Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:23

Vaassen is leuk, niet te groot, niet te klein. Vaassen zuid is een beetje minder volgens veel vaassenaaren. Wij wonen zelf op de heggerink. Heel leuke buurt. Dochter gaat op de opvang die bij de basisschool inzit en we zijn er erg tevreden over.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:25

Veriye schreef:
Vaassen is leuk, niet te groot, niet te klein. Vaassen zuid is een beetje minder volgens veel vaassenaaren. Wij wonen zelf op de heggerink. Heel leuke buurt. Dochter gaat op de opvang die bij de basisschool inzit en we zijn er erg tevreden over.

Bij welke basisschool? De Montessori?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:50

De Violier, dat is een christelijke basisschool. Maar de opvang zit in hetzelfde gebouw.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:03

Ik ga binnenkort ook richting de veluwe, plaatsje Rheden, super spannend, dorpje zag er leuk uit, rustige straat. Hoop inderdaad ook dat het niet te gelovig is en we lekker kunnen klussen en verbouwen op zondag, maar dat hangt volgens mij vooral ook van je buren af :D

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:09

Veriye schreef:
De Violier, dat is een christelijke basisschool. Maar de opvang zit in hetzelfde gebouw.

Ah, oké. Zelf gefocussed op de openbare scholen vandaar :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:13

Sjoos schreef:
Veriye schreef:

Ah, oké. Zelf gefocussed op de openbare scholen vandaar :D

Snap ik. De opvang is ook openbaar, maar ik weet dat bijna ieder kind van de opvang gewoon doorstroomt naar de school. Dus ook al is het christelijk, zijn ze wel erg open blijkbaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:26

Er zitten vaak ook veel niet-gelovigen op christelijke scholen. De verhouding is vaak wel te vinden op de sites van de scholen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:29

Tzt overal maar eens kijken. Maar dat er 2 openbare scholen zitten vind ik al tonen hoe het dorp een beetje in elkaar zit :)

Hier in de randstad zijn de christelijke en katholieke scholen vaak opener dan in veel dorpen op de Veluwe, vandaar dat ik daar dus wel op let in die regio. Mijn dochter zit hier in Alphen ook op een Katholieke (jenaplan) school. Alleen dat vind ik anders dan een katholieke of christelijke school daar :)

Al lees ik dus dat Vaassen bijvoorbeeld wel weer heel open is!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:35

Zou er sowieso gewoon eens heen gaan om te kijken en gevoel bij te krijgen. Zoek zelf in die regio, maar vind Vaassen en Loenen echt totaal verschillend (en ieder zal er zo z'n voorkeur in hebben).

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:47

manzano schreef:
Zou er sowieso gewoon eens heen gaan om te kijken en gevoel bij te krijgen. Zoek zelf in die regio, maar vind Vaassen en Loenen echt totaal verschillend (en ieder zal er zo z'n voorkeur in hebben).

Ja dat sowieso hoor. Ik zoek graag dingen uit van te voren ook, haha

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:52

Overal wonen leuke mensen :) wij zijn bij onze zoektocht ook gaan kijken waar we zouden passen.
Voor ons vielen de echt christelijke dorpen af (Elspeet, Garderen, Kootwijkerbroek etc) We zijn gaan kijken naar huizen in Wapenveld, Epe, Radio Kootwijk, en we wonen nu in Kootwijk en dat is voor ons de perfecte plek (aan het ruiterpad, bosrand en zandverstuiving) Er is hier geen winkel en ook geen school.
Wij hebben gewoon rondgelopen in het "dorp," zijn wat gaan drinken in het restaurant (daar zijn er dan weer 2 van :Y) ) en voelden dat we er wel zouden passen.
Dus mijn tip is echt, ga kijken, loop rond en ga het voelen, Als er een supermarkt is ga daar dan ook in en kijk naar het publiek, dan zie je ook al snel of het erg christelijk is.
Hoe kom je bij Vaassen en Loenen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:05

Kootwijk is echt een van de mooiste dorpjes van de Veluwe <3 . Ik zou daar zo graag willen wonen :j.
Maar de huizen zijn daar wel een stuk duurder dan in het dorp waar we nu wonen. Komt omdat er weinig te koop komt denk ik?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:23

justkid schreef:
Overal wonen leuke mensen :) wij zijn bij onze zoektocht ook gaan kijken waar we zouden passen.
Voor ons vielen de echt christelijke dorpen af (Elspeet, Garderen, Kootwijkerbroek etc) We zijn gaan kijken naar huizen in Wapenveld, Epe, Radio Kootwijk, en we wonen nu in Kootwijk en dat is voor ons de perfecte plek (aan het ruiterpad, bosrand en zandverstuiving) Er is hier geen winkel en ook geen school.
Wij hebben gewoon rondgelopen in het "dorp," zijn wat gaan drinken in het restaurant (daar zijn er dan weer 2 van :Y) ) en voelden dat we er wel zouden passen.
Dus mijn tip is echt, ga kijken, loop rond en ga het voelen, Als er een supermarkt is ga daar dan ook in en kijk naar het publiek, dan zie je ook al snel of het erg christelijk is.

Hoe kom ik bij Vaassen en Loenen...
Mijn broer woont in Otterlo, daar is het prachtig, maar de type huizen die wij zoeken (groot qua inhoud, perceel, dubbele bewoning) zijn daar schaars en duur. In een aantal dorpen in de buurt wil ik liever niet wonen. Of omdat het te stug lijkt, of omdat er geen openbare basisscholen in de de buurt zitten. Voor mij een harde eis.

Dus gebied iets uitgebreid. Loenen, Lieren, Klarenbeek, bij de laatste 2 zit je niet meer echt op de Veluwe.
Wel nog een aantal huizen op het oog gehad, maar voor we actie konden ondernemen waren deze helaas verkocht.

Zoekgebied weer wat uitgebreid (met een max. Van een uur en vijftien minuten van Alphen) en zodoende bij Vaassen uitgekomen waar een passend huis te koop staat waar ik stiekem verliefd op ben.

Wij kijken regio Veluwe,met een heel eisenlijstje, klopt dit dan kijken we of de plek passend is voor ons.
We moeten nog gaan kijken bij het huis (of de huizen) hoor, maar we moeten even de verkoop van het eigen huis afwachten.

Thanks voor je tip, het is ook zeker de bedoeling om even overal te gaan kijken, het scheelt dat we in de omgeving regelmatig komen. Alleen met de Corona nu wil ik niet zomaar overal gaan buurten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:24

@eekhoornerik ik zat even terug te zoeken waar jij dan woont, daar ga ik nog wel eens naar de Albert Heyn :D
Voor boodschappen ga ik meestal naar Harskamp.
Ja de grote huizen zijn wel duur, wij hadden enorm geluk, we wonen in een klein vrijstaand huis. Ook niet goedkoop maar wel helemaal perfect voor ons.
Kootwijk is echt enorm leuk er wonen maar 280 mensen en ik ken er in 2 jaar meer dan in de 17 jaar dat we in Zeewolde woonden, heerlijk ik wil hier nooit meer weg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:49

Ik wilde graag in Hoenderloo wonen, maar dat was te kostbaar.
Ik heb uiteindelijk gekeken aan de oostkant van de Veluwezoom (Rheden, Dieren, Eerbeek, Loenen) en gekozen voor Dieren. Maar ik hoop toch ooit eens in Ellecom of De Steeg te wonen. Kleinere dorpjes, wat ruimer. En ook aan het bos.

Loenen vond ik ook erg leuk als dorp toen ik ging kijken, maar was toen niets in mijn budget te vinden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:59

@sjoos, en Ermelo of Hierden?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:04

justkid schreef:
@sjoos, en Ermelo of Hierden?

Op dit moment staat er in Ermelo niet echt iets passends te koop. Mocht dit wel zo zijn is Ermelo wel een optie. Al is dit wel een grens qua 'hoogte' Hierden vinden wij net te hoog liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:04

Faelynn schreef:
Ik ga binnenkort ook richting de veluwe, plaatsje Rheden, super spannend, dorpje zag er leuk uit, rustige straat. Hoop inderdaad ook dat het niet te gelovig is en we lekker kunnen klussen en verbouwen op zondag, maar dat hangt volgens mij vooral ook van je buren af :D

Leuk! Ik woon naast Rheden en alles gaat gewoon door op zondag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 01:26

Absolem schreef:
Ik woon in Barneveld. Ik ben absoluut niet gelovig heb wel zwaar gereformeerde buren.

Ik vind de zondags rust juist heerlijk. Even wat rust ipv drukte en gebrul en gegier van machines omdat mensen perse moeten klussen.

Woon nu bijna vijf jaar in een nieuwbouw wijk en het bevalt me heel best.

Ik kom zelf overigens uit Lelystad dus ik ben stadsleven en herrie gewend. Maar vind dit veel fijner.

Wij kwamen in Ermelo wonen en moesten flink klussen. Hielden heel veel rekening met de zondagsrust, maar degene die dat niet deden waren juist stellen ( 30ers) uit Ermelo. Die tevens ook juist het meest commentaar op anderen hadden en wat te zeggen hadden over import. Waar in Ermelo best veel import is.

Faelynn schreef:

Tja, sorry, maar als je ervoor kiest in zo een omgeving te gaan wonen, vind ik echt dat je respect moet hebben voor de zondagsrust en dus niet klussen.

Wij zijn Amsterdammers, in Almere gewoond en ik ben totaal niet van de kerk. Familie was in Ermelo gaan wonen vanwege de omgeving en nieuwbouw project en wij zijn toen dichtbij gaan wonen vanwege omstandigheden.
Wij moesten echt veel doen, maar wel echt rekening gehouden met de zondagrust. Je buren kunnen het wel niet erg vinden, maar ze kunnen je iets verderop vaak ook horen.

Nu wonen we in Groningen en redelijk buitenaf. Er is een wereld van verschil in Nederland waar je gaat wonen. Hier verschilt het al echt enorm per dorp, zelfs als ze tegen elkaar aan liggen, maar op de veluwe ook.
Ermelo en Putten vinden zichzelf al heel anders en dat is het ook wel, maar voor een buitenstaander valt dat niet zo 1,2,3 op.
Ik weet ook mensen die naar Nunspeet waren gegaan en allemaal weer vrij snel zijn weggevlucht, maar ook mensen die echt Barneveld uit zijn gepest. Daar heb je in Ermelo in een gewone woonwijk dan weer geen last van. Daarin zit trouwens ook veel verschil; woon je buitenaf, het oude gedeelte of in een nieuwbouw wijk bijvoorbeeld.

Overigens toen wij eerder hier in t Noorden woonden toch voor de Christelijke basisschool gekozen voor onze zoon, omdat die gewoon beter was. Later in Ermelo naar Groevenbeek waar ze van ver naartoe komen. Is Christelijk en merk je soms ook echt wel, maar het onderwijs stond ook beter bekend en het was dichtbij, dus fijn om zelfstandig te kunnen zijn. Onze zoon had hier 18km moeten fietsen de eerste 2jr naar de middelbare en dat is op sociaal gebied wel een dingetje.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 05:51

Citaat:
Tja, sorry, maar als je ervoor kiest in zo een omgeving te gaan wonen, vind ik echt dat je respect moet hebben voor de zondagsrust en dus niet klussen.

we weten niet of er zondags rust is he, moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit ergens meegemaakt heb, plek waar we nu wonen kennen we dat ook niet, zondag is voor vele juist een lekkere vrije dag om wat te kunnen doen :j (al werk ik momenteel ook gewoon op zondag) Denk dat het in dit plaatsje ook wel mee valt, tuurlijk moet je niet elke zondag de boel op stelten zetten, maar jezelf een beetje kunnen bewegen vind ik echt wel van belang hoor, leven en laten leven in dat opzicht, het dorp zag er gewoontjes en gezellig uit in ieder geval :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:39

Sjoos schreef:
justkid schreef:

Mijn broer woont in Otterlo, daar is het prachtig, maar de type huizen die wij zoeken (groot qua inhoud, perceel, dubbele bewoning) zijn daar schaars en duur. In een aantal dorpen in de buurt wil ik liever niet wonen. Of omdat het te stug lijkt, of omdat er geen openbare basisscholen in de de buurt zitten. Voor mij een harde eis.

Dus gebied iets uitgebreid. Loenen, Lieren, Klarenbeek, bij de laatste 2 zit je niet meer echt op de Veluwe.
Wel nog een aantal huizen op het oog gehad, maar voor we actie konden ondernemen waren deze helaas verkocht.

Zoekgebied weer wat uitgebreid (met een max. Van een uur en vijftien minuten van Alphen) en zodoende bij Vaassen uitgekomen waar een passend huis te koop staat waar ik stiekem verliefd op ben.

Wij kijken regio Veluwe,met een heel eisenlijstje, klopt dit dan kijken we of de plek passend is voor ons.
We moeten nog gaan kijken bij het huis (of de huizen) hoor, maar we moeten even de verkoop van het eigen huis afwachten.

Thanks voor je tip, het is ook zeker de bedoeling om even overal te gaan kijken, het scheelt dat we in de omgeving regelmatig komen. Alleen met de Corona nu wil ik niet zomaar overal gaan buurten.

In Lieren zit je nog heel prima aan de rand van de Veluwe met veel bos! En er is een openbare basisschool. In het dorp ernaast (Beekbergen) trouwens ook.
Het zegt overigens niet zoveel, in het dorp waar ik woon (ugchelen) was eerst ook een openbare basisschool, waar wij ook gedeeltelijk onze keuze voor huis en dorp op hadden laten vallen. De school is echter gesloten vorig jaar en nu blijven er drie christelijke scholen over... of uitwijken naar Apeldoorn of Beekbergen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:57

Def schreef:
Sjoos schreef:

In Lieren zit je nog heel prima aan de rand van de Veluwe met veel bos! En er is een openbare basisschool. In het dorp ernaast (Beekbergen) trouwens ook.
Het zegt overigens niet zoveel, in het dorp waar ik woon (ugchelen) was eerst ook een openbare basisschool, waar wij ook gedeeltelijk onze keuze voor huis en dorp op hadden laten vallen. De school is echter gesloten vorig jaar en nu blijven er drie christelijke scholen over... of uitwijken naar Apeldoorn of Beekbergen.

Je zit nog wel op de Veluwe maar is erg afhankelijk waar je zit in het plaatsje. En is niet erg want hierdoor zijn de prijzen echt wel een stukje lager.
Als de openbare basisschool dicht gaat betekend dat toch dat er te weinig mensen in de plaats gebruik van maken. En ik denk dat dat wel iets zegt over de gemiddelde populatie.
Bijvoorbeeld in Lieren, Klarenbeek en Vaassen zitten allebei openbare scholen, in Vaassen zelfs 2. En kijk je naar huizen meer op de Veluwe moet je soms een flink stuk rijden en moet je dus uitwijken. En heel eerlijk gezegd ga ik niet in een dorp wonen om mijn dochter naar Apeldoorn of Ede op school te brengen, hoe leuk die plaatsen dan ook zijn.

Beekbergen vind ik zelf een heel leuk plaatsje en de school die er zit sluit helemaal aan bij mijn visie, helaas moeten er ook nog een geschikte woning te koop staan :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:05

Beekbergen is ook vrij duur qua huizen.
En ze (vast niet iedereen maar wel een grote groep inwoners) daar momenteel overlast van mensen die in de instellingen rondom Beekbergen wonen. Ook rondom het schoolplein.
Er is onlangs een alcohol op straat verbod in Beekbergen ingesteld. Hopelijk helpt dat.
Maar het is daarnaast idd een mooi dorp.

Fitzroy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:14

Ik heb jaren vrijstaand op de Veluwe gewoond, maar het was heel lastig om vrijstaand en naar mijn zin wat nieuws te vinden binnen mijn budget. Maar als je zoekt is de zuidoostkant echt aanzienlijk goedkoper dan de westkant. Bv. Eerbeek, Dieren en Brummen.
En noordelijk weer Heerde en Wapenveld. Ik ben zelf uiteindelijk buiten de Veluwe beland en het bevalt me tot nu toe prima. Ik merk dat de mensen hier veel opener zijn dan op de Veluwe en voel me meer welkom.
Edit: en van oorsprong kom ik ook uit het Westen ;) .
Ik ken zowel mensen uit Vaassen en Loenen, maar idd, Loenen is erg ons-kent-ons.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:25

Def schreef:
Beekbergen is ook vrij duur qua huizen.
En ze (vast niet iedereen maar wel een grote groep inwoners) daar momenteel overlast van mensen die in de instellingen rondom Beekbergen wonen. Ook rondom het schoolplein.
Er is onlangs een alcohol op straat verbod in Beekbergen ingesteld. Hopelijk helpt dat.
Maar het is daarnaast idd een mooi dorp.

Dat soort dingen krijg je dus alleen te horen van mensen in de buurt. Thanks, goed te weten.

Wij focussen ons niet op een bepaalde plek alleen in Loenen en Vaassen staan toevallig huizen die ons aanspreken. De spoeling is dun met onze eisenlijst dus we hebben helaas niet super veel keuze op het moment.

Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar Vaassen, gezien de openheid enzo. @Fitzroy,hoe uit de ons kent ons mentaliteit?