Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:56

Davinia_ schreef:
Wij willen graag nog iets wat water in onze vijver laat vallen. Zoiets als een kikker, maar ik hou niet zo van die dingen. Zelf dacht ik aan een mooie schaal en dan dat op de rand van de vijver zetten en dat daaruit water in de vijver loopt. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Iemand tips? :)

Of wat stenen en dan de pomp er boven, water via de stenen lekker naar beneden laten kabbelen.

gohya

Re: Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:02

Sing klopt,het is idd. die zuurstof plant.Oke die heb je dus al genoeg.
Ik heb ook nog een waterplant die paarse bloemen geeft en die loopt elk jaar heel erg uit.Die uitlopers trek ik er ook altijd vanaf en gooi ze weg.En een waterplant die kleine gele bloemen geeft,het is geen Gele Dotter.Is dat iets voor je?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:02

Kunnen die planten in een meter diep staan? Dan wil ik ze wel graag!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:04

SuperAssie schreef:
Mijn vader is een potje depressief oven zijn vijver..

Wij hebben een hele grote(25 meter lang, 4 meter breed en 1,5 meter diep) vijver, verbonden met een plantenfilter en een gewone filter om het allemaal schoon te houden. Nu is er afgelopen jaar flink wat misgegaan.. Eerst gingen heel veel vissen dood, daar is de oorzaak nog steeds van onbekend, lag iig niet aan het water. Daarna kwam er een gat in de folie(vermoedelijk door een beest aangevreten of iets), HELE vijver leeg moeten halen en nieuwe folie moeten leggen. Daarna bleek hij nog eens stuk, wéér leeg gelaten en gerepareerd. Toen dat over was bleek een van de lampen het niet meer te doen en bleek een filter defect, waardoor het water ineens van kristalhelder naar compleet groen ging. Hierdoor kwam er een licht zuurstof tekort en gingen zo'n beetje alle grote vissen dood(kleine niet omdat die uiteraard minder zuurstof verbruiken), nu is dat weer opgelost, komt mn vader gisteravond opeens dat er weer iets van 1000 liter water weg is. Gat in de plantenfilter dit keer..
Hij is echt even ten einde raad want dat ding heeft 'm dit jaar al weet ik hoeveel geld gekost(denk alleen maar al aan 3x water helemaal leeg en weer vullen, nog niet te spreken over de kosten van die lampen, filters en al helemaal niet over die folie..) en is erover aan het denken een container grond te laten komen en hem dicht te gooien..

Ik kan me goed voorstellen dat je vader er zo depri van wordt als er vanalles misgaat.
Is kleiner maken geen optie?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:23

Jeminee, dat is idd een kostelijke vijver geweest dit jaar. Als ik aan de kosten van ons klein vijvertje denk... Hopelijk is het probleem met de plantenfilter nu het laatste geweest.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:46

singasong schreef:
Kunnen die planten in een meter diep staan? Dan wil ik ze wel graag!

Ze staan bij mij in een pot onder water,dus ik denk wel dat ze dat kunnen hoor.Ze lopen ook uit onder water.Zal ik die dan mee nemen naar Kesteren? of wil je ze komen halen in Ermelo?
Heb ook nog jonge plantjes en zaden van de Gele Lis als je wil.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:18

Gele lis heb ik genoeg van. Ik ga er vanuit dat ik het in Kesteren kom halen maar misschien zijn we in de komende 2 weken nog wel bij je in de buurt ivm de vakantie van mijn man. Maar dat laat ik je dan wel weten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:20

Oke is goed,hoor het dan nog wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:43

Had jij nou ook nog jonge visjes?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:52

Ja heb ik,een heleboel.Sommige zijn al oranje aan het kleuren,en andere zijn nog zwart.
Mocht je hier in de buurt zijn,mag je er wel een stuk of 10 mee nemen hoor.
En ze zijn best wel tam,ze eten allemaal uit me hand.
Afbeelding
http://i43.tinypic.com/2rrx9hf.jpg

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:39

Toch een stimulans dan om jouw kant op te komen :D Wat leuk dat ze uit je hand eten!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:04

Laat maar weten wanneer je deze kant op komt hoor.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:08

Ik heb ook een lichte overbevolking van jonge visjes, hier mag je er ook wel een paar komen ophalen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:31

Lief aangeboden maar Urk is wel een beetje uit de richting ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:47

Vandaag hebben we de andere vijver proberen leeg te maken. Mijn God, wat een boel vissen zaten daar in!!! Volgens mij heb ik er wel 500 Voorns uit gehaald en naar de sloot gebracht. Verder hebben we alle siervissen al over kunnen zetten in de andere vijver. En nu duimen dat ze er niets aan over houden. Tis toch weer ander water en een stressvolle situatie voor de vissen.

En ik heb er tot mijn verbazing een heleboel jonge goudvisjes uitgehaald. Tenminste ik ga er vanuit dat het goudvisjes waren. Ze hadden een goudvisvorm maar waren grijzig met een oranje gloed.
Nu las ik dat er een Europese goudvissoort bestaat, Giebels. Als ik kijk hoe deze er uit zien lijken ze daar ook veel op.

Kan een Voorn zich eigenlijk kruisen met een Goudvis?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:34

Kunnen ook gewoon goudvisjes zijn die net beginnen te kleuren. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:41

Ja, het zijn inderdaad goudvisjes.

Net zagen we allemaal ienimienie visjes. Ik hoop niet dat het voorntjes zijn! Bedacht me net dat er natuurlijk wel eitjes in de waterplanten kunnen hebben gezeten. Helemaal nooit bij nagedacht toen we die over hebben gezet.
Hoe zien de pasgeboren goudvissen er eigenlijk uit?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:38

Volgens mij zijn ze pasgeboren ook al zwart. Ik herinner me in elk geval aan die kleine zwarte ieniminnies in de vijver. :j

Ik begin langzaam met de planning van onze vijver. Ons jongste kind kan net zwemmen - daar wachtte ik nog op - en de kinderen zijn het er mee eens dat de zandbak mag verdwijnen. Startsein gegeven dus. De echte werken beginnen pas volgend voorjaar maar met de planning mag ik langzaam concreet worden.

Het is niet de eerste vijver die ik ontwerp en aanleg en ik ben natuurlijk niet van plan om dezelfde fouten nog eens te maken. Maar ik maak graag gebruik van jullie ervaringen. :D

Grove schets van de situatie: onze tuin ligt op een helling; het huis is het diepste punt. De vijver moet achteraan in de tuin komen. Helemaal achterin de tuin is een verhoogd plantenbed met een natuurstenen muurtje van ca. 50cm hoog. Daarop zou ik een waterloopje willen aanleggen dat over het muurtje in het diepste punt van de vijver uitkomt. De vijver moet op het diepste punt zo'n 1,20m diep worden, zodat de vissen goed kunnen overwinteren. Hij mag niet te groot worden want de tuin is ook niet reusachtig; ongeveer 3x4m denk ik.
Waar ik nog niet over uit ben: aan de rechterkant (vanaf het huis gezien) komt in elk geval beplanting in een ondiep moerasgedeelte, daar dat de grens met een redelijk opdringerige buur is. Aan de linkerkant mag de vijver mooi diepte behouden, eventueel met een kleine strook lage beplanting, zodat je van daar uit goed de vissen kan zien zwemmen (goudvissen, goud- en zilverwindes plan ik er in uit te zetten). Wat ik nog niet goed weet is hoe ik de voorkant zou maken; ook diep, of van links naar rechts langzaam oplopend.

Voorts staan er waar de vijver moet komen twee levensgrote beelden van volwassen mensen, gemaakt door mijn moeder. Die beelden staan daar op die plaats erg mooi en mogen de tuin in elk geval niet verlaten. Ze verplaatsen is nog een heel karwei op zich -zijn stevig in de grond verankerd- en ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar naartoe er mee. Mijn oplossing: ze blijven staan waar ze staan en de vijver komt er omheen. Zodat ze dan uiteindelijk op een eilandje of een schiereilandje komen te staan. Het probleem is dat de tuin zoals gezegd niet erg groot is en ze in het geplande diepe gedeelte van de vijver komen te staan. Als ik echt een eiland maak, wat me wel leuk lijkt, zal de geul er om heen op sommige plaatsen ongeveer 1m diepte bij 1m breedte hebben. Dat is dus erg eng. Iemand bekend met eventuele voor- of nadelen daarvan?
Als het een schiereiland wordt, zal de vijver meer plaats naar voren en minder plaats naar links wegnemen. In dat geval wordt het achterste deel van de vijver (waar de waterval in uitkomt) erg smal en wordt de vijver zo'n beetje maagvormig. Daar moet ik nog wat over nadenken.

Ik maak de komende weken wel wat foto's van dat gedeelte van de tuin, dan kunnen jullie mee plannen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:55

Jonge goudvissen zijn idd. vanaf het begin zwart.
Dat klinkt toch al erg mooi dat projekt soesita.
Sing ik heb deze paarse vijverplanten over,ik ga ze uit dunnen straks.Heb je intresse?
Afbeelding

En deze gele.
Afbeelding

Ik moet a.s. zaterdag naar Kesteren,ik kan ze dan voor je mee nemen als je wil.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:17

Heb net met mijn man besproken; een eiland gaat het niet worden (Dat wordt te lastig met de vijverfolie, die dan niet uit één stuk kan en naden heeft) en de beelden verhuizen willen we ook niet. Het gaat dus een "maag-vormige" vijver worden.

@Gohya: Die paarse planten zijn mooi en zouden bij mij ook goed in de tuin passen. Weet je ook hoe die heten?
Geel wil ik liever niet in de tuin en laat nou helaas de meeste vijverplanten geel bloeien. Hoewel een lichtgele waterlelie prachtig is. <3

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:00

Ik weet niet hoe die paarse planten heten.Ik heb ooit een stekje gekregen van mijn [overleden] buurvrouw.
Ze vermeerderen zich behoorlijk snel via uitlopers.Ik heb roze waterlelie's en een knalrode,alleen die rode is maar 1 keer in bloei geweest,is ook de mini variant.Ik heb ook een overplant die ook lichtpaars bloeit,ook deze vermeerderd zich snel via uitlopers.
Ik heb ook een [klein] eilandje gemaakt,daar liggen grote stenen op voor de kikkers,en gewoon in een geheel van de folie gemaakt.Maar ik moet zeggen,ik heb wel vouwen erin zitten,maar dat vinden sommige waterdiertjes weer fijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:58

Heb je dan een gat in de folie gesneden in het midden? Of heb je het eiland nadien opgehoogd? Dat laatste gaat bij ons dus niet omdat de beelden er al staan. Of je zou midden in de folie een gat moeten uitsnijden maar dat moet dan wel heel exact gemeten zijn. %)

En hoe heb je de randen afgewerkt? Ik zou het liefst het gras tot aan de oever laten komen maar ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken.

Wat heb jij / hebben jullie onder de folie liggen? Gewoon een laag zand? Of iets van vlies?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:28

Ik heb er een soort wollen 'deken' onder liggen,ter bescherming van het folie.Ik heb wel de dikke folie hoor,niet die dunne.Tijdens het uitgraven heb ik een stuk laten zitten,een bergje zeg maar,en dat is het kleine eilandje geworden.Ik heb er niet in hoeven te snijden.
De randen heb ik afgewerkt met grote stenen/rotsblokken en het gras en mos groeit daar gewoon tussen door.
Als je het gras tot aan de rand v.d. oever wil laten groeien,moet je gewoon zand erop gooien.Dus b.v. eerst de rand afwerken met stenen of platte tegels en daar gooi je een laagje zand op,en dan kan er gras groeien.De wortels van gras gaan niet diep de grond in,die hebben aan een klein laagje zand genoeg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:01

gohya schreef:
Jonge goudvissen zijn idd. vanaf het begin zwart.
Dat klinkt toch al erg mooi dat projekt soesita.
Sing ik heb deze paarse vijverplanten over,ik ga ze uit dunnen straks.Heb je intresse?
[ Afbeelding ]

En deze gele.
[ Afbeelding ]

Ik moet a.s. zaterdag naar Kesteren,ik kan ze dan voor je mee nemen als je wil.

De mini goudvisjes die ik over heb gezet waren niet zwart maar zandkleurig.

Die ik gisteren zag kon ik de kleur nog niet van zien, waren echt speldenknopjes.

Op een heleboel planten, een paar kikkers, een heleboel grottegriezels van insecten en een laag blubber van 30 cm. is de 2e vijver leeg. Het is echt een enorm gat!

Afbeelding

Die planten van jouw foto's heb ik al Gohya!

Het is nu nog niet veel maar hoop dat ze volgend jaar wat gaan groeien!

Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik er water-vergeet-mij-nietjes in gezet:
Afbeelding

Dit hebben we uit de sloot, schijnt een zuurstofplant te zijn. Ik wil daar nog wat meer van gaan halen.Aan de linkerkant Kikkerbeet.
Afbeelding

En we hebben een heleboel Lelie's overgezet. Wil zo snel mogelijk veel schaduw creeëren. Mocht blijken dat het te veel is halen we er volgend jaar wel weer wat uit.

Hier nog wat foto's van de vissen. Er zitten nu ongeveer 30 vissen in. Voor nu even genoeg denk ik!
Afbeelding
Afbeelding

Soesita, ik vind het moeilijk om voor me te zien hoe het bij jullie moet gaan worden. Misschien idd met wat foto's van de tuin dat het dan duidelijker wordt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:51