Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:28

Ik ga ook niet opstoken. Lekker deze temp houden :P
Het is al 0,5 graden minder als eerst :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:28

zonnebloem18, Dat heb ik bij 20 graden nog steeds aan/om.... :=

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:30

Wij willen het ook zeker niet koud hebben in huis, dus hij staat standaard overdag op 20/20,5 graden.
We hebben vloerverwarming, dus we willen er niet teveel aanzitten.
'S nachts gaat hij 2 graden terug, maar vaak blijft hij op 19graden hangen 's nachts, de warmte blijft hier enorm goed hangen (nieuwbouwwoning).

En we hebben hem zo ingesteld, dat wanneer we hem uitzetten dat hij na 12 uur automatisch weer op dagstand gaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:32

hebben jullie ook een pompschakelaar op de pomp?? (wij hebben die sinds kort. Dan gaat de pomp alleen aan als er vraag is!)
Vooral 's zomers draait de pomp bij een hoop mensen de hele dag voor niets. Een tijdschakelaar dat ie max een half uur per dag aan gaat is reeds voldoende!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:44

Dat weet ik niet zeker eigenlijk, het gaat om een nieuwbouw woning, dus ik zou verwachten dat zoiets er dan wel op zit eigenlijk.
Sowieso gaat hij inderdaad alleen aan als het onder de ingestelde temperatuur komt, wanneer het op temperatuur is dan doet hij " niks " .
Op dit moment bijvoorbeeld is hij het hier op temp aan het stoken, de vloer voelt nu ook warm aan, maar over een half uur is hij daarmee klaar en voel je dat de vloer ook weer kouder is.

In de zomer staat de vloerverwarming trouwens uit, dan doet hij niets.

EDIT: meestal stookt hij maar 1 keer per dag, meestal is hij een half uur tot een uur daarmee bezig.
Heel soms gaat hij vroeg in de avond nog 1x aan, maar lang niet altijd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:57

Helaas zit dat er niet standaard op :P De pomp draait 24 uur per dag. Moet wel even per dag draaien i.v.m. eventueel vastlopen, maar de tijden dat er geen warmte vraag is, is dat eigenlijk zonde.
Bij ons vorige huis hadden we er een tijdklok tussen en stond ie uit op tijden dat de verwarming uit stond en 's zomers het grootste gedeelte van de dag. Dat scheelt nog behoorlijk energieverbruik!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:54

Hmmm... dus jij vind het wel de moeite waard om zo'n schakelaar er op te hebben dan?!
Ik ga het eens met vriendlief erover hebben, alle beetjes helpen natuurlijk om te bezuinigen :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:34

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:35

Ikheb net wat onzuinigs gedaan :+ Me huis bleef koud dus de ketel van 60 graden naar 75 graden gedaan.
Vorigjaar stond hij op 90 graden in de winter :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:40

Haha :P Ik heb gister per ongeluk de hele middag de tv aan gelaten terwijl ik niet thuis was :+ :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:48

:=
(onze ketel staat nu ook op 80 graden. Moet nog een hoop vocht uitgestookt worden :P )

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:55

8nnemiek schreef:
Dat de verwarming minder verbruikt als je hem constant op dezelfde temperatuur laat staan is echt een broodje aap verhaal..
Alle verloren warmte moet er weer bij worden gepompt, en een huis blijft constant warmte verliezen, ook als je blijft stoken. Sterker nog, hoe warmer het huis, hoe sneller het weer warmte afgeeft aan de buitenmuren en hoe meer je dus weer moet bijstoken.
Een verwarmingsketel heeft een maximum-temperatuur, dus het 'te veel werken' is ook niet aan de orde.. Of die verwarming nu 's morgens twee uurtjes aanstaat om alles weer even op temperatuur te krijgen, of de hele dag en nacht af en toe een half uurtje aanspringt om bij te verwarmen waardoor je in totaal misschien wel 4 uur aan het verwarmen bent.. dat is nogal een verschil :j
Mijn vloerverwarming staat 's morgens drie kwartier aan, van kwart over 5 tot 6 uur, zodat de badkamer-radiator lekker warm is als we opstaan en de woonkamer weer wat op temperatuur is.

Mijn zwager zit in de installatietechniek en heeft onze vloerverwarming ook aangelegd.

toen wij nog alleen cv hadden zetten wij de kachel altijd terug naar 18 s nachts en overdag 21.

nu staat hij overdag de hele dag op 21 en s nachts op 20 graden.

met vloerverwarming is dit echt veel voordeliger als hem 3 of 4 graden laten zakken in de nacht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:06

Mijn grootste besparing is het zelf klussen ipv mensen inhuren. Nou hebben wij een hele oude boerderij die nog volledig opgeknapt moet worden (enkel glas, gaskachel, geen isolatie etc) dus klussen is een dagelijkse bezigheid, maar ook voor gewoon onderhoud kan er grandioos veel bespaard worden. Goed onderhouden scheelt sowieso veel geld, in tegenstelling tot wachten tot er iets fout gaat.
Het kost natuurlijk tijd, maar bespaart ook honderden euro's .

Zoals het Schilderwerk (buiten): goede verf (bijv wijzonol) zodat je het maar 1 x in de vijf jaar hoeft te doen. Lijkt duur omdat de verf duur is, maar is op lange termijn goedkoper dan elk jaar schuren en verven! Kwaliteit is op lange termijn bijna altijd goedkoper is mijn ervaring.
Sowieso alles wat je zelf kan doen, gewoon doen! Als je klussen uitbesteedt, ga dan zelf materiaal shoppen. Zo hebben wij een paddock laten aanleggen maar wel zelf zand en drainagemateriaal geregeld. Het drainagespul scheelde al 200 euro! We hebben zelf ons dak vervangen en daar flinke isolatie onder gegooid. Laten doen had ons 15.000 euro gekost, nu waren we klaar voor 4000. De isolatie hebben we zelf uit duitsland gehaald aangezien dat 800 euro scheelde. Dan wil ik wel wat extra benzine in de auto gooien om wat verder te rijden! Je schrikt gewoon van hoeveel je kan besparen door dingen zelf aan te schaffen en te repareren!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:16

Ketel op graden zetten, kan dat? Ik voel me zo blond nu :')

Tis hier nu 18.5 graden in huis en ik vind het prima uit te houden, wat kaarsjes aan, dekentje over mezelf n de poes heen, gezellig :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:24

Moet er eerlijk gezegd niet aan denken. het is hier nu 21,2 graden.

Heb hier ook een jochie die heerlijk op de vloer ligt te spelen. die is ijskoud als het 18 graden zou zijn.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:33

Ik heb de verwarming nu op 20 graden staan en dat gaat best.
Voorheen had ik hem op 21,5 .

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:39

Scheelt ook dat ik tot 2 dagen geleden nog in mn zomerjas rondliep en het bv in de slaapkamer nu niet warmer is dan 14 graden

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:54

In de badkamer moet nog steeds onze radiator gehangen worden.... -O- Maar gelukkig valt het qua kou daar nog steeds reuze mee! (sta ik toch wel van te kijken. Ik ben een kou kleum en hij ligt op het noorden :P )

(de keteltemperatuur kan geregeld worden, maar dat is in principe voor een monteur om dat te doen :P )

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:56

Aaah zo doende, ik dacht al wat heb ik al die jaren gemist aan mijn ketel :')

Mijn badkamer is zo klein dat die eigenlijk niet echt koud wordt. Daarnaast zit hij midden in het huis en niet echt aan een buitenmuur. Dat scheelt wel met de kou daar. Heb een enkele keer de verwarming daar aan om het vocht er een beetje uit te stoken, das dan weer een nadeel, ik heb wel een afzuigsysteem, maar geen raam

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:00

Dat is echt jammer, geen raam in een badkamer! Maar qua warmte scheelt het wel weer een hoop!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:02

Ja, nu heb ik opzich wel een goed afzuigsysteem hoor, maar een raam is veel fijner :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:06

Ons afzuigpunt zit net iets te dicht boven de douchecabine...... := (als de kraan uit staat, wordt er toch net iets teveel warme lucht afgezogen....)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:09

Haha die van mij zit er ook rechtboven, de oplossing is eerst douchen met de deur op een kier en daarna pas het afzuigsysteem aanzetten :))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:10

Het is wel weer duidelijk, dat ontwerpers geen vrouwen zijn..... _O-

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:10

Kentaro schreef:
Het is wel weer duidelijk, dat ontwerpers geen vrouwen zijn..... _O-

_/-\o_ :')