Hoe wassen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:44

Ailill schreef:
Sheran schreef:
De meesten hebben ook wel een pyjama ofzo aan. Dan zweet je daar toch in?

Hier niet :+

Haha hier ook niet.

Zijn er hier mensen die wasnoten gebruiken? Ik ben zo benieuwd naar ervaringen.

Mijn wassysteem:

- Mijn dure jurkjes van delicate stoffen bij elkaar op een handwasje 30 graden, die hang ik uit op de lijn
- Alle shirts van mijn vriend (hij draagt alleen maar zwart) met zijn broeken en mijn goedkope jurkjes op 30 graden, die gaan daarna de droger in
- Keukentextiel en handdoeken 60 graden, gaat de droger in met het bedtextiel.
- Bedtextiel 60 graden

Ik gebruik wel altijd wasverzachter, zeker bij de handdoeken.

Ik ben zo blij met onze droger! Geen bedompte zolder meer en alles komt er zo fris en droog uit.

Bhriseis

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:03

Ik doe graag de was :o

Ik sorteer:
- zwart/donker
- lichte pastelkleuren
- wit
- felle kleuren

badkamerhanddoeken en ondergoed wordt hier ook bij gesorteerd. Dit was ik dus allemaal apart, in relatief kleine machines en dan op lang programma maar slechts 30°.

Lakens worden elke week verschoond en die gaan ook op 30° de was in. Keukenhanddoeken, vaat-, stof- en zakdoeken gaan allemaal samen in de wasmachine en dan op 90°.

Balletpakken, sportbeha's en fijne truitjes doe ik op programma delicaat en dan op 20 a 30 graden.

Ik was alles met vloeibaar wasmiddel (apart spul voor donker, gekleurd, wit en fijne stoffen), en ik doe overal wasverzachter bij, behalve bij de kookwas.

Ik stop enkel t shirts van mijn vriend, jeans van mijn vriend, badjassen, handdoeken, sokken en lakens in de droger. Al ons ondergoed, truien, fijne stofjes etc. hang ik op een wasrek. Ook wel handig, want dan hoef ik haast nooit te strijken als ik het netjes ophang <<)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:40

Als je met wasnoten de pods bedoeld, die gebruik ik, ik vind ze gemakkelijk, je hoeft niet meer af te meten, geen vieze bakjes voor het wasmiddel en het is altijd de juiste dosering en de was wordt goed schoon en fris.

Ik gebruik het alleen voor de 40 en 60 graden, ik ben bang dat hij misschien niet helemaal oplost bij de 30 graden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog niet geprobeerd heb.

Mijn vader van 82 wilde ook zelf de was doen toen mijn moeder in het ziekenhuis lag, alleen hij wist niet hoeveel wasmiddel hij moest gebruiken, heb ik meteen een bak pods voor hem gekocht, man was helemaal blij en trots dat hij was op zijn schone was :).
Die zijn nu dus helemaal aan de pods.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:42

Lieveli: ik gebruik ze en ik ben erg tevreden! Heb het al eerder gezegd in dit topic, maar mijn was wordt lekker schoon en fris zonder zware wasmiddelgeur eraan. Enige minpuntje is wel dat je witte was na verloop van tijd wat grauw kan worden omdat er geen bleek of witmakers in je wasnoten zitten, maar met een beetje soda is dat wel op te lossen :j

Grainey, het gaat niet om pods maar om deze dingen:
http://www.zeepnoten.nl/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:31

Ik vind zeepnoten prima werken
Maar de witte was word er idd niet witter op (soda of eko bleekpoeder(zonder bleek) lost dit weer op)
Gewone was en vlekken doet het spul prima is mijn ervaring(ook de paardenras zeg maar)
Maar wit en fijn spul waste ik met ander wasmiddel(sonett of ecover oid)
Ik was momenteel met Hema poeder
Maar dat is puur omdat ik tussendoor een keer Zonder zat en de Hema dichtbij had
(Hema waspoeder kan ik tegen ... dat is ook altijd naar de vraag)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:45

Ik ben echt staf lui, zoek werkelijk niks uit!!
Tenzij ik of een ander gezinslid een nieuwe knalrode trui of zo hebben gekocht, dan gaat die voor de eerste keer apart in de was. Maar normaal donder ik alles bij elkaar in, maar ik heb ook geen echte spierwitte kleding. Ik was meestal op 30 a 40 graden, en heb nu nog capsules, maar dan stop ik straks mee.

Reden is heel simpel ik heb een nieuwe wasmachine en daar ben ik 2 pods voor nodig per wasbeurt volgens de verpakking, en dat vind ik dan in verhouding wel heel duur.
Dus straks gewoon weer over naar vloeibare wasmiddel

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:52

Sinds ik m'n onderbroeken op 60 graden was, zijn ze gekrompen -O-
Misschien wil m'n wasmachine dat ik m'n bilspieren ga trainen ofzo zodat ik er weer in pas.

Hier altijd in een bolletjes, toen de wasmachine werd bezorgd en geïnstalleerd, gaf die monteur dat ook als advies.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 03:45

Witte was heb ik niet :') Alles is zwart := behalve mijn lakens, die zijn rood. Witte was vind ik een crime, dus dat doe ik niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:29

Wat gebruiken er nog veel mensen waspoeder?
Ik dacht dat dat heel ouderwets was, maar blijkbaar niet haha.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:44

Waspoeder is veel beter voor je machine, blijft veel minder troep van achter.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:11

Als ik waspoeder gebruik heb ik dus witte vlekken op de kleding. En dan gebruik ik nog niet de helft van wat er aangegeven wordt op de verpakking. Ik ben dus weer terug overgestapt op gel, want ik heb geen zin om elke keer alles 2 keer te moeten wassen. Iemand een verklaring voor de vlekken?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:11

Dat dacht ik ook ja, dat poeder beter was voor de machine :j
En ik vind het persoonlijk makkelijker te doseren, geen geklieder met maatdopjes en druppels die langs je fles of de rand van je laatje lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:18

Ik zoek alleen het witte er tussen uit. Meestal maak ik nog wel onderscheid tussen nette kleding en werkkleding, omdat ik op een melkveehouderij werk. Vaak stront en koehaar in die kleren.
40 graden, gaat prima. Altijd commentaar van mn moeder dat ik beter moet scheiden, maar t interesseert me niet, komt er altijd prima uit.

Nieuwe dingen was ik de eerste keer wel apart.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:29

Mijn werkkleren gaan apart daarna op de waslijn.40 graden
vriends werk kleren op 40 of 60 en daarna droger.
handdoeken en beddengoed op 90 en droger.
nette kleren van ons samen op 30 graden en daarna op de waslijn.
Wit op 30 of 40 graden.
5 a 10 ml wasmiddel en wasverzachter per wasbeurt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:53

EedihcrO schreef:
Als ik waspoeder gebruik heb ik dus witte vlekken op de kleding. En dan gebruik ik nog niet de helft van wat er aangegeven wordt op de verpakking. Ik ben dus weer terug overgestapt op gel, want ik heb geen zin om elke keer alles 2 keer te moeten wassen. Iemand een verklaring voor de vlekken?

Waar doe jij het poeder bij de was?
Ik gebruik gewoon het wasmiddel laatje van de machine
Daar heb ik wel een onderdeeltje uitgehaald, achterin de la in het vakje van de hoofdwas zat bij mij een blauw schuifje wat er ik zit om vloeibaar wasmiddel niet te snel eruit te laten spoelen
Maar bij poeder gebruik moet je dat er uit halen
Hier nooit Last van witte vlekken of poeder resten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:00

Wij hebben:

- handwas (lingerie en bijzondere uitgaanskleding
- jeans op jeansprogramma
- ondergoed
- witte was
- pastel
- donkere was
- handdoeken op 60gr
- dekens van de hondenmand (oude dekbedden) op 90gr

Hier wordt gigantisch gesorteerd :')

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:34

EedihcrO schreef:

Dan stop je waarschijnlijk de trommel te vol.
Daardoor is er te weinig ruimte voor het poeder om op te lossen, en krijg je vlekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:33

Wolkje schreef:
EedihcrO schreef:

Dan stop je waarschijnlijk de trommel te vol.
Daardoor is er te weinig ruimte voor het poeder om op te lossen, en krijg je vlekken.

Wilde ik precies zeggen, ik heb dat een keer gehad toen mn trommel propvol zat. Je moet de was er zo in doen dat je niet hoeft te proppen. En dan poeder in een bolletje erop.
Met gel heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem, maar dat zie je niet omdat dat minder opvalt. Maar van gel gaat je hele machine eraan :x
De vorige is er bij ons mee naar de maan gegaan en sinds we de nieuwe hebben gaat er alleen poeder in in bolletjes in de trommel, nooit via het wasmiddelbakje.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:59

Ik zit trouw mee te lezen hier, want verbaas mij elke keer weer over sommige dingen.

Ik meet het wasmiddel niet eens af, denk altijd hoe meer hoe lekkerder het ruikt :o?
Wel heb ik nu wasverzachter gekocht, omdat ik hier ergens las dat je dan minder statisch bent.

Handdoeken vind ik juist fijner zonder wasverzachter ( weet ik nog, omdat mams dat altijd wel deed )

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:06

Mijn man doet de was. Volgens mij scheidt hij wel. Sowieso de onderbroeken, sokken en handdoeken gaan op 60. Gewone kleding op 30 en hij doet nog een aparte, zwarte was.
Geen idee wat hij wel en niet in de droger doet eigenlijk :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:06

Mijn wasgewoontes:

Sorteren:
    - Donkere en lichte spijkerbroeken apart van elkaar en apart van andere kleding op 30 graden
    - Zwarte / donkere kleding op 30 graden
    - Lichtgrijze en pastel kleding op 30 graden
    - Bonte kleding op 30 graden
    - Witte kleding op 30 graden
    - Handdoeken apart (en dan heb ik wit en blauw, gaat ook apart, ik koop nooit meer twee kleuren handdoeken) op 60 graden
    - Ondergoed apart op 40 of 60 graden
    - Beddengoed op 60 graden
    - Sportkleding op 30 graden en zonder wasverzachter, elastiek kan namelijk heel slecht tegen wasverzachter dus zonder was verzachter blijft je sportkleding veel langer mooi.
    - Wolwas op de wolwas stand en zonder wasverzachter, wasverzachter is niet goed voor wol weefsel.
    - BH's altijd op de handwas stand van mijn machine of kort (15 minuten) 30 graden programma in een wasbol of waszakje

Ik gebruik altijd 3/4 dopje wasmiddel van Neutral of Ariel en meest 1,5 tot 2 dopjes wasverzachter van Lenor. Bij sportkleding en handdoeken gebruik ik ook die geurparels van Lenor.
Poeder gebruik ik voor handdoeken en beddengoed.

We hebben geen droger dus ik hang alles op. Ik strijk nooit iets.
Blousjes, jasjes en overhemden hang ik altijd aan een hangen en dan trek ik even alle vouwen er uit.

Onze kleding blijft altijd heel lang mooi, mensen vragen heel vaak of ik nieuwe kleding heb, maar dan is het soms al meer als een jaar oud. :o

De machine doe ik 1 a 2 keer per maand een kookwas met vaatwas tablet in de trommel en azijn in het wasverzachter bakje en 1 keer per half jaar zo'n flesje wasmachine reiniger van Beckmann.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:43

verootjoo schreef:
EedihcrO schreef:

Wilde ik precies zeggen, ik heb dat een keer gehad toen mn trommel propvol zat. Je moet de was er zo in doen dat je niet hoeft te proppen. En dan poeder in een bolletje erop.
Met gel heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem, maar dat zie je niet omdat dat minder opvalt. Maar van gel gaat je hele machine eraan :x
De vorige is er bij ons mee naar de maan gegaan en sinds we de nieuwe hebben gaat er alleen poeder in in bolletjes in de trommel, nooit via het wasmiddelbakje.

Hmm, een te volle trommel zou best kunnen ja :o . Misschien daar eens op gaan letten. Nu heb ik overigens altijd gel gebruikt en nooit echt veel problemen gehad, maar dacht idd dat poeder beter was en wilde dat eens proberen. Misschien toch nog eens een poging wagen :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:40

gewoon de trommel niet te vol doen (dat is ook echt iets waar ik ook op moet letten ;) )
en niet te veel wasmiddel (ik gebruik een eetlepel maatlepel en dan 1 eetlepel voor en 1 eetlepel hoofdwas of alleen 1 eetlepel hoofdwas)

en als je het in de wasmiddel lade doet
even checken of er een uitneembaar dingetje achter in die la zit

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:48

Heb net na aanleiding van dit topic en 3 storingen tijdens 1 was alles maar eens schoongemaakt. In een studentenhuis heeft zo'n ding zwaar te lijden.
De pluisfilter en het bakje zelf maar eens schoongemaakt. En maar voor de 2e keer op 90 graden een lege was gedraaid. :+
Straks nog eentje met oude theedoeken op 90 graden en met een beetje wasmiddel er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:50

Wollen truien buiten in een regenbui. Geen grap.
Wit op 60 en bont op de 40 graden.
Lakens en overtrekken op de 60 graden en alles op de laagste dosering wasmiddel.
Af en toe de wasmachine een kookwas laten draaien op 90 graden
Geen eco standen, die 60 knop zit er niet voor niks op.