Ontspullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:05

Begin klein... bijv. 1 doos per week en verdeel die over 3 dozen gelabeld 'weg', 'verkopen' en 'kringloop' en kijk hoe dat gaat.

pmarena

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:34

Of vis er regelmatig wat spulletjes uit die Marktplaats-waardig zijn, klein prijsje erop in de hoop ze snel kwijt te raken, en als advertentie verloopt naar de Kringloop? :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:48

Heerlijk topic dit.
@Dobbelicious mijn systeem nu is elke week een doos leeghalen (of als je echt in de mood bent twee :P ) met daarnaast een vuilniszak. Alles waar je niet over twijfelt direct in de vuilniszak. Dan nog een keer je huis rond en de zak aanvullen en DIRECT naar de container (heb zo'n grondcontainer in de straat dus als het erin is is het ook wel definitief).
Werkt erg goed.

Ik ben begin dit jaar gescheiden en woonde in een heel groot huis. Poos in mini appartementje gewoond (met mijn zoon...) van 45 m2. En nu heb ik weer een eigen huis van zo'n 70m2 (voor dus een kind van 17 en mezelf). Dan moet je wel ontspullen.

Komende week moet ik nog een keer door het huis van mijn ex. Er liggen vooral nog paardenspullen (...waar moet ik er toch mee heen :P ) en nog flink wat boekenzooi en dan voornamelijk studieboeken en foto's.
Voor de foto's heb ik een paar van die bakken bij de Action gekocht (van die plastic bakken) die gaan voorlopig maar gewoon op een grote hoop, uitzoeken is zo emotioneel allemaal dat stel ik gewoon maar uit.
Die studieboeken mag zoonlief gaan verkopen, opbrengst mag hij houden en als het na 3 maanden nog niet weg is gaat het dus hoppa in de papiercontainer.
En vwb paardenspullen dat gaat dus of op marktplaats of ik moet het echt kunnen gebruiken.
Dus vwb ontspullen zijn marktplaats en de container mijn grootste vriend.

Mbt kleding heb ik besloten dat ik gewoon een winter en een zomer garderobe heb. Dat ik de zomer garderobe dus ook echt opruim in weer van die bakken en in de kelder zet. En dan de wintergarderobe in mijn kast (heb maar een kast....). Alles wat er niet in past moet weg. Nu heeft H&M een beleid tegenwoordig dat als je een tas inlevert met kleding, je 15% korting krijgt op een artikel naar keuze.
Dus je levert een tas in en je koopt een nieuw artikel.
Nou is dat nu niet leuk :-) heb dus laatst een tas weggebracht en een nieuw shirtje gekocht.
Voelde erg verantwoord _O- :))

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:05

Ik vond Marie kondo juist eigenlijk best een eyeopener. Dat je ergens goede herinneringen aan kan hebben en het toch weg kan doen. Niet dat ik het precies zo doe, maar met sommige dingen die ik tegen kwam met opruimen heb ik er wel zo over gedacht. Bijvoorbeeld bij een plakboek van vakanties toen ik 7 of 8 was. Met bonnetjes van de supermarkt tot suikerzakjes erin geplakt. Ik vond het leuk om nog eens door te bladeren, eigenlijk wel schattig, maar ik hoefde het toch ook niet nog tig jaar te bewaren. Dus glimlachend en met een dankjewel-idee weggemikt. Zo kon ik veel meer weg doen zonder me er poedersuiker over te voelen. Misschien ben ik dan toch zweverig :o

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:15

Is dat zweverig?
Dat is toch juist super nuchter....ipv alles om onduidelijk emotionele redenen te bewaren....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:23

Maar de ene kan wel heel nuchter zijn en de ander heeft daar meer moeite mee.

Ik heb een klein stukje van Marie Kondo zitten kijken, maar dingen zoals ze t-shirts opvouwt etc dat hoeft van mij ook niet. En ik hoef ook niet een t-shirt tegen mijn gezicht aan te houden om een ja of nee gevoel te krijgen :D

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:24

Ik heb juist veel aan Marie Kondo gehad én aan de docu Minimalism die ook op Netflix te zien is. Zo kan ik nu veel gemakkelijker afscheid nemen van spullen die al eeuwig ingepakt staan, maar toch emotionele waarde hebben.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:24

Zonet mijn keukenmachine verkocht via Marktplaats. Dit was de eerste keer dat ik wat verkocht, spannend.
En eerder al spullen naar de kringloop gebracht, dus het schiet lekker op!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:53

Ik koop gewoon bijna nooit iets tenzij ik het echt nodig heb, ontspullen komt hier dan ook alleen voor met een verhuizing :') scheelt ook veel geld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:36

VanHuisUit schreef:
Die studieboeken mag zoonlief gaan verkopen, opbrengst mag hij houden en als het na 3 maanden nog niet weg is gaat het dus hoppa in de papiercontainer.

(Studie)boeken kan je eventueel ook doneren aan de plaatselijke bibliotheek of aan organisaties die kleinschalige tweedehands boekenbeurzen organiseren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:09

Op zich goed idee Gini maar ik ben echt niets kwijtgeraakt -O-
Vergelijkbaar met paar jaar terug toen ik twee echt nog prima bedden (zo'n set met onderschuifbed) kwijt wilde. Kringloop gebeld. Kwamen kijken. Nee die wilden ze niet. En waarom, op een was met een pen geschreven ergens aan de zijkant (souvenir van zoonlief).
Dus dan denk ik zo slecht gaat het nog niet in Nederland...
Ben die twee uiteindelijk kwijtgeraakt via www.gratisafhalen.nl

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:23

Hier vandaag enkele keuken apparaten de deur uitgegaan en een volle lading voor het containerpark.

Hou inmiddels een to do lijst bij wat mij toch motivatie geeft om dagelijks een deel te kunnen markeren die gedaan is.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:56

Ik vond het na de 16 zakken weggegooid te hebben, toch nog te "vol". Dus inmiddels nog 4 zakken weg gedaan :=

Wat kan een mens veel troep verzamelen zeg! Veel dingen waarvan je denkt: ach leuk als herinnering, of komt ooit nog van pas. Maar je kijkt er vervolgens nooit meer naar, en je hebt het ook nooit nodig :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:01

Dat is het gevolg van een kind zijn van een consumptiemaatschappij :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:04

Ik snap vooral niet hoe het kan dat we nog steeds zoveel zooi hebben. Echt aanhangers vol naar stort en kringloop, nieuwe dingen kopen staat al hele tijd op een heel laag pitje. Maar toch nog zoveel spullen. 10 jaar geleden woonde ik nog op een studentenkamer van 9m2. Er is heel veel van de ouders onze kant opgekomen. Speelgoed, tekeningen, kleding etc. Dat hebben we allemaal uitgezocht, veel weggedaan maar nog steeds een hoop zooi. Het zal ook wel in de familie zitten, welke ouders komen nou met twee paardentrailers spullen als hun kind een eigen huis krijgt :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:07

Ik ben sinds begin dit jaar bezig met minimaliseren. Het voordeel daarvan merk ik heel goed. Meer rust in huis, niet meer moeten zoeken naar spullen omdat het "ergens" opgeborgen ligt.

Momenteel bezig met een herfst/winter capsule wardrobe. Ook hier merk ik dat het erg fijn is dat je met een paar kledingstukken heel veel combinaties kan maken. Nu ben ik sowieso niet echt mode gevoelig dus dat is misschien anders dan als je dat wel bent. Ook hier heb ik duurzame dingen maar ook de wat goedkopere zoals de Zara. H&M, Primark etc kom ik niet meer. Als ik dan toch een fast fashion item wil pak ik sneller de wibra of zeeman. Dit meer omdat deze winkels in de buurt zitten en de andere altijd langere reistijd hebben of parkeergeld kosten.

Voor vazen en dat soort dingen pak ik hier snel de kringloop mee. Ik heb een hele fijne vrij goedkope gevonden. En omdat ik daar vaak moet zoeken naar hetgeen ik graag wil hebben, geeft het mij meer bevrediging als ik het dan ook daadwerkelijk vindt.

Ook speelgoed koop ik tegenwoordig vaker tweedehands. Dingen als Lego, Duplo en BRIO zijn dan ook nog vaak gewoon goed. Natuurlijk ook nieuwe dingen, maar ik merk sinds ik deze verandering maak dat mijn kinderen veel meer spelen en het ook elke keer weer leuk vinden om ermee te spelen.

Voorheen had ik dingen als zoefzoef auto's e.d. en merkte dat ze daar sneller op uitgekeken waren. Dat vind ik echt zonde van het geld. Voordeel is ook minder rommel aan speelgoed in je huis. Ik heb 2 stuva lades. Een voor de spelletjes, puzzels etc. En een voor het andere speelgoed. Daarin zitten bakken zodat ze niet alles overhoop hoeven gooien om iets te vinden.

De "komt nog misschien van pas" spullen zitten hier in 2 dozen. Elke maand ga ik daar weer doorheen en als ik het 3 maanden niet gebruikt is geef ik het weg. Mijn keukenmachine bijvoorbeeld weggegeven aan een groot minima gezin. Ik vond een staafmixer net zo handig. En ik mis dat grote apparaat dus ook echt niet. Als ik het dan alsnog wel nodig heb dan leen ik het.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:50

VanHuisUit schreef:
Op zich goed idee Gini maar ik ben echt niets kwijtgeraakt -O-
Vergelijkbaar met paar jaar terug toen ik twee echt nog prima bedden (zo'n set met onderschuifbed) kwijt wilde. Kringloop gebeld. Kwamen kijken. Nee die wilden ze niet. En waarom, op een was met een pen geschreven ergens aan de zijkant (souvenir van zoonlief).
Dus dan denk ik zo slecht gaat het nog niet in Nederland...
Ben die twee uiteindelijk kwijtgeraakt via http://www.gratisafhalen.nl

Was ook meer als tip bedoeld voor wat je nog allemaal met oude boeken zou kunnen doen. Maar inderdaad, bepaald moment moet je er toch vanaf en als dan niemand het echt wilt, is oud papier de enige optie. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:30

Weet je dat je van oude boeken hele leuke meubeltjes kunt maken :D

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:04

DubbelDun schreef:
Weet je dat je van oude boeken hele leuke meubeltjes kunt maken :D

Vertel! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:10

Zoek maar eens op google met 'meubels van boeken' :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:32

Geweldig hahaha.

Het is inderdaad ongelofelijk hoeveel zooi je blijft houden op een of andere manier. Ik heb hier ook nog lang niet zoiets van ik heb te weinig... terwijl er echt heel veel is weggegooid, weggegeven, op marktplaats, etc etc.

Ooit, way back when, was verhuizen met een busje en een keer rijden meer dan genoeg... moest je nog je best doen om zo'n busje vol te krijgen _O-

Morgen ga ik door al mijn kleding heen, ander kan ik het hier gewoon niet kwijt... zal ook wel weer wat opleveren voor de kledingcontainer van het Leger des Heils }:0
Vandaag wel weer twee paar schoenen gekocht... in het kader van als ik er x weggooi mag ik toch ook wel minimaal y weer terugkopen :+

Mbt keukenmachine vs staafmixer, ik ben ook helemaal van de staafmixer wat een giga handig ding is dat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:12

oh jongens wat goed allemaal!

Ik ben me lam geschrokken van mijn foto collectie. Veel zit netjes per datum en jaartal in mapjes maar veel ook niet. Het staat nu iig niet meer op de laptop. Wens me maar veel sterkte met uizoeken. Het gaat terug tot en met 2007....

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:21

Oh die digitale fotocollectie ken ik ook. Ben er begin dit jaar aan begonnen en ook nogsteeds niet klaar. Wist ook niet echt hoe ik het wilde categoriseren dus dat is ook een aantal keer veranderd. Uiteindelijk per datum, mapje uitgezocht, en toen naar mijn cloud geupload. Vooral veel vakantiefoto's etc die bijna identiek zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:25

ohjee dat beloofd nog wat voor mij! Ik heb nu mapjes per jaartal en daarin zitten dan mapjes met datums en onderwerpen. Maar er zijn ook foto's waarvan ik niet echt kan achterhalen wanneer ze gemaakt zijn en dat vreet aan me haha. Geen idee hoe ik dat oplos. Word gokken vrees ik.

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:53

Ja daar had ik er ook een paar van of dat de datum absoluut niet klopt, heel frustrerend. Heb alleen voor pony een aparte map met daarin per jaar een mapje en degene zonder datum zitten in 0000 :') per vakantie is ook één mapje met de eerste dag als datum zodat ze chronologisch staan.

Mijn mail "ontspullen" vind ik ook echt heerlijk, als ik wat bij vriend in de mail moet zoeken en ik zie meer dan 2000 ongelezen e-mails dan krijg ik echt de kriebels :Y)