoor, ik heb ze ook ivm de eikels, ook bokt topic over geopend toen omdat ik bang was voor wroeten en stank maar eigenlijk nergens last van
Mijn paard was er in het begin alleen bang voor en erna viel hij ze aan maar nu is het een hele grappige kudde geworden
Bij mij zijn het alleen hobby hangbuikzwijntjes, niet om te eten

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:08

Gewoon de strook tussen buurman en je wei netjes afzetten met een leuk hekwerkje, knorretjes erin, geitje erbij, nog wat kippetjes en natuurlijk een volwassen (dus kraaiende) haan := Ben benieuwd of buurman dan nog zo blij is met zijn eikenlaan....

btw, dees is ook grappig voor aan het hek, aan zijn kant :Y)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:23

Ik zou een paar volwassen bokken erbij zetten :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:38

Delaja schreef:
pipo schreef:

Ik heb jaren lang varkentjes gehad. Geweldige dieren. Heb zelfs een nest biggen gehad, waarvan er 1 naar de kinderboerderij in Bourtange is gegaan destijds. Zijn bij ons in huis geboren en opgegroeid.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:39

Geitenbokken stinken idd gigantisch....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:41

Gecastreerd niet hoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:45

Morganlefay schreef:

Ik las bokkers :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:47

LOL... ik las het niet, maar ik dacht het wel :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:36

StalNollie schreef:
Morganlefay schreef:

Ik las bokkers :')

_O-

Ik zou gewoon een flinke, dichte schutting plaatsen aan die kant en elke tak die over de schutting komt, gaat de zaag in, want das immers je goed recht; overhangende takken verwijderen.
Jij minder last van eikels als de bomen eenmaal groot genoeg zijn om eikels te produceren....en zij zichzelf in de voet geschoten, want geen uitzicht meer en een hoop extra werk vanwege vallende eikels,
Met deze man zou ik echt helemaal klaar zijn geweest; beetje nu expres juist deze bomen uitkiezen in de hoop dat ts dr paarden overlijden. Dan heb je elk recht om als normaal mens behandeld te worden verspeeld imo.

want veel mensen zeggen wel; eikels vallen recht naar beneden....en ja dat klopt, maar als het flinkt waait komen ze nog behoorlijk ver. En is de directe grond om de boom heen vrij hard, dan stuiteren die eikels ook zomaar een meter of 5-6 weg hoor. Maar dat laatste wordt dan mooi tegengehouden door die schutting, want dan stuiteren ze daar tegen aan en terug de tuin in van de buren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-11-20 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:42

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:49

nou, die regels zijn vrij makkelijk aan te voldoen; iedere keer een verzoek indienen bij de buurman, zodat je aan die voorwaarde voldoet....desnoods per aangetekende brief, zodat meneer niet achteraf kan zeggen; ja maar ik heb helemaal nooit een verzoek gehad, waarna het een 'jouw woord tegen zijn woord' wordt ( mocht je geen mobielnummer hebben om naar te appen of een mailadres)

Zolang je op tijd ingrijpt is een boom op fatsoenlijke wijze snoeien ook goed te doen. Uitzoeken wanneer in het jaar je het beste kan snoeien om te voorkomen dat de boom afsterft, is met google ook een koud kunstje

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:20

Xyris schreef:
Volgens mij mag je alles wat over jouw kant van het terrein hangt wegzagen, zou dat dan ook actief doen.
Wellicht kan je aan jouw kant van de erfgrens nog die hazelnoten planten, zodra ze goed hoog zijn zullen ze ook een deel van de eikels opvangen, en buurman kan niet meer naar binnen kijken.

Ik denk echt dat dit de enige fatsoenlijke oplossing is.

Ik begrijp echt heel goed dat je nu geneigd bent om 'een dossier' op te bouwen richting je buurman. De vraag is alleen wat jou dat gaat brengen. Want ik vrees zomaar dat afdwingen de aller moeilijkste en meest energie vretende route gaat zijn. Die je ook nog het mist gaat opleveren. Wil je daar echt je energie in steken?

Praten (desnoods met wijkagent, die hebben vaak helemaal niet de handboeien-houd-de-boef houding. Maar de wat speelt er, en hoe komen we hier samen uit/ een andere mediator)

En verder zou mijn tactiek simpel zijn: zet hem buiten spel. Ik zou mooi een eigen rij bomen planten. Er is inmiddels steeds meer bekend dat dat je grond juist goed doet. (meer organische stof en beter bestand tegen droogte) Zeker op zandgrond. En als je slim kiest voor een net iets sneller groeiende variant, houdt het de takken van de buurman zijn eiken ook aan de kant van de buurman. Die bomen zullen zich dan eenzijdig aan zijn kant gaan ontwikkelen.
Bijkomend voordeel is dat het zicht op elkaars perceel dan ook minder word. Met de hoop dat uit het oog ook een een beetje uit het hart is.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 16:26

Opschrijven is weinig werk, dus voor de moeite hoef ik het niet te laten. Het is puur voor de zekerheid, want we hebben nog steeds de hoop dat we elkaar verder zoveel mogelijk met rust kunnen laten.
We hebben sowieso besloten om wilgen te planten en zijn nog aan het nadenken of dat in combinatie met een heg gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:41

Wilgen wil je niet hebben. Wordt een bende, vraagt heel veel onderhoud.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:03

Wilgen zijn ideaal. Kan van struik tot boom en knotwilg. En altijd wat te eten voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:50

Ook ik heb een flink aantal eiken rond mijn paddock. De eikels vallen inderdaad recht naar beneden, een enkele beland in de paddock. De bladeren vallen wel in de paddock maar mijn ervaring is dat ze er amper van eten omdat ze genoeg te eten hebben de hele dag door. Ze lopen bij mij 24/7 buiten. Maar als hij jonge bomen plant dan ga jij ze toch gewoon regelmatig water geven met een flinke scheut rondup of een ander goedje waar ze niet tegen kunnen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:56

Morganlefay schreef:

Juist niet, om het jaar snoeien en veilig voor de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:54

Caira schreef:
Morganlefay schreef:

Wilgen en zandgrond zijn niet zo een goede mix.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:57

Morganlefay schreef:
Caira schreef:

Ik woon onder het duin, hoe zanderig wil je de grond hebben?

8-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:44

Morganlefay schreef:
Caira schreef:

Hier in de Achterhoek gaat het anders prima hoor :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:36

Delaja schreef:
Opschrijven is weinig werk, dus voor de moeite hoef ik het niet te laten. Het is puur voor de zekerheid, want we hebben nog steeds de hoop dat we elkaar verder zoveel mogelijk met rust kunnen laten.
We hebben sowieso besloten om wilgen te planten en zijn nog aan het nadenken of dat in combinatie met een heg gaat zijn.

Het gaat niet om de tijd. Maar om de negatieve energie die je er in wil steken.
Aan de andere kant. Misschien is het opschrijven ook wel een uitlaat klep. Dat je het dan ergens parkeert.

Maar dit is zo'n absurde situatie. En de realiteit is dat je gewoon niet van die man af komt (voorlopig).
En als je het helemaal over een andere boeg gooit: breng hem iedere maand een appeltaart....... Doodknuffelen..... 8-) De andere wang toekeren....
Misschien gaat hij zich op den duur schamen. En anders zijn vrouw wel.