Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:52

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zag een paar Ikea keukens voorbij komen. Mijn zus en zwager hebben nu ongeveer 5 jaar een Ikea keuken maar het blad en de gootsteen zijn al behoorlijk beschadigd.. Niet heel ernstig maar wel echt gebruikssporen. Ook hebben zij veel problemen gehad met de vaatwasser...
Verder een super leuke en mooie keuken maar wel een paar dingetjes die wat minder zijn..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:20

Florenc schreef:
Ik vind het best bizar om te zien dat hier bijna geen enkele (nieuwe!) keuken bovenaan dichtgewerkt is. Is dat een bewuste keuze?

In mijn geval zeker wel! Ik heb twee keukens gehad waarbij de kastjes helemaal tot boven doorliepen. Daar stonden dus altijd dingen die ik nooit gebruikte, want ik kon er van mijn levensdagen niet bij zonder een trap te halen. En die kastjes moeten toch ook gepoetst worden, al ligt er niks bovenop.

Ik ben zowel in onze nieuwe keuken in ons huis in Nederland, 10 jaar geleden al, voor een keuken gegaan zonder bovenkasten, op de apparatenwand na.

Hier in Spanje heb ik één bovenkast, maar niet tot helemaal bovenaan, rotding om te poetsen, maar ik kan er wel veel in kwijt. Ik vraag mijn man af en toe om er bovenop schoon te maken, ik heb hoogtevrees :-)

In ons appartement in Nederland hebben we pas een nieuwe keuken, met een hoge apparatenwand en aan de andere kant wel bovenkastjes, maar zeker niet tot helemaal bovenaan. De ´poets´ maakt ze bovenop schoon :-) Helemaal zonder bovenkastjes lever je wel heel veel ruimte in, maar tot bovenaan vind ik niet praktisch en het oogt veel kleiner dan een mooie open ruimte.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:25

Wij willen onze keuken wel tot bovenaan toe gaan aftimmeren. Moeten nog wel even kijken met wat voor materiaal we dat gaan doen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:30

Ik heb wel bovenkastjes. Omdat ik voor de rest geen opslagruimte in de keuken heb. Tegen het vet en de stof heb ik het tot bovenaan dichtgemaakt
Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:47

arabella2000 schreef:
Ik heb net maar eens foto's gemaakt van mijn keuken. Had alleen maar foto's terwijl hij in de maak was haha.

[ [url=m/dQNxsN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LVQh6c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is dus van de ikea voor ongeveer 4500

Die kastjes zouden nooit mijn keuze zijn geweest als ik het in de winkel had zien staan, maar in het geheel ziet het er héél mooi uit!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:14

Ik vind het eerlijk gezegd niet mooi om de kastje bovenaan dicht te werken. Voor mij is het ouderwets op een niet trendy manier.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:34

Bovenkasten vind ik zo lelijk. Ook de afzuigkap buis loopt niet over de wand bij ons maar door het toilet := ik houd van landelijk maar niet ouwelijk. Als je genoeg ruimte hebt zou ik nooit voor bovenkasten kiezen. Daarnaast vind ik wat Monique zegt heel erg waar. Welke dame van 1.70 m kan bij een keukenkast op 2,5 m hoogte. Niet erg praktisch :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:40

Hier komen ook geen bovenkasten
Hebben we nu wel , maar dat zijn er maar twee en van die halfhoge met omhoog klappende deurtjes

Mocht ik ooit weer een keuken met bovenkasten hebben dan worden die wel strak tegen het plafond geplaatst of in ieder geval afgewerkt zodat vanaf de kastjes met gips recht omhoog tegen het plafond aan loopt
Want bovenkastjes met ruimte er boven word gewoon altijd een plakbende

Maar hier komt er aan 1 zijde lage kastjes met fornuis en spoelbak en de afzuigkap word een plafond unit
De tegenoverliggende wand worden hoge kasten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel bang was voor de plakbende boven op de keukenkastjes (ik heb dus ook een rijtje van die halfhoge met opklappende deurtjes nu) plus nog een stuk bovenop de hoge kastenwand.

Maar we hebben in de nieuwe keuken een Bora-afzuiging in de kookplaats en ik merk dat er eigenlijk niks vet meer wordt, behalve dan die plaat en die afzuiging zelf. Zelfs de plank die direct boven de kookplaat zit, op 60 cm, heeft geen spoortje vet of plak.

Krijgt die keukenverkoper toch gelijk, die zei dat het vet direct werd meegezogen in plaats van omhoog.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:56

Zit al een tijdje mee te lezen en zie mooie keukens voorbij komen nu in de discussie zie ik dat het gaat over die bovenkastjes, ik luie kleine huisvrouw heb stiekem op de bovenkastjes kranten gelegd niemand die het ziet en wanneer ik zin heb haal ik een doekje over de bovenkant en vervang het krantje. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:24

MoniqueT schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel bang was voor de plakbende boven op de keukenkastjes (ik heb dus ook een rijtje van die halfhoge met opklappende deurtjes nu) plus nog een stuk bovenop de hoge kastenwand.

Maar we hebben in de nieuwe keuken een Bora-afzuiging in de kookplaats en ik merk dat er eigenlijk niks vet meer wordt, behalve dan die plaat en die afzuiging zelf. Zelfs de plank die direct boven de kookplaat zit, op 60 cm, heeft geen spoortje vet of plak.

Krijgt die keukenverkoper toch gelijk, die zei dat het vet direct werd meegezogen in plaats van omhoog.

Ik blijf dat systeem interessant vinden
Maar dan voor een huis waar ik lange termijn wil blijven wonen
Hier wilde ik gister al weg :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:32

Mijn keuken komt volgende week. Met een vergelijkbaar systeem als Bora. Ben heel erg benieuwd hoe het bevalt!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:46

Wij hadden in ons vorige huis ook een keuken die tot boven dicht was... want onze bovenste kastjes zaten tegen het plafond :D Ik zou dat wel opnieuw willen, ik heb keiveel gelegenheidsservies dat ik maar af en toe uit haal voor bezoek dat op de koffie komt :+ ik heb dus wel wat bergruimte nodig in de keuken.

Het was een Ikea keuken, totale prijs kan ik je niet vertellen... want wij hebben enkel het werkblad en de fronten vernieuwd van de oude grenen Ikea keuken die er voorheen in zat. Kasten behouden dus... en grepen ook.

Het werkblad en de fronten (fineer) waren samen een goeie 2000 euro. Ik baal ervan dat ze deze fronten niet meer hebben nu. Anders koos ik ze opnieuw in ons nieuwe huis dat we ah verbouwen zijn.

Ik heb zo niet direct een foto van de volledige keuken, het was een U-vormige keuken, dit is een stukje ervan:

Afbeelding

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:20

MoniqueT schreef:

Oh, dat zou ik ook heel graag in m’n toekomstige keuken willen denk ik! Maar ik laat nog weleens een pan overkoken _-:( en vraag me dus af of het vocht dan in het systeem terecht komt?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:25

Bedenk wel dat bij grote fornuizen het niet gaat. Mijn fornuis van 1 m breed was te groot voor de Bora.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:52

Ik ben niet zo heel erg gek op uitgebreid koken enzo, dus een megafornuis zal er zeker niet komen :+

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:59

Wij hebben een hele kleine keuken, dus moesten wel bovenkasten. Anders liever niet. Niet helemaal tot het plafond, die laten we nog mooi afwerken. Zou in een volgend huis ook graag Bora willen, ik denk dat ze dan ook al zo ver ontwikkeld zijn, dat de platen groter zijn. Duurt voor ons nog wel een jaar of 10.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:36

Ik heb op de bovenkastjes kranten liggen, scheelt een hoop poetswerk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:42

Die van mij is tot bovenaan dicht!
Maar ik heb ook echt een mini keuken.

Als ik ooit een groot huis kan kopen dan komen er helemaal geen boven kastjes.

Het liefste een strakke muur waar alle kasten greeploos achter zitten. Een werkblad en een kook eiland.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:53

Wij hebben een best wel grote keuken en hebben zo meer dan genoeg ruimte, verwachten we. anders kunnen we het altijd nog aanpassen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:24

Er zit een opvang voor :3,5 liter soep in de Bora :-)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:43

Wat leuk om allemaal te zien en te lezen. Wij zijn een huis aan het ontwerpen en daar hoort ook een keuken bij. Dus ik klets hier graag af en toe mee.

Voor nu vraag ik me af wat voor een functie een keukeneiland bij jullie heeft. Werkblad, kookeiland, spoeleiland, bar, spullendumpplek....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:45

Mirjam1202 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zag een paar Ikea keukens voorbij komen. Mijn zus en zwager hebben nu ongeveer 5 jaar een Ikea keuken maar het blad en de gootsteen zijn al behoorlijk beschadigd.. Niet heel ernstig maar wel echt gebruikssporen. Ook hebben zij veel problemen gehad met de vaatwasser...
Verder een super leuke en mooie keuken maar wel een paar dingetjes die wat minder zijn..

Apart. Die van ons staat 6,5 jaar nu. Wij hebben een stenen dubbele spoelbak waar anderen met een hele dure keuken en dergelijke spoelbak waarschuwden voor krassen, maar het valt me enorm mee na 6,5jr.

We hebben een houten werkblad en die is in prima staat. Kan hem evt keer schuren en olieen.

Vaatwasser is ook 6,5 jr en van Ikea en doet het goed.

Deurtjes en laatjes zijn ook echt allemaal in prima staat nog.

Wij gebruiken hem dan eerst met 3 personen , maar onze zoon is volwassen en nu huis uit.

De kraan van Ikea is wel kapot gegaan, maar hebben we een tegoed card voor gekregen.

Onze bovenkastjes zijn niet tot het plafond. Toen we dit huis lieten taxeren, ging ik bovenop grote schoonmaak doen, maar viel me echt enorm mee. Doe het echt niet vaak en kook echt elke dag. Had er eigenlijk bakpapier op willen leggen, maar ga dat vd week doen. Dan ga ik nog een keer schoonmaken voor de werkelijke verkoop en dan is het ook wel de laatste keer.
Onze keuken is alleen geen moderne stijl, dus het hoge paste er ook niet zo bij.
We hebben er wel decoratief oude kistjes op staan.

WE zoeken een huis met grond en ik hoef echt niet per se een grote keuken, maar als......dan vind ik een leefkeuken waar een mooie tafel in kan staan wel fijn.
Nu hebben we een raam boven de spoelbak en dat vind ik zelf altijd leuk of fijn.
Maar bijv geen openslaande deuren naar tuin en zitje, dus dat zou ook wel een wens zijn.

Ik mis vooral de kelder en bijkeuken van ons vorige huis. Maar heb niet echt heel veel meer kastruimte nodig in de keuken.
Veel werkblad vind ik wel fijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:52

Selka schreef:
Bovenkasten vind ik zo lelijk. Ook de afzuigkap buis loopt niet over de wand bij ons maar door het toilet := ik houd van landelijk maar niet ouwelijk. Als je genoeg ruimte hebt zou ik nooit voor bovenkasten kiezen. Daarnaast vind ik wat Monique zegt heel erg waar. Welke dame van 1.70 m kan bij een keukenkast op 2,5 m hoogte. Niet erg praktisch :)

Hahaha, 1.70m. Dat haal ik nog niet eens :) Maar inderdaad waar. Onze bovenkastjes gaan niet tot plafond, maar ik heb een opstapje in de keuken. Bovenste plank kan ik echt niet bij, dus gebruik mn bbq klem om bijv een nieuwe rol beschuit te pakken. Maar laatst even gekeken en bleek ik toch wel wat veel voorraad verzameld te hebben.

Mijn moeder is echt heel klein en die heeft boven en onder hoekkasten. Die kan echt helemaal niet daarbij en wordt te oud om op een trappetje te staan.
Sowieso is het indelen van een keuken ook wel erg persoonlijk. Voor mijn gevoel hebben wij kopjes, borden, bestek etc etc heel logisch staan, maar dat is ook zo persoonlijk.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:40

Onze kvik keuken in het vorige huis. Zelf laten plaatsen en extra diep ongeveer 12.000.

Afbeelding

Afbeelding

Huidige keuken zat al in het huis van Tinello. Heeft 28.000 gekost. Boretti fornuis en dubelle wasbak is echt super maar mis wel de extra diepte en mijn Qooker.

Afbeelding