macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:12

Ik vind cijfertjes kijken meestal niet meer zo nuttig. Alleen als je echt gaat gamen of video bewerking wil doen is dat leuk maar voor de gemiddelde persoon die een beetje internet en studeert is dat helemaal niet zo van toepassing, dan is bouwkwaliteit net zo belangrijk en heel veel merken bezuinigen daar gewoon op zodat ze de beste op papier kunnen zijn :list: .
Ik heb een lenovo gehad voor mijn mac die ook flink aan de prijs was omdat hij zo'n goede processor had en flink veel ram ed, maar die was na 3 jaar eigenlijk alleen nog maar goed om een ei op te bakken. Studie genoten met hetzelfde model hadden hetzelfde resultaat, bij een was hij zelfs compleet doorgebrand omdat hij er tegen geniest had %). Alle accus waren na een jaar op, alle schermen zaten los en als je er boos naar keek kwamen er krassen op . Mijn zus heeft er net zo een van HP die was na 6 maanden ook al een desktop omdat hij niet van de stroom en de koelstandaard meer af kon. Dan kan je het wel overpriced noemen dat een mac voor hetzelfde geld een mindere processor heeft maar bij laptops telt meer dan cijfertjes.

Shiloh

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:14

Vind ik ook liedje89. Ik denk echt dat de bouwkwaliteit en de degelijkheid van de macbook's zwaar onderschat worden. Daar kunnen de gemiddelde laptops van andere merken (los van de hardware) volgens mij niet tegenop.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:22

Na een paar reacties gelezen te hebben op mijn bericht ben ik tot het besluit gekomen dat ik beter niks meer kan typen op internet. Alles kan echt verkeerd geïnterpreteerd worden en iedereen voelt zich aangesproken.

Bij deze dus even: ik heb het tegen niemand specifiek. Wanneer ik (of iemand anders) iets post, doe jezelf dan een plezier en voel je alleen aangesproken als je ook aangesproken wordt!? Dus als ik of: je naam noem. Of je voldoet aan ALLE dingen die ik opnoem.

Er zijn enorm veel 'Apple haters' om eerder genoemde redenen. Ook in dit topic. Het enige wat ik dus bedoelde te schrijven was; reageer alleen als je relevante informatie en ervaring hebt. Anders gaan we lekker appels(letterlijk) met peren vergelijken. Wanneer je niet zowel met Windows als met Mac langdurig gewerkt hebt kan je géén oordeel vellen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:23

Misschien dat ze wel gebouwd worden maar niet consistent. HP en lenovo zijn imo namelijk bijv geen echt slechte merken maar er zijn toch een aantal modellen die gewoon ronduit slecht zijn, en het is lastig om die er met reviews uit te pikken omdat reviews meestal niet over een langere periode worden geschreven, maar juist alleen met de eerste 2 weken en dan is eigenlijk iedere laptop wel goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:33

Cyella schreef:
Bij deze dus even: ik heb het tegen niemand specifiek. Wanneer ik (of iemand anders) iets post, doe jezelf dan een plezier en voel je alleen aangesproken als je ook aangesproken wordt!? Dus als ik of: je naam noem.

Nou ja, nee, dat is natuurlijk een wat te makkelijke manier om uitspraken te doen. Je schept wel een bepaald beeld met je opmerking dat er 'Apple haters' zijn die dat zonder onderbouwing doen en er zelf geen ervaring mee hebben. En ik zie ze in dit topic dus vrijwel niet. Maar zo wordt er wel een bepaald beeld in stand gehouden, en dat vind ik niet helemaal juist.

Citaat:
Er zijn enorm veel 'Apple haters' om eerder genoemde redenen. Ook in dit topic. Het enige wat ik dus bedoelde te schrijven was; reageer alleen als je relevante informatie en ervaring hebt. Anders gaan we lekker appels(letterlijk) met peren vergelijken. Wanneer je niet zowel met Windows als met Mac langdurig gewerkt hebt kan je géén oordeel vellen...

Dan wordt het uberhaupt vrij rustig want er zijn ook mensen die de overstap al een tijd geleden hebben gemaakt naar Mac en dus een stuk minder ervaring hebben met recente windowsversies. Die zouden dan dus ook niet meer mogen reageren.

Zelf vind ik dat niet erg, als je aangeeft wat je ervaring is, is het duidelijk.

Maar er is wel een groot verschil tussen een bewering als 'Windows loopt altijd vast' of 'mijn laptop met Windows Vista liep altijd vast'.
Zo zul je mij ook niet horen zeggen 'Apple is slecht' maar wel 'ik kan niet goed overweg met Apple'. En er zijn andere mensen die niet zeggen 'Apple is belachelijk duur' maar wel 'als je net zo veel geld uitgeeft aan een windowslaptop kun je een laptop vinden met hardware die net zo goed of beter is'.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:39

Shadow0 schreef:
Cyella schreef:
Bij deze dus even: ik heb het tegen niemand specifiek. Wanneer ik (of iemand anders) iets post, doe jezelf dan een plezier en voel je alleen aangesproken als je ook aangesproken wordt!? Dus als ik of: je naam noem.

Nou ja, nee, dat is natuurlijk een wat te makkelijke manier om uitspraken te doen. Je schept wel een bepaald beeld met je opmerking dat er 'Apple haters' zijn die dat zonder onderbouwing doen en er zelf geen ervaring mee hebben. En ik zie ze in dit topic dus vrijwel niet. Maar zo wordt er wel een bepaald beeld in stand gehouden, en dat vind ik niet helemaal juist.

Citaat:

Dan wordt het uberhaupt vrij rustig want er zijn ook mensen die de overstap al een tijd geleden hebben gemaakt naar Mac en dus een stuk minder ervaring hebben met recente windowsversies. Die zouden dan dus ook niet meer mogen reageren.

Zelf vind ik dat niet erg, als je aangeeft wat je ervaring is, is het duidelijk.

Maar er is wel een groot verschil tussen een bewering als 'Windows loopt altijd vast' of 'mijn laptop met Windows Vista liep altijd vast'.
Zo zul je mij ook niet horen zeggen 'Apple is slecht' maar wel 'ik kan niet goed overweg met Apple'. En er zijn andere mensen die niet zeggen 'Apple is belachelijk duur' maar wel 'als je net zo veel geld uitgeeft aan een windowslaptop kun je een laptop vinden met hardware die net zo goed of beter is'.

Wat ik zie is dat je juist hetzelfde denkt als ik, maar dat je je toch probeert af te zetten tegen mijn uitspraken. Ik zeg toch ook niet dat iedereen in dit topic die negatief is tegenover Apple, een Apple hater is. Dan is wat jij zegt dus precies hetzelfde. Alleen anders verwoord. Dan is er dus ook geen probleem, dus ik snap ook niet waarom er steeds het slechtste uit mijn post gedestilleerd wordt en dat vervolgens uitvergroot ( en misschien zelfs een beetje verdraaid) wordt. We zijn het gewoon met elkaar eens als je goed gaat lezen ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:46

Och elk topic over Mac vs. Windows mondt hier in uit.
Recht tegenover elkaar en maar keihard de nadelen van beide roepen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:52

Ik zal me als windows-liefhebber maar even laten horen in dit topic. Ik heb al behoorlijk wat macbooks compleet laten crashen zonder dat ik zware software aan het draaien was. Dat ze nooit vastlopen is een fabeltje voor mensen die niet snappen hoe computers werken (net als dat windows veel vast zou lopen). Je moet in het kiezen tussen mac en windows afgaan op een aantal dingen:

- Welk besturingssysteem vind je fijner om mee te werken?

Ik vind Mac OSX verschrikkelijk om mee te werken. Het is leuk als je gewoon een beetje wil werken, maar er zijn weinig opties voor personalisatie/aanpassing. Als je daar dus geen waarde aan hecht en liever een soort "uit de doos en niks meer aan doen" systeem wil, is OSX geschikt.

- Wat is het budget?
Apple is duur. Waar betaal je voor? Voor het merkje en het OS. Als je OSX heel veel fijner vindt werken en je hebt het geld ervoor over dan is dat natuurlijk prima.

- In de één zit dit, in de ander dat
Het nadeel van macbooks vind ik dat ze er van alles uit halen wat ik per se wil in mijn laptop. Ik zie ze vaak zonder card reader, zonder VGA port, zonder optische drive, ZONDER ETHERNET PORT??? Dat zijn allemaal dingen die Apple weghaalt waardoor de laptop iets minder weegt (wat er vervolgens meteen weer bij komt door de aluminium behuizing) en als je dan toch gebruik wil maken van zulke opties moet je weer allerlei verloopjes kopen... Maar we weten denk ik allemaal dat Apple van centjes houdt. En zolang mensen dat pikken zal ik het ze ook niet kwalijk nemen, want de consument kiest er toch echt zelf voor :P

- Hecht je veel waarde aan je scherm?
In macbooks zitten vaak schermen met een iets hogere resolutie. Dan heb je dus ook een wat scherper ogend beeld. Wel gooien ze er een glasplaat overheen waardoor je erg snel last hebt van vetvlekken en weerspiegelingen.

- Moeten er games op gespeeld worden?
Gooi dan de Apple optie maar meteen uit het raam. Eigenlijk moet dit niet echt aan de orde komen want fatsoenlijk gamen doe je op een desktop.

- Hoeveel opslagruimte heb je nodig?
Als je een nieuwe macbook koopt kun je beter aan een externe harde schijf beginnen. Tegenwoordig gebruiken ze in macbooks alleen SSD's i.p.v. HDD's en die zijn een stuk duurder. Je betaalt dan al een behoorlijke smak geld voor maar 256GB opslagruimte.

Ik kan nog wel even doorgaan, er zijn gewoon heel veel afwegingen te maken. Ik ben persoonlijk echt geen mac fan, niet zozeer omdat ik het niet fijn vind werken, maar omdat ze mensen simpelweg afzetten met veel te hoog geprijsde producten. Als je graag een macbook wil kun je hem beter tweedehands kopen voor een aanvaardbare prijs.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:05

Simoonzel schreef:
- Wat is het budget?
Apple is duur. Waar betaal je voor? Voor het merkje en het OS. Als je OSX heel veel fijner vindt werken en je hebt het geld ervoor over dan is dat natuurlijk prima.

- In de één zit dit, in de ander dat
Het nadeel van macbooks vind ik dat ze er van alles uit halen wat ik per se wil in mijn laptop. Ik zie ze vaak zonder card reader, zonder VGA port, zonder optische drive, ZONDER ETHERNET PORT??? Dat zijn allemaal dingen die Apple weghaalt waardoor de laptop iets minder weegt (wat er vervolgens meteen weer bij komt door de aluminium behuizing) en als je dan toch gebruik wil maken van zulke opties moet je weer allerlei verloopjes kopen... Maar we weten denk ik allemaal dat Apple van centjes houdt. En zolang mensen dat pikken zal ik het ze ook niet kwalijk nemen, want de consument kiest er toch echt zelf voor :P

- Moeten er games op gespeeld worden?
Gooi dan de Apple optie maar meteen uit het raam. Eigenlijk moet dit niet echt aan de orde komen want fatsoenlijk gamen doe je op een desktop.

- Hoeveel opslagruimte heb je nodig?
Als je een nieuwe macbook koopt kun je beter aan een externe harde schijf beginnen. Tegenwoordig gebruiken ze in macbooks alleen SSD's i.p.v. HDD's en die zijn een stuk duurder. Je betaalt dan al een behoorlijke smak geld voor maar 256GB opslagruimte.

Jammer, ik denk, nu komen er een paar punten waar je mooi het ene tegen over het ander zet en een evenwichtig beeld schetst, en vervolgens is er helemaal geen evenwichtige mening en noem je van elk punt vooral de negatieve kanten ipv ook de positieve punten te belichten. Ik heb er even een paar punten uitgehaald.

Waarom moet er bij prijs weer gelijk zo'n opmerking tegenaan "je betaald voor het merkje". Ik vind dat gewoon echt storend en denigrerend. Er zijn meer punten waar je voor betaald. Een van de punten, die hier inmiddels ook is aangehaald, is de degelijkheid. Een laptop is om mee te nemen. Je kunt er fantastische hardware in stoppen, maar als de bouwkwaliteit slecht is, kun je na 2 jaar alsnog een nieuwe laptop kopen. En op degelijkheid scoren de macbooks echt wel heel hoog. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=GDhdXyTRTps
https://www.youtube.com/watch?v=l_0CN-12npY
Tegenover bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=nEyk4O_zl-Y

VGA en ethernet port. Ik snap wel dat ze die weglaten ja. Voor een hele hoop gebruikers is dat namelijk gewicht meezeulen voor iets dat je nooit gebruikt. HDMI is inmiddels toch wel aardig de standaard en het gros van de laptop gebruikers werkt op wifi. Ben je 1 van de weinige die dat niet wilt, kun je ervoor kiezen je oude hardware te upgraden, of een verloopstekkertje te kopen bijvoorbeeld als je toch een Mac zou willen. Er staat namelijk wel een laag gewicht, compactheid en degelijkheid tegenover. Of je kunt er inderdaad voor kiezen niet voor Mac te gaan. Maar het is niet per definitie zo dat je als je dit wilt, geen mac kunt gebruiken. Overigens denk dat je het sowieso moeilijk gaat krijgen als je nu nog een laptop met VGA port wilt kopen.

Dat je niet kunt gamen op een apple is ook een fabeltje. Nee een macbook is primair niet gemaakt om te gamen, maar dat is ook heel de doelgroep niet. Een echte gamer zou nooit een macbook aanschaffen om te gamen. Daar heb je een punt. Maar een echte gamer zou deze vergelijking/vraag dan ook nooit stellen. Ben je iemand die het leuk vind om af en toe te gamen, dan kan dat prima op een macbook. Zoals ik eerder al aanhaalde, ik speel Call of duty en Deus Ex zonder problemen en zonder lags op mijn macbook pro. Wil je meer weten over Mac's en gamen is dit een hele nuttige site: https://www.gameagent.com/ . Die laat duidelijk zien welke games er beschikbaar zijn voor Mac en of jou specifieke Mac model de game zal kunnen draaien.

Het klopt dat SSD duur is en je een relatief lage hoeveel data opslag hebt, maar daar staat ook wel wat tegenover. Als je eenmaal met SSD hebt gewerkt wil je niet meer terug. De schrijf en leessnelheid is niet te vergelijken met HDD en is significant sneller, plus nog maar weer terug naar die compactheid en degelijkheid. SSD is lichter en minder gevoelig voor kapot gaan aangezien er geen bewegende onderdelen aanzitten. Tegenwoordig heb je voor relatief weinig geld een makkelijk draagbare externe harde schijf van bijvoorbeeld 1 TB. Daar kun je heel makkelijk je grote data opzetten, zodat die ook portable zijn, maar je hoeft het alleen mee te slepen als je het nodig hebt. Als je het niet nodig hebt, laat je het thuis.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:26

Shiloh schreef:
Jammer, ik denk, nu komen er een paar punten waar je mooi het ene tegen over het ander zet en een evenwichtig beeld schetst, en vervolgens is er helemaal geen evenwichtige mening en noem je van elk punt vooral de negatieve kanten ipv ook de positieve punten te belichten. Ik heb er even een paar punten uitgehaald.

Waarom moet er bij prijs weer gelijk zo'n opmerking tegenaan "je betaald voor het merkje". Ik vind dat gewoon echt storend en denigrerend. Er zijn meer punten waar je voor betaald. Een van de punten, die hier inmiddels ook is aangehaald, is de degelijkheid. Een laptop is om mee te nemen. Je kunt er fantastische hardware in stoppen, maar als de bouwkwaliteit slecht is, kun je na 2 jaar alsnog een nieuwe laptop kopen. En op degelijkheid scoren de macbooks echt wel heel hoog. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=GDhdXyTRTps
https://www.youtube.com/watch?v=l_0CN-12npY
Tegenover bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=nEyk4O_zl-Y

VGA en ethernet port. Ik snap wel dat ze die weglaten ja. Voor een hele hoop gebruikers is dat namelijk gewicht meezeulen voor iets dat je nooit gebruikt. HDMI is inmiddels toch wel aardig de standaard en het gros van de laptop gebruikers werkt op wifi. Ben jij 1 van de weinige die dat niet wilt, kun je ervoor kiezen je oude hardware te upgraden, of een verloopstekkertje te kopen bijvoorbeeld. Er staat namelijk wel een laag gewicht, compactheid en degelijkheid tegenover.

Dat je niet kunt gamen op een apple is ook een fabeltje. Nee een macbook is primair niet gemaakt om te gamen, maar dat is ook heel de doelgroep niet. Een echte gamer zou nooit een macbook aanschaffen om te gamen. Daar heb je een punt. Maar een echte gamer zou deze vergelijking/vraag dan ook nooit stellen. Ben je iemand die het leuk vind om af en toe te gamen, dan kan dat prima op een macbook. Zoals ik eerder al aanhaalde, ik speel Call of duty en Deus Ex zonder problemen en zonder lags op mijn macbook pro.

Het klopt dat SSD duur is en je een relatief lage hoeveel data opslag hebt, maar daar staat ook wel wat tegenover. Als je eenmaal met SSD hebt gewerkt wil je niet meer terug. De schrijf en leessnelheid is niet te vergelijken met HDD en is significant sneller, plus nog maar weer terug naar die compactheid en degelijkheid. SSD is lichter en minder gevoelig voor kapot gaan aangezien er geen bewegende onderdelen aanzitten.

Veel (non-AAA) games worden niet voor de mac geconverteerd. Het gaat dan dus niet over je hardware (ik denk ook dat je framedrop bedoelt i.p.v. lag). Lag heeft te maken met je internet en staat los van je videokaart e.d.
Ik heb zelf een SSD waar ik mijn OS op heb staan en 2 HDD's van 7200RPM. Zet ik bestanden liever op mijn SSD? Nee. Ik merk er werkelijk geen enkele hinder van.

Dat macs klappen kunnen vangen lijkt me logisch, ze zijn van aluminium en bestaan meestal uit 2 solide stukken zodat er weinig aan te wiebelen valt. Maar ja, dat vind ik juist een groot nadeel omdat je hem niet uit elkaar kan prutsen voor schoonmaakbeurten. Dat hangt dus van de gebruiker af. Ik heb overigens al 4 jaar dezelfde kunststof laptop en daar is niks aan kapot of los. Het verschilt wederom per model.

Ik heb gezegd waarom de dingen die Apple aanbiedt absoluut niet in mijn ideaalbeeld passen. Ik begrijp ook niet waarom je "dan koop je toch een verloopje" aanhaalt terwijl ik dat specifiek als minpunt en klassiek geldgraaien van Apple heb genoemd. :p
Je hardware upgraden is ook geen optie bij Apple. Dat heet daar gewoon een volledig nieuwe laptop aanschaffen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:31

@hierboven, Macbooks kunnen wel uit elkaar geschroefd worden ;)
Zelfs mijn MacBook air.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:39

O, chill. Ik dacht dat ze tegenwoordig gesealed werden. :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:41

Shiloh, ook non-Apple laptops hebben een ssd hoor :D Ik zag gisteren op tweakers een heel aantal met ssd én nog een hdd er bij o.i.d. Beide IN de laptop.

Verder ga ik me niet mengen in deze specs discussie :')

Ik vraag me af of Apple zich zelf overigens verbetert heeft de afgelopen jaren? Aangezien mijn 24" iMac uit 2009 van zo'n 1800 euro (!!) niet eens een 1080p film af kon spelen? Waarom kan een Macbook Pro dan wel CoD moeiteloos aan? :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:54

Mijn punt was helemaal niet dat Mac alle games heeft. Dat dat niet waar is weet ik ook wel, en dat er veel games ook niet beschikbaar zijn voor Mac weet ik ook. Als echte gamer, neem je geen Mac, ik geloof niet dat ik je daarin tegen gesproken heb. Ik zeg alleen dat als je het leuk vind af en toe een game te spelen, en het je niet perse gaat om specifieke games, dat je prima kunt gamen op een Mac en dat de keuze voor Mac op game gebied geen beperking hoeft te zijn. Ik vind af en toe een game leuk, en tussen het aanbod vind ik prima recente populaire games en mijn Macbook kan het prima aan. Dus ben je echt een gamer, nee, dan is Macbook niet voor jou. Vind je het leuk om naast alle andere dingen die je op je Macbook doet, leuk om ook eens een game te spelen. Ja, er is dan voldoende aanbod en de huidige Macbook's kunnen er veel prima aan.

Simoonzel schreef:
Ik heb gezegd waarom de dingen die Apple aanbiedt absoluut niet in mijn ideaalbeeld passen. Ik begrijp ook niet waarom je "dan koop je toch een verloopje" aanhaalt terwijl ik dat specifiek als minpunt en klassiek geldgraaien van Apple heb genoemd. :p
Je hardware upgraden is ook geen optie bij Apple. Dat heet daar gewoon een volledig nieuwe laptop aanschaffen.

Ik heb het toch niet specifiek tegen jou. Ik zeg, dat als je graag Mac zou willen en toch VGA of Ethernet wilt gebruiken, dat dat prima kan met een verloop stekkertje. Zeker met het oog op de toekomst (als je je laptop minimaal een jaar of 3 wilt gebruiken) gaat de beschikbaarheid van VGA en ethernet sowieso omlaag, dus zou ik persoonlijk niet met dat gewicht willen zeulen. Mijn punt is dus, dat het niet hebben van VGA of ethernet geen uitsluiting van een mac laptop hoeft te zijn, omdat daar wel degelijk oplossingen voor zijn. Dat dat niet voor jou geld, lijkt me uit jou post wel duidelijk.
Jij vind dat geld als graaien, ik vind dat ingaan op de recente ontwikkelingen in de techniek, waarbij ethernet en VGA steeds minder en minder gebruikt worden en je je klanten wilt bedienen op compactheid en gewicht, waar het in een laptop in mijn ogen om draait.

Thesserd, dat ook non-apple laptops SSD hebben was niet mijn punt. Dat snap ik wel, dat dat soort techniek zich niet beperkt tot apple, lijkt me logisch. Mijn punt was, dat alleen de nadelen van SSD werden aangehaald (veel geld voor weinig GB's. Ik haalde enkel de voordelen aan.) Compacter, lichter, sneller en minder breekbaar.

Tja, waarom jou iMac dat niet aan kon, geen flauw idee. Ik kan enkel getuigen van het feit dat CoD prima werkt zonder problemen. Net als 1080p films btw. Waar dat aan ligt, geen idee. SSD, snellere processor, betere software? Lijkt me vrij logisch dat Mac's eind 2013 beter zijn dan mac's uit 2009. Zit toch weer 4 jaar ontwikkeling tussen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-01-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:04

Snap ik idd Shiloh, maar ik bedoel dat veel andere laptops dan vaak een SSD én een HD hebben zeg maar. Dan heb je de snelheid voor je programma's en besturingssysteem, en daarnaast nog in je laptop een HD voor je opslag :)

Ik snap inderdaad dat in 2013/14/15 weer beter spul ontwikkeld wordt, maar in 2009 was het niet een primeur als je 1080p films kon bekijken op je computer. Dus, het viel mij toen heel erg tegen dat ik dat met zo'n duur apparaat niet eens kon... -O- Dat was overigens één van de eerste momenten dat ik aan Apple begon te twijfelen :Y) En ik baalde er enorm van, want dat was weer een goede reden voor mijn broer om me keihard uit te lachen. Hij heeft helemaal niks met Apple producten en vond het maar stom dat ik perse een iMac wilde.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:05

Een SSD+HDD ben ik het veel meer mee eens. Dan kun je het broodnodige zoals je besturingssysteem en eventuele projecten waar je veel aan werkt kwijt op je wat kleinere SSD, en de rest op je gewone HDD. Je hebt niks aan een hoge schrijfsnelheid als je een film wil kijken en dan ben je toch zo 500MB kwijt (bij hoge kwaliteit loopt dit zelfs op tot 5GB).

Ik denk dat het afspelen van een 1080p film ook heel erg te maken heeft met de snelheid van de harde schijf waarop de film staat terwijl een game veel meer leunt op je videokaart. Maar, alle merken verbeteren en implementeren dezelfde nieuwe technieken in ongeveer hetzelfde tijdsbestek. Daarom zie je nu ook in alle laptops SSD's verschijnen en niet in maar één merk.

En Shiloh: de afweging bij mij is zo: ik merk geen verschil in slijtage tussen een metalen laptop zonder deze ports en een kunststof laptop met deze ports... dus nee, ik zie geen reden om extra gewicht op een laptop te gooien en functionaliteit weg te doen. Bovendien kosten die verloopjes 30 euro per stuk en wegen ze ook weer wat. Het maakt dus eigenlijk geen verschil. Behalve in de gevulde zakjes van Apple natuurlijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:10

Maar ik wil juist geen intern HD opslag. Het is extra gewicht, en een bewegend onderdeel gevoelig voor stuk gaan in een portable computer. Ik heb een losse externe HD die ik alleen mee neem als ik de data ook echt nodig heb. Verder functioneert de 265 gb die ik heb op mijn laptop prima. Ik wil alleen maar de andere zijde belichten, dat SSD duur is, maar ook duidelijke voordelen heeft. Persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan degelijkheid, compactheid en een krachtig toestel voor weinig gewicht. Juist omdat ik mijn laptop koop op het kunnen meenemen en tegen een stootje kunnen. En daarbij blijft het neerkomen op de persoonlijke wensen. In een topic waar iemand dan om advies vraagt, lijkt het me nuttig ook de andere kant te belichten.

Over apple producten van 2009 kan ik niet mee praten, ik was toen ook nog zo anti-Mac als de pest. Ik heb ook geen idee of jou ervaring daarin hetzelfde is als andere Mac gebruikers uit die tijd. Ik kan alleen maar zeggen dat de huidige Mac's de huidige media standaarden prima aankunnen. Ik heb begrepen dat je in 2009 ook echt nog slecht kon gamen op Mac's, maar dat dat inmiddels sterk verbeterd is en dat Mac's er steeds geschikter voor zijn. Ik vind het persoonlijk ook niet zo nuttig om te praten over iets wat een computer van inmiddels 6 jaar geleden niet kon, maar meer wat de computers van nu wel kunnen.

Die extra ethernet poort en die extra VGA poort die kosten toch juist gewicht. En nee, want het gros van de mensen die nu een computer koopt gebruikt helemaal geen VGA en ethernet meer. Dus die hoeven die kabels ook niet mee te zeulen. Als je dat wel wilt gebruiken, maar toch om vele andere redenen toch graag een Macbook wilt, hoeft het ontbreken van VGA en ethernet geen beperking te zijn, want de opties zijn er wel. Ik vind dat niet geld graaien, ik vind dat inspelen op de wensen van het overgrote deel van je klanten die met de techniek mee gaan, en daarnaast voor de andere klanten de optie te bieden om het toch te gebruiken. Ik ben in ieder geval dolblij dat het er niet op zit, want ik gebruik het werkelijk nooit.

Jij merkt het verschil wellicht niet tussen kunststof, of het degelijke design van apple, ik merk het verschil duidelijk wél. Maar ik denk dat de gemiddelde gebruikstijd van een Macbook tegenover kunststof laptops daarin voor zichzelf spreken. Maar goed, jij ervaart dat niet zo, ik ervaar dat wel zo. Meningsverschil. Aan degene die de keuze moeten maken zelf om daar hun eigen afweging in te maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:52

Ik denk, gezien je opmerkingen hier en daar, dat je je keuze al gemaakt hebt ;)
Als je graag een Apple laptop wilt, dan moet je dat doen.

Persoonlijk vind ik het niet zo fijn werken. Op kantoor werk ik op een mac, privé op een windows.
Maar als je alleen 'standaard' dingetjes wilt doen op je laptop dan maakt het niet uit of je gaat voor windows of apple. Alleen de prijs zal wat verschillen voor basis doeleinden.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:47

Ik heb nog helemaal geen keus gemaakt en ben nog steeds aan het rondkijken wat ik wil en kan. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:03

juudii5 schreef:
Ik heb nog helemaal geen keus gemaakt en ben nog steeds aan het rondkijken wat ik wil en kan. :)

Oh sorry haha, ik volgde even de reacties van een ander persoon, aannemende dat dit de TS was. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:46

De BTW weg ermee actie van de mediamarkt loopt van aanstaande woensdag 28 tot zondag 1 februari. Het lijkt erop dat het instapmodel van de macbook air (128 gb opslag 8gb RAM) in de aanbieding gaat. Net als waarschijnlijk de instap macbook pro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:48

Het instapmodel van de air heeft 4GB RAM alleen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:58

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:50

Media Markt heeft helaas op hun eigen website bevestigd dat er geen Apple producten mee zullen doen. www.mediamarkt.nl/btw

Maar omdat de air instapversie nu nog bij bol.com voor een relatief goede prijs in de aanbieding was heb ik zojuist besloten die te bestellen.
Succes met je keuze TS!
Zelf nog lang getwijfeld tussen de Lenovo u330 touch, Lenovo Yoga 2 en MacBook Air. Maar de duurzaamheid en compactheid van de Macbook heeft mij toch doen besluiten daarvoor te gaan :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:06

Dat ze niet mee doen met de 21% btw, wil niet zeggen dat ze niet in de aanbieding zijn. Dit was in vorige jaren ook ket verschillende Apple producten. Dus niet de 21%, maar toch korting. Even afwachten dus.