Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:33

Is wel een goeie vraag ja...

Vanavond eten we 'duur', zelfgemaakte pizza.
Net nog een bij m'n schoonouders geweest en de moestuin geplunderd: prei, ui, aardappels, andijvie en later nog om boerenkool. Ook nog eieren meegenomen.
Is echt heerlijk uit eigen tuin en scheelt best in de kosten!!!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:50

Lekker zeg!!
Wij eten gebakken aardappelen ivp gekookte met sperzieboontjes.. hadden hier meer trek in!
Blijft er mooi weer iets over om door te schuiven naar volgende week :)

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:51

_bloempje_ schreef:
Ik vraag me ook altijd af waarom varkensvlees vaak het goedkoopste is?

Goedkope snitzels etc zijn altijd varkensvleesproducten. Ik mag geen varkensvlees, maar vraag me wel eens af waarom vaak dit vlees zo goedkoop is...

Varkens hebben minder ruimte nodig dan koeien. Kippen zijn nog voordeliger, daarvan gaan er heel veel op de vierkante meter. Varkens groeien sneller dan koeien en (plof)kippen zijn al heel snel groot genoeg om te slachten.
Biologisch vlees is vaak wat duurder dan vlees uit de bioindustrie omdat die varkens o.a. meer ruimte krijgen.

Lekkere recepten heb ik voorbij zien komen, die stamppot prei en de bonensoep ga ik gauw een keer proberen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:52

Handig, moestuin bij schoonouders :j

En varkensvlees, ik denk dat het kwalitatief minder is tov rund. In ieder geval de manier waarop het wordt verkregen. Varkens zijn alleseters en koeien eigenlijk niet. Denk dat je varkens eerder en met goedkoper voer klaar voor de slacht krijgt misschien?

Hier zaterdagmiddag geluk, bij de AH geweest en die gaat verbouwen dus alles uit de koeling met 35% korting. Ik baalde echt dat we zo'n kleine vriezer hebben die al vol zit met weinig... :x En nog wel een bon dat vanaf woensdag na de verbouwing ik nog een keer boodschappen met 10% korting kan doen :)

Ik was 20 euro kwijt:
Grote zak hutspotgroente
oosterse groentemix
champignons
komkommer
paprika
Komkommer rauwkost
sperziebonen
bananen
2x 450 gram gehakt
riblapjes (a 3,20 ik liet vriendlief vrije keus := )
rookworst
2x kipsate broodjes
knakworstjes
worstenbroodjes
shoarma

Brood ligt nog in de vriezer en ik heb verder nog aardappels liggen en frisdrank of iets van chips/ nootjes hadden we ook nog wel. Dus viel mee deze week :)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:01

Dankje pimmeptje en bienotje, ik denk dat dat inderdaad beiden goede redenen zijn.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:44

Vandaag 'stiekum' weer even langs de deka gereden want ik had enorme zin in warme chocomel met slagroom, tijd van de maand hier :')

@lieke, jahoor groente kun je zeker gewoon in de schuur bewaren deze tijd van het jaar. Je koelkast is meestal tussen de 4-6 graden, buitentemperatuur overdag komt niet echt boven de 10 graden momenteel en groentes zijn minder aan bederf onderhevig dan vlees/melkproducten bijv., aardappels en uien kun je zelfs beter in de schuur bewaren (al liggen deze ws niet in de koelkast bij je) omdat deze beter in het donker kunnen liggen. Wel alles uit het plastic halen, aardappels en uien heb ik bijv in van die (groffe) rieten mandjes in de schuur, wel aparte mandjes want uien en aardappelen bij elkaar is geloof ik weer geen goed idee, nooit uitgeprobeerd echter maar van huis uit meegekregen.
Wortels kunnen zeker weten buiten de koelkast, liggen bij mij normaal gesproken ook gewoon op stal voor de paardjes buiten de koelkast :P helaas moet ik nu nog weer even een wortel'boer' vinden voor de paarden, dan hoef ik ze ook niet meer voor mezelf te kopen want die nam ik nl gewoon mee uit die 20kg zakken als ik het nodig had.
Tomaten kun je ook beter buiten de koelkast houden volgens de man van de markt >.<

Voor wat, hoor wat :')
Die bruine bonensoep die je gaat maken maak je die vers en heb je daar evt. een recept van?

@Quellian, heb je voor mij misschien een recept voor verse goulash? Dat heb ik allang niet meer gegeten en ik kan/mag (helaas) niet uit pakjes/mixen eten ivm glutenvrij dieet

Aangezien de recepten misschien teveel offtopic zijn mag het ook via pb hoor!

Ook ben ik op zoek naar stevige goedgevulde winterse maaltijdsoepen zoals erwtensoep, dus mocht iemand nog lekkere ideeen hebben die budgettair enigzins verantwoord zijn >.< zijn ze erg welkom. Ivm mijn glutenvrije dieet eet ik vaak 2x per dag warm vooral in de winter, want naast dat ik gv brood niet echt lekker vind (en erg duur) is het al helemaal niet lekker als je het mee moet nemen. Maaltijdsalades eet ik vooral zomers als lunch maar in de winter kan ik wel wat stevigers gebruiken :) (en ik moet aankomen dus veel 'groenvoer' helpt daar niet erg mee)

Vanavond (oven staat nu voor te verwarmen), wordt het ovenschotel met pangafilet, morgen ook. En de bonensoep waar ik eerder het recept van gepost had maak ik ook vanavond voor lunch morgen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:46

Wij hebben net wraps met zalm,kruidenkaas en ijsbergsla gegeten. Zalm van het huismerk kostte iets van € 2,50 voor een schaaltje, kruidenkaas was € 0,70 voor een potje. Verder een pakje van 6 wraps (€ 2,05) en een krop ijsbergsla. Heel lekker voor iets van € 3 per persoon!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:50

ik dit gegeten vanavond http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... =spitskool
wilde iets met spitskool doen en dit had ik allemaal al in huis :)
behalve de kaassaus, maar dat leek me toch niet zo lekker dus heb daarvoor in de plaats wat kookroom gebruikt en het was heerlijk :9

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:57

De zelfgemaakte pizza viel me in prijs reuze mee!!! Pak met deeg en tomatensaus, ananasstukjes, vleeswaren, ansjovis, champignons en geraspte kaas = ongeveer € 7,- Je zou er zeker twee keer van kunnen eten met z'n tweeën, maar wij hebben heerlijk lopen snaaien :=

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:59

Mallootje schreef:
Wij hebben net wraps met zalm,kruidenkaas en ijsbergsla gegeten. Zalm van het huismerk kostte iets van € 2,50 voor een schaaltje, kruidenkaas was € 0,70 voor een potje. Verder een pakje van 6 wraps (€ 2,05) en een krop ijsbergsla. Heel lekker voor iets van € 3 per persoon!

Heb je een Action in de buurt? Daar haal ik altijd m'n wraps. 8 stuks voor 99 cent :) Heb ze eigenlijk standaard in de kast liggen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:02

Deeg zelf maken is een stuk goedkoper als die kant en klare! Voor saus gebruik ik blikjes tomatenpuree (van de week de hot variant proberen) waar ik kruiden door gooi.

Ik ga straks een weekmenu verzinnen, heb cherrytomaten en komkommer van thuis meegenomen en voor nu kip pinda soep met kroepoek :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:04

O dat is een goeie tip Davinia! We hebben wel een Action maar ik kijk er eigenlijk nooit naar de voedingswaren.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:07

Vandaag hutspot met braadworst gemaakt , kan er morgen nog een keer van eten , en 1 portie invriezen .

Een week menu plan ik nooit :o ...
Het kan altijd zijn dat het werk uitloopt en ik later thuis ben .
Dan is het mogelijk dat ik niet meer kook , maar een kliekje uit de vriezer haal en opwarm.

Ovenschotels maak ik ook graag , omdat je er vaker van kan eten of wat invriest .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:09

Pizza maak ik ook regelmatig zelf , het deeg komt uit een pak .
Ik mix altijd het hele pak , dat zijn voor mij alleen dan 4 porties .
Die vries ik dan in .De saus maak ik ook van tomaten puree met allerlei kruiden er door . :9

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:11

In mijn weekmenu plan ik één makkelijke dag. Meestal is dat op woensdag, dan werk ik lang, maar ik kan daar makkelijk mee schuiven.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:12

Ik plan altijd op zondag een blikje soep met afbakbroodjes. Meestal komt er ergens in de week wel onverwacht wat tussen (uit eten, toch trek in bestellen, bij ouders/schoonouders eten) en die soep blijft wel goed. Komt er niets tussen dan eten we gewoon de soep met de broodjes maar zo hoeven we geen eten weg te gooien :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:16

Trek ik bestellen? niet echt budget-vriendelijk. Als wij hier bestellen gaat er bijna de helft van ons weekbudget doorheen. Dat doen we dus nooit :o

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:17

Is inderdaad niet budgetvriendelijk, daarom doen we dat ook niet zo vaak meer. Maar er zijn dagen waarop ik echt geen fut meer heb om te koken en ook niet om uit eten te gaan dan is een keertje bestellen toch wel errug prettig.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:25

Even een vraagje, mijn ouders hebben tortelinni met ricota en spinazie erin voor me meegenomen. :)
Maar wat voor saus past daar nou goed bij?
Omdat tomaten me niet echt lijkt passen, of juist wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:29

Ik eet die zonder saus :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:32

Leonie, ik doe die altijd in een pastasalade. Dan proef je ze t best vind ik. Of anders n carbonara sausje?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:32

@idinn: heb je ook blikjes hot tomatenpuree?? Echt iets voor mij :+. Heb vorige week pizzasaus gemaakt en wat ik over had in een ijsblokjeszakje in de diepvries gedaan, mooi voor de volgende keer net zoveel pakken als ik nodig denk te hebben :D.
@ditano, kun je het 'kant en klare deeg' (wat je zelf gemaakt hebt dan ) makkelijk invriezen?

En net een lekkere tomatentapenade gemaakt, wat is dat simpel zeg! Voor op het stokbrood bij de bonensoep.
Voor mij zou alleen een wrap met zalm, kruidenkaas en sla niet vullend genoeg zijn, ik ga dan eerder voor een stevigere vullen zoals een soort van chili con carne en dan lekker met kaas erover.
Ga ook het recept van de kaas-prei soep eens zoeken, klinkt ook erg goed

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:33

@leonie, een roomsausje of wat kaas erbij?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:36

Thanks voor de tips :)
Ik hou niet zo van pasta salades dus die valt af, maar roomsause en carbonara moet lukken.
Ga het van de week eens proberen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:37

Met gewone tomatenpuree en een likje sambal heb je ook hot tomatenpuree ;) of denk ik nu te simpel :)