Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:47

Tja ik ken iemand die gaf zn varkens alleen afval vd chinees die smaken er ook naar...

Betegelen is niet zo handig dat is zo om ;). Als je wil verharden (deel is wel raadzaam bv van hok naar de voerbak), gebruik dan betonplaten (kunnen ze met neus niet omwroeten) of doe iets aan betonstorten maar zo tegels is niet slim ;).

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:55

Wat een onzin dat je varkens naar modder gaan smaken. Bij ons lopen ze op 5ha samen met schapen en paarden en ganzen. Ze wroeten wel maar doordat ze een groot stuk hebben is dat minimaal. En naar de modder smaken????? Nee hoor, heerlijk vlees.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:35

In de nieuwe landleven staat een stuk over Bresse kippen en dat deze zo lekker zijn, de biefstuk onder de kippen.
Ik ben zelf al heel lang gek van orpingtons, een groot ras maar iemand hier bekend of ze ook lekker zijn ?

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:03

Ik zag laatst bij extreme cheapskates op TLC een stel dat een varken kocht wat vervolgens gewoon bij de boer bleef om op te groeien tegen betaling uiteraard(Voer etc..). Vond dat ook wel een mooi systeem.. je kan een boer kiezen die de dieren houdt op de manier die jou aanspreekt, je kan zelfs het dier tussendoor bezoeken mocht je willen weten hoe het zich ontwikkeld en het schijnt voordeliger te zijn dan vlees van de supermarkt(koop maar eens een heel varken aan vlees bij de supermarkt dat is heel duur)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:13

Elise_0o schreef:
Zouden jullie het kunnen, of doen jullie het al? En zo ja, hoe?

Ja, en ja.
Wij houden hier schapen, met als hoofddoel slacht. Het hangt een beetje tussen hobby en werk in; de kudee is nu zo´n honderd ooien. Grofweg produceren we 160 tot 180 lammeren per jaar.
Ze worden in het locale slachthuis geslacht, en het is hier gewoonte dat de boeren (en dus ik ook) ze zelf op de band zetten.

Uiteraard het een van de minst leuke delen van het schapenhouden, maar het hoort erbij (en heel cliché matig, het went).
Het mooie ervan is dat ik mijn vlees dus "van wieg tot graf" begeleidt, en ik wéét dat ze een aanzienlijk beter leven hebben gehad dan bijvoorbeeld een slachtkip.

Het voordeel van schapenhouden hier in IJsland is dat de ooien met hun lammeren de zomer vrij op het hoogland doorbrengen, de lammeren zijn dus dieren waar je niet echt een band mee hebt, ze verdwijnen een paar weken oud en je ziet ze pas weer kort voor de slacht.
Het is gevoelsmatig eigenlijk erger oude uitgerangeerde ooien naar de slacht te brengen, dit zijn dieren die je beter kent.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:05

XLeandrosX schreef:
Wat een onzin dat je varkens naar modder gaan smaken. Bij ons lopen ze op 5ha samen met schapen en paarden en ganzen. Ze wroeten wel maar doordat ze een groot stuk hebben is dat minimaal. En naar de modder smaken????? Nee hoor, heerlijk vlees.

Jou varkens staan dan ook niet 24/7 een half jaar aan een stuk in de modder neem ik aan.
Ik zeg niet dat ze naar modder smaken, maar ze smaken zeer zeker anders.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:20

Ik zou het wel kunnen, graag zelfs.
Mochten mijn vriend en ik met een paar jaar nog samen zijn en ooit een hobbyfarm kunnen kopen dan gaat dat waarschijnlijk ook wel gebeuren. Zijn ooms doen het momenteel ook, krijgen zelf daardoor altijd verse eieren en kippen van hun en zelf hebben ze er ook een paar koeien lopen voor hun eigen vriezer.
Heb er niet zoveel moeite mee, weet ik tenminste zeker wat voor een leven dat dier gehad heeft en waar het vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:42

Ik ben ermee opgegroeid (melkvee)

Een koe goed kreupel? -> slacht en binnen een week weer de hele vriezer vol met bief, gehakt, soepvlees..

Zelf vind ik t aan de ene kant wel raar om te denken 'o, dat was dat lieve beessie' maar aan de andere kant. Als ie al kreupel was!

En t is lekker vlees!! (behalve draadjesvlees, met vet veel vetrandjes :( ieks XD Vetrandjes :')

Het is denk ook wel een stuk wennen. Maar zolang ze een fijn leven gehad hebben :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:18

silvana84 schreef:
Ik zag laatst bij extreme cheapskates op TLC een stel dat een varken kocht wat vervolgens gewoon bij de boer bleef om op te groeien tegen betaling uiteraard(Voer etc..). Vond dat ook wel een mooi systeem.. je kan een boer kiezen die de dieren houdt op de manier die jou aanspreekt, je kan zelfs het dier tussendoor bezoeken mocht je willen weten hoe het zich ontwikkeld en het schijnt voordeliger te zijn dan vlees van de supermarkt(koop maar eens een heel varken aan vlees bij de supermarkt dat is heel duur)

Is in Nederland ook al mogelijk, weet zo even niet meer hoe de boeren heten maar er zijn fokkers van Bonte Bentheimers (oud varkensras) die de varkens in vrije uitloop opfokken en vervolgens aan de 'sponsors' die aan het begin geld ingelegd hebben verkopen.
Zelfde kan met waterbuffels uit Nederland, je kan een bedrag inleggen en krijgt daar als de stierkalfjes geslacht worden een partijtje vlees voor.

Dit zijn de buffels, de varkens ken ik uit een tijdschrift dus heb ik zo geen linkje voor.

https://www.facebook.com/destoerderij?fref=ts

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:23

die met de varkens zijn denk ik http://www.buitengewonevarkens.nl
daar heb ik toevallig mijn vader (ex slager) een certificaat van gegeven voor zijn verjaardag afgelopen jaar :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:33

Buitengewone varkens is een heel goed initiatief, een kennis van mij levert daar regelmatig biggen af.
Ze heeft twee bonte benheimer zeugen en waakt nu voor een nieuwe worp... Leuke varkens en heel mak.
Veel informatie hebben ze bij de stichting zeldzame huisdierrassen. http://www.szh.nl

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 03:13

Mizora schreef:
Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.

volgens mij maak je hier een fout, voor een schietmasker heb je geen vergunning of verlof nodig.
Echter die voor kleinvee werkt met een veer, en die voor grootvee met patronen/munitie.
Het schietmasker voor grootvee is legaal vrij verkrijgbaar, echter de patronen/munitie zijn verlofplichtig.
Ik kan gezien mijn situatie beide krijgen, maar wanner ik het daadwerkelijk mag gebruiken daarover is de wetgeving onduidelijk, en de instantie's zijn niet hulpvaardig.
Iemand hier op Bokt die daar meer over kan vertellen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:39

wolter schreef:
Mizora schreef:
Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.

volgens mij maak je hier een fout, voor een schietmasker heb je geen vergunning of verlof nodig.
Echter die voor kleinvee werkt met een veer, en die voor grootvee met patronen/munitie.
Het schietmasker voor grootvee is legaal vrij verkrijgbaar, echter de patronen/munitie zijn verlofplichtig.
Ik kan gezien mijn situatie beide krijgen, maar wanner ik het daadwerkelijk mag gebruiken daarover is de wetgeving onduidelijk, en de instantie's zijn niet hulpvaardig.

Je bedoeld of je een varken mag schieten?
Sowieso mag hij niet thuis geslacht worden, heb ik nog nooit meegemaakt en moet hij oke zijn als hij van de trailer komt bij slachthuis.
Mbt levensbeeindiging dmv schieten (varken ziek/kreupel) zou ik het niet weten.... Is het niet normaal om een spuitje te geven (door DA dus)? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:04

Ik weet wel dat toen de DA mijn hangbuikzwijntje Knorretje moest laten inslapen, het een grote ramp was ;(

Gelukkig had ik zelf de verdovingsspuit gezet waardoor hij al onder zeil was maar het heeft bijna een half uur geduurd eer de DA hem doodgespoten kreeg omdat zo'n varken zoveel vet heeft.
Als ik Julia ooit uit haar lijden moet verlossen(nu loopt ze op haar 13de nog vrolijk en gezond rond) dan gebruik ik liever zo'n schietpistool(nadat de DA of ikzelf haar verdoofd heeft/heb)

Voor de duidelijkheid, hangbuikzwijntjes zijn niet (om) te eten.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:38

Ashley5760 schreef:
wolter schreef:

Sowieso mag hij niet thuis geslacht worden, heb ik nog nooit meegemaakt en moet hij oke zijn als hij van de trailer komt bij slachthuis.
Mbt levensbeeindiging dmv schieten (varken ziek/kreupel) zou ik het niet weten.... Is het niet normaal om een spuitje te geven (door DA dus)? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee

Zoiets bedoel ik idd, maar dan niet, of niet alleen een varken.
Ik ben veehouder en ook wapenverlofhouder [jachtakte].
Als veehouder heb je wel eens een dier dat beter zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost moet worden.
Als ik dat zelf legaal met een schietmasker en halssnede kan doen, gaat dat veel sneller [en ja ook goedkoper] dan dat een DA dat doet.
Daarnaast gebruikt een DA vaak een inslaapmiddel wat het beest ongeschikt voor consumptie maakt.
Ik vind dat jammer voor het vlees, het geld, en bovenal respectloos tegenover het dier.
Of dat thuis slachten wel verboden is, is nog maar de vraag.
In de kennissenkring hebben wij een politieman, en die wist mij te vertellen dat het sinds het toetreden van de nieuwe lidstaten bij de eu [Roemenie ed] weer toegestaan is om voor eigen gebruik een varken te slachten.
Op de vraag of dat ook voor runderen, schapen en paarden enz gold wou hij geen antwoord geven, maar ik zie het verschil niet.
Vandaar mijn vraag; wie weet hier meer van?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:49

spatter schreef:
Ik weet wel dat toen de DA mijn hangbuikzwijntje Knorretje moest laten inslapen, het een grote ramp was ;(

Gelukkig had ik zelf de verdovingsspuit gezet waardoor hij al onder zeil was maar het heeft bijna een half uur geduurd eer de DA hem doodgespoten kreeg omdat zo'n varken zoveel vet heeft.
Als ik Julia ooit uit haar lijden moet verlossen(nu loopt ze op haar 13de nog vrolijk en gezond rond) dan gebruik ik liever zo'n schietpistool(nadat de DA of ikzelf haar verdoofd heeft/heb)

Dat inslapen kan idd een drama zijn, hier ooit meegemaakt met een schaap die na vijf spuiten nog niet dood was.
Dat die hangbuikzwijnen niet te eten zijn had ik al vaker gehoord, maar voor je honden ook niet?
Moet je hem uiteraard niet vooraf gaan verdoven, maar dat is bij een schietmasker ook niet nodig.
En hier hebben de veeartsen de beschikking over een schietmasker om bv een noodslachtingdier te schieten, en te laten verbloeden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:04

Ashley5760 schreef:
wolter schreef:

Volgens mij wordt er als het even kan eerder gekozen voor een noodslachting. Echter als het beest in de periode daarvoor bijv AB gehad heeft (wachttijd) of (door ziekte) niet geschikt is voor consumptie kan je niet veel anders dan ze spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:10

wolter schreef:
spatter schreef:

Dat inslapen kan idd een drama zijn, hier ooit meegemaakt met een schaap die na vijf spuiten nog niet dood was.
Dat die hangbuikzwijnen niet te eten zijn had ik al vaker gehoord, maar voor je honden ook niet?
Moet je hem uiteraard niet vooraf gaan verdoven, maar dat is bij een schietmasker ook niet nodig.
En hier hebben de veeartsen de beschikking over een schietmasker om bv een noodslachtingdier te schieten, en te laten verbloeden.

Honden mogen geen rauw varkensvlees, kan een stof in zitten die giftig is voor ze.
Gerookte varkens oren kunnen bijvoorbeeld wel maar rauw varkensvlees wordt echt afgeraden omdat de honden er dood aan kunnen gaan.

Edit:
Er bestaat een kans dat varkensvlees besmet is met een levensgevaarlijk
virus: het Aujeszky virus. Een minimale hoeveel van dit virus is voor de hond al gevaarlijk. Binnen 24 tot 48 uur sterft het dier.
Aangezien de mens zelf niet besmet kan raken met het Aujeszky virus, en omdat het virus door verhitten (vlees voor menselijke consumptie wordt gebraden) onwerkzaam wordt, is het mogelijk dat besmet vlees in de winkels terecht komt. De gevolgen spreken dan voor zich. Er is geen genezing mogelijk bij een Aujeszky besmetting. Voorkomen is dus ook beter dan genezen: geef uw hond geen rauw varkensvlees!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:17

Super dat je dit wilt doen! :) Ik ben zelf vegetariër en heb geen problemen met mensen die vlees eten, tenzij ze dit alleen willen als het gaat om een anoniem stukje vlees dat niet lief en schattig is... Maar goed, ik dwaal af.

Zelf geen ervaring met je punt maar ik zat laatst in een topic waar een aantal mensen wel aangaven dit te doen. Misschien kun je ze PB'en als ze dit topic nog niet gevonden hebben. Als ik het topic terugvind laat ik weten welke gebruikers het waren :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:56

Overigens komt Aujeszky niet meer voor in nederland. Maar met vlees in de winkel weet je niet exact waar het vandaan komt.

Quote: http://www.ltonoord.nl/informatie-vakgr ... vorming-op
Nederland is al ruim 5 jaar volledig vrij van de Ziekte van Aujeszky (ZvA). De vakgroep LTO varkenshouderij heeft daarom begin 2005 de lijn ingezet om stapsgewijs toe te werken naar het behalen van de artikel 10 status. Een groot deel van de EU beschikt al over deze status en is volledig gestopt met enten tegen de ziekte van aujeszky.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:08

Mizora schreef:
Overigens komt Aujeszky niet meer voor in nederland. Maar met vlees in de winkel weet je niet exact waar het vandaan komt.

Quote: http://www.ltonoord.nl/informatie-vakgr ... vorming-op
Nederland is al ruim 5 jaar volledig vrij van de Ziekte van Aujeszky (ZvA). De vakgroep LTO varkenshouderij heeft daarom begin 2005 de lijn ingezet om stapsgewijs toe te werken naar het behalen van de artikel 10 status. Een groot deel van de EU beschikt al over deze status en is volledig gestopt met enten tegen de ziekte van aujeszky.

He dat staat nooit bij de waarschuwingen, ik ga er even verder naar zoeken, stel het vlees komt wel uit Nederland dan zou er dus geen reden zijn om het niet te geven.
(Al zit het er nu al zo ingebakken dat ik het nog steeds eng zou vinden om het wel te geven)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:20

Wolter: wij wonen bijna 4j in duitsland (wasr thuisslachting door slager wel mag, wat op zich al krom is EU regels enz) van alle (rund varken paard) dieren. Vlees wordt mee naar slager genomen en daar gekeurd.
Daarvoor hadden we alle dieren in nederland, en slachtte we 2 varkens per halfjaar (voor ons en kennisen) maar was het echt ondenkbaar dat dat thuis gebeurd (als je aivd krijgt gezeik) maar daarnaast hebben die varkens nummer (of iets?) iig regegistreerd. En als ze weg gaan moet je dus aangeven hoe (slacht verkoop rendac) en die partij moet dat bevestigen/aangeven. Volgens mij is de optie thuis slacht er niet tenzij het niet geregistreerd is (wat makkelijk kan) maar volgens mij illegaal is.
Voor dit soort zaken kun je het beste aivd contacten denk ik zo..?

Dat je jachtvergunning hebt, maakt denk ik dat je het wel mag (schieten) maar dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:36

Aujeszky komt idd al heel lang niet meer voor in Nl, omringende landen zijn volgens mij nog niet 100% vrij dus je loopt nog steeds de kans dat je het treft via via.
Overigens kan/mag een Aujesky varken gewoon gebruikt worden voor de slacht, dus is ook moeilijk te achterhalen op die manier.
Maar het is 100% dodelijk voor je hond, dus waarom het risico lopen? Genoeg ander vlees om te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:42

anneliesdj schreef:
Aujeszky komt idd al heel lang niet meer voor in Nl, omringende landen zijn volgens mij nog niet 100% vrij dus je loopt nog steeds de kans dat je het treft via via.
Overigens mag een Aujesky varken gewoon gebruikt worden voor de slacht, dus is ook moeilijk te achterhalen op die manier.
Maar het is 100% dodelijk voor je hond, dus waarom het risico lopen? Genoeg ander vlees om te voeren.

Ik heb zelf geen varkens (en ook geen ruimte om ze te gaan houden) dus ik zal inderdaad geen varkensvlees gaan voeren, maar stel je hebt eigen varkens die geslacht worden, dan zou het dus wel veilig zijn om ze te voeren lijkt mij.
Ik vind het wel apart dat er nergens bij de waarschuwingen staat dat het in Nederland niet meer voorkomt en dat er dus eigenlijk alleen een risico bij varkensvlees uit de supermarkt is omdat je niet kan achterhalen waar dat vlees weg komt.
Op zich zou je dus als je de ruimte hebt en je zelf dieren voor de slacht houd, ook varken aan het menu van de hond toe kunnen voegen, wat eigenlijk best logisch is want de varkens heb je al dus die houd je niet speciaal voor het vlees van de honden.
(Er van uitgaande dat je bijvoorbeeld ook konijn en eend houd voor de honden, iets wat ik zelf wel zou willen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:43

Uit mijn hoofd gezegd zijn bij de omringende landen wel het gedomesticeerde vee vrij, maar i.i.g. in duitsland niet het wilde zwijn. Maar als je zelf een varken laat slachten is het dus geen enkel probleem.