Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura12

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:42

Groeien de aardbeien bij jullie ook al zo goed?
Bij mij zitten er overal heel veel bloemen en al paar kleine aardbeien aan :9

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:49

chamion schreef:
Eergisteren nog niks te zien aan mijn bakje met tomatenzaaigoed. Vandaag opeens 16 groene blaadjes en wat spruitspul die de grond al omhoog aan het duwen zijn. :D
De makkelijke moestuin maak ik al jaren zelf door de kleine bakjes in grote piepschuim bakken te zetten en in broodmanden (die de supermarkten gebruiken) Alleen omdat wij meestal grote vruchten/groente enz. kweken en tot dit seizoen maar 1 kas hebben werden ze na een tijdje uitgehard en daarna op de volle grond gezet.

Tip voor de mensen die last hebben van slakken leg kleine stukje steen/plastic enz neer op de tuin met slakkenkorrels eronder. Slakken zitten graag in schaduwrijke plekjes en ze gaan dan daar zitten ipv van in je groente. (doek werkt bij ons niet, dan kan ik een km doek gaan kopen voor de hele tuin)

Owja nog even een vraagje vorig jaar hadden wij prachtige spruitenplanten, maar helaas zijn er rupsen in gekomen (van deze niet zo fijne beesten; http://www.akkerwijzer.nl/upload/nieuws ... aca9f5.jpg) En op elke van 3 planten zaten minimaal 200 van die krengen (ik heb ze geteld }:) ) en ze hebben dus de volledige oost opgegeten -:(-
Wie weet daar een fijn hulpmiddel voor om het dit jaar te voorkomen?

Ik gebruik.vliesdoek. 4 bij 1 m nog geen 90 cent.
Ik gebruik het ook tegen slakken als rupsen
Ideaal

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:32

@ maralyn, waar koop jij die doek? En is het 1 maat of heb je ook nog grotere maten? (onze spruiten worden al makkelijk 1 meter hoog en moet natuurlijk wel helemaal bedekken)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:48

Chamion,

De breedte is standaard 4 meter.
De lengte van het doek, kun je zelf kiezen.
Wil je 5 meter, neem je 5 meter, (kwas nog geen 5 euro kwijt aa 5 x 4 meter)
Wil je 10 meter, neem je 10 bij 4 meter.

Ik heb het bij de welkoop gekocht.
Op advies van mijn voormalige collega die daar werkt.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:21

Onze serre is dinsdag gaan vliegen door het hevige stormweer hier...
Gelukkig hebben de plantjes het zo te zien allemaal overleefd. Enkel de paprika's hangen er wat flauw bij, maar die komen er normal gezien ook wel weer door... De bonen hebben ondertussen hun kop flink boven de grond steken en ook bij de worteltjes is er precies wel iets te zien. De venkelzaadjes zijn ook begonnen, daar steken hele fijne sprietjes boven het zand uit. En dan ook de snijsla heeft heel wat groen staan. Zoals het er nu naar uit ziet, lukt alles voorlopig prima!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:33

Ik ga ook maar vliesdoek halen :)

De eerste plantjes staan buiten onder de tunnels
Maar vrees dat de sla doorgeschoten is :')
We zullen t zien
Rest wat nog niet opgekomen is staat nog binnen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:55

Ik heb net wat die site van de Makkelijke Moestuin doorgekeken. Ziet er heel handig uit en ik wil graag ook zoiets :D

Alleen.. De moestuinbakken kosten compleet wel zo'n 250 euro (90x120) en dan nog 50 euro verzendkosten... Dat vind ik wel heel erg veel eigenlijk :o

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:13

Ik meld me ook bij dit topic! Mijn ouders hebben al enkele jaren een moestuin en via school heb ik ook een moestuintje gehad. Dit is het 2e jaar dat ik in ga met mijn eigen tuintje bij huis van zo'n 50m2 met daarop een kas.
Ik heb van alles erin staan en probeer ook graag nieuwe groentes uit, bij huis hebben we ook nog appel en peren bomen staan. Elke keer leer je wat bij, net zoals dat vorig jaar mijn bloemkool geheel weggevreten is door de rupsen :+
Dit jaar heb ik een groot assortiment nieuwe groentes en ben zeer benieuwd!
Het vliesdoek wat ik hier lees lijkt voor mij ook echt een oplossing te zijn :o
Gelukkig hebben de plantjes de afgelopen windstoten en buien overleefd. Alleen de kool staat iets scheef door de wind maar is nog heel. *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:44

Laura12 schreef:

Ik heb een aardbeien explosie, maar dit kan ook komen door de paardenmest dit ik erbij gegooid heb.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:32

Vandaag even naar de welkoop gegaan...
Vliesdoek van 10 bij 2 meter kostte 10 euro
Potje slakkenkorrels was voor 50% van de prijs
Dus die maar meegenomen en even kijken of ze ook vliesdoek ergens goedkoper hebben
en wil nog zon plastic of net halen voor over de 4kante meter bak

Bij de welkoop kun je ook van die bakken halen :) daar hebben ze ook goede aarde etc
Denk dat je met alles dan op de 100 euro uitkomt ofzo
Misschien minder

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:44

Aan mijn aardbeienplantjes zitten tot nu toe 1 bloemetje. Hoop dat er gauw meer komen.
Heb ze nu met al die regen bij ons maar even onder het tuinhuisje gezet zodat ze niet verzuipen.

Die bakken van de makkelijke moestuin zijn inderdaad heel duur. Ik heb op marktplaats een gevonden die ik voor 15 euro mocht overnemen. T zijn dan niet precies de afmetingen van die bakken van de MM maar verschillen ook niet zo heel veel. Dus gewoon even marktplaats in de gaten houden zou ik zeggen, dan kom je er vast een tegen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:00

corientjuhh schreef:
Vandaag even naar de welkoop gegaan...
Vliesdoek van 10 bij 2 meter kostte 10 euro
Potje slakkenkorrels was voor 50% van de prijs
Dus die maar meegenomen en even kijken of ze ook vliesdoek ergens goedkoper hebben
en wil nog zon plastic of net halen voor over de 4kante meter bak

Bij de welkoop kun je ook van die bakken halen :) daar hebben ze ook goede aarde etc
Denk dat je met alles dan op de 100 euro uitkomt ofzo
Misschien minder

Die vliesdoek zat in verpakking of niet?
Ik koop ze van de rol af namelijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:05

Bij de boerenbond heb je ook van zulk soort bakken alleen dan van 1bij 1 ipv 1.20 bij 1.20. Maar die zijn wel maar 16,50 oid, dus een stuk betaalbaarder :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:17

Ik vermoed dat bij die 250 euro ook de makkelijke moestuinmix is inbegrepen. Die maakt het ook erg duur. Maar toch ben je overal goedkoper uit (alleen heb je dan een andere houtsoort die misschien net iets minder lang mee gaat). Op Marktplaats vond ik ook mensen die zo'n moestuinbak maken op bestelling. Ik heb uiteindelijk een kleinere bak gekocht 100x50cm voor 40 euro bij de Intratuin. En daar ging uiteindelijk 120L MM-mix in (3 zakken).

90x120x20 = 216 liter dus daar heb je 6 zakken voor nodig à 10 euro per stuk voor 40 liter :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:30

Das wel weer waar inderdaad, ik had 11 zakken nodig en was dus 110 euro aan de mix kwijt. Maar daarmee heb ik wel 2 bakken van een meter gevuld

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:11

Hoe groeit sla eigenlijk
Misschien domme vraag haha
Maar mijn plantjes worden steeds zo lang.. Als ik de meeste slaplantjes zie op internet enzo, zie ik dat ze dicht bij de grond steeds nieuwe blaadjes moeten maken?
Of krijgen ze eerst een lang stengeltje en gaan zo verder? Ik heb echt geen idee
Bij de meeste groenten heb ik wel een idee hoe t zou moeten groeien, maar de sla.. Geen idee

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:03

Laura12 schreef:

Bij mij doen ze het ook super, planten beginnen mooi groot te wordne. Ik geef ze ook vaan vitamen, paar aardbeien komen er al aan. Alle pkanten hebben meet bloemen dan normal bladeren. Vind ik niet erg dat heet lekker veel aardbeien!
Bij mij zitten drie grotere en den anderen zjn nog klein.
Komen eigenlijk uit alle bloemen aardbeien of niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:23

Afbeelding
Woekert alleen een beetje erg op het moment en eigenlijk was het de bedoeling om ernaast de bonen te doen, maar ben nu bang dat die in de verdrukking gaan komen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:39

Ik heb late aardbeien, mede door de soort en mede door de plek waar ze staan, dus ondanks goede aarde en meststof nog geen aardbeien (nog niet eens bloempjes)

Die doek zullen we even overleggen thuis, aangezien Welkoop in andere stad staat en er dus een flink stuk gereden moet worden. Wij hebben hier direct alleen Intratuin en die is vaak toch wel duurder.

Hoe sla groeit hangt af van het soort. Ik heb nu een mixzakje met minimaal 6 soorten erin en ze komen al verschillend op (kiemtijd verschilt) en de 1ne wordt echt al een minikropje en de andere soort die al op komt is met hele lange bladeren eraan.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 09:43

WOEHOEEE de wind is gaan liggen hier in het hoge noorden! Boontjes kunnen nu veilig buiten staan! Ik zal zo weer even naar de tuin. Denk dat ik pompoen en courgette erin ga stoppen! En zal uiteraard even wat foto's maken om jullie op de hoogte te houden :P

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:09

chamion schreef:
Ik heb late aardbeien, mede door de soort en mede door de plek waar ze staan, dus ondanks goede aarde en meststof nog geen aardbeien (nog niet eens bloempjes)

Die doek zullen we even overleggen thuis, aangezien Welkoop in andere stad staat en er dus een flink stuk gereden moet worden. Wij hebben hier direct alleen Intratuin en die is vaak toch wel duurder.

Hoe sla groeit hangt af van het soort. Ik heb nu een mixzakje met minimaal 6 soorten erin en ze komen al verschillend op (kiemtijd verschilt) en de 1ne wordt echt al een minikropje en de andere soort die al op komt is met hele lange bladeren eraan.

Ik heb steeltjes met daaraan 2 kleine blaadjes
En ik heb ook kropsla (van de ah) die heeft ook best lange steeltjes. Maar die zijn aan hun volgende blaadje begonnen
Met overpoten de steeltjes redelijk diep in de grond doen?

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:10

Arashah schreef:
Laura12 schreef:

Bij mij doen ze het ook super, planten beginnen mooi groot te wordne. Ik geef ze ook vaan vitamen, paar aardbeien komen er al aan. Alle pkanten hebben meet bloemen dan normal bladeren. Vind ik niet erg dat heet lekker veel aardbeien!
Bij mij zitten drie grotere en den anderen zjn nog klein.
Komen eigenlijk uit alle bloemen aardbeien of niet?

Volgens mij wel :)

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:12

De bonen groeien ook al hard.
En de tomaat word steeds groter :D

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:16

Heerlijk 2 uurtjes in de tuin gewerkt. Me buurman in de tuin was er ook. Gezellig mee gekletst, heb zijn stukje stoep even schoon gemaakt achter zijn huisje. Hij heeft mijn tuin gefreesd en doet zo veel voor mij!
Heb pompoen en courgette erin gedaan, hoop onkruid verwijderd en nog wat peulen bij gezaaid.

Hier wat foto's! wat vinden jullie ervan?

3 soorten sla, andijvie, spitskool
Afbeelding
Afbeelding

peulen en winterpeen
Afbeelding

Eerste aardappelen komen op
Afbeelding

spinazie
Afbeelding

aardbei
Afbeelding

tweede bed aardbei en besjessss
Afbeelding

rabarber en bloemen die nog moeten opkomen..
Afbeelding

sorry tinypic doet raar.. hij draait steeds me foto's....