Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:32

8nnemiek schreef:
Bedankt allemaal!
Ik heb er echt zin in!

Ai mirriezz, wat heb je gedaan dat je er zo geblutst uit kwam?
Te veel wind is idd niet fijn. Ik heb begin dit jaar eens met windkracht 5 gezeild, maar oef, dat ging hard :Y)

Edit, dit is em trouwens, ons nieuwe bootje <3
Moet nog veel aan gebeuren.. het grootzeil moet vervangen worden, er zit niks van elektronica of navigatie op de boot, en er moeten nog wat zaken opgeknapt worden, maar het is wel een mooi, ruim en degelijk schip wat heerlijk vaart :D
[ Afbeelding ]

Knap bootje!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:58

Yavanna schreef:
Heb je je pb nog gelezen? Enne als je t oude zeil wegdoet, ik hou me aanbevolen...

Je pb heb ik gelezen :j zodra we een plan van aanpak hebben krijg je een mailtje :j
En als we het grootzeil gaan vervangen zal ik aan je denken :) maar dat kan nog best een paar jaar duren :Y)

smurfje

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:24

Wat een plaatje 8nnemiek.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:42

Ik ben zaterdag wezen varen met wat vrienden , meteen goed verbrand :P En volgens mij hebben de meesten hier een zeilboot of niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:20

Als het goed is gaat die van ons zaterdag het water in. Volgens mij heb ik alles geregeld.
Vandaag nog een wa verzekering geregeld. Toch banketstaaf als je tegen een jacht van een paar ton aan vaart ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:32

Wij zijn ook wa verzekerd. Wel zo fijn.

Wij geen zeil boot maar een motorboot. Ik ben echt geen zeiler

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:58

Spannend, ladymadonna! Maak je foto's?

Wij vertrekken morgenvroeg naar de boot. Wel het verkeerde weer uitgezocht := ik kan slecht tegen warmte, en vorig weekend was het al zo warm in de kajuit :=

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:58

Mooie boot 8nnemiek! Misschien nog veel werk te doen, maar qua constructie en romp ziet ze er super netjes uit!

Ik ben bont en blauw omdat windkracht 4 eigenlijk net een tandje teveel is voor mij. Ik vaar een 3,5m open zeilbootje, heb helaas zo geen foto. Om de boot recht te houden met naar voor de wind draaien, heb ik me verschillende keren op mijn knieën in het kuipje gegooid. Vanwaar ;)

Kwestie van meer oefenen en beter leren zeilen.

Afgelopen 2 dagen heb ik training gegeven. Dan is het varen in een rib, motor dus. Ook leuk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:54

Gister te water gegaan, vandaag een stukje gevaren... Valt me vies tegen... Ik weet niet waarom, maar ik vind het doooood eng! Misschien omdat ik de boot nog niet ken? Heb vaak zat gevaren, maar nooit met m'n eigen boot....
Het aanmeren in de haven ging iig een stuk beter dan gister...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:14

LadyMadonna schreef:
Gister te water gegaan, vandaag een stukje gevaren... Valt me vies tegen... Ik weet niet waarom, maar ik vind het doooood eng! Misschien omdat ik de boot nog niet ken? Heb vaak zat gevaren, maar nooit met m'n eigen boot....
Het aanmeren in de haven ging iig een stuk beter dan gister...

Ik geef zeil training aan 6-jarige kindjes, vind dat ook allemaal geen probleem, er gebeurt nooit wat. Totdat ik zelf in een zeilbootje stap (tijdens training vaar ik een rubber), dan vind ik t allemaal super spannend en denk ik dat ik overal tegenaan zal knallen en zie ik elk klein dingetje als enorme stommiteit..

Dus ik begrijp heel goed waar je last van hebt. Bij mij gaat het beter als ik wat vaker vaar (komende donderdag weer :) ), dus ik denk dat het vanzelf over gaat.
Eventueel kun je een kennis die ook al lang vaart een keer vragen mee te varen? Kan diegene je een beetje tips geven op lastige dingen en je ook vertellen wat allemaal wel goed gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:19

Ik weet wat je bedoelt ladymadonna! Vooral die smalle riviertjes, en het aanmeren inderdaad!
Wij zijn inmiddels onderweg, en hebben een 'ervaren' schipper mee, maar die blijkt lang niet zo ervaren als ie zelf beweerde := scheelde toestraks maar een haartje met een groot schip!
En de eerste krassen zitten er ook al op.. van je familie moet je het hebben he! Vriendlief stuurt een stuk beter en voorzichtiger, maar die vindt het ook nog best eng idd :+ ik hoop dat we snel thuis zijn en lekker op ons gemak kunnen gaan oefenen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:32

Dat is trouwens wel een heel fijn voordeel aan training geven: de andere trainers (die allemaal beter zeilen dan ik) nemen me af en toe mee op sleeptouw voor een privélesje :) helpt mijn zeilkunsten al goed op gang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:39

Dat is handig inderdaad!
Wij hebben eindelijk een ligplek bij de zeilclub toegewezen gekregen, en daar heb je idd hetzelfde voordeel; een hoop mensen met een passie voor zeilen die het hartstikke leuk vinden om te helpen en les te geven :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:41

De motor is vrij gevoelig, en dat is heel erg wennen. Wil je een beetje gas geven, vrrroooeemmmm! Ho! Te hard!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:10

Iedereen lekker aan het genieten met dit weer!
Hier wel hoor.

Helaas ook een boel onervaren/asociale (?) watersporters met ons.
Gister bijna een aanvaring... Wij gingen richting haven, dan moeten we op een gegeven moment een (vrij brede) doorgang tussen twee eilanden door. Op zich geen probleem, ware het niet dat er drie speedboten in de doorgang hun skiërs aan het instrueren waren (jammer dat de handhaving dat nooit ziet ofzo) plus twee zeilboten die daaromheen aan het laveren waren om het windluwere gat door te komen, tel daarbij op het overige verkeer en ineens heb je toch een krap gat...
Omdat de skiërs nooit zo van het rekening houden met zijn en hun aanhang behoorlijk kwetsbaar mocht het mis gaan, koos ik de kant van de zeilboten.
Een prachtige pampus laveerde ruim voor ons langs (als die ook eenmaal gaan zijn ze weg), zat alleen nog met een polyvalk. Afijn, ook die maakte aanstalten om overstag te gaan, ze keken duidelijk waar ze heen wilden en gooiden hun roer overstag. Bij een geslaagd overstag had het goed gegaan, was ik er keurig ruim achterlangs gevaren.
Maar die mannen konden het niet redden en laten de boot, totaal ongecontroleerd ook, gijpen (ze lagen ook bijna om) en ineens had de boot weer een rotvaart richting: recht voor onze neus.
Gelukkig een aanvaring kunnen voorkomen door ons dieseltje te pijnigen en straf in zijn achteruit te knallen, gelukkig deed hij iets, maar denk dat ze bij sommige boten echt de Sjaak waren geweest, sukkels (ik zag het aan de zeilen mis gaan dus was al aan het schakelen).
Vooral manlief kon er niet over uit, ik heb het maar op onervaren zeilers gegooid maar was wel ff schrikken :+

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:35

Oh jee, ging je tussen de kaai en t eiland van Wingelaar door? Dan moet je ons wel gezien hebben, die mooie glimmende tjalk met die speedcruiser er naast....
T is drama met die bootjes...maar levert veel lachwekkende momenten op.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:46

Ik vaar eigenlijk altijd richting Zwartsluis want vanaf daar kan ik door naar Giethoorn en Meppel. Helaas varen er ook veel huur boten rond in dit gebied wat voor veel onverwachte scenario's kan lijden door de onkunde van die mensen :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:48

Wij gaan vanmiddag ook weer... Heb nu al een knoop in m'n maag... En ik wil het zo graag leuk vinden...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:51

LadyMadonna, gewoon rustig blijven, en als je niet wilt varen, moet je het niet doen. Ik vaar wel, met alles, maar vind het afmeren en wegvaren drama, en laat ik aan mijn vriend over...
Pfff, hoeveel bijna aanvaringen we hebben gehad, door onoplettendheid van huurzeilbootjes. En dan roepen ze, ongelogen, je moet je vaarbewijs halen!!! Ehhhh, yeah right, langer dan 20 meter??? Zouden we die niet hebben, en kijken ze beschaamd weg.. Lach me echt gek af en toe.
En werkelijk, als we van ieder bootje wat op 5 meter of minder langsvaart om te kijken, een euro zouden krijgen, zouden we goedkoop met de cruiser kunnen varen:-D
Ik wens jullie vandaag veel watersport plezier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 12:32

Is wat tussen gekomen (een klant, die gaan toch voor ;) ) dus het wordt morgen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:01

Polyvalken, daar noem je dan ook een type. Hier ook altijd het gehuurde polyvalkje. De ene keer gaat dat super goed, de andere kant zitten er inderdaad mensen in zonder ervaring. Ok, valkje is dan ook wel zo veilig qua niet kunnen omslaan, maar voor de omgeving is het wat minder.
Gelukkig heb je je boot nog kunnen om gooien Corine!

Wij hebben een gevalletje geen wind midden op de geul ook een keer kunnen redden met de rib, gelukkig. Polyvalk dacht even de geul over te steken voorlangs de binnenvaarder. Midden op de geul was geen wind (onervaren zeilers hadden dat dus niet gezien). Rib kon ze gelukkig op tijd weg slepen, maar anders was dat ook gigantisch mis gegaan...

Ik ga trouwens ook morgen weer het water op :) Ben benieuwd

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:43

Hallo allemaal :)

Ik ben bezig om vaarbewijs I en II te halen. De bedoeling is dan om volgend voorjaar een boot te kopen.

Ik wil heel graag een RIB met Alu bodem. Ik heb al even zitten kijken, maar jeetje wat veel soorten/verschillen en keus is er zeg!

Ik wil wel beginnen met een 2ehands. Hebben jullie nog tips om een 2ehands RIB te kopen? Sowieso neem ik tegen die tijd wel iemand mee die verstand van de motor heeft, maar ik ken eigenlijk niemand die een RIB heeft.

Ik wil uiteraard geen plakkers of andere beschadigingen. Goede kwaliteit is ook wel gewenst. We willen er graag achter skieën en minimaal 25 pk achter hebben.

Dat beperkt de keuze nogal. De goedkopere boten mogen er meestal niet meer als 10 achter hebben.

Hebben jullie nog ideeën wbt een merk? Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:49

Gister wezen varen.... Eerst een kwartier huilend in de boot gezeten dat ik niet durfde... Mezelf eroverheen geschopt en twee uur ongeveer gevaren.
Motor 3x afgeslagen (of je zet je luchtventiel open 8)7 ) maar verder ging t wel.
Tot we met de haven in varen mijn man licht wilde corrigeren en we dus als een idioot naar achter gingen... Klap, schroef op de grond (bij de kant)...
Maandag staat t weer in de planning, maar als ik er maar aan denk is direct de knoop in m'n maag terug :\

En dan het idee dat we ook "de zilvermeeuw" tegen kunnen komen: http://zilvermeeuw.nl

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:43

Jep we zijn één weekje weg met de boot! Nou ja zondag weg gegaan en we zijn nu in makkum. En ja er mankeert weer iets aan de moter.echt geweldig op vakantie met de boot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:25

Jee vervelend zeg! En nu?
Hebben jullie een zeilboot, of een motorboot?

Onze motor doet het tot nu toe echt gewéldig. Sleutel omdraaien en hij loopt gewoon als een zonnetje :) Maar ja, 1-cilinder diesel van 40 jaar oud, die dingen daar kan weinig aan kapot gaan :D
Afgelopen weekend de hond mee genomen op de boot, en leuk dat ze het vond :D
Zijn er meer mensen die de hond meenemen?