Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:15

Ts is vind het echt goed dat je deze stappen neemt. En ik vind het al heel netjes dat je ze nog de kans geeft de boel te repareren, ik zou de auto helemaal niet meer willen. Bij auto's komen problemen nooit alleen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:27

TS staat juridisch gezien sowieso een stuk sterker wanneer ze hen de kans geeft met een oplossing te komen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:31

Ja dat weet ik, wat dat betreft moet ze ze wel een kans geven. Maar ik zou er dan op hopen dat ze 't niet willen :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:46

Hebben ze die kans al niet gehad?

Bij aankoop was het al duidelijk dat er sprake van overmatige lekkage..
Maar wat voor lekkage? En wie zegt dat deze lekkage verholpen was na het vervangen van de klepdekselpakking?
Buiten dat.. de TS kocht deze auto met nieuwe apk, die de auto helemaal niet had mogen hebben!

Het zal hard touwtrekken worden, maar zou zeker proberen om de koop ongedaan te krijgen... :o
Heb je al gepraat met je rechtsbijstand TS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:52

Ja dat is ook mijn gedachte, ze hebben de kans al wel gehad. Maar dit is natuurlijk weer een nieuw probleem dus er valt wat voor te zeggen om ze nog een kans te geven.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 14:53

Wat Cayenne zegt klopt helemaal. Het advies van mijn baas is ook geweest om hen nog een kans te geven, omdat dit juridisch gezien beter is.

Overigens ben ik zojuist even langs een andere dealer gereden in de buurt en de situatie voorgelegd. Ik heb hen gevraagd wat het zou kosten om die 3 dingen te repareren. De beste man (die mijn auto 2 keer heeft gezien; ik ben vorige keer langs hun geweest toen ik de APK papieren niet vertrouwde) schrok er enorm van. Hij heeft het overlegd met de hoofdmonteur en die stelde dat de auto beter total loss kan worden verklaard! :( Hij is het simpelweg niet waard om er zoveel geld in te stoppen.

@ Casarell: rechtsbijstand is voor nu even niet nodig, aangezien mijn baas het heeft opgepakt. Voor de financiële kwesties zal ik met haar gaan overleggen, mocht het zover komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:02

Nou wees er blij mee dat ze het nog zo eerlijk brengen dat het meer moet kosten dan de auto waard is.
Wij hebben een auto gehad waar steeds van alles aan geklust moest worden, gedurende het jaar relatief kleine dingen, bij de apk steeds van alles maar dan weer net een twijfelgeval is hij het nog waard of niet. Dat is dus 2 jaar achtereen gebeurd en bij het 3e jaar hebben we ergens anders laten keuren en kwamen er ineens dingen tevoorschijn die er al langere tijd hebben gezeten maar door de vorige garage ws niet genoemd zijn omdat ze geen geld mis wilden lopen.
Erg fraai, zeker aangezien het een garage van een bekend landelijk bedrijf was.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:04

Probleem is dat TS zelf geen kaas heeft gegeten van auto techniek en zich alles wijs kan laten maken.
Sorry TS.. ik bedoel het absoluut niet banketstaaf.. Y;(

Eigenlijk moet ze iemand hebben die ook automonteur is, en dan vast gaan stellen wat er nou aan de hand is.
Dus iemand die het schade verhaal van het autobedrijf óf kan bevestigen, óf kan ontkrachten.. en dit icm evt beeldmateriaal en een eigen offerte.
Soort van schade expert, maar dan op motorisch gebied.

Want dat het nu een 'nieuw' probleem is, zou ik zo nog niet durven zeggen.
Het hele verhaal van aankoop en afhandeling roept bij mij nl grote vraagtekens op.. :x

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 15:13

Casarell schreef:
Probleem is dat TS zelf geen kaas heeft gegeten van auto techniek en zich alles wijs kan laten maken.
Sorry TS.. ik bedoel het absoluut niet banketstaaf.. Y;(

Eigenlijk moet ze iemand hebben die ook automonteur is, en dan vast gaan stellen wat er nou aan de hand is.
Dus iemand die het schade verhaal van het autobedrijf óf kan bevestigen, óf kan ontkrachten.. en dit icm evt beeldmateriaal en een eigen offerte.
Soort van schade expert, maar dan op motorisch gebied.

Want dat het nu een 'nieuw' probleem is, zou ik zo nog niet durven zeggen.
Het hele verhaal van aankoop en afhandeling roept bij mij nl grote vraagtekens op.. :x

Haha nee je hebt helemaal gelijk hoor. Auto technisch gezien ben ik een leek. :') Inderdaad zou een automonteur geen slecht idee zijn, probleem is echter dat de auto nu bij de dealer zelf staat.

Ben ook zeker blij dat ze eerlijk zijn geweest, Annelies. Geeft mij ook een beeld wat er nou van de auto 'over is' op dit moment.

Voel mij ook echt ontzettend gelimiteerd op dit moment. Ben weer volledig afhankelijk geworden van het openbaar vervoer en ondertussen gaan kosten zoals verzekering en wegenbelasting gewoon door, terwijl ik geen auto heb om in te rijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:14

Ja.. maar het is toch jouw auto.. dus je kan er gewoon bij neem ik aan?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 15:16

Casarell schreef:

Dat lijkt mij wel ja. Alleen hij kan niet meer rijden, (hij start nog wel en zou in feite nog kunnen rijden, maar ANWB zei dat ik dan meer 'schade' eraan zou veroorzaken) dus kan hem niet meenemen naar een andere garage om hem daar na te laten kijken (slepen vind ik te riskant). Ik denk ook niet dat hun mij nu willen zien (en andersom ook niet). :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:23

Dat begrijp ik.. maar je zou iemand mee kunnen nemen om te kijken of de koppakking de oorzaak is of het gevolg (als deze al langer kapot was zou hij dat nl moeten kunnen zien).. en ook hoe dat zit met de kapotte slang en dashboard verhaal.. en het verhaal van de krukas keerring.

Een brutaal mens heeft de halve wereld.. gewoon iemand mee nemen en doen alsof het familie is die even wilt kijken, en ondertussen al jouw spulletjes eruit halen.. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:37

GrumpyCat schreef:
Casarell schreef:

Dat lijkt mij wel ja. Alleen hij kan niet meer rijden, (hij start nog wel en zou in feite nog kunnen rijden, maar ANWB zei dat ik dan meer 'schade' eraan zou veroorzaken) dus kan hem niet meenemen naar een andere garage om hem daar na te laten kijken (slepen vind ik te riskant). Ik denk ook niet dat hun mij nu willen zien (en andersom ook niet). :D

Daar moet je gewoon overheen stappen.
Ik zou gewoon een andere monteur laten kijken, of beter nog iemand die schadeexpert is en dat gewoon zeggen tegen dat bedrijf. Het is jouw auto, als jij wilt dat er iemand anders naar kijkt dan hebben ze dat maar te accepteren. Je moet dat helemaal niet over nadenken dat ze het misschien niet goed vinden, daar gaat het nu niet om. En toestemming hoef je ze ook niet te vragen, je moet het gewoon meedelen. Als ze er niet mee accoord gaan dan graag per direkt het aankoopbedrag terug, je gemaakte kosten vergoed en een vrijwaringsbewijs.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 15:51

Ik heb helaas niemand in de omgeving die dusdanig veel kennis heeft om te kunnen zien of de auto echt mankeert wat hun beweren. Overigens mag ik op het moment ook (ivm mogelijke juridische stappen) geen contact zoeken of dergelijke, dus ik moet nu eerst afwachten. Uiteraard kan ik gewoon bij mijn auto als ik dat wil, maar dat heeft niet zoveel zin. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:55

GrumpyCat schreef:
Ik heb helaas niemand in de omgeving die dusdanig veel kennis heeft om te kunnen zien of de auto echt mankeert wat hun beweren. Overigens mag ik op het moment ook (ivm mogelijke juridische stappen) geen contact zoeken of dergelijke, dus ik moet nu eerst afwachten. Uiteraard kan ik gewoon bij mijn auto als ik dat wil, maar dat heeft niet zoveel zin. :)

Precies! Helemaal niks doen en rustig afwachten wat jouw baas eruit krijgt.
als je denkt dat het langer gaat duren kun je de auto schorsen; hoef je ook geen belasting en verzekering te betalen. Let er wel op: de minimale schorsingstermijn is een kalendermaand!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:21

GrumpyCat schreef:
Wat Cayenne zegt klopt helemaal. Het advies van mijn baas is ook geweest om hen nog een kans te geven, omdat dit juridisch gezien beter is.

Overigens ben ik zojuist even langs een andere dealer gereden in de buurt en de situatie voorgelegd. Ik heb hen gevraagd wat het zou kosten om die 3 dingen te repareren. De beste man (die mijn auto 2 keer heeft gezien; ik ben vorige keer langs hun geweest toen ik de APK papieren niet vertrouwde) schrok er enorm van. Hij heeft het overlegd met de hoofdmonteur en die stelde dat de auto beter total loss kan worden verklaard! :( Hij is het simpelweg niet waard om er zoveel geld in te stoppen.

@ Casarell: rechtsbijstand is voor nu even niet nodig, aangezien mijn baas het heeft opgepakt. Voor de financiële kwesties zal ik met haar gaan overleggen, mocht het zover komen.

De term TOTAL LOSS heeft meer een relatie met verzekeringen maar is niet van toepassing het geeft aan hoe hij over de situatie denkt. Heb een paar keer meegelezen en ik stuur je ff een PB.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:52

als je denkt dat het langer gaat duren kun je de auto schorsen; hoef je ook geen belasting en verzekering te betalen. Let er wel op: de minimale schorsingstermijn is een kalendermaand![/quote]

Volgens mij is het zo dat wanneer je de auto in de schorsing doet en je gaat
er binnen 3 maanden weer mee rijden je dan als nog de wegenbelasting moet
betalen van 3 maanden. Dan is ts dus nog meer geld kwijt.
Als je auto jonger is dan 15 jaar kost schorsen ongeveer 83 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:01

silvia58 schreef:
als je denkt dat het langer gaat duren kun je de auto schorsen; hoef je ook geen belasting en verzekering te betalen. Let er wel op: de minimale schorsingstermijn is een kalendermaand!

Volgens mij is het zo dat wanneer je de auto in de schorsing doet en je gaat
er binnen 3 maanden weer mee rijden je dan als nog de wegenbelasting moet
betalen van 3 maanden. Dan is ts dus nog meer geld kwijt.
Als je auto jonger is dan 15 jaar kost schorsen ongeveer 83 euro.[/quote]
Nope, die periode is verkort naar een maand. Dat is al enkele jaren zo......

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:41

Al verder wat bekend?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:44

Ik ben ook benieuwd, heb je al nieuws TS?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:58

Helaas nog geen nieuws. :n
Het laatste wat we hebben gehoord, is dat er dinsdag contact op zou worden genomen door hun rechtsbijstand. Dit is tot op heden nog niet gebeurd. Ik zal straks even met mijn baas in overleg gaan hoe nu verder. Inmiddels zit ik al 9 dagen zonder auto en geen vooruitzicht wanneer er schot in de zaak komt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:00

Mooi balen TS! Ik had je Pb gezien maar door drukte thuis niet beantwoord. Maar hoop dat je snel meer weet!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:12

Die krukaskeerring is de olielekkage die hij steeds heeft. Dat heeft niets te maken met de koelvloeistof.

Wat je nog zou kunnen doen is die slang van de verwarming vervangen. Systeem weer vullen met koelvloeistof en gewoon gaan rijden. Als de koppakking nog heel is ben je voor een paar tientjes klaar.

Die koppakking kun je alleen maar testen als garage door het systeem onder druk te zetten en dat kan niet om dat er een slang af is. Ik vermoed dat hij nog heel is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:14

janderegelaa schreef:
Die krukaskeerring is de olielekkage die hij steeds heeft. Dat heeft niets te maken met de koelvloeistof.

Wat je nog zou kunnen doen is die slang van de verwarming vervangen. Systeem weer vullen met koelvloeistof en gewoon gaan rijden. Als de koppakking nog heel is ben je voor een paar tientjes klaar.

Die koppakking kun je alleen maar testen als garage door het systeem onder druk te zetten en dat kan niet om dat er een slang af is. Ik vermoed dat hij nog heel is.

Je kunt natuurlijk heel simpel die slang vervangen, systeem vullen en op druk zetten en dan weet je ook een boel.
Blijft over dat ze een stuk zonder koelwater heeft gereden en de vraag wat voor schade dat heeft aangericht. Dat is eigenlijk niet vast te stellen zonder de motor open te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:45

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

Je kunt natuurlijk heel simpel die slang vervangen, systeem vullen en op druk zetten en dan weet je ook een boel.
Blijft over dat ze een stuk zonder koelwater heeft gereden en de vraag wat voor schade dat heeft aangericht. Dat is eigenlijk niet vast te stellen zonder de motor open te maken.

Precies, dat is te duur. Maar juist omdat die slang stuk is heb je kans de koppakking nog heel is. De hitte en de druk is er via de slang uitgegaan dus de koppakking is dan in principe nog heel.