Betegelen is niet zo handig dat is zo om
. Als je wil verharden (deel is wel raadzaam bv van hok naar de voerbak), gebruik dan betonplaten (kunnen ze met neus niet omwroeten) of doe iets aan betonstorten maar zo tegels is niet slim
. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Als je wil verharden (deel is wel raadzaam bv van hok naar de voerbak), gebruik dan betonplaten (kunnen ze met neus niet omwroeten) of doe iets aan betonstorten maar zo tegels is niet slim
. Elise_0o schreef:Zouden jullie het kunnen, of doen jullie het al? En zo ja, hoe?
XLeandrosX schreef:Wat een onzin dat je varkens naar modder gaan smaken. Bij ons lopen ze op 5ha samen met schapen en paarden en ganzen. Ze wroeten wel maar doordat ze een groot stuk hebben is dat minimaal. En naar de modder smaken????? Nee hoor, heerlijk vlees.
ieks XD Vetrandjes 
silvana84 schreef:Ik zag laatst bij extreme cheapskates op TLC een stel dat een varken kocht wat vervolgens gewoon bij de boer bleef om op te groeien tegen betaling uiteraard(Voer etc..). Vond dat ook wel een mooi systeem.. je kan een boer kiezen die de dieren houdt op de manier die jou aanspreekt, je kan zelfs het dier tussendoor bezoeken mocht je willen weten hoe het zich ontwikkeld en het schijnt voordeliger te zijn dan vlees van de supermarkt(koop maar eens een heel varken aan vlees bij de supermarkt dat is heel duur)
Mizora schreef:Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.
wolter schreef:Mizora schreef:Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.
volgens mij maak je hier een fout, voor een schietmasker heb je geen vergunning of verlof nodig.
Echter die voor kleinvee werkt met een veer, en die voor grootvee met patronen/munitie.
Het schietmasker voor grootvee is legaal vrij verkrijgbaar, echter de patronen/munitie zijn verlofplichtig.
Ik kan gezien mijn situatie beide krijgen, maar wanner ik het daadwerkelijk mag gebruiken daarover is de wetgeving onduidelijk, en de instantie's zijn niet hulpvaardig.
Iemand hier op Bokt die daar meer over kan vertellen?
Ashley5760 schreef:wolter schreef:
Je bedoeld of je een varken mag schieten?
Sowieso mag hij niet thuis geslacht worden, heb ik nog nooit meegemaakt en moet hij oke zijn als hij van de trailer komt bij slachthuis.
Mbt levensbeeindiging dmv schieten (varken ziek/kreupel) zou ik het niet weten.... Is het niet normaal om een spuitje te geven (door DA dus)? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee
spatter schreef:Ik weet wel dat toen de DA mijn hangbuikzwijntje Knorretje moest laten inslapen, het een grote ramp was![]()
Gelukkig had ik zelf de verdovingsspuit gezet waardoor hij al onder zeil was maar het heeft bijna een half uur geduurd eer de DA hem doodgespoten kreeg omdat zo'n varken zoveel vet heeft.
Als ik Julia ooit uit haar lijden moet verlossen(nu loopt ze op haar 13de nog vrolijk en gezond rond) dan gebruik ik liever zo'n schietpistool(nadat de DA of ikzelf haar verdoofd heeft/heb)
Voor de duidelijkheid, hangbuikzwijntjes zijn niet (om) te eten.
Ashley5760 schreef:wolter schreef:volgens mij maak je hier een fout, voor een schietmasker heb je geen vergunning of verlof nodig.
Echter die voor kleinvee werkt met een veer, en die voor grootvee met patronen/munitie.
Het schietmasker voor grootvee is legaal vrij verkrijgbaar, echter de patronen/munitie zijn verlofplichtig.
Ik kan gezien mijn situatie beide krijgen, maar wanner ik het daadwerkelijk mag gebruiken daarover is de wetgeving onduidelijk, en de instantie's zijn niet hulpvaardig.
Iemand hier op Bokt die daar meer over kan vertellen?
Je bedoeld of je een varken mag schieten?
Sowieso mag hij niet thuis geslacht worden, heb ik nog nooit meegemaakt en moet hij oke zijn als hij van de trailer komt bij slachthuis.
Mbt levensbeeindiging dmv schieten (varken ziek/kreupel) zou ik het niet weten.... Is het niet normaal om een spuitje te geven (door DA dus)? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee
wolter schreef:spatter schreef:Ik weet wel dat toen de DA mijn hangbuikzwijntje Knorretje moest laten inslapen, het een grote ramp was![]()
Gelukkig had ik zelf de verdovingsspuit gezet waardoor hij al onder zeil was maar het heeft bijna een half uur geduurd eer de DA hem doodgespoten kreeg omdat zo'n varken zoveel vet heeft.
Als ik Julia ooit uit haar lijden moet verlossen(nu loopt ze op haar 13de nog vrolijk en gezond rond) dan gebruik ik liever zo'n schietpistool(nadat de DA of ikzelf haar verdoofd heeft/heb)
Voor de duidelijkheid, hangbuikzwijntjes zijn niet (om) te eten.
Dat inslapen kan idd een drama zijn, hier ooit meegemaakt met een schaap die na vijf spuiten nog niet dood was.
Dat die hangbuikzwijnen niet te eten zijn had ik al vaker gehoord, maar voor je honden ook niet?
Moet je hem uiteraard niet vooraf gaan verdoven, maar dat is bij een schietmasker ook niet nodig.
En hier hebben de veeartsen de beschikking over een schietmasker om bv een noodslachtingdier te schieten, en te laten verbloeden.
Ik ben zelf vegetariër en heb geen problemen met mensen die vlees eten, tenzij ze dit alleen willen als het gaat om een anoniem stukje vlees dat niet lief en schattig is... Maar goed, ik dwaal af.
Mizora schreef:Overigens komt Aujeszky niet meer voor in nederland. Maar met vlees in de winkel weet je niet exact waar het vandaan komt.
Quote: http://www.ltonoord.nl/informatie-vakgr ... vorming-op
Nederland is al ruim 5 jaar volledig vrij van de Ziekte van Aujeszky (ZvA). De vakgroep LTO varkenshouderij heeft daarom begin 2005 de lijn ingezet om stapsgewijs toe te werken naar het behalen van de artikel 10 status. Een groot deel van de EU beschikt al over deze status en is volledig gestopt met enten tegen de ziekte van aujeszky.
anneliesdj schreef:Aujeszky komt idd al heel lang niet meer voor in Nl, omringende landen zijn volgens mij nog niet 100% vrij dus je loopt nog steeds de kans dat je het treft via via.
Overigens mag een Aujesky varken gewoon gebruikt worden voor de slacht, dus is ook moeilijk te achterhalen op die manier.
Maar het is 100% dodelijk voor je hond, dus waarom het risico lopen? Genoeg ander vlees om te voeren.