Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:42

Ik vind de kosten die je hier maakt voor autorijden ook absurt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:44

Hanafubuki schreef:
Wat ik bij de Tesla gewoon heel naar vind is dat ze in Amerika zeker de helft maar kosten. Daar heb je een model S waarvoor je hier net aan een 3 kan kopen/leasen. Zit vanuit Amerika een enorme export tax op sinds Trump die in het leven heeft geroepen in het kader 'Make America great again'. En hoewel Tesla ook in NL produceert zijn ze nog steeds duur omdat de onderdelen wel weer met diezelfde tax geimporteerd worden. Pas als de onderdelen ook in Europa gemaakt kunnen worden (en dat gaat dus nog niet / mag niet van Ameria) worden ze hier dezelfde prijs. Een Tesla 3 kost in Amerika 35000 dollar, dat is omgerekend 31000 euro. Dat zou heel aantrekkelijk moeten zijn voor lease en daarna voor tweedehands verkoop, maar exact dezelfde uitvoering kost hier dus 50000 euro. :=

Voor ons lijkt Tesla ook af te gaan vallen nu en wordt het vermoedelijk de Hyundai Kona.

Je moet niet vergeten dat prijzen in Amerika vrijwel altijd exclusief BTW getoont worden. Dat maakt het niet ineens even duur of zo, maar dat maakt wel dat het verschil wel kleiner wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:54

En gewone auto’s zijn in de States ook al veel goedkoper, niet alleen elektrisch.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:25

ikke schreef:
_djoeke_ schreef:
Opel brengt dit jaar een elektrische Corsa op de markt met een actieradius van circa 300 km. Dat zijn autos die voor iedereen elektrisch rijden haalbaar zou kunnen maken, zeker als ze tweedehands beschikbaar komen.

Zoek voor de gein eens op wat het accupakket kost en welke garanties daar bijhoren.
Die auto wordt binnen zeer afzienbare tijd heeel betaalbaar; het onderhoud des te minder......

Heb je een linkje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:09

Die accu's (tesla) laten je niet in de steek en gaan niet kapot zoals een normale accu kapot gaat wanneer het in de winter gaat vriezen.
Ik heb nog van niemand gehoord dat het accupakket kapot ging.
Ook niet wanneer je ze steeds weer 100% vol laadt (wat wordt afgeraden).
Bij de superchargers praten we vaak met anderen over hun ervaringen. Nog nooit van accudefecten gehoord.
Iedereen is juist erg over de levensduur te spreken. Ze worden ook niet langzaam steeds minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:20

Tesla geeft dan ook 8 jaar en 150.000km garantie op de accu; als die onder de 70% komt krijg je een nieuwe, dus ik neem aan dat ze die heel goed getest hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:33

Shiloh schreef:
Hanafubuki schreef:
Wat ik bij de Tesla gewoon heel naar vind is dat ze in Amerika zeker de helft maar kosten. Daar heb je een model S waarvoor je hier net aan een 3 kan kopen/leasen. Zit vanuit Amerika een enorme export tax op sinds Trump die in het leven heeft geroepen in het kader 'Make America great again'. En hoewel Tesla ook in NL produceert zijn ze nog steeds duur omdat de onderdelen wel weer met diezelfde tax geimporteerd worden. Pas als de onderdelen ook in Europa gemaakt kunnen worden (en dat gaat dus nog niet / mag niet van Ameria) worden ze hier dezelfde prijs. Een Tesla 3 kost in Amerika 35000 dollar, dat is omgerekend 31000 euro. Dat zou heel aantrekkelijk moeten zijn voor lease en daarna voor tweedehands verkoop, maar exact dezelfde uitvoering kost hier dus 50000 euro. :=

Voor ons lijkt Tesla ook af te gaan vallen nu en wordt het vermoedelijk de Hyundai Kona.

Je moet niet vergeten dat prijzen in Amerika vrijwel altijd exclusief BTW getoont worden. Dat maakt het niet ineens even duur of zo, maar dat maakt wel dat het verschil wel kleiner wordt.

Klopt, maar op tesla betaal je in Amerika dus geen belasting. Op geen enkele elektrische geloof ik :+

@Repelsteel jij had een X toch? :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:45

Hanafubuki schreef:
Shiloh schreef:

Klopt, maar op tesla betaal je in Amerika dus geen belasting. Op geen enkele elektrische geloof ik :+

@[naam] jij had een X toch? :+:

Ik heb een model X P100D met Ludicrous (en sinds de laatste update ook Ludicrous+)

Wij hebben twee Tesla's model X en één model 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:51

Supergaaf :D

Wij willen heel graag de 3 maar moeten even kijken hoe haalbaar dat gaat zijn met het niet zo flexibele leasebudget :\ wil niet de standard range.. wil wel long range (en helaas hebben ze de RW eruit gegooid in Amerika, dus nu alleen nog AWD beschikbaar voor Europa)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:58

ikke schreef:
_djoeke_ schreef:
Opel brengt dit jaar een elektrische Corsa op de markt met een actieradius van circa 300 km. Dat zijn autos die voor iedereen elektrisch rijden haalbaar zou kunnen maken, zeker als ze tweedehands beschikbaar komen.

Zoek voor de gein eens op wat het accupakket kost en welke garanties daar bijhoren.
Die auto wordt binnen zeer afzienbare tijd heeel betaalbaar; het onderhoud des te minder......

Wat voor onderhoud bedoel je dan? Hier aan onderhoud bijna nihil kosten, zeker in vergelijking met 'gewone' auto's. En dan heb ik het over nieuwe en oudere elektrische auto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:15

Hanafubuki schreef:

Wij willen heel graag de 3 maar moeten even kijken hoe haalbaar dat gaat zijn met het niet zo flexibele leasebudget : wil niet de standard range.. wil wel long range (en helaas hebben ze de RW eruit gegooid in Amerika, dus nu alleen nog AWD beschikbaar voor Europa)

Wij hebben de long range en omdat hij zo ver mogelijk moet kunnen de speciale velgen daarvoor er op besteld, deze

Afbeelding

Ik dacht dat het heel lelijk zou staan maar ze staan juist heel stoer en futuristisch :))
En het werkt.
Ik kan je in pb wel een foto van de hele auto sturen als je wilt zien hoe dat staat.
Onder mijn X zitten de grootste breedste velgen maar dat zijn enorme kilometerslurpers. Die zijn echt supermooi maar dat is dan ook het enige voordeel dat er aan ze zit :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:47

Anoniem schreef:
Die accu's (tesla) laten je niet in de steek en gaan niet kapot zoals een normale accu kapot gaat wanneer het in de winter gaat vriezen.
Ik heb nog van niemand gehoord dat het accupakket kapot ging.
Ook niet wanneer je ze steeds weer 100% vol laadt (wat wordt afgeraden).
Bij de superchargers praten we vaak met anderen over hun ervaringen. Nog nooit van accudefecten gehoord.
Iedereen is juist erg over de levensduur te spreken. Ze worden ook niet langzaam steeds minder.

-O- kennis van me is al met zijn 3e model S aan het sturen. Nr 1 hield er op een berg mee op en nr 2 op de vluchtstrook. Beide accu stuk. Als de leaseperiode erop zit wordt het de Audi als vervanger.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 04:41

Ah, interessant een elektrisch topic. Ik wil misschien voor een hybride auto gaan kijken als volgende auto. Onderhoud van huidige auto gaat steeds verder omhoog nu de jaren/km's beginnen te tellen. :( Volledig elektrisch vind ik nog niet helemaal praktisch en helaas boven mijn budget. -O-

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:03

Hybride is ook een super mooi alternatief :j
Wij hebben een Hybride Ford Escape, die is weliswaar al bijna 15 jaar oud, en rijd maar tot 40 km/h elektrisch, maar dat scheelt al zeker! Het optrekken kost namelijk het meeste benzine, en het file/binnenstad rijden is ook de meest onzuinige vorm van rijden, maar dat rijd je dan dus elektrisch.
Maar wat nog mooier dan zou zijn, is bijvoorbeeld een auto die tot 50 km elektrisch kan rijden. Vooral als je niet zo van de lange afstanden bent is dat ideaal en rijd je waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd toch elektrisch. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 05:03

Gisteren een proefrit in de nieuwe Toyota Corolla Hybrid gemaakt. :D

Inmiddels toch wel een serieuze optie geworden.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 11:56

Wij rijden sinds anderhalf jaar een hybride Toyota, een hele fijne auto en lekker zuinig voor zijn kaliber.
Sinds kort hebben we onze tweede auto (benzine) omgeruild voor een (deels) elektrische. Het elketrisch rijden bevalt heel goed, hij rijdt zo fijn! We kunnen bijna alle ritten die we rijden volledig elektrisch doen. Voor langere ritten en vakantie pakken we de Toyota, en ook als we twee autos nodig hebben. Maar ik merk nu al dat de voorkeur uitgaat naar elektrisch boven de hybride.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:06

Anoniem schreef:
Hanafubuki schreef:

Wij willen heel graag de 3 maar moeten even kijken hoe haalbaar dat gaat zijn met het niet zo flexibele leasebudget : wil niet de standard range.. wil wel long range (en helaas hebben ze de RW eruit gegooid in Amerika, dus nu alleen nog AWD beschikbaar voor Europa)

Wij hebben de long range en omdat hij zo ver mogelijk moet kunnen de speciale velgen daarvoor er op besteld, deze

[ [url=m/tuW60O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht dat het heel lelijk zou staan maar ze staan juist heel stoer en futuristisch :))
En het werkt.
Ik kan je in pb wel een foto van de hele auto sturen als je wilt zien hoe dat staat.
Onder mijn X zitten de grootste breedste velgen maar dat zijn enorme kilometerslurpers. Die zijn echt supermooi maar dat is dan ook het enige voordeel dat er aan ze zit :')

Fotos zie ik altijd graag! :D

We zijn er volgens mij inmiddels over uit dat we wel voor de Tesla gaan, nu nog even kijken of het de Standard Range Plus of de LR RWD wordt :#

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:30

Ik kreeg een folder van de Microlino :+: zoooooooooo snoezig stadsautootje :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:32

Ooooh dat is een bubblecar :+:

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:38

Hey, ik wil me graag melden met een elektrische wagen.

Sinds drie weken ben ik de eigenaar van een BMW i3. Ik heb snel eventjes het topic doorgelezen en er kwam terecht veel de opmerking naar voren dat de aankoop van een elektrische wagen duur is. Hieronder mijn redenering en zoektocht naar de elektrische wagen.

Ik ben in januari mijn zoektocht gestart naar een voordeliger alternatief voor mijn wagen op mijn eenmanszaak. Mijn hyuandai tucson werd dit jaar 4 jaar en ik vond het de moment om hem te verkopen mits die wagens héél snel in waarde dalen. Mijn vriend kreeg een grote bedrijfswagen waarmee de trailer kan getrokken worden, dus mijn tucson was daarbij ook overbodig geworden en ik kon op zoek naar een kleinere wagen. Omdat ik reeds bij hyuandai had gekocht en daar vrij positief over was, was mijn eerste intentie om een kona EV te kopen. Afstandje van 480km leek mij ideaal, maar tijdens het testrijden kwam ik erachter dat deze wagen met zijn 200pk de controle soms verloor en de banden geregeld doorslipten bij vertrek. Kortom ik voelde mij er niet zo heel veilig in. En ja die afwerking... terug veel plastiek en je zit vrij 'opgesloten' als bestuurder. Dan toch gaan horen bij kia en hun niro EV, nog meer opties dan bij hyandai, evenveel km, naar mijn gevoel ietsje veiliger qua rijden dan de kona. En daarbij nog eens 2k goedkoper dan hyuandai, enigste nadeel, geen snellaadoptie. Maar toch was ik door deze wagen wel gecharmeerd en heb ik heel lang op punt gestaan om deze wagen aan te schaffen.

Bij nissan ook de leaf getest en hier ook vrij aangenaam verrast door. Leuke auto om mee te rijden, maar het model stond met niet echt aan. Wat wel een grote plus was, de auto scheelt ongeveer 10k met de kia in prijs en kwam als ik het mij goed herinner ergens rond de 36k uit (wat natuurlijk nog veel geld is voor slechts 300km). Daarnaast bestaat de leaf al meerdere jaren en heeft deze geen kinderziektes meer. Terwijl de eNiro en de Kona nieuwe wagens zijn en ik toch terecht schrik heb voor wat er nog moet komen. Ook naar de verkoopswaarde na 4 jaar is dit een grote gok...

Als laatste een ritje gaan doen met de bwm i3 en toch behoorlijk aangenaam verrast geweest wat er achter dat 'lelijk' uiterlijk zit. Ondanks de 4-zit enorm ruim binnenin, rijdt als een trein, geen enkel moment gehad waarbij ik me onveilig voelde zoals bv in de Kona. En plus, dit type auto is al op de baan sinds 2013, intussen model 3, kinderziektes zijn verdwenen. Wat ik nog het beste van al vind is dat de auto vanaf 0 gebouwd is als elektrische wagen zoals dit bv bij kona of eNiro niet het geval is. Over alles is nagedacht om de auto zo ecologisch mogelijk te maken. Onder andere zo licht mogelijk door een carbonnen frame, ecologisch verantwoord hout, leder gelooid met olijfolie ipv chemische stoffen, panelen uit ecologisch onkruid, gemaakt in een fabriek die zelf zonne-energie creëert... Dat verhaal zinde mij direct en heeft me uiteindelijk toch voor deze wagen doen kiezen. Daarnaast een aantal leuke opties zoals de auto voorverwarmen of koelen vanop afstand, auto vanop afstand ontgrendelen, de gegevens van je wagen in de app op je iphone volgen... In de winter een bereik van 200km, nu in deze periode kan ik er 300km mee rijden. Na goed nadenken is dat bereik in mijn geval voldoende, ik rij dagelijks circa 60km. Bij verdere afstanden kan ik perfect mijn vriend zijn wagen nemen.

En nu de uitleg waarom ik bewust voor elektrisch gekozen heb.

Voordelen in België bij aankoop elektrische wagen:
-120% aftrekbaar tot 2020 in de personenbelasting (incl alle toebehoren zoals winterbanden, laadpaal)
-geen wegentaksen
-amper onderhoud, slechts binnen binnen 3 jaar of 30.000km voor de remmen
-subsidie van 2500€ op de i3
-veel goedkoper laden van de wagen

Als ik het kostenplaatje optel bespaar ik jaarlijks (gerekend op 25.000km) een 3000€. Op 4 jaar tijd is dit 12.000€ + 2500€ premie.

Misschien wel een kanttekening maken. Wij waren zowizo van plan dit jaar zonnepanelen te leggen, hiervoor hadden we gespaard. Binnenkort wordt die installatie geplaatst met dan extra panelen om het verbruik van de auto te compenseren zodat onze elektriciteitsrekening (buiten het proconsumententarief) herleid wordt naar zo goed als niks...

Het komt er op neer dat na die 4 jaar besparingen mijn bmw i3 evenveel gekost zal hebben dan de nieuwprijs van mijn tucson 4 jaar terug. Overlaatst een artikel gelezen dat elektrische auto's na 3 jaar nog minimum 50% van de aankoopwaarde behouden, terwijl dieselwagens naar de 30% toe gaan. Dus stel dat ik mijn i3 na 4 jaar verkoop zal de waarde beter behouden blijven dan wagens met verbrandingsmotoren.

MAAR ik ben me er natuurlijk ook altijd bewust van dat die waardes zullen dalen naargelang er nog betere modellen op de markt komen met grotere afstanden.

Ik geef toe dat die elektrische wagens een pakje duurder zijn dan de huidige wagens. Volgens verschillende verkopers is de aankoop van een elektrische wagen 12000€ duurder dan een gewone wagen. Maar in mijn geval kan ik leasen, heb ik een kostenpost in mijn boekhouding en maakt het voor mij wel interessant om elektrisch te rijden.

Ondanks ik nog maar 1000km elektrisch gereden heb, ben ik wel echt overtuigd van dat elektrisch rijden. Ik word als mens veel rustiger in die wagen door de stilte en de goede rijstijl. Daarnaast vind ik het ook zalig om af en toe een sprintje te trekken aan de lichten als er naast jou een dikke wagen staat :+ Intussen heb ik ook een aantal keer met de wagen van mijn vriend moeten rijden en ik kijk toch elke keer uit om terug mijn eigen wagen in te stappen. Het plezier van die elektrische ritjes zijn onbeschrijflijk, ik ben enorm blij met mijn keuze!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:57

Dat klinkt heerlijk <3
En de i3 lijkt me echt een ideale auto.. niet te groot, mooi ontwerp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:17

De i3 is onwijs leuk :D helaas voor ons te klein, daarom gaan wij nu naar het lijkt voor de Tesla :j maar oh wat was de i3 leuk rijden!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:54

Anoniem schreef:
Ik heb een model X P100D met Ludicrous (en sinds de laatste update ook Ludicrous+)

Wij hebben twee Tesla's model X en één model 3

Mijn droom wagenpark dit. Ook met een model X minder haha! _/-\o_

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:09

Ja de i3 is zalig, geen moment spijt van. Ik heb ook eventjes op de tesla model 3 gestaan, maar ik vond die binnenkant net iets te minimalistisch en geen scherm meer voor je stuur vond ik raar! Ik heb er wel geen testrit mee gedaan, dus geen idee hoe het in praktijk rijdt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:16

Oeh ik vind de i3 echt spuuglelijk := Ik zou m dan echt puur alleen rijden omdat ie elektrisch is, maar de look van die auto, nee. :P