We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:05

Of het voor hun echt iets opbrengt vraag ik me af, zo spannend zijn mijn uitgaven niet :)) Maar ik ben er inderdaad ook mee gestopt. Ook die cashback acties enzo.. dat brengt zo weinig op, als je daar speciaal voor naar een supermarkt moet gaan waar je normaal niet komt.

Dan struin ik liever regelmatig door de verspil me niet bak bij de Plus en de 70% korting stickers bij de AH.
Pas geleden had ik een Ereburger van de vegetarische slager met 70% korting, dus voor zo'n 1,50, en daar zat zo'n gratis veggie Whopper etiket omheen, dus dat was best een mooie deal :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:34

Ik gebruik woolsocks nog wel eens. Afgelopen jaar ism de gratis producten (wel eerst betalen, daarna kassabon inleveren) krijg je dan nog best wat. Ook de zorgverzekering via woolsocks gedaan. Kreeg 25 euro terug. Zijn het grote verdiensten? Nee. Maar als je per jaar een eurootje of 50 terug kan krijgen...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:52

Winged schreef:
Ik gebruik woolsocks nog wel eens. Afgelopen jaar ism de gratis producten (wel eerst betalen, daarna kassabon inleveren) krijg je dan nog best wat. Ook de zorgverzekering via woolsocks gedaan. Kreeg 25 euro terug. Zijn het grote verdiensten? Nee. Maar als je per jaar een eurootje of 50 terug kan krijgen...

Ook ik gebruik woolsocks op deze manier. (Kassabon indienen, niet via gekoppelde rekening)
Maar ga er niet extra voor naar de
supermarkt. Dan vind ik het mooi meegenomen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:58

Ik gebruik Scoupy, maar zonder mijn rekening te koppelen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:02

Dank jullie wel voor de reacties. Ben een paar dagen niet online geweest maar heb nu even bijgelezen.

De tip om voor al die lunch/ uiteten gelegenheden een potje te maken vind ik een hele goede en echt eens bij gaan houden wat ik nou precies uitgeef aan dingen. Elke cent opschrijven. Doen jullie dit dan in categoriën?
Stel ik koop een broodje bij de bakker onder: "eten" en supermarkt daar ook onder?
@PSvanLot? Zou je mij je excel bestand willen sturen zoals jij deze bijhoudt?

Mensen die een potje hebben voor "uitjes/ etentjes etc". Hoe doen jullie dat met vooruitplannen? Ik plan vaak al vooruit. Kijk je dan gewoon of je die maand al meer hebt staan?

Verder toch met mijn vriend nog eens bespreken dat ik deze zorgen heb en echt nu nog niet wat kan zeggen over of de zomervakantie wat wordt. De wintersport staat al, maar de zomervakantie nog niet.

Cashstufing heb ik nog nooit van gehoord. Moet ik naar kijken. Tiktok heb ik alleen niet, maar komt vast goed om daar op een andere manier meer over te vinden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:21

Ik heb een maandbegroting met een kolom inkomsten en vijf kolommen voor uitgaven:

- vaste bedragen
- boodschappen: met een begroting per week, waar ik het daadwerkelijk uitgegeven bedrag dus invul nadat ik weekboodschappen heb gedaan, en kleine tussendoor boodschappen zet ik er ook bij. Boodschappen zijn bij mij alles wat ik in de supermarkt koop)
- creditcard: omdat die afrekening pas een maand later komt, en nogal eens een onaangename verrassing kan zijn, ik vul dus altijd bij de volgende maand alvast het uitgegeven bedrag in als ik iets koop met mn creditcard
- katten. Dit zijn ook een paar uitgaven die elke maand terugkomen (brokjes, grit, snacks) dus die kan ik alvast inbegroten.
- 'de rest'.

Ik heb ook een formule gemaakt die automatisch laat zien hoeveel geld ik nog overhoud zodra ik een uitgave heb gedaan.

Ik maak aan het begin van de salarismaand een bedrag over naar mn spaarrekening en zorg dan dat het bedrag dat ik 'overhoud' genoeg is voor die restuitgaven. Dat was een beetje trial and error, maar ik weet nu op hoeveel per maand ik ongeveer moet rekenen. Het spaarbedrag is dus per maand ook een beetje variabel, afhankelijk van of ik die maand grotere uitgaven heb of niet.

Voor deze maand ziet mijn begroting er bijvoorbeeld zo uit (salaris en specificaties van de uitgaven even weggehaald):

Afbeelding

Oranje zijn bedragen die al uitgegeven zijn, wit is nog niet uitgegeven. Omdat afschrijvingen natuurlijk niet allemaal tegelijk komen, en ik dus werk met begrote bedragen die hoger of lager kunnen uitvallen.

Edit: even de totaalinkomsten weggehaald, anders heeft het salaris weghalen geen zin :')
Laatst bijgewerkt door Foaly op 05-11-24 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:30

Zoiets heb ik ook.
Ik heb meer kolommen ik specificeer het wat meer.

Op de eerste sheet staan alle vaste lasten in 12 maanden (kolommen) en als het is afgeschreven maak ik het vakje groen.

Dan 12 sheets er achteraan per maand.
Wat ik per maand dan heb uitgegeven verwerk ik weer op het eerste blad zodat ik overzicht heb.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:31

Ja, mijn sheet is vrij basic maar het is net wat je fijn vindt :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:37

Ik word zelf heel erg blij vande app moneymanager. Ook met stats en overzicht per account. Ik vind dat zelf het fijnst werken. Je kunt er budgetten in kwijt maar daar werk ik niet mee.
Ik gebruik wel de kijk vooruit-functie van de Rabobank.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:20

Ik heb een eigen excel met potjes:
- boodschappen
- divers
- uitjes (hier valt bij mij dat ene losse broodje onder, wat je koopt voor de lekker).
- brandstof
- zorgkosten (tandarts, etc)
- auto (parkeren, onderhoud)
- vakantie
- OV
- kleding/kapper
- lenzen/bril
Een deel van deze potjes heeft een eigen potje op de bankrekening; er gaat bv elke maand bv 180€ naar potje Zorgkosten om daar te sparen voor de zorgverzekering. Idem voor bv vakantie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:34

Ik gebruik dit bestand.

Linksboven staan de inkomsten. Dit zijn bij ons de maandelijkse storting van mij, van mijn vriend, hypotheekteruggave en wat variabel zoals kinderbijslag.

Daaronder staat saldo van vorige maand, dat is het geld wat nog op de rekening stond voordat we de inkomsten er op stortte.

Vaste lasten, daar staan verzekeringen, abonnementen, gas/water/licht etc. Die iedere maand hetzelfde zijn.

Andere kosten is variabel. Hier staan alle categorieën waar ik een bepaald bedrag voor gereserveerd heb per maand. Bijvoorbeeld boodschappen, benzine, huisdieren etc/
In de bovenste lijn staan bijvoorbeeld de boodschappen. Daar begroot ik dan bijvoorbeeld 100 euro op en dan vul ik in de staven ernaast, waar ook boodschappen staat in wat ik uitgegeven heb. Bijvoorbeeld: AH 5-11-2024 21,95

Kijk meestal op de dag op de rekening die bij dit huishoudboekje hoort en dan houd ik het bij. Gebruik dit bestand voor het vijfde jaar en weet inmiddels precies wat ik per maand nodig heb voor iedere 'andere kosten'.

Wat ik aan het einde van de maand over houd, doe ik extra naar de spaarrekening.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:15

Ik kijk niet zo zeer vooruit naar de maand maar naar wat ik aan geld beschikbaar heb/wil uitgeven. Als je het andersom doet dan geef je alsnog veel meer uit dan de bedoeling is.

Het vraagt een andere mindset. Misschien kun je een aantal van de afspraken die al staan, omzetten naar iets anders.

Met je vriend bespreken vind ik een heel goed idee! Mocht je voor de lange termijn samen zijn dan zijn financiën een heel belangrijk onderdeel van je relatie, leuk of niet. Veel ruzies gaan over geld helaas.

Maar misschien kun je het ook met je vriendinnen bespreken, dat je merkt dat er wel erg veel uit gaat en dat je wat beter wil omgaan met je financiën. Het zal je misschien verbazen wat voor gesprekken er uit gaan komen, goed en minder leuk misschien, maar kies vooral voor jezelf.

Kijk ook eens op de site van Porterenee voor je potjes en andere financiën tips.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:50

Prairy schreef:
Ik kijk niet zo zeer vooruit naar de maand maar naar wat ik aan geld beschikbaar heb/wil uitgeven. Als je het andersom doet dan geef je alsnog veel meer uit dan de bedoeling is.

Het vraagt een andere mindset. Misschien kun je een aantal van de afspraken die al staan, omzetten naar iets anders.

Met je vriend bespreken vind ik een heel goed idee! Mocht je voor de lange termijn samen zijn dan zijn financiën een heel belangrijk onderdeel van je relatie, leuk of niet. Veel ruzies gaan over geld helaas.

Maar misschien kun je het ook met je vriendinnen bespreken, dat je merkt dat er wel erg veel uit gaat en dat je wat beter wil omgaan met je financiën. Het zal je misschien verbazen wat voor gesprekken er uit gaan komen, goed en minder leuk misschien, maar kies vooral voor jezelf.

Kijk ook eens op de site van Porterenee voor je potjes en andere financiën tips.

Wil je de bovenste regel eens uitleggen :)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:06

Ik ben Prairy niet, maar ik vermoed dat ik hetzelfde doe als zij. Ik heb een specifiek potje voor uitjes, daar gaat iedere maand hetzelfde bedrag in. Ik kijk dus niet: oke deze maand ga ik 3x uiteten dus ik moet 200 euro opzij zetten voor dit potje. Ik kijk naar wat er in mijn potje zit (het vaste bedrag, of wellicht hoger als ik de maand(en) ervoor niet alles heb uitgegeven) en wat ik daarvan kan doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:45

Naomi_Jortje schreef:
Ik ben Prairy niet, maar ik vermoed dat ik hetzelfde doe als zij. Ik heb een specifiek potje voor uitjes, daar gaat iedere maand hetzelfde bedrag in. Ik kijk dus niet: oke deze maand ga ik 3x uiteten dus ik moet 200 euro opzij zetten voor dit potje. Ik kijk naar wat er in mijn potje zit (het vaste bedrag, of wellicht hoger als ik de maand(en) ervoor niet alles heb uitgegeven) en wat ik daarvan kan doen.

Ik vul de potjes ook niet naar wat ik gepland heb, de potjes zijn altijd vooraf al gevuld. Dit is eigenlijk het gehele jaar door hetzelfde. Voor benzine staat €150 euro en dat is al jaren zo. Soms moet ik potjes wel wat ophogen, bijvoorbeeld met het duurder worden van de boodschappen heb ik daar nu maandelijks een ander bedrag staan dan 5 jaar geleden.
Alles wat ik aan het einde van de maand in de potjes niet opgemaakt heb gaat door naar de algemene spaarrekening.
Daarom heb ik het per maand en niet per jaar.

Moet wel zeggen dat bij ons etentjes/stappen etc er niet bij staan, dat betalen we gewoon zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:01

Naomi_Jortje schreef:

Dit inderdaad :)

Als je naar je planning kijkt en op basis daarvan je potje gaat vullen, gaat er meer geld uit dan dat je zegt, ik heb xxx (weet ik veel, 100€) en daarvan kan ik bijv 2x uit eten, en dan pas je je planning daar op aan.

Hopelijk zo wat meer duidelijk?

Ik werk in principe hetzelfde als jij dus, potje vullen en als er iets over blijft naar de spaarrekening.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:35

Ik heb de app Financieel en daar kan ik alle vaste lasten inzetten en ook alle losse uitgaven.
Doordat alle vaste lasten er al instaan heb ik gelijk een zicht op hoeveel geld ik nog te besteden heb.
Bij m'n vaste lasten zit ook sparen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:32

Ik doe dat dmv vooruit kijken in de bank app.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:53

*meelezer*

Ik hou m'n uitgaven best nauw bij en heb alles begroot. Verzejeringen, huishouden (gemeenten, boodschappen, waterschap), auto, paarden, katten, leuke dingen, en vakantie. In elke categorie heb ik per uitgave een bedrag begroot, ook qua sparen. Soms heb ik over omdat ik maar 1x uit eten ga bv, en dat gaat einde maand ook naar de spaarpotten. En soms heb ik te kort dat ik wat van de spaar af moet halen. En heel soms tussen potjes moeten wisselen.

Het is een heel werk maar daardoor weet ik wel wat waar heen gaat. Wanneer ik wat zuiniger moet zijn qua boodschappen.

Uitgaven die 1x per jaar komen, zoals lidmaatschappen, reisverzekering. Heb ik t bedrag door 12 gedeeld en zet ik elke maand 1/12 weg zodat ik de lasten per maand verdeel en niet 1 maand opeens meer uitgaven heb dat dan misschien niet past.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:20

Van de gewone spaarrekening afhalen doe ik niet. Daar krijg ik echt error van haha.

Mijn spaarpotjes wel, daar heb ik vakantie, paard etc in staan.

Maar ik houd ook iedere maand ongeveer €200 euro als reserve over als reserve.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:33

secricible schreef:

Bij SNS werkt dat sowieso voor geen meter.
Ze hebben alleen Voorspelling en daar pakken ze dan bv ook als ik vorige maand geld teruggeboekt heb dat ook mee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:46

Needje schreef:
secricible schreef:

Bij SNS werkt dat sowieso voor geen meter.
Ze hebben alleen Voorspelling en daar pakken ze dan bv ook als ik vorige maand geld teruggeboekt heb dat ook mee.

Bij de Rabobank ook niet. Enkel de echt vaste lasten, die maandelijks hetzelfde zijn, gaan goed, de rest maakt ie een potje van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:48

Voor degene die samenwonen, storten jullie beide lonen op een rekening of storten jullie daar een x bedrag op.

Mijn vriend, man, en ik krijgen ons loon op onze eigen rekeningen. We storten naar rato een x bedrag naar de gezamenlijke waar we alles van doen.
Altijd op de 24e van de maand. Op dat moment gaat er meteen een mooi bedrag naar de spaarrekening/spaarpotjes, de rest wordt uitgegeven.

Ikzelf houd dan een fijn bedrag over waarvan ik kan sparen en mijn persoonlijke kosten betaal zoals abonnementen, stalling, uitjes met vriendinnen etc.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:50

wij hebben alleen een en of rekening waar alles naar toe gaat.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:35

PSvanLot schreef:
Voor degene die samenwonen, storten jullie beide lonen op een rekening of storten jullie daar een x bedrag op.

Mijn vriend, man, en ik krijgen ons loon op onze eigen rekeningen. We storten naar rato een x bedrag naar de gezamenlijke waar we alles van doen.
Altijd op de 24e van de maand. Op dat moment gaat er meteen een mooi bedrag naar de spaarrekening/spaarpotjes, de rest wordt uitgegeven.

Ikzelf houd dan een fijn bedrag over waarvan ik kan sparen en mijn persoonlijke kosten betaal zoals abonnementen, stalling, uitjes met vriendinnen etc.

Wij doen het nu precies zo. Ook omdat ik niet vind dat hij mee hoeft te betalen aan mijn paarden hobby en bijvoorbeeld het aflossen van mijn studieschuld. En ik zijn dure auto en motor hobby echt zijn ding vindt.

Alleen omdat wij volgend jaar gaan trouwen, zit ik toch soms te denken de lonen op één rekening te laten storten. Twijfel hier dus nog over.