Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:34

Solleke_Noah schreef:
Ja, heb wel twee grote schuilstallen gelukkig :) maar zo'n nette stenen stal is toch wel een droom :) zeker voor mijn paard van 25 jaar zou het fijn zijn :)

Volgens de (bevriende) aannemer verkijken we ons hier ook op het werk dat aannemers hebben, hij zat tot het eind van het jaar al compleet volgeboekt :P

Oh nou super toch met die twee grote schuilstallen? Ja, een nette en mooie stenen stal is natuurlijk ook gaaf!

Maar mijn advies: neem er de tijd voor, je kunt hem maar één keer laten bouwen (nouja, niet helemaal waar natuurlijk, maar aanpassingen maak je daarna niet zomaar even). Dus ga lekker je huis/tuin/land leren kennen terwijl je er woont, dan krijg je nog wat meer een idee van wat fijn en handig zou zijn en waar. Ik denk dat je dan een stal krijgt die meer naar je zin is dan als je het nu al zou laten bouwen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:34

Een volgeboekte aannemer betekent waarschijnlijk ook dat ie goed is. Dat is mooi, maar wel lastig als je geduld moet oefenen ...

Wordt zo te zien en te lezen een hele gave plek.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:44

Naast aannemers heb je vast ook vele klusjesmannen en vrouwen... Die hebben vaak veel eerder tijd. En aangezien het vast geen ingewikkelde klus is, is dat misschien ook een optie?

Titsia

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:57

Ik "ken" het huis van in de Rondom en immoweb ;-) Everzwijnen hebben de paarden gok ik geen last van gehad maar mijn weide daarentegen... Nee die beestjes hoeven echt niet meer terug te komen.. Vraag me af als je zoveel "groen" rondom je huis en in/rond je weide wil, hebben je paarden daar dan ook geen extra last van? :o
Mijn ervaring met mensen met paarden is dat die eerst alles in orde brengen voor de paarden en dan pas het huis :D :Y) zorg gewoon dat je plekje hebt waar je je kan verwarmen, slapen, koken en wassen en de rest kan je dan nog wel verbouwen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:06

GDG: je hebt gelijk hoor! Ben alleen een ongeduldig type :P

Deze aannemer is de schoonvader van de zus van mijn vriend (volgen jullie nog :+ ) dus we doen het liefst via hem, dan weet je dat het goed werk wordt (met een onbekende toch een gok).

Titsia: aah zo :) ja, wij waren meteen verliefd op het huis van de foto's en in het echt is het nog mooier <3

Wat bedoel je juist met "last van groen"? Bedoel je in de vorm van pollen, dazen enz? Want ja, zeker met bos erlangs heb je daar wel meer last van helaas.

Als je eerder beestjes bedoeld, daar hebben de paarden geen last van. In mijn huidige wei zit een vos (eergisteren voor het eerst echt gezien :D ) en daar hebben ze geen schrik van ofzo. Woont een winterkoninkje in de stal (en een rat onder de stal :o ) en elke avond veel vleermuisjes. De kraaien plukken de paarden in de verhaarperiode. Alleen maar leuk!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:23

Mwah, een bekende als aannemer is niet altijd een garantie voor goed werk. Het staat of valt met zijn personeel en zijn persoonlijke omstandigheden, spreekt zij uit ervaring ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:26

Oei :D hij zou het zelf doen samen met zijn zonen, ik vertrouw ze wel!

Hij is ook "ecologisch aannemer", maakt oa die stro-huizen, dus 'k hoop op leuke suggesties om het geheel nog wat ecologischer in te kleden. Een stal met groendak misschien? O:)

http://www.groendak.info/wp-content/upl ... 00x225.jpg

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:30

Hahaha, dan willen je paarden het dak op ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:30

Ideaal als het moessonseizoen in België weer start :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:11

Ooooow je leeft mijn droom :D maar het is je van harte gegund hoor :D ik ga je volgen

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:29

Solleke idd meer last van ongewenste beesten bij de paarden, een vos etc zit er hier ook daar hebben ze allemaal geen last van, maar wel een paard met ZE op de weide en wij staan ook tegen natuurgebied aan en als ik dan lees dat je nog poeltjes ofzo wil aanleggen denk ik alleen maar aan nog meer steekbeesten :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:42

Neon: moet mezelf soms ook eens knijpen, we hebben enorm veel geluk gehad met dit huisje :)

Titsia: ja, op die manier. We gaan het beleven. In een 'gezonde' poel zitten ook predatoren voor muggenlarven (denk amfibieën, keverlarven, enz) die dat in evenwicht zouden moeten houden. Dat is de theorie. De praktijk test 'k graag uit voor we het op het werk aan andere paarden eigenaars gaan aanraden :P

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:52

Wat eeen mooie plek, wel wat werk maar geweldig hoor zo'n plek thuis te kunnen noemen!
Heel veel geluk en plezier met jullie droom!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:57

Dankjewel kally! :)

Titsia, om er nog even op terug te komen. Ik ben zelf ook wel heel benieuwd hoe het gaat zijn qua steekbeesten. Het helemaal vermijden wordt sowieso moeilijk gezien de landelijke omgeving. Hier helaas ook één eczeempaard en het lijkt wel elk jaar heftiger te worden (hij staat wel goed ingepakt hoor).

Waar we nu wonen (midden in overstromingsgebied) is het zeer heftig qua steekbeesten. Ik denk dat het hier beter zal zijn, tot nu toe (ondanks de drie paarden en drie ezels bij de buren) nog amper een daas gezien. Mijn dierenarts grapte al dat ik maar zwaluwnestjes moet ophangen overal als natuurlijke muggenbestrijding. Wie weet :P

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:40

Jeetje, hoe geweldig klinkt dat allemaal!! Als ik je zo lees, word ik zelf meteen enthousiast en krijg ik ook plannen om een bijenkorf te zetten (vroeger altyd gezegd dat wanneer ik tyd zou hebben, ik imker wilde worden), salamanders of kikkers aan te trekken, uilen ... Maar, euh, ik voel me zo'n kneusje, ik heb -in tegenstelling tot jou- er helemaal geen verstand van. Ik prijs me momenteel gelukkig met 5 zwaluwnesten op stal :-).

Vraagje, een laurierhaag (ze is wel 200m schat ik zo), is dat voor iets goed?

Nu ik toch aan bed gekluisterd ben, weet ik meteen waarin ik me de volgende dagen wat ga verdiepen.

Ik volg mee en heel veel succes!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:50

Ik volg. Leuk project ! Een oase van rust.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:53

Wat een gave plek! Veel plezier en succes bij het verwezenlijke van jullie droomplek! Ik volg :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:22

Ja en naast zwaluwen ook zorgen voor kippen! Die vangen ook heel wat insecten weg (en wormeitjes uit de mest...)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:31

Wij hebben bij de paarden maar kleine poeltjes.
De ene bovenaan de wei daar loopt een hoop regen en bronwater onze wei in. Deze is in de zomer zoals nu amper actief, maar wel genoeg om de drinkbak die we er onder hebben gezet elke keer weer te vullen. De plas eromheen (die bak loopt de hele dag over) daar zitten dan weer kikkers en andere beesten.

Dan hebben we er nog 1 gegraven waar al een "stroompje" door onze wei heen liep. Deze is met regen zeer actief omdat daar het water van 2 km weg doorheen stroomt, maar nu zonder tegen loopt er heel rustig wat grondwater. Ook genoeg om de plas op pijl te houden.
Dit poeltje is iets groter maar ook maar 5x3m ofzo.
Het is maar dat de paarden er kunnen drinken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 21:48

Leuk al die volgers! :)

palousa: jullie hebben echt stromend water he, zal ook wel minder steekbeesten aantrekken dan stilstaand water.

josien: ik wil kippen! En loopeenden! En mini varkens! Nu mijn vriend nog... :P

Lukasje: super! Imkercursus kan je tegenwoordig overal wel volgen, zeker doen als je dat leuk lijkt :)

Laurierhaag is niet echt een inheemse haag geloof ik... dus qua bijen en insecten enzo zal het wel beperkt zijn. Maar de laurierhaag bij mijn vader zit wel vol merelnestjes en ook wat egels in de bladeren onder de haag :j

Zoek de tien verschillen :D Rechterkant geschuurd en gebeitst. Linkerkant nog lekker groen. Het knapt er wel enorm van op zo!

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:51

Wat een verschil met het hek, hij is alleen iets te groot ......
zo kunnen er geen beestjes onderdoor of er overheen :D
ze waren toch welkom ;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 21:56

Alles kleiner dan een olifant wringt zich er wel onderdoor ;) :P

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:04

Solleke_Noah schreef:
Alles kleiner dan een olifant wringt zich er wel onderdoor ;) :P

Wow :wow: , dan kan het nog wel eens ééééééééééééérg druk worden :D

Groet Karin.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:31

Meelezer duikt onder steen uit. Wat een gaaf project!

Maar bied graag mijn paard aan om je kleiner dan olifant theorie te testen :')

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:38

Gaaf project hoor!! Ik ga zeker volgen :)