[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 15:28

Komend weekend gaan we weer naar Zeeland *\o/*
Ik moet de komende tijd heel vaak werken in het weekend, dus blij dat we toch nog een paar weekendjes hebben kunnen plannen!

Vorige keer hebben we een paar loshangende kabels door de hele boot gevolgd, waarvan het koper gewoon bloot lag en dus erg onveilig leek.. maar gelukkig viel het mee en ging het om de luidsprekerkabel :)) Maar de luidsprekers gaan er toch uit, vieze oude dingen :+ Dus dat wordt een van de klusjes voor dit weekend.
Zo veel mogelijk nutteloze en oude kabels eruit.

Er zit ook nog een autoradio ingebouwd, maar we luisteren eigenlijk nauwelijks radio/muziek. Voor die enkele keer dat we wel muziek willen luisteren zat ik er aan te denken om een bluetooth speaker aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee toevallig? Hoe is de geluidskwaliteit? En zijn de speakers op batterijen handig, of zijn die snel leeg?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:33

Ik heb een Bose soundsystem. Vind het een leuk ding in die zin dat ik hem overal kan neerzetten (bij het strijken, in de badkamer, woonkamer, thuiswerken, keuken etc). Hij wordt dus veel gebruikt.Koppelt eenvoudig met meerdere apparaten.
Ik denk dat hij 10-12u autonomie heeft maar niet zeker, we laden echt niet vaak op alleszins.

Maar dan de nadelen:
Ze zijn best duur zeker als je een beetje mooi geluid wil.
De kwaliteit van het geluid over bluetooth is ALTIJD inferieur tgo via kabel.
En je zal natuurlijk nooit de diepe bassen/hoge tonen kunnen krijgen zoals een surround dat kan.

Maar voor gezellig een muziekje vind ik het best ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:35

Geen tips wat betreft muziek; wat betreft naaimachines zou ik je aanraden om eens naar een echte naaimachinewinkel te gaan die ook tweedehands heeft. Juist de oudere machines zijn (zeker als ze ook nog eens gereviseerd zijn) vaak erg degelijk en niet erg duur.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:42

Ik kom even binnenvallen :o Wat een gaaf project! Ik heb helemaal geen verstand van boten of zeilen, maar ben wel heel benieuwd hoe jullie dit allemaal gaan aanpakken :))

Wat betreft bluetooth speakers. Ik heb zelf een Harman Kardon speaker, prijsklasse €250 dacht ik. Daar zit me een partij geluid in! Bizar. Hier hangt hij vrijwel altijd aan het snoer, maar hij heeft gewoon een batterij die volgens mij best lang meegaat (nooit goed getest). Echt een super ding! Ik kreeg hem gratis bij mijn telefoon, dus dat was wel een meevallertje :')

Edit: Zo een heb ik https://www.harmankardon.nl/HKOS4BLKEU. ... l0QAvD_BwE

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:17

Oh of Harman Kardon, idd een waanzinnig geluid of JBL, ook onderdeel van HK, wij hebben de kleine blue tooth speaker van JBL, was via een actie van de plus, en echt voor zo’n klein dingetje komt er een bak geluid uit:D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 19:30

Leuk dat je mee volgt, ghostattack :D

Ik zet de speakermerken alvast op mijn lijstje, bedankt allemaal! Binnenkort maar eens een paar winkels binnen lopen en eens zien hoe ze er in het echt uit zien en klinken. Die van Harman Kardon ziet er wel gaaf uit!
Het zou eigenlijk ook wel gaaf zijn als ik em ook op de tv kan aansluiten, met een kabeltje.. eens opzoeken of dat mogelijk is, soundbars met bluetooth!

Blijheid, bedankt voor de naaimachine-tip! Ik ga zeker eens bij een naaimachinewinkel langs :j
Ik heb zelf een oude Lewenstein, die werkt op zich goed, ook bv met jeans en zwaardere stoffen, maar met dikke zeilstoffen gaat het mis.
De meeste wereldzeilers hebben een Sailrite machine aan boord, dat is echt een industriële machine, maar dan compact en draagbaar.. Maar ja, die dingen kosten ruim €1000 :=

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:02

Oh, das een interessante tip Annemiek, ben gelijk gaan kijken, helaas zie ik geen dealer in Nld... en met de invoerskosten die je op de machine moet betalen is naar hier halen is te duur... Ik ben wel op zoek naar zoiets voor als we vertrekken... Hebben het schip te koop staan :D
De pijs zelf is niet zo duur, ik betaalde voor mijn huishoud pfaff in 2003 al meer dan 1200 euro en mijn industriele machine bijna 3000....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 22:14

Zou het schelen als we er twee tegelijk samen laten versturen? :D
De invoerrechten schijnen op zich wel mee te vallen. Ik ben er niet achter gekomen wat de kosten zijn voor naaimachines, maar voor de meeste apparaten ligt het tussen de 0 en 5%. Alleen komt de BTW er ook nog bij. Dat is een paar honderd euro. Dan kosten de machines iets meer dan €1000.. Alleen komt er dan ook nog eens rond de €120 aan verzendkosten bij.
Toch zit ik te twijfelen om em gewoon te bestellen binnenkort :=

Leuk dat jullie het schip te koop hebben staan! Ik ga duimen dat ie snel verkocht wordt.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:49

Hahaha, ja zouden we kunnen doen... Ik ga wel contact met de firma opnemen iig... Mijn industrietank is echt met zn 120 kg te zwaar voor op een boot.
Ik stuur je een pb als ik meer weet.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 06:20

+:)+

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:49

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:10

Dank je! Bart is erg blij met zijn papiertje :))

En dat is inderdaad een mooie machine :j Ik had hem al even bekeken, heel veel mogelijkheden ook!
Maar hij schijnt wat minder goed te presteren op lage snelheid bij dikke stoffen. En ik ben niet zo'n naaiwonder :') Op hoog tempo gaat alles scheef bij mij haha.
Bij de huidige zeilen zijn het vooral de hoeken die wat opgeknapt moeten worden.. en laat dat nu net de plekken zijn waar de stof echt enorm dik is, beetje dit idee:
Afbeelding

Maar we hebben nog tijd zat om rustig wat uit te zoeken en evt te testen gelukkig :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 00:19

Toen we vanavond bij de boot aankwamen stapten we regelrecht een Avatar film in :oo _/-\o_
Lichtgevende algen, oftewel zeevonk <3
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 00:23

Super gaaf! Dat heb ik nog nooit gezien! :oo

Ik ben benieuwd naar een foto-update van de boot, je ideeën zijn in elk geval wel veelbelovend! +:)+

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:24

Ow wauw, dat is gaaf zeg!!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:47

Als zeevonk aan het strand was, gingen we altijd een avondrit met de paarden maken.. bizar mooi was dat....
Erg mooie fotos annemiek

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 11:33

Ik had het wel eens op internet voorbij zien komen, maar nooit in het echt. We hebben ons zeker een uur ermee geamuseerd :')
Wat gaaf Yavanna, met de paarden erdoor! Geweldig lijkt me dat!

Shanna, ik ga dit weekend weer wat foto’s maken :j

Vanochtend heeft het flink geregend hier, waardoor we een aantal nieuwe lekken hebben gevonden :+ Gelukkig bijna allemaal vrij makkelijk te repareren. Dat soort klusjes vind ik best leuk om te doen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 21:08

Vandaag gingen we ‘even’ de speakers verwijderen.. Kabel ook maar eruit.. en dan kom je nog een nutteloze kabel tegen, en nog eentje, en nog eentje.. :+
Afbeelding

Het hout heb ik uit de koelkast gesloopt, flink gesopt, en hij is weer fris en schoon.. maar mooier nog, hij werkt nog perfect :D Er hingen zo veel losse kabels dat ik em nog niet heb durven testen, tot vandaag dus.
Nu nog opknappen, maar dat heeft geen haast. En dan nog het vriezertje installeren/opknappen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:29

Haha dat ziet er herkenbaar uit. Wij hadden dat ook in ons bootje. Alle oude kabels zaten er nog in, maar hingen gewoon los. Mijn man heeft op een gegeven moment alles eruit gerukt en terug aangelegd wat nodig was en klaar.

De vorige eigenaar van onze boot heet Troy en dacht dattie heel handig was. Wij noemen dat soort pareltjes nu Troy-Specials :')

Leuk om jullie te volgen en wat gaaf, die zeevonk!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 17:51

Hahaha, troy-specials :')
Goed dat jullie gewoon alles vernieuwd hebben. Is even werk, maar zo veel fijner als het klaar is! En veiliger :D
Hier moet dat uiteindelijk ook gebeuren, alles eruit en opnieuw erin :=

Vandaag hebben we een eerste laag geschilderd. Raamlijsten eraf, alles geschuurd, ontvet, afgeplakt.. Een heel gedoe met al die kleine hoekjes en gaatjes en ronde handgrepen/raampjes..
Ook meteen de binnenkant van de boekenrekken mee genomen. Die planken zijn rot en moeten uiteindelijk vervangen worden, maar we waren er nog niet uit of we die uiteindelijk gewoon houtkleur willen of toch wit, dus heb ik ze nu even mee geschilderd om het verschil te zien.
Wat vinden jullie mooier, het lichte of donkere boekenrek?

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Nu nog de omlijsting van de ramen opknappen en terug plaatsen, en gordijntjes maken.

Verder heb ik ook nog mijn voorraadpotjes opgehangen :D Zo ziet het er al wat huiselijker uit.
Afbeelding

Als het goed is krijgt Bart binnen een paar weken zijn marifoonpapiertjes, en dan kunnen we weer het water op, lekker zeilen <3

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:20

Wit!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:32

Idd wit, veel mooier. Het wordt wel echt heel erg mooi hoor (kruipt verder weer onder mijn leessteen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 09:08

Ik vind het wit ook wel mooi zo, zeker als er straks wat boeken in staan :j

Bedankt jeetje! We hebben nog niet eens zo gek veel gedaan, en toch ziet het er al heel anders uit.
De sigarettenlucht begint ook langzaam minder te worden :D

Binnenkort moeten we ook nog alle oude verlichting weghalen. We willen wat led strips hier en daar gebruiken, en ik heb een aantal mooie opbouw led-spots gekocht die erg mooi en plat zijn voor tegen het plafond.
Dan kunnen die houten blokken gelukkig eruit :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 17:09

Een kleine update, al zijn we niet meer aan boord geweest helaas.
We zijn momenteel druk bezig met de verkoop van de andere boot. Er zijn afgelopen week drie geïnteresseerden geweest, waarvan er een vorige week een proefvaart heeft gemaakt en een ander komt vrijdag voor de tweede keer langs voor een proefvaart, dus hopelijk doet een van de twee een goed bod.

Vorige week heb ik mijn Sailrite naaimachine binnen gekregen <3

Afbeelding

Man wat een heerlijk ding is dat! Zonder problemen door 8 lagen canvas en skai :D

De vier grote gordijntjes heb ik inmiddels al klaar, en de rest ga ik deze week af maken.

Verder nog wat kleine dingetjes thuis kunnen doen.
Men neme een Ikea kruidenrek van €3,99. Men neme een pot beits in eikenkleur.
En voila, eiken-look kruidenrekjes :))

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:24

Goed bezig!

Fijn dat je toch wat kunt doen ook al ben je niet op het schip.