Oldtimergek wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vopo914

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 02:42

Leuke auto's komen hier voorbij!!
Ik ben zelf helemaal verliefd op de VW/Porsche 914❤
We hebben er een paar maar ij zelf ben helemaal weg van onze groene
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:39

vopo914 schreef:
Ik ben zelf helemaal verliefd op de VW/Porsche 914❤
We hebben er een paar maar ij zelf ben helemaal weg van onze groene
[ [url=m/ikhpvP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deel alsjeblíeft meer fotos en als je dat hebt, wat historie.

De 914/-6 is een heel interesante auto. Zowel mbt de achtergrond als de techniek. Technisch gezien is het een héél fijn ontwerp; de eerste kleine sportauto met middenmoter welke een commercieel succes is geworden; 118.000 verkocht!

Ook een typerend voorbeeld van het snobbisme; van de ´etiket-drinkers´ onder de auto´liefhebbers´.
Vanwege de volkswagenmotor in de -4 werd het model door journalisten en Porsche-snobs zeer denegrerend bejegend. Kortom een ondergewaardeerde auto.
Juist vanwege de Volkswagen motor is het een voor een Porsche goed bruikbare auto.
Hetzelfde zou spelen met en gelden voor de 924 met de Audi motor. Nog érger dat laatste eigenlijk want de motor werd vanwege de betrouwbaarheid ook in sommige Transporter bussen gebruikt. Tóp! zou je zeggen, maar helaas werkt dat bij auto-snobs zo niet.
Bij de 914/-6 is de 916 met de ´Porsche´ 6 cilinder een vermógen waard terwijl het in verschillende opzichten een mínder fijne auto is dan de 914 8)7

Misty12

Berichten: 7109
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:27

Deze oudjes hadden we ook nog in de verzameling. De R4 is inmiddels gesloopt en heeft gediend als donor-auto.
Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:59

Hier een drietal commercieel succesvolle sportieve autos met middenmotor. De 914 hoort er tussen maar kan geen foto van het víertal vinden.



Afbeelding


Voor de niet ingewijden; Pontiac Fiero, Fiat X1/9 en Toyota MR2. De 914 zit net even voor het midden in het tijdvak wat de modellen beslaan. Ze zijn perfect direct vergelijkbaar.

Een 914 wetenswaardigheidje:
In de 1973 F1 GP van Canada was het de premiere van de F1 pace car met een....

Afbeelding

vopo914

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:19

@huertecilla
Haha wat leuk zoveel enthousiasme..ik zal binnenkort even wat meer foto's plaatsen..
Wat betreft de historie van de auto ben je al goed op de hoogte
De groene op de foto is een 1.8 met injectie moter deze is alleen gebouwd voor Amerika de europese 1.8 was met carborateurs
De 1.8 is een zeldzame in 914 wereld..zeldzamer eigenlijk dan de zwaar overgewaardeerde 6 cilinder
Ik ga elk jaar naar een internationale bijeenkomst van alleen de 914 en zie daar ook veel 6 cilinders en de eigenaren kopen er eigenlijk allemaal een 4 cilinder bij omdat de 6 gewoon geen fijne auto is
In het 4 cilinder rijtje is de 1.8 de fijnste auto om mee te rijden maar wel het minst spectaculair.. Maar voor de langere afstanden asbsoluut de fijnste 914
Deze groene is een 1.8 van 1974 en ongerestaureert..alleen gespoten
Ze komt uit Californië en is van de eerste eigenaar
Een totaal onverprutste geheel originele auto..historie bekend
Verder hebben we nog een 1.7 en een 2.0
De zilveren oo de foto is een 1.7 van 1972 als ik wat meer tijd heb zal ik eens meer foto's plaatsen

Afbeelding

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:28

Wat maakt die die 6-pitter dan zo oncomfortabel?

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:54

maximosa schreef:
Om even te laten zien. Wij zijn ook wel liefhebbers. Nou heeft mijn man ook een restauratie bedrijf. Dus best wel veel auto's. Van ons zelf deze op de foto. Maar erg veel heel mooi spul van klanten ook.

[ [url=m/XUEqhs.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/HZssZU.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/xrEDug.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die eerste, prachtig! <3

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:27

ikke schreef:
Wat maakt die die 6-pitter dan zo oncomfortabel?


De viercilinder is de motor zoals in de VW bus en die is gebaseerd op de Kever boxer; licht en compact.
De zes is de Porsche motor in 2.0 liter uitvoering met carburateur. Heeft niet veel meer pk´s (slecht 9 meer dan de 2.0 VW) is wel zwaarder en groter. Het maakt de auto vooral zwaarder en lastiger, nerveuzer om te rijden. Om het gewicht en het hoogtoeriger vermogen te compenseren is de overbrenging korter.
Verder zijn verbruik en onderhoud prijziger. Maarja, een ´Pórsjah´ motor...*

Overigens werden ze allemaal in de Karmann fabriek gebouwd als opvolger van de Type 34. De 914 helemaal, de 916 kreeg de motor/bak erin bij Porsche.

Als je eens in een 914 kan rijden moet je die kans aangrijpen Ikke. Net een skelter met dikke kever motor. Echt heel veel lol met dagelijks gebruiksgemak en verbazend comfort over slecht wegdek.

Overigens is de Porsche faam begonnen en uitgebouwd met

Afbeelding

.....een viercilinder :)*

* er is één heel opvallende uitzondering op het Pórsjah snobbisme; de viercilinder 912. De 911 met 4-cil. VW motor. Een net wat makkelijker sturende, véél goedkoper/betrouwbaarder, 911.
Grappig genoeg worden die wél enorm gewaardeerd en goed betaald.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-11-18 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:59

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Wat maakt die die 6-pitter dan zo oncomfortabel?


De viercilinder is de motor zoals in de VW bus en die is gebaseerd op de Kever boxer; licht en compact.
De zes is de Porsche motor in 2.0 liter uitvoering met carburateur. Heeft niet veel meer pk´s (slecht 9 meer dan de 2.0 VW) is wel zwaarder en groter. Het maakt de auto vooral zwaarder en lastiger, nerveuzer om te rijden. Om het gewicht en het hoogtoeriger vermogen te compenseren is de overbrenging korter.
Verder zijn verbruik en onderhoud prijziger. Maarja, een ´Pórsjah´ motor...*

Overigens werden ze allemaal in de Karmann fabriek gebouwd als opvolger van de Type 34. De 914 helemaal, de 916 kreeg de motor/bak erin bij Porsche.

Aks je eens in een 914 kan rijden moet je die kans aangrijpen Ikke. Net een skelter met dikke kever motor. Echt heel veel lol met dagelijks gebruiksgemak en verbazend comfort over slecht wegdek.

* er is één heel opvallende uitzondering op het Pórsjah snobbisme; de viercilinder 912. De 911 met 4-cil. VW motor. Een net wat makkelijker sturende, véél goedkoper/betrouwbaarder, 911.
Grappig genoeg worden die wél enorm gewaardeerd en goed betaald.

Helder.
De 2.0 VW motor ken ik wel uit de T2/T3 en dat is inderdaad een fijn blokje.
Als er nog eens een T3 komt, dan inderdaad met dat blok erin.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:03

ikke schreef:
De 2.0 VW motor ken ik wel uit de T2/T3 en dat is inderdaad een fijn blokje.
Als er nog eens een T3 komt, dan inderdaad met dat blok erin.



Ligt in de kever opvolgers, T-serie, 914 en 912.

vopo914

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:21

@huertecilla
We hoeven jou niks meer over de 914 te vertellen hahaha
Wel is er nog een verschil tussen de L- j tronic en de D- j tronic
Een goed werkend L j tronic systeem pakt de moter nog net even mooier op dan bij de D daarin zit nog een klein beetje verschil in rij comfort.
@ikke...idd als je eens de kans krijgt in een 914 te rijden ..zeker doen!!
Je zal positief verbaasd weer uitstappen dat weet ik zeker
Wel zal je waarschijnlijk even moeten wennen aan het " omgekeerd " schakelen

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:36

vopo914 schreef:
Wel is er nog een verschil tussen de L- j tronic en de D- j tronic
Een goed werkend L j tronic systeem pakt de moter nog net even mooier op dan bij de D daarin zit nog een klein beetje verschil in rij comfort.


De L heeft een luchtmassa-meter en de D een druksensor in de inlaat.

Aangezien het volume aan lucht wat een motor aanzuigt ENÓRM is, is er veel verschil tussen weinig en maximaal, terwijl er max 1 bar verschil zit in de druk in het inlaatspruitstuk. Het meten van de aangezogen luchtmassa is daardoor sneller/nauwkeuriger.

De L-Jetronic was een massief succes en bijna universeel gebruikte injectie in Europa in de jaren 80, zelfs op de K-sereie BMW motorfietsen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:04

Wáááát????? Nog steeds niet meer 914 fotos??? ;) :D

Hier staat de instant klassieker cabrio op de oprit. Nét. Kan nl. niet verder want de wielsporen zijn te diep :roll: >;) :=

Nu 8 ton gravel aan het scheppen/kruien. Straks nog even 12 ton bestellen en dat met zoon wegwerken. Berglief helpt ook; rijdt de boel aan met haar 4x4 heen en weer naar het dorp _O-

Ok, weer aan de bak want anders staat het ding morgen nog aan de poort,

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:25

Tot diep in het donker doorgebeuld gister en kon de auto onder dak zetten.

Zoon heeft indrukwekkend goed geholpen. Niet gek voor een 16 -jarige digitale eeuw tiener. Hij wil ook geen betaling want heeft er ook baar bij zegt hij. Is zijn bed al uit en klaar om te helpen de klus af te maken. Hij heeft óf ráár DNA óf we doen iets goed met de opvoeding. Of allebei.

Heerlijk ´spartaans´ trouwens de auto voor een relatief modern ding: Wel gemakszaken als e-ramen en cd-wisselaar maar geen onzin als gps, stoelverwarming en andere electronische luxe-onzin. Oh, zit zelfs cassette-speler in nog als frabrieksmontage; welnu als dát geen klassieker is!!! _O-
Geen claustrofobisch interieur, schouderruimte te over, idem beenruimte en zeker 15 cm boven mijn hoofd over. Dat zowel met soft- als hardtop. Ben modaal NL formaat trouwens.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:48

En wéér aan het pad gewerkt; de ergste geulen wat opvullen werkt alleen tot de eerstvolgende fikse bui.
Nu 75 meter lang x 70 cm. breed x 2 sporen met spade/kruiwagen/hark gedaan. Nog zo´n 40 meter.
Inmiddels met de autos de boel wat aangereden dun kan weer wat opvullen.
Tja, je moet wát over hebben voor een klein instant klassieker sportwagentje :D

Ook eerste stap gedaan naar wat personaliseren.
Kai Kogashiwa van Initial_D reed ook een zilvergrijze W20 maar zijn mat zwarte voor- en achterklep vind ik geen pan. Komt goed uit want mijn zoon wil dat ab-so-luut níet hebben; vindt hij soort van heiligenschennis van onze twee historische rally-autos.
Ga beter voor een door de Porsche 550 geïnspireerde rode streep,

Afbeelding

maar dan anders; van koplamp tot achterlicht. Een fietsmaat van de fietsclub is bezig een reclame/sticker-bedrijfje op te zetten; vorige week een high tech vinyl-printer ontvangen. Hij wil het gráág doen en heeft het kleurnummer bij de rode remklauwen uitgezocht.

Wil er ook race-nummers op; maar dan anders; uiteraard O:)

tengeltje11
Berichten: 7499
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:02

Misty12,van welk jaar is de series van je zoon?
hier dezelfde,alleen station wagon(5-deurs)!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:06

Nog 40 meter, van de ingang naar de gruishoop en van het terras naat de parkeerplaats, maar ziet er al goed uit de rest:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:32

Vervang het OEM papierfilter-element meestal door K&N. Dit keer voor



Afbeelding



gegaan.
Net als het vertrouwde crossfilter van PolyAir van vroegáh.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:06

Joepieee *\o/*



Afbeelding

Renee1991

Berichten: 6377
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:09

Ik vind het eerlijk gezegd best off topic gaan zo.. :roll:

Stal_Fiore

Berichten: 9814
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:26

Gaaf topic!
Mijn vriend en ik hebben een Opel Manta A.
Mn vriend heeft m opgekocht vanuit een kippenschuur, zag er niet uit. Daarna heeft hij hem zelf helemaal uit elkaar gehaald en als nieuwe weer helemaal opgebouwd. Helemaal zelf, op het spuitwerk na.

Hij had hem als showauto gebouwd, nieuwer dan nieuw. Alle shows gewonnen.... en dan...

Nu gebruiken we hem, als Rally auto.

We rijden oldtimer rally’s, met als hoogtepunt elk jaar de Tulpenrallye.

Hierbij wat foto’s.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 03:05

Complimenten voor de Manta; is imo verreweg de meest elegante van de modelreeks +:)+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 03:07

Renee1991 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd best off topic gaan zo.. :roll:




Zo beter?
Nog zonder de stickers maar met engeltje...


Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:11

Mijn zoon vindt mijn auto nog steeds helemaal niets maar heeft uit eigenbelang zijn weigering om er mee gebracht of opgehaald te worden ingetrokken.

Hij vindt het net een geplette kikker dus noemt het ´De Kikker´.
Ik heb daar geen probleem mee, dus met een knipoog naar dé meest roemruchte Porsche 550:




Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:22

vopo914 schreef:
De zilveren oo de foto
[ Afbeelding ]


Hebben jullie niet de kriebel om de achtervinnen rood te maken en een rode pegasus op het voorspatbord te plakken?

Hoezeer die van mij ook op de 550 lijkt, de persoonlijke noot moét Manga zijn, maar die 914 is een Porsche, een middenmotor Pórsche :)*