Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:38

DubbelDun schreef:
Ik denk dat de meeste ouderwetse portiekwoningen met kamer-en-suite en 1 slaapkamer de 80 m2 niet halen :)

Echt? Ik vond anders dat wij erg weinig ruimte hadden. Voorhuis: 1 kamer, die voor ons ouderslaapkamer werd, met 1 klein opkamertje, opzij daarvan. Daar stond een twijfelaar en sliepen 2 kinderen in. je kon er net langs kopen om het bed op te maken. Aan de andere kant 2 bedstedes die al weggesloopt waren ( helaas!) dat werd ons babykamertje met inloopkast. Baby nr 4 sliep bij ons in haar wiegje. Keuken/kamer was ook maar net groot genoeg voor een eethoek en in de zithoek paste niet eens een salontafel. De wasmachine stond op de deel, waar vroeger de 3 koeien van de vorige eigenaar stonden. Aan de andere kant hadden we een badkamer en toilet. De zolder konden we niet eens gebruiken. Te laag en niet afgetimmerd. Je keek zo tegen het riet aan. Al moeten er wel mensen over gelopen( gekropen ) hebben, want in de schoorsteen zat een luik, zodat er paling oid in gerookt kon worden. Dat weer wel dan. Bij het slopen kwamen we een oude waterput tegen, rondgemetseld met tapse stenen en op de bodem een houten( vergane ) ton.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:41

Maar dat klinkt niet als een portiekwoning.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:45

Ik geef het topic even een schopje.
Langzaam aan merk je toch dat de tiny houses steeds bekender en populairder worden.
Helaas ook nog heel veel verkeerde ideeën over tiny houses.. zo las ik laatst dat onze gemeente er nog niet mee bezig is, maar het op den duur ‘een goede oplossing vond voor jongeren, alleenstaanden, asielzoekers en arme mensen’.. -O-

Zijn er hier in het topic nog vorderingen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:53

Hier schiet het hard op. Mijn woning valt onder small house (20m2) en mijn vader is druk bezig de leidingen te leggen. De schelpen liggen al wel (isolatie), dus het is nu wel minder makkelijk werken. Hopelijk kan ik er uiteindelijk maart in, al kan ik dan nog niet daar douchen (of naar het gangbare toilet). De afvoer moet namelijk buitenshuis nog aangelegd worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:12

Wat fijn dat het zo snel gaat!
Maart, dat is niet lang meer!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:41

8nnemiek schreef:
Ik geef het topic even een schopje.
Langzaam aan merk je toch dat de tiny houses steeds bekender en populairder worden.
Helaas ook nog heel veel verkeerde ideeën over tiny houses.. zo las ik laatst dat onze gemeente er nog niet mee bezig is, maar het op den duur ‘een goede oplossing vond voor jongeren, alleenstaanden, asielzoekers en arme mensen’.. -O-

Zijn er hier in het topic nog vorderingen?

Ik kan ze behalve asielzoeker allemaal aftikken :')
Bij mij gaat het nog een jaar duren waarschijnlijk. De optie-overeenkomsten voor de kavels zijn nu net vrijgegeven door de gemeente. Die zijn tot de zomer af te sluiten. Daarna de bouwvergunning en koopovereenkomst. En in het derde kwartaal willen ze aan de weg beginnen.

Het is een hele zoektocht naar een tiny house om op de kavel neer te zetten, met mijn toch wel krappe budget. Maar ik heb hopelijk een goed bedrijf gevonden.

Spannend Mizora, dat is al snel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:03

Ik lees af en toe mee maar lang niet alles, dus weet niet of onderstaande link al voorbij gekomen is. Wel interessant, in elk geval. https://www.tinyhouseacademy.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:33

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:03

estja schreef:
Wij zijn wel eco maar niet Tiny.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar windwokkels voor erbij. Het lastige vind ik wel dat het allemaal een berg geld kost. Voor het goedkope hoef je echt niet eco te gaan wonen. Warmtepomp, zonneboiler, zonnepanelen, extra dik glas, vlaswol isolatie, infiltratiekratten, systeem voor het grijs water. Wtw installatie hebben we geweigerd.

Terwijl ik eigenlijk mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk wil maken.

Houd jij je bevindingen ergens bij?

Ik zou graag een 0-op de meter/ ecohuis kopen/bouwen.

Als alleenstaande zit dat er echter niet in.

Woon nu in een jaren 30 huis, minder dan 70m2 en daar kan best wat aan verbeterd worden.

Ben echt naar opties aan het kijken om er ‘het best mogelijke’ van te maken.

Zonnepanelen zijn bij mijn (lage) verbruik eigenlijk niet interessant ivm terugverdientijd (+/-25 jaar). Tenzij ik ook mijn huis elektrisch zou verwarmen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:03

@Luxorvalkje, ik hou mijn bevindingen nergens bij. Alleen mijn stroomverbruik wekelijks op de kalender :j Ik ben nogal op mijn privacy gesteld.

Wat wij wel hebben is een app bij de zonnepanelen. Het bedrijf wat de panelen geïnstalleerd heeft, heeft ook voor die app gezorgd. Ik kan dus de opbrengst precies monitoren.

Ons vorige huis was uit de jaren 60. Ik zou zelf investeren in isolatie van spouwmuur, dak, vloer. Regentonnen om de tuin te besproeien, zelfs aan te sluiten aan toilet en wasmachine, ook bij oudere huizen. En een zonneboiler heeft maar 1 of 2 zonnepanelen en loont al snel. Geen chloor om te poetsen. Albert Heijn heeft een eigen lijn eco poetsproducten die heel betaalbaar zijn. I.p.v. antikal heb ik poetsazijn die ik overgiet in een plantensproeier.

Gisteren zaten wij met een aantal buren bij elkaar en toen kwamen de ideeën. Één gezin gebruikt groene zeep om te poetsen, zwarte voor lichamelijke verzorging en nog een andere soort voor de was.
Water uit de droger is kalkvrij en fijn om mee te poetsen (ramen, douchecabine) en je strijkijzer te vullen. Maar gooi het niet over je gras, het gras houdt niet van restanten wasmiddel merkte ik: grote kapotte plek gras. Verder worden hier natuurlijke tuinafscheidingen gebruikt bijv van wilgentakken die je zelf vlecht. Of wilgentakken in de grond steken zodat ze wortelen en een groene heg gaan vormen. Je tuin niet helemaal bestraten of de bestrating waterdoorlatend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:30

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:54

Leuk dat er van dat soort initiatieven ontstaan. Dat geeft toch hoop op de toekomst. Hopelijk zal er, ondanks de slechte locatie, toch genoeg animo zijn.

Wat ik me eigenlijk afvraag: je ziet regelmatig in het buitenland tiny houses voorbij komen die ergens in een grote achtertuin staan bij familie/vrienden of op het land bij een boer. Hoe zit dat met regelgeving in Nederland?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:45

Ik vind dit een interessant topic. Maar zie niet direct verschil in een tiny house of een vakantiewoning. Behalve de bestemming die eraan hangt. En dat is puur regelgeving, waar we allemaal mee te maken hebben. Hoe simpel zou het zijn als de overheid per gemeente een locatie zou aanwijzen, waar tiny houses,-en dan niet alleen tiny, maar ook goedkoop ( starters, alleenstaanden,ouderen) - neergezet mogen worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 06:19

Het grootste verschil is voor mij persoonlijk de duurzaamheid. Ik zou wellicht ooit in een tiny house willen wonen vanwege het milieu, niet alleen omdat het goedkoop is. Dat is het vaak ook niet, want off-grid betekent meestal ook zonnepanelen ipv vaste stroom, regenwater opvangen, een composttoilet en zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:09

Een vakantiehuis moet aan veel minder eisen voldoen dan een huis waar je permanent woont. Of dat nu een Tiny house of een villa is maakt niet uit. Beiden moeten aan dezelfde eisen voldoen. Die eisen zijn in Nederland vastgelegd in het Bouwbesluit.

Een vakantiehuis valt niet onder het bouwbesluit. Zo zou je bijv. kunnen besluiten om je vakantiehuis alleen in de zomer te gebruiken. Heel dunne muren, zonder isolatie zijn dan genoeg.
Of denk aan de strandhuisjes die ieder jaar op het strand gezet worden. Dat zijn ook kleine huisjes maar ze zijn erop gemaakt dat ze in het najaar weer afgebroken worden. Als je zo'n huisje toch een keer liet staan zou het in de winter niet meer comfortabel zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:33

estja schreef:
Een vakantiehuis moet aan veel minder eisen voldoen dan een huis waar je permanent woont. Of dat nu een Tiny house of een villa is maakt niet uit. Beiden moeten aan dezelfde eisen voldoen. Die eisen zijn in Nederland vastgelegd in het Bouwbesluit.

Een vakantiehuis valt niet onder het bouwbesluit. Zo zou je bijv. kunnen besluiten om je vakantiehuis alleen in de zomer te gebruiken. Heel dunne muren, zonder isolatie zijn dan genoeg.
Of denk aan de strandhuisjes die ieder jaar op het strand gezet worden. Dat zijn ook kleine huisjes maar ze zijn erop gemaakt dat ze in het najaar weer afgebroken worden. Als je zo'n huisje toch een keer liet staan zou het in de winter niet meer comfortabel zijn.

Bouwbesluit heeft ook te maken met het beschermen van huurders tegen huisjesmelkers die een hok van bv 1mx2m anders voor honderden euro's verhuren. Een eigenaar die een eigen woning bouwt is een stuk kritischer over de leefbaarheid van zijn woning. Zolang het veilig is en de bank niet hoeft te financieren (ivm verkoopbaarheid bij niet kunnen aflossen) zou er veel meer ruimte gegeven kunnen worden voor dit soort alternatieven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:02

Ik was vorige week bij iemand die zijn eigen eco huis aan het bouwen was (al ruim 3 jaar bezig en nu pas staan de contouren en de binnenmuren, hij is nog bezig met het dak).

Hij zei iets wat me wel erg aan het denken zette, er waren mensen die 5 jaar (!) bezig geweest waren met het bouwen van hun eco woning en die hadden een schoorsteenbrand gehad. Normaal gesproken is dat meestal een vrij plaatselijke brand.

Maar omdat het bij hen in de isolatie gegaan was, die dus schijnbaar nogal brandbaar was, is het hele huis uiteindelijk afgefikt. De brandweer kreeg het vuur maar niet uit omdat ze er niet bij konden komen en heeft alle muren moeten slopen om het uit te kunnen maken (gebrek aan kennis van het materiaal speelt hier waarschijnlijk ook een rol bij de brandweer).

Een vriend van ons in een nieuwbouw huurappartement kan zijn woning ook niet meer in omdat er met oud en nieuw een verdwaalde vuurpijl op de eoa manier in de isolatie van de zijwanden van de loggia terecht gekomen is, waardoor dit heeft gefikt als de hel.

Wel iets om rekening mee te houden als je zelf gaat bouwen dus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:05

Schoorsteenbrand wordt bij boerderijen ook sterk gevreesd omdat er nogal eens hele boerderijen door afbranden. Het gaat dus met standaard-woningen wel vaker goed, maar ook regelmatig gewoon niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:19

Af en toe kom je van die ideeën tegen als stro ter isolatie, of andere brandbare materialen. Ik zou dat ook echt niet aandurven. Vreselijk toch, zo veel werk erin gestoken en dan is het in een klap weg..
Voor zover ik weet zijn de isolatiematerialen van de bouwmarkt wel brandveilig. Dan maar iets minder eco :=

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:13

Als het goed is zijn die materialen bewerkt met brandwerende middelen. Strobalen zijn overigens helemaal niet zo makkelijk brandbaar, blijkt uit tests. Hier kun je er meer over lezen: http://www.strobouw.nl/Strobouw_Extra/FAQ/

Ons huis is geïsoleerd met vlaswol. Gemaakt dus van vlas, gedroogde planten. De leverancier zorgt er ook voor dat het brandwerend behandeld wordt. Ik ben er erg blij mee want het geeft eennfijn binnenklimaat. Nooit meer glaswol of steenwol! Als je ziet wat een troep dat is bij verwerking dan kan dat nooit gezond zijn om in je huis te hebben.

Ik denk dat het zoals met alles is: je koppie erbij houden en je gezond verstand gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:46

Ik meen dat zij hennep vlas gebruikt hadden maar het niet goed door bijvoorbeeld leem gescheiden hadden van de schoorsteen.

Bij mijn kennis was het overigens piepschuim dat in de hens gegaan was.

Het was maar om aan te geven dat je daar wel goed rekening mee moet houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:00

Piepschuim brand niet, maar smelt toch ??

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:11

Nou, de filmpjes die ik zag, en de schade die het aangericht heeft (metalen stoelen gesmolten, stalen pui gesmolten) doen toch echt anders aan. Fikte als een malle! Was als isolatiemateriaal achter het stucwerk aangebracht. De lijm zag je nog zitten (lijmkam strepen zijn nogal herkenbaar), de rest was verdwenen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:06

Wij willen ook graag tiny gaan wonen :)

Het grootste probleem lijkt de locatie. Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar hoe hebben degene met tiny houses dit opgelost?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:20

Biks2, dat is eigenlijk altijd het lastigste punt in het hele realiseren. Er zijn maar weinig gemeenten waar je een Tiny House op een kavel mag bouwen. In Almere maak je een redelijke kans. Daar staan er al behoorlijk wat inmiddels. Van andere gemeenten weet ik het niet.