Welke activity tracker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:14

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen, want zo te lezen zitten hier wel experts.

Ik wil al een lange tijd graag gaan leren hardlopen, maar ontbrak me steeds aan tijd, mogelijkheden, motivatie, etc. Eindelijk is het zover dat ik de tijd en motivatie gevonden heb en wil graag starten.

Nu lijkt het me handig om te kunnen bijhouden wat ik doe/gedaan heb. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik nu niet of ik voor een activity tracker/sporthorloge/smartwatch moet gaan?

Wat ik graag zou willen:

- Dat ik kan zien hoever ik gelopen heb
- Eventueel hoe ver ik nog moet
- Gemiddelde snelheid
- Dat ik de route naderhand kan bekijken die ik gelopen heb.

Laatste is niet helemaal een must, hangt beetje af van of dat de prijs heel veel hoger maakt.
Eventueel zouden meldingen van mijn telefoon ook handig zijn, maar is ook niet echt een must.

Prijs wil ik in eerste instantie graag zo laag mogelijk houden, aangezien ik wil kijken of ik het leuk ga vinden. Uiteraard begrijp ik dat mogelijkheden dan beperkter zullen zijn, maar omdat ik het verschil niet meer weet, vraag ik jullie om hulp.

Indien het hier niet mag/goed staat, hoor ik het graag.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:45

Even naast de activity tracker een ongevraagd advies; als je nog gaat leren hardlopen is het verstandig om dit in clubverband te doen of met een goed begeleidingsprogramma als "Rennen met Evy". Dit om de kans op blessures te verminderen. De meeste mensen gaan onbegeleid namelijk veel te hard van stapel. Los van dit; goed dat je eraan gaat beginnen!

Wat betreft je wensen, deze 4 zijn alle afhankelijk van gps. Dus onkom je er haast niet aan om eentje met gps te nemen of eentje die je kan koppelen aan je telefoon.

De 2e wens; hoe ver je nog moet is ook een goede filter; dan zul je er een moeten zien te vinden waarbij je een route of trainingsschema kunt inladen. Helaas maakt het dat ook weer een stuk duurder.

Wat je in jouw geval inderdaad het best kunt doen is met een goedkope versie (of een marktplaats item) beginnen en als je echt blijft hardlopen een duurdere zoeken evt met club advies/reductie.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:08

Myfairytale schreef:
Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen, want zo te lezen zitten hier wel experts.

Ik wil al een lange tijd graag gaan leren hardlopen, maar ontbrak me steeds aan tijd, mogelijkheden, motivatie, etc. Eindelijk is het zover dat ik de tijd en motivatie gevonden heb en wil graag starten.

Nu lijkt het me handig om te kunnen bijhouden wat ik doe/gedaan heb. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik nu niet of ik voor een activity tracker/sporthorloge/smartwatch moet gaan?

Wat ik graag zou willen:

- Dat ik kan zien hoever ik gelopen heb
- Eventueel hoe ver ik nog moet
- Gemiddelde snelheid
- Dat ik de route naderhand kan bekijken die ik gelopen heb.

Laatste is niet helemaal een must, hangt beetje af van of dat de prijs heel veel hoger maakt.
Eventueel zouden meldingen van mijn telefoon ook handig zijn, maar is ook niet echt een must.

Prijs wil ik in eerste instantie graag zo laag mogelijk houden, aangezien ik wil kijken of ik het leuk ga vinden. Uiteraard begrijp ik dat mogelijkheden dan beperkter zullen zijn, maar omdat ik het verschil niet meer weet, vraag ik jullie om hulp.

Indien het hier niet mag/goed staat, hoor ik het graag.

Ik heb de Vivoactive HR, wel een prijskaartje van 220 euro.. Misschien niet ideaal om mee te beginnen, maar misschien kun je hem goedkoper ergens 2e hands op de kop tikken?
Die heeft als ik het zo bekijk, alles wat jij wilt. Of je moet kijken voor een echt hardloophorloge, als dat het enige is wat je ermee wilt doen.
Je kunt hier ook programma's opzetten die je helpen om het hardlopen op te bouwen.

Ik heb even snel gekeken bij de hardloopmodellen van Garmin, maar die zijn er niet echt veel goedkoper dan 200, dus misschien vind je dat wat teveel geld.
De Tomtom runner misschien een optie? Je kunt dan ook een iets oudere versie nemen dan de nieuwste, die is dan weer wat goedkoper (deze kan echter niet je telefoonmeldingen doorsturen, dat kan bij Tomtom sowieso niet).
ik heb toevallig een tomtom runner 2 gezien voor 95 euro op internet net. Daar zit alleen geen hartslagmeter op, vind je dat belangrijk?

Edit; Ik heb je pb gestuurd.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:11

Taucha schreef:
Even naast de activity tracker een ongevraagd advies; als je nog gaat leren hardlopen is het verstandig om dit in clubverband te doen of met een goed begeleidingsprogramma als "Rennen met Evy". Dit om de kans op blessures te verminderen. De meeste mensen gaan onbegeleid namelijk veel te hard van stapel. Los van dit; goed dat je eraan gaat beginnen!

Wat betreft je wensen, deze 4 zijn alle afhankelijk van gps. Dus onkom je er haast niet aan om eentje met gps te nemen of eentje die je kan koppelen aan je telefoon.

De 2e wens; hoe ver je nog moet is ook een goede filter; dan zul je er een moeten zien te vinden waarbij je een route of trainingsschema kunt inladen. Helaas maakt het dat ook weer een stuk duurder.

Wat je in jouw geval inderdaad het best kunt doen is met een goedkope versie (of een marktplaats item) beginnen en als je echt blijft hardlopen een duurdere zoeken evt met club advies/reductie.

Dank je wel voor je reactie en advies!
Ik ga het leren met eerste instantie het schema van Runners World en later als ik wat meer kan wellicht de overstap maken naar Evy. Ik doe het helemaal alleen (gelukkig) en zal dan ook niet schromen om een paar keer dezelfde les te lopen als ik denk dat ik de volgende nog niet aan kan. :)

Wilde eigenlijk zonder mijn telefoon gaan lopen, maar aan de andere kant is met telefoon wel veiliger natuurlijk. Dan kan ik daar de GPS van gebruiken? Of is het beter als die nog in de tracker/sporthorloge zit?

Myfairytale

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:13

Jij ook bedankt Iselda! Ik vind een hartslagmeter niet zo belangrijk inderdaad.

Berichten doorsturen is niet noodzakelijk, wel handig haha.

Misschien dat ik eerst maar eens voor een goedkoop modelletje moet gaan, zodat ik alleen de gelopen afstand nemen snelheid kan zien. :j

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:17

De fitbit charge 2 kan de gps koppelen aan je telefoon. Zo kan je route enz nakijken. Ook heb je dan een hartslagmeters. Kost €150,- ongeveer. Ik heb hem nu 2 wk en gebruik hem ook met hardlopen. Bevalt super. Ook voor mij is de route, de afstand en tijd belangrijk.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:17

Myfairytale schreef:
Jij ook bedankt Iselda! Ik vind een hartslagmeter niet zo belangrijk inderdaad.

Berichten doorsturen is niet noodzakelijk, wel handig haha.

Misschien dat ik eerst maar eens voor een goedkoop modelletje moet gaan, zodat ik alleen de gelopen afstand nemen snelheid kan zien. :j

Graag gedaan, hopelijk kun je er iets mee! :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:19

Jane2 schreef:
De fitbit charge 2 kan de gps koppelen aan je telefoon. Zo kan je route enz nakijken. Ook heb je dan een hartslagmeters. Kost €150,- ongeveer. Ik heb hem nu 2 wk en gebruik hem ook met hardlopen. Bevalt super. Ook voor mij is de route, de afstand en tijd belangrijk.

Dank je voor je uitleg! Kun je dat op de fitbit zelf zien of alleen op je telefoon?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:31

Op de fitbit zie je afstand,hartslag,calorieën,tijd en op de telefoon de route met dezelfde info maar dan wat uitgebreider. Voor mij was gps op de horloge niet zo belangrijk omdat ik toch altijd m'n telefoon meeneem met hardlopen. Je weet maar nooit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:52

Jane2 schreef:
Op de fitbit zie je afstand,hartslag,calorieën,tijd en op de telefoon de route met dezelfde info maar dan wat uitgebreider. Voor mij was gps op de horloge niet zo belangrijk omdat ik toch altijd m'n telefoon meeneem met hardlopen. Je weet maar nooit.

Ja, precies. Ik wilde de telefoon eerst niet mee, maar mag van vriend niet zonder. Snap ik ook wel... je hoeft maar naar te vallen of zoiets. Wil even niet aan nog naardere scenario's denken. -O-

Als ik afstand en tijd sowieso maar zie en eventueel gemiddelde snelheid is het voor mij al goed.
Ik weet nu in ieder geval dat het meeste gekoppeld kan worden en dat stappenteller onnodig is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 02:08

Tip voor de mensen hier: BTW vrije dagen van mediamarkt. Heb de prijzen van fitbit charge 2 in de gaten gehouden, dus als je 21% korting wil moet je nu bestellen ;)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:37

Daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden. Vriendin heeft er eentje voor me gehaald, morgen haal ik hem even op bij haar. Ben benieuwd!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:01

Samsung gear fit 2!!!

GEWELDIG!!!!

Telefoon hoeft niet mee, zelfs goede hartslagmeter en smartphone opties!!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:51

ik lees hier al een tijdje stiekem mee :D

net met de mediamarktactie ga ik de fitbit flex 2 zometeen halen :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:32

Wil ook bij de Mediamarkt gaan kijken.. maar ben er nog steeds niet helemaal uit welke het nu moet worden. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:33

Fitbit!! Dan kunnen we battelen :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:50

Emmaa_ schreef:

Haha, dat komt niet goed. Ik moet echt nog helemaal vanaf 0 beginnen met leren hardlopen hoor. Weet je wel zeker dat je wint! :')

Maar de fitbit heeft geen schermpje waarop je gelopen afstand en snelheid kan zien toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:52

Myfairytale schreef:
Emmaa_ schreef:

Haha, dat komt niet goed. Ik moet echt nog helemaal vanaf 0 beginnen met leren hardlopen hoor. Weet je wel zeker dat je wint! :')

Maar de fitbit heeft geen schermpje waarop je gelopen afstand en snelheid kan zien toch?

Battelen doe je met het aantal stappen dat je zet op een dag, in een week of in een weekend! Hardlopen doe ik ook niet aan haha.

Je snelheid meet hij niet, de gelopen afstand wel. Net als je hartslag, het aantal kcal dat je verbruikt hebt en je stappen dus.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:01

Dan helaas geen fitbit voor mij... Wil echt graag afstand en snelheid zien.
Ga wel een battle aan met mezelf, word nog moeilijk genoeg! :=

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:10

De fitbit meet dat via de gps op je telefoon. Ik heb de charge 2 en kan zo mooi de gelopen route, afstand, tijd, hartslag en tempo nakijken. Je hebt wel je telefoon nodig. Maar die neem ik toch altijd mee. Je weet maar nooit.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:35

gear fit 2 is heeel mooi en heeel duur :+

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:41

Tja, 200,- (nu gratis bij een telefoon geloof ik... Moet je na gaan wat ze er aan verdienen)

Wat kost zn Fitbit dan?

Maar is het mooiste en nuttigste apparaat wat ik ooit gehad heb. Draait zelfs fitness programma's, ideaal! Ben er super blij mee.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:48

Ik zou ook graag een activity tracker aanschaffen.

Welke zou ik het beste kunnen kiezen? Zie door de bomen het bos niet meer :P

Ik wil mijn stappen, hartslag, calorieen, kunnen meten. Ben ik iets met een basic model of heb ik een meer advanced tracker nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:04

Bumblehorse schreef:
Ik zou ook graag een activity tracker aanschaffen.

Welke zou ik het beste kunnen kiezen? Zie door de bomen het bos niet meer :P

Ik wil mijn stappen, hartslag, calorieen, kunnen meten. Ben ik iets met een basic model of heb ik een meer advanced tracker nodig?

De meeste basic modellen kunnen dat wel. De duurdere modellen hebben bijvoorbeeld ingebouwde GPS. Als je echt budget wil zou je eens kunnen snuffelen aan Xiaomi, Chinees merk dat echt top is met dit soort dingen:
https://tweakers.net/productreview/1347 ... and-2.html

Weet alleen niet hoe makkelijk hij in NL te krijgen is.

Fitbit Flex kan dit ook, alleen die kan je geloof ik niet aflezen aan het horloge zelf. De Fitbit Charge HR is nu vrij goedkoop omdat hij een grotere broer heeft gekregen, die heb ik zelf en ben er super tevreden over :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:12

Ik wil ook heel graag de Samsung Gear Fit 2, maar heb echt net een nieuwe telefoon (helaas haha).

Toch maar eens kijken voor een simpeler model...
Fitbit trekt me niet echt zo, omdat je niet van je bandje af kan lezen, alleen van telefoon. Kan naderhand natuurlijk wel, maar vind tijdens het lopen zelf ook wel prettig. Vind het zelf niet lekker lopen met telefoon in de hand.

@Bumblehorse: stappen en calorieën doen ze vrijwel allemaal geloof ik. Hartslag zou je even naar moeten kijkenog welke modellen dat hebben. Maar volgens mij kun je redelijk uit de voeten met een basic, zover ik inmiddels op de hoogte ben. :)