Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:49

C1000merk is 1 euro voor een blik tomatensoep.
Laatst zelfs 2 voor 1 euro.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:01

daarom, "kan je zelf niet voor gaan plukken tóch!" ;)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:10

Tsja, maar wat zit er in die zak? Daar vind je weinig soepgroente in terug.
Natuurlijk is goedkoop belangrijk, maar gezond toch ook?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:15

Ik gebruik al heel veel verse/ingevroren groenten in mijn pasta's ed. dat ik mij om een eenvoudig soepje geen zorgen maak.
Voor mij hoeft het niet, maar mijn man en kids zijn dol op die soep.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:30

Met open mond heb ik het topic door zitten lezen. Wat kunnen jullie zuinig zijn! Ik denk altijd dat mensen met een mandje of half karretje 3 keer per week gaan. En dat wij (2 pers en verwend paard en hond) een volle kar hebben omdat we maar een keer gaan. }:0

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:37

Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten, maar ik wil niet altijd alleen maar het goedkoopste. Er zijn producten waar ik de goedkope variant gewoon echt niet lekker van vind of de kwaliteit echt te wensen over vind laten. En van andere producten zijn juist de huismerken lekkerder dan de A merken. Dat is dus echt een kwestie van smaak en ik vind smaak en kwaliteit een belangrijker aspect dan kosten. Maar goed, zoals ik al zei, ik heb waarschijnlijk makkelijk praten met het inkomen van mijn vriend en mij samen.

Goedkoop vlees? Ja, leuk, maar ik heb liever iets duurder en beter dierwelzijn gegarandeerd (en meestal ook lekkerder, die echte kiloknallers zijn heel vaak reststukken of mindere kwaliteit vlees). Scharrel of biologisch heeft echt meer smaak dan standaard.

Daarnaast zijn wij met zijn tweetjes er inmiddels ook achter, dat groente bij de groenteboer echt lekkerder zijn, meestal langer vers blijven en lang niet altijd duurder zijn dan bij de supermarkt. Bijvoorbeeld omdat ik bij de groenteboer kan kopen hoeveel ik wil en niet drie keer zoveel, of juist net te weinig.
Hetzelfde geldt voor vlees van de slager. Ik koop liever gewoon 2 stukjes vlees, dan 3 of 4 voorverpakt uit de supermarkt. Uiteraard kún je invriezen, maar dat komt de smaak en kwaliteit niet altijd ten goede.

Onze manier van besparen is dus gepast inkopen bij mogelijk duurdere winkels, maar daardoor per maaltijd minder kwijt zijn dan te veel inkopen bij de supermarkt. Voordat we dit deden, waren we in de supermarkt wekelijks meer dan 100 euro kwijt, denk ik, nu nog maar ong. 35-50 euro, afhankelijk van aankopen als wasmiddel, toiletpapier, etc. Per saldo zijn we wel iets goedkoper uit, denk ik, want volgens mij geven we per week geen 70 euro uit aan de slager, de bakker en de groenteboer (en de biologische winkel).

Verder besparen we nog door zelf te kokkerellen en zo min mogelijk sauzen etc uit zakjes maken, maar gewoon met behulp van losse ingrediënten. En roux heb je zo gemaakt en de saus die je daarvan maakt is echt lekkerder dan wel pakje saus dan ook.

Uiteraard letten we wel op aanbiedingen, maar ik hoef niet mijn kelder helemaal volgestouwd te hebben met pakjes boter of pakken wasmiddel. Als iets 'bijna' opraakt, gaan we opletten of datgene in de aanbieding komt, via de krantjes die je in de brievenbus krijgt. Alle supermarkten zitten hier op fietsafstand, dus er zijn geen onnodige kosten nodig om meer dan 1 supermarkt af te lopen voor een leuke aanbieding.
Maar als we net 200 vaatwasblokjes uit een aanbieding hebben, hoef ik er niet de week erna bij een andere aanbieder nog eens 150 te kopen. Dat komt dan over een half jaar weer eens, als deze voorraad begint te slinken.
Besparen wil nl ook zeggen, geen onnodige voorraad in huis hebben. Is leuk, een aanbieding vinden van iets wat jij veel gebruikt, maar als je al een voorraad voor 3 of meer maanden in huis hebt, is die aanbieding níet kopen, nog voordeliger, want je bespaart de kosten van die aanbieding op dat moment geheel uit.
En zeker producten als vaatwasblokjes, wasmiddel en bijv. shampoo etc komen periodiek in de aanbieding. Hoef je dus echt geen voorraad voor een jaar of meer voor in te slaan, want tegen de tijd dat je halverwege die voorraad bent, komt het wel weer in de aanbieding.

Over tomatensoep gesproken: Onze favoriete tomatensoep voor 2 personen: 1 pakje gezeefde tomaten, 1 blikje tomatenblokjes, 1 bouillonblokje, paar blaadjes basilicum (uit de tuin), paar druppel tabasco (uit de psu) en een scheutje (kook)room. Klein beetje rauwe heel fijn gesneden preireepjes er door en een handje ham(reepjes, of plakje in stukjes gesneden).
Geloof dat ik daarmee ook wel onder de 1,50 blijf, maar dan smaakt dit wel veel lekkerder dan wel blik uit de supermarkt ook.
Soep uit blik is doorgaans te zout en/of te zoet naar onze smaak.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:50

Dat ben ik helemaal met je eens Marije, verbaas me er bijv ook altijd over hoe dierenliefhebbers als paardenmensen rustig de kiloknallers zitten aan te prijzen hier op het forum...

Jouw soepje klinkt ook goed, ga ik binnenkort eens testen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:36

Rhys schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens Marije, verbaas me er bijv ook altijd over hoe dierenliefhebbers als paardenmensen rustig de kiloknallers zitten aan te prijzen hier op het forum...

Jouw soepje klinkt ook goed, ga ik binnenkort eens testen!

Ik wil hier toch even op reageren, als ik het niet koop dan zal een ander het wel kopen. Die kiloknallers krijg je er echt niet uit.

Hoe moet je vlees betalen als je maar 70 euro in de maand over houd voor boodschappen, ik heb een tijdje zo geleefd en geloof me dan ben je blij met die kiloknallers. Ik ben echt een dierenliefhebber, maar de kiloknaller krijg je er nooit uit.

Trouwens een geweldig topic. Ik koop groenten en fruit bij Lidl. Overige producten bij AH, C1000 en Jumbo. Vlees alleen bij de C1000 of Jumbo, als het in de aanbieding is een paar kilo inslaan en in de vriezer stoppen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:12

Ik ben het met Marije eens dat aanbiedingen zoals wc papier, vaatwastabletten, wasmiddel e.d. niet nodig zijn. Ik moet van een klein inkomen rondkomen en ik spreid die uitgaven liever. Bij het Kruidvat hebben ze prima pakken wc papier (ik meen 8 rollen per pak) voor 1,99. Ook de keukenrollen zijn er goedkoop. Daar hoef ik niet meer voor naar de Aldi. En ze zijn altijd op voorraad hier dus ik koop nieuwe als het op is.

Bij de AH was ik vanmiddag en ze hadden veel 2 voor de prijs van 1. Maar wat moet ik als alleenstaande met 2 zakken gemengde sla of bijv. 2 maaltijdsalades. Maar ze hadden ook pakjes blueband 2=1 en dat vind ik lekkere margarine om kip in te braden. Nu voor 72 cent samen.

Ik heb weleens bij zo'n kiloknaller slager gekocht. Ze kijken dan raar als je maar 3 stukjes vlees en een belegje koopt. Maar ik ben niet zo'n invriezer, heb het liever vers.

Ik maak hele goedkope macaroni. Blikje Smac, uitje, tomatenpuree, meestal champignons erdoor en gemalen kaas. Eet ik 2 dagen van.

Ik koop nooit die kartonnetjes tomatenpuree, wat is het verschil met een blikje?

Douraque was me net voor met haar bericht. Ik zit nu van de maand in zo'n financiële situatie en word er echt depri van. Hondenbrokken hakken er dan ook flink op in, die koop ik van Pedigree, de honden doen het er goed op en zijn inmiddels 12 en 13 :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:14

flicka schreef:
Ik ben het met Marije eens dat aanbiedingen zoals wc papier, vaatwastabletten, wasmiddel e.d. niet nodig zijn. Ik moet van een klein inkomen rondkomen en ik spreid die uitgaven liever. Bij het Kruidvat hebben ze prima pakken wc papier (ik meen 8 rollen per pak) voor 1,99. Ook de keukenrollen zijn er goedkoop. Daar hoef ik niet meer voor naar de Aldi. En ze zijn altijd op voorraad hier dus ik koop nieuwe als het op is.

Bij de AH was ik vanmiddag en ze hadden veel 2 voor de prijs van 1. Maar wat moet ik als alleenstaande met 2 zakken gemengde sla of bijv. 2 maaltijdsalades. Maar ze hadden ook pakjes blueband 2=1 en dat vind ik lekkere margarine om kip in te braden. Nu voor 72 cent samen.

Ik heb weleens bij zo'n kiloknaller slager gekocht. Ze kijken dan raar als je maar 3 stukjes vlees en een belegje koopt. Maar ik ben niet zo'n invriezer, heb het liever vers.

Ik maak hele goedkope macaroni. Blikje Smac, uitje, tomatenpuree, meestal champignons erdoor en gemalen kaas. Eet ik 2 dagen van.

Ik koop nooit die kartonnetjes tomatenpuree, wat is het verschil met een blikje?

Douraque was me net voor met haar bericht. Ik zit nu van de maand in zo'n financiële situatie en word er echt depri van. Hondenbrokken hakken er dan ook flink op in, die koop ik van Pedigree, de honden doen het er goed op en zijn inmiddels 12 en 13 :)

Vlees kan je beter wel invriezen, blijft net zo vers als dat je het uit de supermarkt haalt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:19

flicka schreef:

Dat soort aanbiedingen heeft de c1000 hier ook, maar als ik dan 1 stuk meeneem betaal ik ook de actieprijs (dus in dit geval 50% korting), heel fijn als je niet zoveel gebruikt.
Ik ben wel van het invriezen, maar heb ook fibro en kom zeker met dit weer nogal eens te gesloopt thuis om te gaan koken. Even wat opwarmen, en rijst of pasta koken is dan ideaal en stukken gezonder dan pizza.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:24

Nuttig topic :j
Ik doe het nu best netjes volgens mij (ongeveer 80 euro per maand voor 2 personen) maar nu bezuinigen we op niets. Daarmee bedoel ik dat we geen folders uitspitten en alles meenemen wat we willen :). Maar daarbij letten we wel op.

Per februari ga ik weer alleen wonen en dan moet er even rigoureus een bezem door mijn uitgavenpatroon, want mijn kamer is veel te duur :')

Ik kook vaak voor minstens twee dagen, dan gaat de rest in de vriezer. Lekker weinig werk de volgende dag ook nog! :D Verder ben ik heel creatief geworden in 'koken met restjes'. Het voelt ook heel leuk als je iets lekkers hebt gemaakt met dingen die over waren!

Waar ik vooral nog op moet gaan letten zijn de aanbiedingen :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:27

80 euro per maand, weet je dat zeker?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:30

Ja, weet ik heel zeker :j We houden een kasboek bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:32

Citaat:
Ik wil hier toch even op reageren, als ik het niet koop dan zal een ander het wel kopen. Die kiloknallers krijg je er echt niet uit.

Dat is natuurlijk een drogreden. Als er steeds meer vraag komt naar duurzaam vlees, zal het niet duurzame uiteindelijk minder aangeboden gaan worden. Dat gaat niet van vandaag op morgen.
Maar dit is dus het grootste probleem in de hele welzijnsproblematiek met vlees etc. De meeste boeren hebben nl best een goed hart en zouden graag het welzijn zo goed mogelijk verbeteren voor hun dieren, maar ze moeten er wel van kunnen blijven leven. Kosten moeten wel tegen de baten op blijven wegen.
De consument heeft een vrij grote mond over dierwelzijn, maar in de supermarkt regeert hun portemonnee en níet het dierwelzijn. Er zijn andere opties om toch voor dierwelzijn te kiezen en de kiloknallers te laten liggen, óók als je minder te besteden hebt.

Elke dag vlees is echt niet noodzakelijk en kleinere stukjes vlees zijn ook een optie, 100 gram per dag is absoluut geen noodzaak.
En gelukkig zie ik steeds vaker dat er in de supermarkten ook aanbiedingen zijn van biologisch en/of scharrelvlees.

Ik weet best dat ik met ons gezinsinkomen gemakkelijk praten heb. Maar ook wij kiezen bewust voor vlees en ook bewust voor tenminste 1 dag in de week vegetarisch, vaker zelfs 2 dagen.
Of een keer duurzaam gevangen vis.
Wij zijn redelijk bewust met ons eten bezig, zoals je misschien leest uit mijn posts in dit topic.

Ik kom ook vrij veel bij de boeren in ons land over de vloer (beroepsmatig) en weet dus hoe die er in staan.
En ik kan me dus best ergeren aan de discussie over dierwelzijn, terwijl dus in de supermarkten de schappen met kiloknallers leegvliegen. De (meeste) boeren willen echt wel!

Het is overigens geen persoonlijke aanval op jou, Douraque, want ik kan me ook best voorstellen dat als je weinig te besteden hebt, je elk dubbeltje om moet draaien. Ik heb zelf als student ook wel van een 10tje per week moeten leven en dan wordt het niet gemakkelijker om én gezond én lekker én maatschappelijk verantwoord te moeten koken.

Ik vind zelf de kwaliteit van vlees bij thuis invriezen wel achteruit gaan. Dat doen we dus niet al te vaak en lang niet bij elke soort vlees.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:36

Jeetje.... :+

Wij gaan dit jaar ook 'bezuinigen' en reserveren per maand 400,00 per maand voor de boodschappen? (exc. hondenvoer en exc. verzorgingsproducten?)

We zijn met z'n 2-en

Ga wel proberen meer de euroknaller aanbiedingen en de 1 + 1 gratis dingen mee te nemen

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:39

Colway schreef:
Jeetje.... :+

Wij gaan dit jaar ook 'bezuinigen' en reserveren per maand 400,00 per maand voor de boodschappen? (exc. hondenvoer en exc. verzorgingsproducten?)

We zijn met z'n 2-en

Ga wel proberen meer de euroknaller aanbiedingen en de 1 + 1 gratis dingen mee te nemen

Zo, dat is best veel, wat haal je dan allemaal in huis?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:57

Mijn ouders gaven ook wel 400 euro uit volgens mij := . dat zat vooral in toetjes, luxe yoghurt, liflafjes bij het eten, vleesje hier vleesje daar, duur brood, sapjes, uitgebreid koken... en veel te veel voorraad :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:10

Mijn ouders hadden ook een huishoudportemonnee van €600,00 voor twee volwassenen en 1 kind. Hier werden alle boodschappen van betaald en afhaal (1x in de week chinees of snackbar). Nu moet ik zeggen dat mijn ouders nooit op aanbiedingen letten en eigenlijk altijd A-merken kopen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:23

Citaat:
Zo, dat is best veel, wat haal je dan allemaal in huis?

tsjah we haalden altijd meer hoor en we zijn echt geen grootverbruikers, alleen wasmiddel etc. wil ik goede wasmiddel, ik wil alleen verse groenten, koop veel vers fruit, ook wel biologische dingen als vlees en eieren, eet alleen rundvlees, kip of kalkoen, soms vis, drinken graag een wijntje...etc. Halen graag noten. Ik eet iedere dag een verse salade als lunch (da's ook best prijzig bij elkaar, je kan beter brood eten, maar ik denk iets anders over de gezonde waarde van brood dan half Nederland ;-) )

als ik hierboven lees dat iemand macaroni maakt
Citaat:

dan denk ik dan kan je beter brood eten? Wat is de voedingswaarde daarvan?

Ben best een zeikerd met boodschappen ja. Probeer nu wel als ik pasta maak (en dat gaat gepaard, met veeeeel, heel veel groenten en 'vers' rundergehakt) dat ik voor 2 dagen kook en we er dus 2 dagen van eten. Dat gaat best prima eigenlijk, al is het de 2e keer minder lekker ;-)

Maar goed, als het 400,00 kan worden en wie weet 350 dan ben ik al erg content :)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:42

Tja, wat is de voedingswaarde van een blik tomatensoep?

Dit is een topic over bezuinigen op boodschappen en geen reclametopic voor (duur) vers fruit, kalkoen, noten e.d. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:46

Verkeerde topic dan, al zijn wij ook echt wel bezig met bezuinigen hoor, alleen moet dat niet ten kosten gaan van gezond eten :) Ben zelf dus meer op zoek hoe ik wel kan bezuinigen maar ook gezond en gevarieerd kan blijven eten ;-)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:50

@Colway: wat voor salades eet je zoals als lunch? Heb je recepten? Ik zoek nl ook een broodalternatief :).

Edit: ik probeer ook te bezuinigen, maar dat kan ook op een gezonde en diervriendelijke manier imo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:53

Zelf brood maken, is dat geen optie? Een vriend van mij kan niet tegen suikers, zoetstoffen, broodverbeteraars en allemaal andere rommel die in brood zit, en die maakt het zelf.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:54

Marije_jiplover schreef:
Over tomatensoep gesproken: Onze favoriete tomatensoep voor 2 personen: 1 pakje gezeefde tomaten, 1 blikje tomatenblokjes, 1 bouillonblokje, paar blaadjes basilicum (uit de tuin), paar druppel tabasco (uit de psu) en een scheutje (kook)room. Klein beetje rauwe heel fijn gesneden preireepjes er door en een handje ham(reepjes, of plakje in stukjes gesneden).
Geloof dat ik daarmee ook wel onder de 1,50 blijf, maar dan smaakt dit wel veel lekkerder dan wel blik uit de supermarkt ook.
Soep uit blik is doorgaans te zout en/of te zoet naar onze smaak.

Precies, zo'n kartonnetje gezeefde of blikje tomaten blokjes (karton of blik maakt imo niet zoveel uit, zeker niet in prijs) kost vaak maar 35 of 39 cent. Bovendien kun je in soep makkelijk allerlei restjes groente verwerken als je het zelf maakt.
Ik maak ook best vaak wortelsoep, wortels heb je nu bij de lidl echt een kilo voor minder dan 50 cent. En dan kort koken, staafmixer, peper, zout, pittig maken met chili kruiden, beetje room en bijvoorbeeld stukjes chorizo door doen.
Of uit de vriezer zo'n zak bloemkool, broccoli, wortel met een beetje water in de pan doen, pureren, room en pesto erdoor, misschien nog iets van vis (garnaaltjes, zalm) erdoor en je hebt hele lekkere maaltijdsoep, zeker met wat brood of tosti's erbij. Ik denk dat ik het zo ook maar weer ga maken, vind dat echt ideaal eten voor als ik laat uit mijn werk ben en we hebben oud brood voor tosti's. Vriend is er denk ik pas over een uur en dit is ook goed op te warmen voor hem.